Inlägg från: Anonym (Obegripligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Obegripligt)

    Sätta babysar på bordet?

    Ser ett inlägg på facebook som delas hej vilt bland mina vänner. Det är en mamma som vill varna andra föräldrar för att sätta sina barn i en så kallad "bumbostol" på köksbordet då de hade gjort det med sin dotter och hon rasat ner och fått allvarliga skallskador till följd av fallet. 

    Jag tycker verkligen synd om barnet, men HUUUUR kan man vara så dum att man tror att det inte är någon fara att sätta ett litet barn i en stol som inte är förankrad på något sätt på ett köksbord?! Det är liksom kurs 1:A att man inte gör så! Och en annan sak som gör mig livrädd för mänskligheten, behöver verkligen svenska föräldrar varnas för att inte sätta sina babysar i stolar ovanpå köksbordet för att de faktiskt KAN sprattla till och trilla i backen? Det är historier som denna som får mig att fundera på om tvängssteriliseringar kanske inte är så dumt ändå!

    Vad anser ni?

  • Svar på tråden Sätta babysar på bordet?
  • Anonym (Obegripligt)
    Anonym (onödigt) skrev 2014-08-22 23:46:59 följande:

    först tycker jag de var oerhört onödigt att börja snacka tvångssterilisering.
    jag menar alla gör misstag o dom har ju inte gjort de med avsikt att skada sitt barn. då är de väl jättebra att dom varnar, sedan den bumbo vi hade,  hade sådan undersida så när man satte den någonstans gick den inte o dra åt sidan om barnet satt i och man kunde spänna fast barnet i , satt barnet dock aldrig på bordet


    Den du hade kunde man alltså fästa i bordet så att den satt fast förankrad alltså? Om inte: Hur tänkte du då?

    Tycker faktiskt att det är ren idioti oh att föräldrarnas förmåga tat sörja för barnets väl och ve ska utredas. Förstår man inte att man inte kan sätta ett barn i en stol som inte är säkert förankrad på ett bord så behöver man nog en hel del stöd i sitt föräldraskap. 

    När jag gick den så kallade föräldrautbildningen när jag väntade barn så fick man "lära sig" att man absolut inte får lämna ens en nyfödd bebis på skötbordet ens för att vända sig om och sträcka sig efter en blöja om detbetydde att man så att säga "släppte" barnet, men nu tycker du alltså att det är helt normalt att sätta en bebis i en icke förankrad stol ovanpå köksbordet medan du själv gluffsar i dig mat. 

    Sen tycker du att jag är oförskämd när jag tar upp tvångssterilisering. Som jag tar för givet alla förstår var en överdrift, men faktum kvarstår, begriper man inte att man inte gör som den varnande mamman så är det något som fattas i huvudet.
  • Anonym (Obegripligt)

    "Snälla dela!!! 

    Det är mycket vanligt att föräldrar sätter sina barn i bumbo stolarna på bordet eller bänkar bredvid sig. För man tänker att man "sitter" ändå i närheten så inget kan hända. 
    Så tänkte vi också tills...

    Jag sätter henne hos oss på köksbordet bredvid så hon får vara med när vi äter. Som vi brukar. 
    Inget kan hända vi sitter ju bredvid och har koll. 
    Vår lilltjej på 6 mån var glad och sprattlade med fötterna. Ena foten fick fäste i bordsskivan och när hon då kastar sig bakåt händer de värsta... Bumbostolen skjuts bakåt och jag hinner inte ta emot. Hon faller baklänges ner med huvudet först i golvet. Jag får panik... Min man får panik. Vi hörde och såg smällen och jag fattade direkt att de är allvarligt! 
    När jag får henne i famnen medans min man ringer ambulans skriker hon hysteriskt. Jag sätter min hand mot hennes huvud och känner ett "hål" en inbuktning av skallbenet.
    Då bryter jag samman.. Hon kommer dö.. Skallen har spruckit.. Vi skulle hålla henne vaken tills ambulans kom, varjegång hon somnade till trodde jag att hon aldrig mer skulle öppna ögonen igen... Ambulans påväg och fort in till sjukhus. Hon skrek konstant i 1-1/2h. Kontroller och röntgen visade två skallfrakturer... Som tur var hade vi ängla vakt. Hjärnan klarade sig. Troligtvis inga men för livet. Men Vår lilla fina tjej hade så ont. Ångesten trängde på. Att se sitt barn ha ont och inte kunna förklara eller göra nått är fruktansvärt. 
    Så snälla dela vidare så alla föräldrar förstår att detta hände oss och de kan hända dem. En liten fot mot bordet kan sluta väldigt illa. 
    Idag mår hon bra och är hemma. Men jag och min man gråter fortfarande när vi påminns om de. Vi förstod att livet kan vändas upp och ner på ett ögonblick !"

  • Anonym (Obegripligt)

    Det är ju ren idioti!

    MAN KAN INTE LÄMNA BARNET I EN STOL SOM INTE ÄR FÖRANKRAD PÅ ETT BORD! 

    Vägrar att tro på att det är vanligt att man gör så! Och sitter du och äter så har du inte koll, du har en kniv i ena näven och en gaffel i den andra, HUR ska du kunna ha koll på ditt barn då? Ska du fånge hem med ögonen eller?

