Inlägg från: Anonym (Förvirrad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förvirrad)

    Min sambo har mycket högre inkomst och vill ha gemensam ekonomi :(

    Hej!

    Jag och min sambo är inte riktigt överens om det här med ekonomin...
    Han vill gärna att vi delar på gemensamma kostnader som boende, mat och sånt.


     Det skulle jag inte motsätta mig i vanliga fall, men problemet är att jag de senaste 12 månaderna har haft en inkomst på ca 5000:- i månaden. Min sambo tjänar mellan 30-32 000 i månaden. 



    Båda har ju våra egna kostnader, jag har t.ex varje månad:

    Telefon ca 700 (även min företagstelefon)
    Försäkringar 420
    Mediciner för mig och sonen varje månad 600, varannan 700
    CSN 600
    Sjukhusbesök ca 300

    Sen tillkommer det alltid lite för tillfälliga mediciner och salvor m.m
    Och jag har säkerligen glömt nån kostnad, men det är det jag kommer på just nu. Sen är det ju fritidskostnader (barnomsorg) som kommer att komma så småningom. Men i runda slängar ca 2800 i fasta grejer. 

    Jag har numera ingen egen bil, så jag lånar antingen sambon eller svärmors bil när jag ska nånstans. Vid längre resor så betalar jag självklart all bensin för det (behöver inte betala för kortare).

    Jag handlar mat när det behövs, även om det är mina sista pengar. 

    Så det blir inte så mycket över, oftast är det mesta slut en vecka efter jag fått pengarna. Jag känner mig så låst, har ingen bil (vi bor på landet), jag kan inte göra någonting för att jag är totalt pank, och dyker det upp några oväntade kostnader får jag be pappa eller svärmor om ett lån (pappa "får" jag inte betala tillbaka till, därför ber jag sällan honom då jag inte vill det.)

    Nästa månad kommer min inkomst att sjunka till 2320:-, och då vet jag inte vad jag ska göra... då kommer det verkligen inte att räcka till. Min sambo har förståelse för detta nu när min inkomst kommer att bli ännu lägre, men han tycker fortfarande att vi ska ha delad ekonomi, rakt av oavsett vad vi tjänar. I framtiden kommer jag att tjäna bättre, men just nu har jag precis startat ett eget företag och det är kämpigt nu i början.

    Jag har föreslagit en procentuell delning, att vi betalar lika mycket av våra löner procentuellt, för jag vill inte vara pank dagen efter jag fått pengarna :( Men han tycker att det är orättvist. Jag har varit nära att hamna hos kronofogden flera gånger för att jag inte kunnat betala räkningarna, och båda gånger har pappa räddat mig. Pappa ifrågasätter naturligtvis varför inte sambon hjälper mig, men sambon tycker att "han redan betalar så mycket för mig".

    Tycker ni att jag har fel? Själv tycker jag att sambon resonerar helt makalöst underligt, samtidigt som jag förstår att han inte vill betala för allt själv, men han har ju en mycket högre inkomst... Han har ju "försörjningplikt" men det känns ju sådär...

    Jag är skitförvirrad, hur gör andra? Är det jag som gör fel?
  • Svar på tråden Min sambo har mycket högre inkomst och vill ha gemensam ekonomi :(
  • Anonym (Förvirrad)

    Det är "mitt" barn, som vi har på heltid, vi har varit tillsammans sen sonen var tre månader så han har blivit typ som en biopappa. Vi har snart varit tillsammans i 6 år.

    Det var faktiskt min sambos idé att jag skulle starta eget företag så han visste ju att det skulle ge lägre inkomster.

    Angående högkostnadsskyddet så har jag det, men medicinkostnaderna blir ändå  ca 500 i månaden. Sonens mediciner går på också högkostnad och därav de 100-200 till.

    Jag vill att alla som läser mitt inlägg förstår att min sambo inte är nån idiot, han lägger mycket pengar på familjen om vi t.ex reser bort så betalar han hela resan för alla utan gnål. Så det är inte det att han är snål, bara att han vill dela på vardagskostnader. Men jag har svårt att förstå hans resonemang... Han har liksom inte själv några andra drifter än att jobba. Han har inget behov av att träffa vänner, inte "ta en fika" med nån, eller unna sig nåt då och då. Han jobbar stenhårt för att "ge oss en bra tillvaro". Så på ett sätt förstår jag honom. Men jag är annorlunda än honom, det känns pissigt att aldrig kunna ha pengar som till något så enkelt som om sonen vill ha en glass :(

  • Anonym (Förvirrad)

    Ni har verkligen bra frågeställningar! 

    Anledningen till att jag tjänar lite är pga att jag haft starta eget bidrag som varit väldigt lågt, Jag och sambon kom överens om att eget företag är det bästa alternativet då mina sjukdomar gör så att jag inte kan ha ett "vanligt" jobb. 

