• Anonym (undrande)

    var är de muslimska rösterna?

    Den barbariska avrättningen av den amerikanska journalisten väcker starka känslor. 
    Men varför skriker inte de vanliga muslimerna i högan sky över hur deras religion används som rättfärdigande till sådana hemska handlingar? Varför går inte imaner från alla moskéer ut offentligt och vädrar sin avsky och uppmanar sina församlingar att inte falla för denna förvrängda bild av religionen och inte låta sig luras in i fundamentalistiska grupper? Varför hörs inget om program riktade mot unga män i farozonen att bli jihadister? 
    Jag läser dagstidningarna och ser ingen verklig muslimsk motståndsrörelse. 
    Många som nu bor i väst har rest ner och deltar i slakten? Ska de sedan resa tillbaka och leva som vanligt bland oss? Vad gör moskéer i sverige och resten av europa för att omvända fundamentalister? 

    Vad gör de familjer och släkter som vet om att deras söner och män rest ner, det borde ju finnas massor av familjemedlemmar som är medvetna om att deras män strider för IS medan de själva mår gott uppe i sina europeiska hem.  
    Det hjälper inte att Allan Svennebanan argumenterar hur fel syn på islam IS har. Motståndet måste komma från och tydligt visas av de som går i samma moskéer och känner samma kretsar. Alla i samma umgängeskretsar vet ju vilka som rest ner. Varför höjs inte deras röster mer och visar att de flesta muslimer faktiskt inte är militanta och att de tar avstånd mot IS?   
    Det verkar helt tyst från den stora massan muslimer i väst i medierna. Militanta jihadister kommer aldrig lyssna på en icketroende dvs icke muslim. Icketroende kan aldrig omvända eller stoppa barbarerna. Det kan bara deras närmaste göra. Jag har bara sett muslimska demonstrationståg när det gäller Palestina och då för att visa sin avsky mot västerländska Israel. 

  • Svar på tråden var är de muslimska rösterna?
  • Anonym (undrande)
    Anonym (Why?) skrev 2014-08-22 16:43:47 följande:
    Blir problemen (vilka du nu menar) lösta av att muslimer i Sverige tar öppet avstånd från det som händer ute i världen?

    Menar du att det finns en koppling mellan problemen (vilka du nu menar) och att muslimer inte tar öppet avstånd från vad som händer ut i världen?
    Ok jag ska försöka förklara enkelt. Jag pratar inte om vad som händer i världen utan vad som händer i sverige. 

    Fler muslimer bosätter sig i sverige. 

    Fler moskéer och koranskolor byggs.

    Fler muslimer i sverige blir radikaliserade och vill döda västerlänningar.

    Många reser iväg och slaktar människor och kommer sedan tillbaka hit farligare än innan.

    Risken för terrordåd ökar på hemmaplan i sverige.

    Rädslan bland icke-muslimer ökar och fördomar mot även de icke-radikaliserade muslimerna leder till ökad rasism.

    Folk känner sig otrygga med att leva bland fler och fler potentiella terrorister.

    Rasimen och fördomarna mot alla muslimer ökar.

    Icke-muslimer debatterar detta i alla möjliga mediekanaler och tidningar.

    För att få ett stopp på radikaliseringen måste muslimerna själva ta krafttag eftersom detta sker i deras miljö.

    Ökad synlighet i medier när de tar dessa krafttag kan minska rädslan hos icke-muslimer och leda till att rasismen minskar. 

    Icke-muslimer som jag vill se att muslimer tar krafttag mot att förhindra detta i sverige. För terroristerna startar ju ofta med att vara vanliga muslimer som sedan radikaliseras.

    Muslimer befinner sig närmast terroristerna i både språk, kultur och nätverk. Svennebanan har ofta inte många gemensamma vänner, släktingar eller föreningar med islamister. Därför bekämpas radikalisering lättast i moskéer och föreningar som befolkas av muslimer. 

    För att rasism och fördomar mot vanliga muslimer ska minska, måste icke-muslimer få se att muslimerna kämpar mot detta och att det inte bara är svennebananer som försöker göra något. 