  • Anonym (Obegripligt)
    puss skrev 2014-08-23 08:46:59 följande:

    Det kan inte alls hända den bäste. Det kan knappt ens hända en normalbegåvad person.


    Precis min tanke!
  • Anonym (Obegripligt)

    Har man en baby som är stor nog att sitta själv så kan man väl sätta babyn i en riktig barnstol som står på golvet? Hur kan man vara så dum att man kommer på idén att sätta en stol ovanpå bordet?

  • Anonym (Obegripligt)
    Anonym (tänk själv) skrev 2014-08-24 23:37:49 följande:
    Och ni som tycker jag är världen sämsta förälder kan väl förklara vad risken är?
    Var risken är? Skämtar du nu eller? Risken är att din unge ramlar ner i golvet och antingen slår ihjäl sig eller skadas allvarligt. 

    Jag som trodde att mamman som delade inlägget var lite efterbliven och att hennes "varning" var onödig, men tydligen finns det fler som tror att de har koll när de utsätter sina barn för stora risker. 
  • Anonym (Obegripligt)
    Anonym (Sara) skrev 2014-08-26 13:06:48 följande:

    Ehh ja varning behövs verkligen inte. Vad har man hjärnan till? MIn flicka kan få sitta i bumbostolen på bordet NÄR jag själv sitter brevid och övervakar henne. Skulle aldrig gå ifrån o lämna henen ens en sekund.


    Precis som föräldrarna vars unge åkte i golvet. De lämnade inte ungen där, ungen åkte i golvet ändå. 
  • Anonym (Obegripligt)
    Anonym (den bästa mamman) skrev 2014-08-27 07:37:25 följande:
    Nä, men de gjorde vi, när han va på golvet!

    Men han ramlade aldrig ur nånting när det stod på bordet.

    Varken bumbon, babysittern, babyskyddet eller babygymmet.
    Ni snubblar på ungen när den är på golvet så ni sätter hen ovanpå köksbordet istället. Snälla någon ring soc!
  • Anonym (Obegripligt)
    BandAnna skrev 2014-08-27 07:49:37 följande:

    På tal om det här med att brista i sin uppsyn över barnen...


     


    www.aftonbladet.se/nyheter/article19429431.ab


     


     


    Läste också det där, och jag är helt säker på att dessa föräldrar "visste" (läs inbillade sig) att de hade koll. Säkert så sätter de ungen på bordet också, för att de inte kan låta bli att trampa på ungen när den är på golvet. 
  • Anonym (Obegripligt)
    Anonym (den bästa mamman) skrev 2014-08-27 15:44:05 följande:
    Ett OT tillägg!

    Jag skriver i mina inlägg att min son är en pojke!

    En han!

    Ingen jävla hen!

    Jag hatar ordet hen, ännu mera när någon använder det på mina barn.

    När det är uppenbart att ungen är en pojke eller flicka skriv för fan inte hen!
    Hen är faktiskt en hen också. 
  • Anonym (Obegripligt)
    Anonym (den bästa mamman) skrev 2014-08-28 08:26:10 följande:
    Nej!

    Han är en han!
    Oavsett vad du tycker och tror så är hen ett vedertaget ord som passar bra in på ditt barn. Hen är en hen varesig du vill det eller ej, du kan inte påverka vad andra kallar ditt barn. :)
  • Anonym (Obegripligt)
    Lilje skrev 2014-08-28 19:40:46 följande:
    Hennes son är endast en 'hen' om ni antigen inte vet könet (vilket ni gör) eller sonen räknar sig som något mittemellan eller rent av på sidan av han eller hon, vilket vi kan utgå ifrån att han inte gör i nuläget. Så att använda hen här är grammatisk och etisk helt fel.
    Nej, det är fel. Hen går alldeles utmärkt att använda även i de fall då någons kön inte har någon som helst relevans i det man samtalar om. Som i det här fallet. Visst skulle vi kunna kalla hen för "barn/barnet" också men jag använder hellre ordet hen. 
  • Anonym (Obegripligt)
    Anonym (elin) skrev 2014-08-31 15:25:53 följande:

    Nu var det inte mig du ställde frågan till men du verkar se det som en slags kränkning att bli kallad för det kön man inte är?

    Om någon skulle kalla min dotter för han eller hen skulle jag inte bry mig ett dugg. Vad spelar det för roll? Särskilt på internet.


    Särskilt lättkränkt måste man vara om man dessutom tar illa upp av att någon lallar barnet för hen.
  • Anonym (Obegripligt)
    Anonym (den bästa mamman) skrev 2014-08-31 16:39:33 följande:

    Jag är väl lättkränkt i era ögon då. 

    Men min son är en han och ingen hen!

    Dessutom säger stavningsprogrammet ifrån när man skriver hen, det blir ett ilkset rött streck under Jag är fullt normal och jag är även kapabel till att göra en bedömning av vilken risk det skulle innebära.

    I mitt fall, eller vårt eftersom jag lever med min sons pappa och vi båda har haft honom på bordet, så har det aldrig funnits risk för att något ska kunna hända pojken. 

    Inte ens en liten risk!


    Det är skrämmande hur naiv du är. Om det inte är så att du håller i stolen ordentligt då ditt barn sitter i den så finns det en risk, men du väljer att tro att det av någon anledning inte gäller er. Och jag som trodde tjejen som skrev varningen var lite kocko me det finns visst dom som är värre än så.
Svar på tråden Sätta babysar på bordet?