• johannessssss

    FI vill införa straff skatt påc alla män.

    Män ska betala högre skatt än kvinnor. Pengarna ska användas för att jämna ut löneskillnaderna. Det vallöftet lanserar Feministiskt initiativ i Almedalen. ?Vi vill ha en särskild jämställdhetsskatt?, säger Gudrun Schyman.

    Människor mår illa av diskriminering, säger Gudrun Schyman.

    Hon vill inte ge besked om hur hög jämställdhetsskatten ska vara. Men de pengar som kommer in ska placeras på ett särskilt statligt jämställdhetskonto.

    Och även en till sak:

    Att män ska betala extra är ingen alldeles ny tanke. För ett par år sedan lanserade Gudrun Schyman och några andra vänsterpartister idén att män genom ett slags mansskatt ska ta ett gemensamt ekonomiskt ansvar för det våld som drabbar kvinnor.

    www.svd.se/nyheter/inrikes/fi-vill-jamna-ut-loner-med-sarskild-skatt-for-man_334354.svd

    Vad säger ni?

  • Svar på tråden FI vill införa straff skatt påc alla män.
  • johannessssss
    HejPippi skrev 2014-08-19 01:17:33 följande:
    "Kvinnor är lite mer lättlurade"? 
    Det är pga denna typ av åsikter som feminism behövs... Får seriöst ont i magen av att läsa sådana saker om kvinnor. Tror du på allvar att kvinnor är mer lättlurade? Feminismen går bakåt i dagens läge, det är verkligen sorgligt :( 
    o nej feminismen går inte bakåt, FI är bara ett parti.

    miljöpartiet, socialdemokraterna, vänsterpartiet är också feminster.
  • Linnea1994
    FDFMGA skrev 2014-08-18 13:52:02 följande:
    Kan bero på att de som röstar på Fi är läskunniga.

    Artikeln är från 2006, alltså uttalandet kom inför förrförra valet.

    Och nu har det tydligen också nått SD-sekten.

    Vän av ordning kan väl undra vad SD sysslade med på den tiden den här artikeln var aktuell.

    Kan så vara, men speciellt räknekunniga är inte anhängare till F!! För trotts chiockhöjda skatter för alla så saknas 2/3 av kostnaderna bland deras krav.
    Eller som Gudrun sa för ett par veckor sedan då någon påtalade problemet:
    "Ekonomin sitter inte i förarsätet i våran ekonomi".......
  • Tiny578
    HejPippi skrev 2014-08-19 01:17:33 följande:
    "Kvinnor är lite mer lättlurade"? 
    Det är pga denna typ av åsikter som feminism behövs... Får seriöst ont i magen av att läsa sådana saker om kvinnor. Tror du på allvar att kvinnor är mer lättlurade? Feminismen går bakåt i dagens läge, det är verkligen sorgligt :( 
    Jag säger bara att det finns ingen "maskulinism" som håller på att förstöra hela samhället genom att bryta upp den traditionellt mycket framgångsrika familjemodellen. Staten är nu mer och mer föräldern och den indoktrinerar hur barnen ska tänka. Det är det som är målet med feminsim.

    Vad är det som är så galet med att mannen driver in leverbrödet medan kvinnan uppfostrar barnen. Det inns inget viktigare arbete än det sistnämnda. Men vänstern har gjort sitt bästa för att demonisera den modellen.

    Bra är dåligt och dåligt är bra i dagens samhälle.

    Och nu får vi äta upp konsekvenserna av detta vansinne. Och en lång tid framöver.
  • FDFMGA
    Linnea1994 skrev 2014-08-21 15:03:48 följande:

    Kan så vara, men speciellt räknekunniga är inte anhängare till F!! För trotts chiockhöjda skatter för alla så saknas 2/3 av kostnaderna bland deras krav.
    Eller som Gudrun sa för ett par veckor sedan då någon påtalade problemet:
    "Ekonomin sitter inte i förarsätet i våran ekonomi".......
    Det är fullt möjligt, jag är rätt ointresserad av Fi:s politik, och i så fall relevant kritik.

    Min anmärkning handlade egentligen bara om att någon hade upptäckt en sex år gammal artikel.

    Jag tro inte att Fi har något aktuellt förslag om en särskild straffskatt för män, vilket påstås i ts.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Linnea1994
    FDFMGA skrev 2014-08-21 20:07:15 följande:
    Det är fullt möjligt, jag är rätt ointresserad av Fi:s politik, och i så fall relevant kritik.

    Min anmärkning handlade egentligen bara om att någon hade upptäckt en sex år gammal artikel.

    Jag tro inte att Fi har något aktuellt förslag om en särskild straffskatt för män, vilket påstås i ts.
    Jodå! Det talade dom om i somras..... Tokvänstern slutar aldrig att förvåna!
  • isolande
    Tiny578 skrev 2014-08-21 16:53:26 följande:
    Jag säger bara att det finns ingen "maskulinism" som håller på att förstöra hela samhället genom att bryta upp den traditionellt mycket framgångsrika familjemodellen. Staten är nu mer och mer föräldern och den indoktrinerar hur barnen ska tänka. Det är det som är målet med feminsim.