    Det är helt tyst från moskéerna när det rapporteras om att deras lokaler används som rekryteringsplatser. Vad signalerar det?

    Alltså----- för att minska rasism och främlingsfientlighet mot muslimer i sverige måste det synas att muslimerna själva tar avstånd från och kämpar mot radikalisering. Jag personligen vill veta hur imanerna i sverige jobbar för att förhindra radikalisering, med konkreta exempel. Jag vill se det i offentliga medier. 

    Om det skulle vara så att imaner inte jobbar mot detta aktivt ---när det är i deras hus rekryteringen ofta sker---- så bidrar de till ökad hotbild mot sverige och jag vill höra vilka åtgärder som tas av de själva för att hindra att hotbilden i sverige blir större. Vad hjälper det att säpo jobbar häcken av sig om det inte är i säpos lokaler processen sker?
  • Anonym (Why?)
    Anonym (undrande) skrev 2014-08-22 17:14:02 följande:
    Ok jag ska försöka förklara enkelt. Jag pratar inte om vad som händer i världen utan vad som händer i sverige. 

    Fler muslimer bosätter sig i sverige. 

    Fler moskéer och koranskolor byggs.

    Fler muslimer i sverige blir radikaliserade och vill döda västerlänningar.

    Många reser iväg och slaktar människor och kommer sedan tillbaka hit farligare än innan.

    Risken för terrordåd ökar på hemmaplan i sverige.

    Rädslan bland icke-muslimer ökar och fördomar mot även de icke-radikaliserade muslimerna leder till ökad rasism.

    Folk känner sig otrygga med att leva bland fler och fler potentiella terrorister.

    Rasimen och fördomarna mot alla muslimer ökar.

    Icke-muslimer debatterar detta i alla möjliga mediekanaler och tidningar.

    För att få ett stopp på radikaliseringen måste muslimerna själva ta krafttag eftersom detta sker i deras miljö.

    Ökad synlighet i medier när de tar dessa krafttag kan minska rädslan hos icke-muslimer och leda till att rasismen minskar. 

    Icke-muslimer som jag vill se att muslimer tar krafttag mot att förhindra detta i sverige. För terroristerna startar ju ofta med att vara vanliga muslimer som sedan radikaliseras.

    Muslimer befinner sig närmast terroristerna i både språk, kultur och nätverk. Svennebanan har ofta inte många gemensamma vänner, släktingar eller föreningar med islamister. Därför bekämpas radikalisering lättast i moskéer och föreningar som befolkas av muslimer. 

    För att rasism och fördomar mot vanliga muslimer ska minska, måste icke-muslimer få se att muslimerna kämpar mot detta och att det inte bara är svennebananer som försöker göra något. 

    Det är helt tyst från moskéerna när det rapporteras om att deras lokaler används som rekryteringsplatser. Vad signalerar det?

    Alltså----- för att minska rasism och främlingsfientlighet mot muslimer i sverige måste det synas att muslimerna själva tar avstånd från och kämpar mot radikalisering. Jag personligen vill veta hur imanerna i sverige jobbar för att förhindra radikalisering, med konkreta exempel. Jag vill se det i offentliga medier. 

    Om det skulle vara så att imaner inte jobbar mot detta aktivt ---när det är i deras hus rekryteringen ofta sker---- så bidrar de till ökad hotbild mot sverige och jag vill höra vilka åtgärder som tas av de själva för att hindra att hotbilden i sverige blir större. Vad hjälper det att säpo jobbar häcken av sig om det inte är i säpos lokaler processen sker?
    Fast det finns ju ingen rasism i Sverige, enligt SD.

    Och varför ska de som utsätts för rasism stå till svars, varför anklagar du inte dom som är rasister och ber dom ändra sig istället?

    Har du samma inställning till mobbing, att den som blir mobbad ska ändra på sig så försvinner mobbingen?

    Om du vill  minska rasismen så gå till botten med varför folk är rasister istället.
    Det är inte muslimernas ansvar att de blir utsatta för rasism.