    Jag har väldigt dåligt samvete för att han får stå för saker själv, men samtidigt så var vi överens om de minskade inkomsterna för min del :/ Hur mycket jag är vill så kan jag inte öka mina inkomster just nu, men om ett halvår kommer det förhoppningsvis att se annorlunda ut. Detta vet min sambo om... Nu är det inte så att vi bråkar om saken, men vi diskuterar ibland. 

    Det är inte så att jag inte VILL dela på kostnaderna, det vill jag väldigt gärna, men jag KAN inte, inte just nu. Och visst kan jag avstå från den där fikan med kompisar och allt annat, men de här oförutsedda sakerna? Jag vill kunna ha några hundralappar över för att kunna täcka dem om de kommer...

  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Majken) skrev 2014-08-29 08:19:14 följande:

    Om du är så pass sjuk att du inte kan ha ett vanligt jobb borde du kunna bli sjukskriven och få ersättning för det. Förstår att det kan vara tufft att ge upp drömmar om att arbeta med något eget, men ibland måste man vara realistisk och anpassa sig till verkligheten. 

    Han verkar ha tröttnat på att försörja dig och ditt barn och jag kan faktiskt förstå honom även om jag egentligen är för gemensam ekonomi (som är tvärtemot det som beskrivs i TS). För gemensam ekonomi krävs gemensamma beslut och gemensamt ansvarstagande även för att inkomster ska komma in.


    Aldrig att jag skulle sjukskriva.mig! Jag har varit det tidigare och jag mådde skit psykiskt av att inte ha nåt produktivt att göra. Dessutom är min sjukersättning så låg att det inte skulle.gynna ekonomin överhuvudtaget.

    Min sambo försörjer inte mig och min son, han ser min son som sin son, så han försörjer sin familj. det jag inte tycker är okej är att han vet att det är tufft med eget företag, han har två egna som han på fyra år inte kunde ta ut en "riktig" lön för. Så både han och jag vet vad.vi gav oss in på.
  • Anonym (Förvirrad)

    Har nog missat att säga att jag under hans tuffa år (2 år) med sina företag betalade för i stort sett allting, mat, hyra, räkningar... Och aldrig att jag sa något om det, jag reflekterade inte ens över det eftersom vi bor tillsammans och borde hjälpas åt i svåra stunder. Så jag känner mig... Ja orättvist behandlad skulle jag väl närmast beskriva det..

    Angående detta om att tjäna extra vid sidan om, så gör jag det, handlar inte om stora summor men jag försöker iaf.

  • Anonym (Förvirrad)
    Diadora skrev 2014-08-29 14:21:04 följande:

    Jag förstår mig faktiskt inte på de som lever i förhållanden och som kallar sig för ett par med gemensam ekonomi, och som i slutändan egentligen inte har det?

    Vad betyder gemensam ekonomi då isåfall? Är det att om man tjänar olika, ändå delar lika på de utgifter man gemensamt har eller blir det mer att man klappar in alla pengar resp tjänar in på ett gemensamt konto?

    Nog hajar jag att det kan se annorlunda ut för många och att man sonika väljer hur man vill ha det, men jag kan då man läser inläggen inte riktigt förstå allas resonemang.

    Gemensam ekonomi för mig betyder att även om man tjänar olika så hjälper man ju varandra. Ett boende har kostnader som måste betalas...är det viktigt då att de kostnaderna procentuellt delas lika, fast inkomsterna i många fall kan skilja tusentals kronor?? Om man nu väljer detta och där en part tjänar lite, och där kostnaderna gör att kontot nästintill tar slut lika fort, ska man då som någon nämnt måsta låna av släktingar?? Absurt om ni frågar mig.

    Jag tjänar ganska mkt mer än min fru, men det betyder inte att hon måste dela lika på våra kostnader, snarare att jag har mer utrymme för att kunna betala mer. Orättvist eller inte så skiter jag i det. Vi har ju valt varandra och valt att skaffa familj, hus, bil, ja allt. Vi valde att hon stannat hemma med våra barn, alltså har hon fått stå tillbaka vad gäller jobbkarriär osv. Jag har ett jobb som betalar bra och som jag trivs kanon med. Hon ett som betalar mindre men som hon inte skulle lämna för ngt!

    Nä, gemensam ekonomi är att man betalar för sig, det som enligt inkomst är relevant. Sen om den ena har slut så står parten bredvid och stöttar upp. Helt förkastligt skulle det vara om min hustru måste låna pengar av andra släktingar bara för att man skall betala exakt lika på alla utgifter? då jag själv skulle sitta på pengar.

    Det är en risk med allt i livet...till och med relationer! Skulle man hålla koll på varenda krona men betalat i ett förhållande och man har olik inkomst under alla år. Har ni då skulder till varandra då efter alla år??


