• Haskel

    Äggen gick till fel par, vad tycker ni?

    Jag är konsekvent.
    Det är kvinnans kropp. Kvinnan bestämmer helt vad hon ska göra vid en graviditet. Endera föda eller göra abort.
    Så fungerar det ALLTID när en mans spermier befinner sig i en kvinna. Så självklart måste detsamma gälla om en annan kvinnas ägg hamnat där. Ingen annan människa, varken man eller kvinna, ska kunna tvinga henne till abort, födande eller adoption.

    Eller gäller nu plötsligt inte "kvinnans rätt till sin kropp", bara för att det finns en annan kvinna med i bilden???

    Det må vara beklagligt. Men vill man att kvinnan ska ha rätt till sin kropp, vid "oplanerade" graviditeter, så får man stå för det.

  • Haskel

    För att vara ytterligare konsekvent, bör den andra mamman (och pappan) betala underhåll för barnet.

  • Haskel
    Anonym (Biologiska) skrev 2014-08-11 10:07:23 följande:
    Hur får du "kvinnans rätt till sin egen kropp" att bli "kvinnans rätt till andras barn"?

    Detta handlar ju om en kvinna som fått en annans kvinna ägg, ägg som alltså inte var avsedda för denna kvinna. Dessutom är detta inte en oplanerad graviditet, den är väl så planerad den kan bli, eftersom man uppsöker en klinik för att plantera in både ägg och spermier. Ägg och spermier som tillhör ett annat par.

    Detta går inte att jämföra med en random graviditet.
    Vad händer om mina spermier hamnar i en annan kvinna. Det väntade barnet är ju tveklöst mitt då. Men kvinnan har full bestämmanderätt, eftersom det är hennes kropp och hennes graviditet. 
    Det kvittar hur oönskat mina spermier hamnat i hennes kropp, det spelar ingen roll om hon så stuckit hål på en kondom, eller stulit ett spermaprov. Det är lik förbannat hennes kropp.

    Detsamma måste gälla om en annan kvinnas ägg hamnat i en kvinna.
  • Haskel
    Anonym (Biologiska) skrev 2014-08-11 10:19:51 följande:

    .


    Som sagt, hennes kropp ja. men inte hennes barn. Viss skillnad.

    Barnen är redan födda, så vi kan skippa snacket om att kvinnan gör vad hon vill med sin kropp, det är inte aktuellt längre. Hon har valt, hon valde att föda barnen.
    Gäller inte rätten till sin kropp retroaktivt då, menar du?

    Den som burit och fött barnen är barnens mamma. Det enda den biologiska mamman kan kämpa för, enligt Svenska lagar, är gemensam vårdnad.

    Vad anser du själv om ofrivilliga fäder, kvinnan eller mannens beslutanderätt?
  • Haskel
    Anonym (salomo) skrev 2014-08-11 10:35:20 följande:
    ...den genetiska mamman...
    Med andra ord borde inte kvinnor ha mer att säga till om, när det graviditeter än männen???

    Graviditet och kroppsligt självbestämmande är ju tydligen oviktigt. Det är ju generna som är av betydelse.

    Barn består av hälften mamma och hälften pappa, genetiskt. Vilket då borde innebära hälften var att bestämma.
  • Haskel
    Chrysabelle skrev 2014-08-11 10:43:33 följande:
    Fast har du donerat sperma så har du inga skyldigheter mot det barnet.
    Detta bör inte ses som en donation. Detta var ett misstag. Vad brukar hända när det begås misstag i sängen...?
  • Haskel
    Notetur Nomen skrev 2014-08-11 10:42:50 följande:
    Men snälla du. Kvinnans rätt till sin kropp så länge hon är gravid. Sedan gäller barnets rätt. 
    Till exempel. Ingen kan tvinga en prostituerad narkoman med aids att göra abort även om hennes leverne inte är bra för fostret. När barnet är fött kommer mamman antagligen inte få behålla vårdnaden om hon avser att fortsätta knarka.
    Korrekt att kvinnor kan fråntas vårdnaden.

    Men för att det ska ske, krävs att hon missköter barnen. Att föda barn med "fel" gener är inte misshandel.
  • Haskel
    Anonym (Biologiska) skrev 2014-08-11 10:40:37 följande:
    Jag jämför inte denna situation med någon annan, där kvinnan bär på ett barn som hon gjort med en man hon har haft sex med.