  • Anonym (undrande)
    Anonym (Why?) skrev 2014-08-22 17:28:34 följande:
    Fast det finns ju ingen rasism i Sverige, enligt SD.

    Och varför ska de som utsätts för rasism stå till svars, varför anklagar du inte dom som är rasister och ber dom ändra sig istället?

    Har du samma inställning till mobbing, att den som blir mobbad ska ändra på sig så försvinner mobbingen?

    Om du vill  minska rasismen så gå till botten med varför folk är rasister istället.
    Det är inte muslimernas ansvar att de blir utsatta för rasism.
    SD?? Jag tillhör inte SD. Jag är en vanlig svensk som är oroad över att fler  muslimer blir radikaliserade i sverige och som ser andras ökade oro i samhället och som inte gillar att hotbilden mot sverige ökar. Måste man vara sd för det? 
    Hade jag bott i ett land där svenskar börjar hata befolkningen de bor bland och reser för att slakta oliktänkande, och svenskryktet blir värre och folks misstro mot svenskar ökar. Så kan du ge dig fan på att jag hade kämpat. för att visa vilket avstånd jag tar från de radikaliserade svenskarna och kämpat för att inga i min släkt och vänkrets hade gått den vägen. Det hade ju legat i mitt intresse.
    Ditt exempel med mobboffer har ingen relevans. Men om mobboffer hade varit organiserade eller haft en gemensam religion och umgänge och vissa av dem börjat slaktat folk så hade du haft en poäng.

    Om antalet rötägg inom polisen ökar och leder till att folks misstro mot alla poliser ökar, är det polisens eller folks ansvar att försöka ändra på misstron tycker du? Är det polisens eller utomståendes ansvar att se till att rötäggen försvinner och inga nya tillkommer?
    Radikaliseringen sker bland de troende muslimerna i moskéer och föreningar. Då måste det vara där insatserna för att förhindra det sker. 
    Representanter för dessa måste arbeta för att minska misstron. Jag riktar mig mest mot de högt uppsatta, imanerna och ledarna. Jag vill att dessa öppet visar vad som görs för att förhindra radikalisering. Jag vill dessutom att muslimer i allmänhet syns mer i offentliga rummet. 

    Det funkar inte att bemöta: -- Det är oroande att fler muslimska svenskar blir radikaliserade och att terrorbilden i sverige ökar och jag vill veta vad muslimerna själva gör mot detta och jag vill få försäkran om att insatser pågår
    ---- med: Aaa men kolla vad Israel och USA gör det är deras fel att det är krig därnere!!
    Eh? 
  • Anonym (ytterligare en sd tramstråd)
    UmmAli skrev 2014-08-22 10:32:14 följande:
    Gissar att du inte ser mycket på andra nyhetskanaler ,än just de på Sveriges television, som är starkt cencuerande och enormt snedvridna, till fördel för eliten -USA och Israhell. 
    För eftersom dessa djävlar förser terroristerna (observera att jag inte skriver muslimska terrorister då de inte är muslimer eller agerar i enighet med islam) med vapen,makt,träning och ekonomiskt bistånd ,för att på så sett nå sina egna sjuka mål, äger dessa djävlar även all media som sänds ut via tv och tidningar.  Då är det ganska uppenbart för den medelintelligente att se att dessa nyheter visar det som de vill visa för egna intressen och utelämnar och till och med ljuger för att på så vis gagna sina egna intressen och självklart sprida terror via skräck. 
    Muslimer stämplas tex återkommande som "the bad guyes" och antingen som terrorister eller som undergivna dumskallar som inte har ett bättre vetande.

    Du bor i Sverige, med tillgång till alla världens nyhetskanaler och internet. Som genom svensk skola lärt dig att vara källkritisk och demokratisk , vad har du att skylla din okunskap på?