    Jag håller med om ditt resonemang, faktum är att.jag håller med de flesta, vare sig de är för eller emot gemensam ekonomi. Alla har någon poäng jag håller med om. Det är det som gör det så svårt :-/

    Under de år jag försörjde familjen så vände jag ut och in på mig själv och vi levde flera tusen under socialens beräkning för existensminimum. Nu när min sambo tjänar så bra så köper han ofta saker till sig själv, som härom veckan när han köpte en endurocykel för 33 000...

    Jag missunnar honom inte, jag tycker han förtjänar att unna sig själv något, och han skuldsätter sig aldrig utan betalar kontant, Men det svider lite att han kan köpa saker för flera tusen i månaden men inte kan hjälpa mig med en räkning på t.ex 300 för att undvika inkasso eller kronofogden ...

    Jag får lite dåligt samvete för att jag skriver här om det, för han betalar alltid resor och sånt, om vi käkar ute så betalar han alltid. Jag vet liksom inte om jag bara är självisk... Samtidigt som det alltid är jag som betalar mediciner till sonen (vissa månader upp till 1000 spänn) vilket resulterar i att jag ibland inte kan betala en simpel räkning på 150 spänn utan måste be svärmor om lån innan det går till kronofogden...
  • Anonym (Förvirrad)
    Diadora skrev 2014-08-29 14:56:44 följande:

    Det är just det sistnämnda som du skrev som gör att man funderar? Klart att man då och då skall (om man kan och att ekonomin inte i övrigt brakar ihop) unna sig ngt. Det gäller båda två. Varför se ekonomin som min eller din då man valt att leva ihop och vad jag förstår hos Er...skaffa barn tillsammans.

    Vad säger att du måste ordna med mediciner till barnet och därefter måste låna pengar för att betala en räkning på 150kr med lånade pengar, för att mannen inte hjälper till bara för att det av vad jag förstår, råkar vara "din räkning"??

    Min fru både kan och får unna sig saker, även om det är av mina pengar! Däremot så förväntar jag mig som ovan nämnt att resterande ekonomi inte drabbas av ett så kallade klumpigt beslut av något inköp som tömmer kassan! Men samma förstånd och förväntning väntas av mig även om jag tjänar mera.

    Sen kan jag tycka att ekonomi är något som man lätt kan börja gnabbas över och i en relation så finns så många och mycket mera viktiga saker att diskutera, än just pengar eller hur?


    Du säger många bra saker! Grejen med medicinerna är väl att eftersom han inte är biologisk pappa till sonen så är det bara jag som får ta ut dem, och då blir det jag som betalar. Har frågat sambon en gång om han kunde dela kostnaden med mig då det den gången blev 1200 för bara sonens mediciner, men det gick ju inte....så då frågar jag inte längre.

    Visst finns det viktigare saker än ekonomi, men jag mår inget vidare av att hela tiden känna mig som en parasit, och jag blir som sagt ledsen över att rollerna en gång varit ombytta och att jag betalt räkningar åt honom några gånger och ensam betalat hyran under två år.

    Jag pratade med min revisor (nej jag kan göra bokföringen och pappersgrejer själv) och förhoppningsvis kommer jag att om en månad kunna ta ut en lön som ger ca 10-11 000 efter skatt, och det känns jäkligt skönt! Jag vill verkligen kunna bidra till hushållet och samtidigt kunna betala mina egna räkningar så hoppas hoppas att det kommer att gå!
  • Anonym (Förvirrad)

    Han har netto ca 30 000


    Frassemansen skrev 2014-08-29 07:44:49 följande:

    Det är lätt att hålla sams när krubban är full. I det här fallet är nog krubban väldigt tom när allt nödvändigt är betalt. TS, har du någon som helst koll på hur mycket sambon har att röra sig med? Du har trist nog noll och intet, men om du menar att han har 30.000 kr i bruttolön, netto typ 22-23, kan det inte bli mycket kvar. Det låter som han har ledsnat på det. Har ni pratat om vad han vill och tror om framtiden? Att försörja någon annan under en period är en sak, men finns tillräckliga planer och ideer om framtiden som han tror på? Och hur länge har det pågått? Du säger att han har "jättemycket" pengar in men hur mycket går ut?

    Ditt inlägg är väldigt jag-centrerat. Han börjar ställa krav på att du bidrar mer och det är obekvämt. Det är oerhört svårt att få hela bilden baserat på ditt inlägg. Är din sjukdomsbild så komplicerad att du inte kan ta någon form av jobb? Är du en driftig person som haft otur och hamnat punschigt på det är det synd om dig men du kommer säkert reda ut det. Har du däremot dragit offerkoftan över huvudet och bara accepterar din situation utan att agera mer, då finns det risk att sambon ruttnar ur. Jag hoppas på det förstnämnda. Tråden kanske borde handla mer om hur du kan utveckla ditt företag istället för att din sambo ska ge dig mer pengar?