    Detta är en helt annan situation, och det har begåtts ett fel när man satte in ägget och spermierna. Då kan man inte komma med samma konsekventa svar som man alltid drar fram.

    Att bara kunna se ett svar för alla situationer är att vara inskränkt, tycker jag.
    Detta är en delikat och svår fråga, för alla inblandade. Ser man inte det komplexa i det, så blir det lätt att man drar man sitt konsekventa svar, för då behöver man inte sätta sig in i situationen.

    Det är svårt att se utanför sin egen lilla box, det kan även vara skrämmande. För många är det en trygghet att alltid ha ett standardsvar, att alltid vara konsekvent, för att det underlättar.
    Ska jag vara fullkomligt ärlig, så är även jag kluven i frågan.

    Just "att se utanför sin lilla box". Se på detta forum, vad händer generellt då en man av misstag gjort en kvinna gravid?
    Det ropas högt och vilt att "kvinnan har rätt till sin kropp, och hon bestämmer".

    Den här situationen är exakt jämförbar. Men nu ser många kvinnor att deras självbestämmande över sina gener är hotade. Och helt plötsligt tycks inte kvinnans rätt till sin kropp vara så viktig längre.
  • Haskel
    Chrysabelle skrev 2014-08-11 10:54:51 följande:
    Du jämför detta med att du struntar använda kondom när du har sex?
    Har jag INTE för avsikt att göra en kvinna gravid, får allt ses som ett misstag. 

    Konsekvenserna blir de samma, om jag eller hon slarvat med p-medel, om hon saboterat kondom, eller även "stulit" min sperma.

    Konsekvensen blir att kvinnan bestämmer om barnet ska födas eller aborteras. Mannen kan få gemensam vårdnad/umgänge, alternativt att låta bli och då betala underhåll.
  • Haskel
    Anonym (salomo) skrev 2014-08-11 10:53:02 följande:
    Det var inte vad jag menade, jag ville bara rätta dig, med tanke på trådens utveckling. Här krävs en distinktion mellan den biologiska och den genetiska mamman.
    Ber om ursäkt. Missuppfattade ditt inlägg. TackGlad
  • Haskel
    Anonym (Passionata) skrev 2014-08-11 11:10:53 följande:

    Jag tänker lite som du. Vilket är mest värt..rätten till sitt ägg och en spermie, eller rätten till det barn man burit på i nio månader.

    Det är lätt för folk som aldrig varit gravida att skrika, men efter 270 dagar vill man nog inte bara säga "här ta min unge, jag kan gå igenom skiten en gång till".

    Om det hade handlat om två ägg och två inseminationer och den rätta föräldern fått ett barn hon med, hade hon skrikit lika högt då? 


    Eller om hennes ägg  kommit på villovägar och man inte visste vem morsan var, hade hon då krävt DNA-test på alla IVF-ade barn under en viss period?

    Jag personligen tycker att bäraren ska få behålla barnet.
    Ägget och spermien som sattes in, var inte ett barn...det blev ett barn.


    Det borde väl i så fall vara enklare för bio-mamman att få fram två nya ägg då.
  • Haskel
    Chrysabelle skrev 2014-08-11 11:04:04 följande:
    Det här är inte alls samma sak. Om en man donerar sperma, och sen kräver att få barnet eller barnen som kommer utav det, så kommer det inte ske.

    Har du missat att det är även en man som vill ha sitt barn i det här fallet? Känns det bättre för dig då?
    Det är INGEN som har donerat något i det här fallet.

    Det är exakt jämförbart med en oönskad graviditet. En kvinna eller man, kan vilja ha barn, men det har råkat bli med fel partner.
    Graviditeten ses då som "oönskad".

    Konsekvenserna bör då givetvis bli desamma. Nämligen att kvinnan som bär barnet bestämmer.
  • Haskel
    Anonym (salomo) skrev 2014-08-11 11:04:35 följande:
    Den här situationen är inte jämförbar det allra minsta. När ett vuxet par har sex med varandra borde båda två vara medvetna om att det föreligger risk för graviditet ifall inte kondomen dras på. I det här fallet har ju inte de inblandade paren begått något eget misstag, misstaget som begåtts ligger bortom all kontroll för dem. Hur kan du jämföra situationerna??
    Och vid en insemination bör man vara medveten om att misstag kan begås.