    Jag anser att terrorister ,vilka de än må vara, har en tendens att vara just oberäknerliga och våldsamma utan hänsyn eller respekt för sina offer, det är väl en av kriterierna för att just kallas terrorist- att sprida skräck och propagera? 
    Hur humanitär och respektfull var ex Breivik mot sina offer? Hur humanitär och respektfulla är Israhell mot världens största koncentrationsläger Gaza?  Hur humanitär och respektfull är USA med sina invationer och drönare? 
    Hur humanitär och respektfull är Burma i den etniska rensningen av den muslimska minoritetsbefolkningen?  Listan kan fortsätta...
    Eller räknas man bara som terrorist så länge förövaren är muslim?

    Enligt islam ska den döda kroppen jordfästas så snart som möjligt, tror du detta uppfylls från USAs sida eller vad? De var ju "så humanitära" i sin terror menar du ju?    Du blir bombad av en amerikansk drönare ,men HEY, jag fick iallafall en ordentlig begravning?  Är du på riktigt???   Är det en mindre terrorhandling då menar du?  Och tror du själv att amerikanarna begraver sina civila dödsoffer de "råkade "bomba sönder och samman?  Eller tror du att Israhell begravde de fyra pojkarna i tioårsålderna som de mördade , vars enda "brott" var att samla på krabbor på stranden?  Ismael,Ahed,Zakaria och Muhammad Bakr hette de förresten.
    Alla offer har namn vet du. Även muslimer ger sina barn namn!!!
    Och det var ordentligt personligt individinriktat,  och riktades direkt mot dessa barn!
    Och nej, de fick ingen ordentlig begravning av den sionistiska staten, inte ens en ursäkt till föräldrarna, utan det var just barnens familj som fick plocka sina barns kroppsdelar och se till att de fick en ordentlig begravning i den mån det gick.

    Är inte drönare utstuderande? De tillverkas och används just för att orsaka så stor förödelse och skada som möjligt, utan egen förlust.   Nu om det inte är terrorism, vad är det då?

    Om du vill stoppa terrorism och är orolig för den ökade rasism och misstron mot muslimer i Sverige,  varför då skylla på muslimer?   Det är ju ändå vi i väst som styr politiken där!   Och det är vi som förser dem med vapen.  Och det är vi i Sverige som lever gott på andras olycka! Vi säljer ju vapen till terroristländer som Saudiarabien och har ju en vapenfabrik där tom.   Det är vi i Sverige som blundar för de riktiga terroristerna. 
    Du kan exempelvis skilja på muslimer och terroristgrupper som  IS(is). De är terrorister PUNKT. De mördar ALLA som inte följer deras ideologi.
    Du kan trycka på Sveriges regering att sluta sälja vapen till terroristländer, du kan demonstrera, göra din röst hörd.   Du kan sluta sprida okunskap och istället lära dig att se saker objektivt.  Men var försiktig, du vet vad som hände med Snowden!

    Och på tal om Snowden ,så enligt hans senare rapportering så tränades IS(is) ledare Abu Bakr al-Baghdadi av säkerhettstjänsterna från länder som USA ,Storbritanien och inte helt otippat Israhells egen Mossad.  Allt för att skydda den sionistiska staten .   Aktionen fick namnet "getingboet" och gick ut på att samla ihop alla terrorgrupper på ett ställe, lång ifrån Israhell givetvis, och engagera dem i ett krig.

    Ser att det blev ett alldeles för långt svar ,och ber om ursäkt för det. 
    det är fint att få se långa inlägg som är bra istället för det vanliga hatet som brukar finnas, du skriver väldigt bra, tummen upp
  • Anonym (maria)
    Anonym (Why?) skrev 2014-08-22 16:43:47 följande:
    Blir problemen (vilka du nu menar) lösta av att muslimer i Sverige tar öppet avstånd från det som händer ute i världen?

