• LeLove

    "Skala" brieost?

    Om man skär bort kanterna (det är väl där bakterierna sitter) så borde man kunna äta lite av det som är i mitten? Håller på att dö av längtan efter den där brieosten som står i kylskåpet(!) (pastöriserad är den också kanske ska tilläggas, "kolibrie"). Är i vecka 21 om det gör någon skillnad? Kunnat hålla mig dom andra graviditeterna men nu? Gaaaaaah

  • Svar på tråden "Skala" brieost?
  • Stjärnebo

    Det är inte möglet på osten som kan vara farlig. Det är den opastöriserade mjölken i osten som kan innehålla dumheter. 
    Så låt bli att köpa osten hem så du slipper att suktas ;) 

    Jag åt en bit brie någon gång under graviditeten utan dåligt samvete. Risken är väldigt liten att något skulle hända men jag tycker ändå att nolltolerans är bättre än att det skulle vara okej med en liten mängd som ofta blir en för stor mängd i slutändan.

  • LeLove

    Men den är ju pastöriserad? Nån sa att bakterierna frodas från utsidan & innåt... Sen var det min kära sambo som köpte hem den till sig... Så skämtade han och sa att jag får väl skära bort "skalet" då om jag nu så gärna vill äta^^ Grymt jag vet(!)

  • Fantasilös

    Stoppa den i micron en stund om du är orolig:) jag åt visserligen brieost ibland trots att jag va gravid men körde jag den i micron kändes det bättre:p

  • LeLove

    Benedicte12 - Jag gjorde det nyss, smakade inte alls likadant =( den bubblade kanske för länge? Hela hade smält ut över hela mackan... Fantasilös - Hur länge körde du i mikron? Tills det bubblade? Eller så den blev lite mjuk bara?

  • Gryntroll

    jag gjorde som Benedick föreslog, toast Inte riktigt samma grej, men smaken var där och det blev ett gott och bra alternativ.

  • Benedicte12
    LeLove skrev 2014-08-27 14:29:48 följande:

    Benedicte12 - Jag gjorde det nyss, smakade inte alls likadant =( den bubblade kanske för länge? Hela hade smält ut över hela mackan... Fantasilös - Hur länge körde du i mikron? Tills det bubblade? Eller så den blev lite mjuk bara?


    Det var inte jag som körde den i mikron.

    Jag tycker den är gott om man gör varma mackor i vanlig ugn.

    Eller ostpaj med brie.
  • Benedicte12
    Gryntroll skrev 2014-08-27 14:31:24 följande:

    jag gjorde som Benedick föreslog, toast Inte riktigt samma grej, men smaken var där och det blev ett gott och bra alternativ.


    Bättre en ingenting , eller hur?
  • Benedicte12
    LeLove skrev 2014-08-27 14:29:48 följande:

    Benedicte12 - Jag gjorde det nyss, smakade inte alls likadant =( den bubblade kanske för länge? Hela hade smält ut över hela mackan... Fantasilös - Hur länge körde du i mikron? Tills det bubblade? Eller så den blev lite mjuk bara?


    Eller menar du att varma mackan var inte gott? Kanske du hade den i ugnen för länge.

    Eller du gillar inte brie när den varm helt enkelt.
  • LeLove

    Nej det var Fantasilös som körde mikron :) Men har ni kört varma tills det börjar bubbla eller låter ni det bubbla en stund? Mina smälte ju ut över hela mackan och förlorade all smak =(

  • Gryntroll
    Benedicte12 skrev 2014-08-27 14:33:19 följande:
    Bättre en ingenting , eller hur?
    Definitivt!
    Gjorde det även med Cambozola och öven det var ett bra alternativ när det blev lite väl mycket sug efter ost.

    Kan även rekommendera att fritera brie/camambert, ni vet 80-tals klassikern, även det gott och tillåtet som gravid iom att osten bubblar 
Svar på tråden "Skala" brieost?