    Eller finns det ingen risk att ägg hamnar fel, eller kommer på villovägar?
  • Haskel
    Notetur Nomen skrev 2014-08-11 11:04:43 följande:
    Hon behöver inte alls missköta barnet. I vissa fall bestäms detta innan ens barnet är fött. 
    Anledningen till att kvinnan som föder barnet allra oftast får behålla sitt barn är givetvis för att det i typ nästan ALLA fall anses bäst för barnet att få vara med sina biologiska föräldrar. I det här fallet är det knappast glasklart vem som är biologisk förälder.
    Självklart går det inte att vara så otroligt kategorisk som du är. 
    Du talar nu om missbrukande eller sjuka kvinnor.

    På vad sätt är det relevant i diskussionen?
  • Haskel
    Anonym (Biologiska) skrev 2014-08-11 11:29:44 följande:
    Skillnaden här, som jag hoppas du också ser, även om jag tvivlar, är ju att varken kvinnan eller mannen har begått ett misstag. Det är sjukvården som begått ett misstag.
     Varken det ena eller det andra paret i denna situation har kunnat kontrollerat det som hänt, ingen av dom har valt detta. Ingen av dom kan klandras för att ha varit vårdslösa, eller för att lurat någon annan. Det är ett misstag gjort av en utomstående part.
    Så om någon annan har gjort fel, har alltså inte en kvinna rätt till sin kropp längre.

    Är det rätt uppfattat?
  • Haskel
    Chrysabelle skrev 2014-08-11 11:42:19 följande:
    Det är fortfarande inte samma sak. I det här fallet har det befruktade ägget satts in i en annan kvinna. De har inte gett tillåtelse till det, de har inte haft samlag med personerna, det har gjorts ett fel.

    Fast jag förstår att du inte inser skillnaden. Du är helt besatt av att män ska ha större rättigheter än vad kvinnor får.
    Likheten är uppenbar.

    Den biologiska mamman har enbart EN ENDA koppling till barnen. Nämligen halva genuppsättningen. EXAKT som i fallen med en man och en kvinna.

    Det kvittar som sagt hur spermier hamnar i en kvinna. En man är ansvarig för sina spermier.
  • Haskel
    Anonym (Diskutera mera) skrev 2014-08-11 12:13:14 följande:
    menar du nu den genetiska mamman?
    Ja
  • Haskel
    Anonym (Biologiska) skrev 2014-08-11 15:36:56 följande:

    Jag tycker de biologiska föräldrarna ska ha barnen . Den kvinnan visste redan i 3 månaden att barnen inte va hennes då kunde hon ju gjort abort isåfall för hon kan ju inte va så dum att hon trodde biologiska föräldrarna skulle acceptera detta ?!


    Vem tror du fick äggen då... någon "random" kvinna som bara gick förbi avdelningen???

    Kvinnan som "fick" äggen var väl sannolikt i exakt samma sits som den andra kvinnan. En kvinna som gjort allt för att försöka bli gravid, men misslyckats. Nu lyckades hon med hjälp av IVF.

    Tror du på fullaste allvar att en kvinna i hennes sist "bara gör abort"?
    Abort kan även minska chanserna att bli gravid ännu mer i framtiden.

    Kvinnan gick 3 månader, i tro om att det var hennes egna ägg. Efter 3 månader upplevde hon sannolikt att de kommande barnen var hennes.

    Jag kan även upplysa dig om att barnet/barnen dött, om hon gjort abort. Man hade alltså INTE kunnat sätta in de aborterade fostren i "den rätta kvinnan".

    Kvinnan som födde barnen hade inte skrivit på något papper som "surrogatmamma". Hon var på kliniken för att bli inseminerad, vilket hon också blev. Hon är därmed barnens mamma.

    Man får faktiskt också donera både ägg och spermier till behövande kvinnor/par. Vem/vilka blir föräldrar till de barnen?
Svar på tråden Äggen gick till fel par, vad tycker ni?