Inlägg från: Anonym (Rik 2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rik 2)

    Jag vill bli rik :) hur gör man?

    Jag menar inte att någon ska säga sin egen idée mest bara vad man kan göra. Ja att tjäna så pass mycket pengar att tex i slutet av månaden bara kunna ta en resa utan att väga pengar. Att bara kunna gå in och handla en klänning när man behövde en. Det behöver ju inte egentligen vara så mycket pengar men i alla fall lite extra.

  • Anonym (Rik 2)

    Men skulle ändå vilja ha en hobby om man säger så, som man tjänar lita extra på.

  • Anonym (Rik 2)

    Och varför skulle man inte kunna dela med sig av sina erfarenheter?

  • Anonym (Rik 2)
    Anonym (Greta) skrev 2014-08-16 09:42:29 följande:
    så har vi fast vi egentligen enligt "pappret" har medelinkomster, hemligheten för oss är att vi har inga som helst skulder. Det enda vi har är huslånet och det är väldigt lågt dessutom. 
    Vi äger allt vi har . Inga avbetalningar, inga krediter , nada zip zero.

    Vi kan unna oss resor bara sådär, jag kan shoppa kläder när jag känner för det osv. 

    vi har extremt låga månadskostnader och tänker oss för när det handlar om ekonomi. 

    Jag har lite extrainkomster i form av arvoden då jag ibland har politiska uppdrag och uppdrag inom kyrkan, men det är inga tusenlappar men det går direkt in på sparkontot. 

    Många bäckar små handlar det om för vår del för att vi ska kunna leva "ekonomiskt fritt" 
  • Anonym (Rik 2)
    Fontana skrev 2014-08-16 09:53:44 följande:
    Jag såg just att Medborgarskolan har en kurs: Vägen till din första miljon. Det kanske kan vara något? Men förmodligen handlar det mycket om investeringar i aktier och fonder.
  • Anonym (Rik 2)

    Oj vad omständigt det blev. Jag vill bara ha lite extra inkomst så jag känner mig lite rik.

  • Anonym (Rik 2)
    Anonym (Kalle) skrev 2014-08-16 13:46:49 följande:
    Ja, det är väl därför de flesta inte är rika, för de orkar inte anstränga sig.

    Du kom på idén i morse. och nu är det redan omständigt.



    Vad menar du? Jag menar inte att det är omständigt att anstränga mig. Självklart måste man anstränga sig för att komma någonvart.
  • Anonym (Rik 2)

    Man kan väl bli rik även om man inte gått på högskola.
    Man kan spara.
    Man kan vinna på spel.
    Man kan ta emot av sina föräldrar vilket jag aldrig någonsin skulle göra (ja mina föräldrar har en hel del pengar) de vill ge mig men jag säger absolut nej till det.

  • Anonym (Rik 2)

    Ja tex att jag måste ha en högre utbildning och en partner med samma utbildning. Det var det någon som skrev här.
    och det skulle bli lite omständigt för mig.

  • Anonym (Rik 2)
    Nyfiken gul skrev 2014-08-16 15:33:21 följande:
    fast allt beror ju på vad du menar med rik.

    Vill du som du säger kunna ha råd att unna dig i vardagen är det ju inte högskolestudier och rik partner eller aktiespar du ska ägna dig åt . 

    Vill du kunna shoppa o resa i vardagen så är det ju en bättre inkomst du behöver eller på annat sätt utöka den lön du redan har.  Kanske hitta ett extrajobb, jobba övertid eller liknande eller omstruktuera och omprioritera din ekonomi. 
    Det var just det jag tänkte att få lite mer inkomst, det var därför jag frågade här tex om det fanns något man kunde göra i datorns värld så att säga.  eller att starta något eget fast det kräver ju mer tid och jag har ju ett annat arbete.
  • Anonym (Rik 2)
    Anonym (Kalle) skrev 2014-08-16 15:55:55 följande:
    Varför är det omständigt att skaffa en högre utbildning? Du verkar vilja bli rik utan ansträngning, verkar det som. De som har mycket pengar är de som jobbar mest.

    Men du kan testa Lotto, det är i alla fall inte omständigt, det är lätt Flört

    Jag känner mig lite för gammal för utbildning, men lottospel ska jag absolut testa Glad

    Tack för tippset.
  • Anonym (Rik 2)
    Anonym (Sandra) skrev 2014-08-20 10:45:52 följande:
    Det är väldigt svårt att bli rik, sedan måste man såklart definiera vad rik är för någonting men jag tror vi kan enas att rik är man när man är ekonomiskt oberoende och skulle klara sig livet ut utan att tex. arbeta.
    Vissa skriver att högskoleutbildning är en väg att gå men det stämmer sällan då nästan uteslutande alla arbeten man kan få efter avslutade studier inte gör dig rik.
    Vissa utbildningar inom ekonomi på rätt skola kan leda till höga poster inom näringslivet och det kan göra dig rik men generellt inte annars.

    Vill du bli rik så bör du ha en talang inom någon idrott (bäst är fotboll, hockey och tennis) eller så bör du kunna sjunga eller skriva låtar.
    Annars är det alltid bra att ha en bra affärsidé som gör att du kan driva ett företag, då kan du med rätt idé bli riktigt rik.
    Du kanske skulle skriva en bok då författare kan bli enormt förmögna, annars finns det människor som gör smarta klipp på börsen men då behövs ofta en summa pengar att investera.
    Gifta dig rik kanske?
    Annars är det tyvärr svårt att bli rik och en utbildning är bra men kommer troligen aldrig att göra dig förmögen.
  • Anonym (Rik 2)
    Anonym (hm) skrev 2014-08-21 00:53:59 följande:
    Du får bli rik på kärlek, erfarenheter eller vänner istället för det är mindre svårt att uppnå. Likväl omöjligt att underhålla sina gånger....Obestämd
    Om du skall bli ekonomiskt sett rik så måste du ha något unikt eller att vara först med något för att tjäna de stora pengarna. Det är naturligtvis lättare sagt än gjort. Du kan också undersöka befintliga produkter och tjänster för att se om du kan tillföra något nytt som är unikt som skapar ett sådant mervärde för kunden att ha köper av dig. Det är verkligen inte lätt att komma på något sådant men undersök sådana områden där du själv jobbar inom eller har jobbat inom och har erfarenhet av. Inte sällan är det brukaren som finner brister på en vara eller en tjänst och blir upphovsman till en bättre. Du får vara lite analytisk och ha en kreativ ådra.
    Sedan beror det förstås på hur rik du vill bli? Är det omåttligt rik eller är det bara normalt rik som du eftersträvar. Om det är mer den normala nivån så skulle jag nog satsa på att köpa ett företag, gärna ett befintligt inarbetat företag som står inför ett sk generationsskifte. Då kommer du in i en verksamhet som är upparbetad och du kan lättare utifrån den plattformen vidareutveckla dina tankar och ideer och enbart ditt eget arbete sätter gränsen för vilket välstånd du kan uppnå.
    Sedan tror jag faktiskt att du bör satsa på företag inom B2B segmentet istället för konsumentmarknadsföretag. Undvik också branscher med en stark överetablering såsom inom viss servicesektor tex kiosker, servicebutik, frisörsalong, cafe och restaurang. Leta fram ett mer unikt företag. Gärna ett nischföretag med få aktörer för där kan man jobba upp sig rätt så ostört.
Svar på tråden Jag vill bli rik :) hur gör man?