    Vad är det som är så galet med att mannen driver in leverbrödet medan kvinnan uppfostrar barnen. Det inns inget viktigare arbete än det sistnämnda. Men vänstern har gjort sitt bästa för att demonisera den modellen.

    Bra är dåligt och dåligt är bra i dagens samhälle.

    Och nu får vi äta upp konsekvenserna av detta vansinne. Och en lång tid framöver.
    Men varför är det inte lika viktigt att mannen deltar i det fantastiska arbetet med att fostra barn? Problemet är ju att kvinnan i din "familjemodell" inte är fri att välja huruvida hon vill försörja familjen eller inte. På samma sätt som mannen inte är fri att vara hemma med barnen, eftersom det jobb hans fru får är mycket sämre betalt än det hans!

    Vad är det för bra med ett samhälle där folk har förutbestämda syften med sina liv? Vad är INTE bra med att försöka ge alla människor, kvinnor, vita, svarta, transpersoner möjlighet att göra vad de vill?

    Jag har verkligen svårt att förstå vad som är fel i Fi´s partiprogram, som så många ojjar sig över. Javisst är det en del kontroversiella förslag, men det är utopiska önskningar som i strävan mot dem kan leda oss till ett mer jämställt samhälle. För alla!
  • Tiny578
    isolande skrev 2014-08-22 15:43:26 följande:
    Men varför är det inte lika viktigt att mannen deltar i det fantastiska arbetet med att fostra barn? Problemet är ju att kvinnan i din "familjemodell" inte är fri att välja huruvida hon vill försörja familjen eller inte. På samma sätt som mannen inte är fri att vara hemma med barnen, eftersom det jobb hans fru får är mycket sämre betalt än det hans!

    Vad är det för bra med ett samhälle där folk har förutbestämda syften med sina liv? Vad är INTE bra med att försöka ge alla människor, kvinnor, vita, svarta, transpersoner möjlighet att göra vad de vill?

    Jag har verkligen svårt att förstå vad som är fel i Fi´s partiprogram, som så många ojjar sig över. Javisst är det en del kontroversiella förslag, men det är utopiska önskningar som i strävan mot dem kan leda oss till ett mer jämställt samhälle. För alla!
    Det handlar inte om att man inte har något val.

    Jag som man VET inom mig att det är INTE min naturliga roll att vara hemma och leka med barnen hela dagarna och rulla barnvagn.

    Det är inte jag som har pattarna som bebisen tar mjölk ifrån.

    Förlåt att man ska behöva sjunka till det ordvalet, men feminismen är så dum i grund och botten. Den vill föra krig mot naturen och det är en återvändsgränd.

    Det är jag som har musklerna, det är jag som går ut och jagar mat. Annars blir det tomt på bordet och sura miner omkring det.

    Men folk får ju göra som de vill, INGENTING hindrar det i dagens skräpsamhälle. Och det ser vi ju resultatet i nu med rekordmånga ensamstående föräldrar och skiljsmässor. Färre gifter sig, fler prasslar mellan lakanen utan att vara seriösa, vilket leder till oönskade graviditeter och massa mord på ofödda. Abort är ju ett finare ord.

    Gud är skitarg, men oändligt förlåtande.

    Jag undrar om det finns något farligare än en massa hjärntvättade och högmotiverade människor som tror att de marscherar till ett utopia. Hitlers tyskland var ett sådant.


  • Flash Gordon
    Flash Gordon skrev 2014-08-18 15:03:38 följande:

    Fi fick 2,3% i dagens United Minds som Aftonbladet beställt, en minskning från förra veckan med 0,6 procentenheter. och nu är det bara 26 dagar kvar till valet.

    Så det är nog i praktiken skitsamma vad Fi tycker och vill.


    Förtroendet för Fi rasar i den enda fråga de har: jämställdheten.

    Folk har fått frågan om vilket parti de har störst förtroende för när det gäller ett antal politikområden.

    För Fi finns det bara ett enda område där folk har något som helst förtroende, "jämställdhet", och där har deras stöd halverats från 22% i juni till 11% nu.

    Dessutom har "jämställdhet minskat i betydelse som valfråga sedan juni.

    Det går inte bra för Fi nu.

    http://www.expressen.se/nyheter/val2014/fortroendet-rasar-for-schyman-och-fi/

     
  • jessy 93

    Konstigt att dem väljer att göra ett val som gör alla sura och dra upp debatt istället för att att höja kvinnans lön och alla blir nöjda, betyder kvinnor så lite för det svenska samhället?

  • Tiny578
    jessy 93 skrev 2014-08-22 16:14:24 följande:

    Konstigt att dem väljer att göra ett val som gör alla sura och dra upp debatt istället för att att höja kvinnans lön och alla blir nöjda, betyder kvinnor så lite för det svenska samhället?


    "Höja kvinnans lön". Hmm...

    Så kvinnor ska ha högre lön eller vadå?

    Idag ser Sverige ut som så att om en kille kommer till ett typiskt jobb får han samma lön som om han varit en kvinna.

    Man säger inte, nä du är kvinna, därför får du automatiskt 20% mindre i lön.
Svar på tråden FI vill införa straff skatt påc alla män.