    Menar du att det finns en koppling mellan problemen (vilka du nu menar) och att muslimer inte tar öppet avstånd från vad som händer ut i världen?
    Problemen i sig löser sig nog inte men i samhället skulle bilden som många har av islam och muslimer kanske blir mer nyanserad. Om det kunde förmedlas av dem egna att det verkligen bara gäller att det är en mindre grupp som är extremister och vi tycker också att det är förjävligt typ...Sedan är det ju det med shia och sunnimuslimer de bråkar ju sinsemellan...
  • Anonym (maria)
    Anonym (Why?) skrev 2014-08-22 17:28:34 följande:
    Fast det finns ju ingen rasism i Sverige, enligt SD.

    Och varför ska de som utsätts för rasism stå till svars, varför anklagar du inte dom som är rasister och ber dom ändra sig istället?

    Har du samma inställning till mobbing, att den som blir mobbad ska ändra på sig så försvinner mobbingen?

    Om du vill  minska rasismen så gå till botten med varför folk är rasister istället.
    Det är inte muslimernas ansvar att de blir utsatta för rasism.
     Vill bara påminna om att även muslimer ska ta ansvar för att inte utsatta andra för rasism. Gäller ju oss alla liksom.
  • jeanette02
    Anonym (undrande) skrev 2014-08-22 18:04:51 följande:
    SD?? Jag tillhör inte SD. Jag är en vanlig svensk som är oroad över att fler  muslimer blir radikaliserade i sverige och som ser andras ökade oro i samhället och som inte gillar att hotbilden mot sverige ökar. Måste man vara sd för det? 
    Hade jag bott i ett land där svenskar börjar hata befolkningen de bor bland och reser för att slakta oliktänkande, och svenskryktet blir värre och folks misstro mot svenskar ökar. Så kan du ge dig fan på att jag hade kämpat. för att visa vilket avstånd jag tar från de radikaliserade svenskarna och kämpat för att inga i min släkt och vänkrets hade gått den vägen. Det hade ju legat i mitt intresse.
    Ditt exempel med mobboffer har ingen relevans. Men om mobboffer hade varit organiserade eller haft en gemensam religion och umgänge och vissa av dem börjat slaktat folk så hade du haft en poäng.

    Om antalet rötägg inom polisen ökar och leder till att folks misstro mot alla poliser ökar, är det polisens eller folks ansvar att försöka ändra på misstron tycker du? Är det polisens eller utomståendes ansvar att se till att rötäggen försvinner och inga nya tillkommer?
    Radikaliseringen sker bland de troende muslimerna i moskéer och föreningar. Då måste det vara där insatserna för att förhindra det sker. 
    Representanter för dessa måste arbeta för att minska misstron. Jag riktar mig mest mot de högt uppsatta, imanerna och ledarna. Jag vill att dessa öppet visar vad som görs för att förhindra radikalisering. Jag vill dessutom att muslimer i allmänhet syns mer i offentliga rummet. 

    Det funkar inte att bemöta: -- Det är oroande att fler muslimska svenskar blir radikaliserade och att terrorbilden i sverige ökar och jag vill veta vad muslimerna själva gör mot detta och jag vill få försäkran om att insatser pågår
    ---- med: Aaa men kolla vad Israel och USA gör det är deras fel att det är krig därnere!!
    Eh? 
    Förstår hur du tänker och håller med till fullo. Alldeles för tyst från muslimska ledare i Sverige i mediautrymmet om t ex Isis som just nu mördar folk i norra Irak.(b l a) Man vill höra mycket mer avståndstagande mot våld från de fredliga muslimerna. 
  • Anonym (Why?)
    Anonym (undrande) skrev 2014-08-22 18:04:51 följande:
    SD?? Jag tillhör inte SD. Jag är en vanlig svensk som är oroad över att fler  muslimer blir radikaliserade i sverige och som ser andras ökade oro i samhället och som inte gillar att hotbilden mot sverige ökar. Måste man vara sd för det? 
    Hade jag bott i ett land där svenskar börjar hata befolkningen de bor bland och reser för att slakta oliktänkande, och svenskryktet blir värre och folks misstro mot svenskar ökar. Så kan du ge dig fan på att jag hade kämpat. för att visa vilket avstånd jag tar från de radikaliserade svenskarna och kämpat för att inga i min släkt och vänkrets hade gått den vägen. Det hade ju legat i mitt intresse.
    Ditt exempel med mobboffer har ingen relevans. Men om mobboffer hade varit organiserade eller haft en gemensam religion och umgänge och vissa av dem börjat slaktat folk så hade du haft en poäng.

    Om antalet rötägg inom polisen ökar och leder till att folks misstro mot alla poliser ökar, är det polisens eller folks ansvar att försöka ändra på misstron tycker du? Är det polisens eller utomståendes ansvar att se till att rötäggen försvinner och inga nya tillkommer?
    Radikaliseringen sker bland de troende muslimerna i moskéer och föreningar. Då måste det vara där insatserna för att förhindra det sker. 
    Representanter för dessa måste arbeta för att minska misstron. Jag riktar mig mest mot de högt uppsatta, imanerna och ledarna. Jag vill att dessa öppet visar vad som görs för att förhindra radikalisering. Jag vill dessutom att muslimer i allmänhet syns mer i offentliga rummet. 

    Det funkar inte att bemöta: -- Det är oroande att fler muslimska svenskar blir radikaliserade och att terrorbilden i sverige ökar och jag vill veta vad muslimerna själva gör mot detta och jag vill få försäkran om att insatser pågår
    ---- med: Aaa men kolla vad Israel och USA gör det är deras fel att det är krig därnere!!
    Eh? 
    Skrev jag att du tillhör SD? Visa mig gärna. Jag skrev att SD säger att det inte finns någon rasism. Inget annat.

    Du har inte övertygat mig om att muslimerna är ansvariga för att folk har fördomar om dom. Vi ska inte ha omvänd bevisbörda, vi ska inte skuldbelägg de utsatta.
  • Anonym (undrande)
    Anonym (Why?) skrev 2014-08-22 20:14:08 följande:
    Skrev jag att du tillhör SD? Visa mig gärna. Jag skrev att SD säger att det inte finns någon rasism. Inget annat.

    Du har inte övertygat mig om att muslimerna är ansvariga för att folk har fördomar om dom. Vi ska inte ha omvänd bevisbörda, vi ska inte skuldbelägg de utsatta.
    Varför blandar du in vad SD tycker då helt random om du inte försöker få det till att jag är sdare? Det är som jag skulle säga 'Men det finns ju inga mobboffer enligt Föreningen SGDHFJ'. ?? Totalt förvirrad och irrelevant argumentation. 
    Varför har inte muslimerna något ansvar att förbättra sitt rykte? Jag tycker alla har ett ansvar för att vårt samhälle blir så bra som möjligt. Just nu är det mest svenskar som talar för muslimerna och det blir lite konstigt och minskar inga fördomar. Som om sjuksköterskor skulle debattera om rötäggen inom polisen istället för att polisen själva berättar om vilka åtgärder de tar. Varför ska inte ledande muslimer ha mer ansvar än andra, när det faktiskt är i deras lokaler muslimerna vistas och radikaliseras? Jag skuldbelägger de ledande imanerna och ledarna för de muslimska föreningar där fundamentalismen frodas. Det är dessa röster jag vill höra. Men ju fler muslimer som hörs desto mer nyanserad bild får gemene man. 
  • Anonym (Why?)
    Anonym (maria) skrev 2014-08-22 19:55:49 följande:
    Problemen i sig löser sig nog inte men i samhället skulle bilden som många har av islam och muslimer kanske blir mer nyanserad. Om det kunde förmedlas av dem egna att det verkligen bara gäller att det är en mindre grupp som är extremister och vi tycker också att det är förjävligt typ...Sedan är det ju det med shia och sunnimuslimer de bråkar ju sinsemellan...
    De som har en negativ bild av muslimer idag är inte intresserade av en nyanserad bild, då faller hela deras resonemang.

    De flesta av oss vet att alla muslimer inte är terrorister. Man måste var ganska dum eller mycket elak/konspiratorisk för att tro att alla muslimer är stöpta i samma form.
Svar på tråden var är de muslimska rösterna?