    Han har ca 30 000 efter skatt. Vissa månader bonus på ca 5000. Hans ut-pengar för oss gemensamt hamnar på kanske 8000, sen har han såklar egna kostnader, men han brukar ha minst 15000 efter allt.

    Eftersom mitt företag är nystartat så utvecklad det hela tiden
  • Anonym (Förvirrad)

    Har helt missat att så många har kommenterat!!! Har inte läst alla inlägg men ska göra det, jag uppskattar alla meningar om detta

  • Anonym (Förvirrad)

    oj... Har nu läst igenom många av kommentarerna... inte alla då det var rätt många... men efter att ha läst en del så känns det som att jag dels måste upprepa mig och dels klargöra att:

    - Jag lämnar inte tråden, jag har inte tid att var inne ibland bara.

    - Mina sjukdomar gör att jag inte kan arbeta på ett "vanligt" jobb, jag måste kunna styra mina tider själv, och ett eget företag är bäst då.

    - Jag vill INTE vara sjukskriven, jag har arbetsförmåga om arbetet kan anpassas efter mig, därför har jag valt eget företag (på min sambos inrådan) då det är en mycket bra lösning.

    - Jag tycker inte synd om mig själv för att jag inte får några pengar över, jag vill däremot kunna betala mina räkningar själv, inte stå utan mediciner i flera dagar och kunna köpa mig ett par byxor om jag behöver det. (Efter att ha gått ner 10 kilo på en månad så är det inte kul att bara ha för stora kläder)

    - Företaget är relativt nystartat, därför kan jag inte ta ut någon lön just nu, men detta kommer att ändras när jag kommit igång ordentlig, det går inte dåligt, utan det är hela tiden investeringar som gör att jag inte kan ta ut lön.

    - Min sambo har inte försörjt mig under våra 6 år tillsammans, jag försörjde ensam vår familj under våra första två år, och vi försörjde gemensamt de tre följande, och det senaste året har min sambo fått ta det största lasset då jag under hösten var sjukskriven och i vintras startade upp företaget.

    - Flera av mina mediciner går inte under högkostnadsskyddet, därför kostar det en hel del varje månad. Sonens mediciner går alla utom en under högkostnadsskydd, och blir därför billigare.

    Det var nåt mer jag ville klargöra men jag kommer inte ihåg vad :P

  • Anonym (Förvirrad)
    Euroforina skrev 2014-08-29 17:41:11 följande:

    Jag tror det kommer gå bra för dig TS, du verkar ha drivet som krävs och kan du börja plocka ut 10-11.000 kr netto ur firman redan om ett par månader är det en himmmelsvid skillnad mot 2500 kr. Kör hårt och lycka till!


    Tack så mycket!

    Många har sagt åt mig att jag ska sjukskriva mig istället för att ha ett eget företag, men jag vägrar, jag vill inte sitta hemma och vara sjuk, (vilket jag kommer att vara resten av livet) om jag klarar att jobba mellan mina sämre dagar så vill jag göra det! Visst är det tufft med eget företag ibland, men iom att jag slipper ta hand om bokföringen själv så kan jag lägga ner min kraft till att sköta allt annat.  
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (dags att tänka om) skrev 2014-08-29 17:56:41 följande:

    Såg att du dras med en sjukdom, då är det såklart bättre att driva småskaligt än att vara sjukskriven. Åandrasidan är det inte fel att använda den sjukförsäkring du har rätt till ..


    Problemet där är att eftersom jag inte kunnat ha ett jobb nån längre tid pga sjukdomen så har jag väldigt låg sjukersättning (jag är 26 år och varit sjuk i ca 8 år, har haft bättre perioder och kunnat jobba under dessa, men jag har blivit sämre med tiden), och så vill jag jobba, jag gillar att jobba och känna att jag gör något :) 
  • Anonym (Förvirrad)

    Jag vill absolut inte kasta ut honom, han är fantastisk på alla områden utom just det ekonomiska. Om hyran är på 6000 så menar han alltså att vi ska betala hälften var, vilket betyder att jag denna månad får 2000 över till egna räkningar, och nästa månad att jag ligger typ 2000 back...

    Snart kommer jag att kunna ta ut en lön, och jag har igår pratat med honom igen. Detta med procentuell delning av ekonomin, och även om han inte gillar det så verkar det som att något slagit rot iaf och han protesterade inte lika mycket som han gjort tidigare. Har dock inte sagt något om tiden då jag försörjde honom, det känns på något sätt småaktigt :/ Jag tror inte att han tänker på att jag under två år betalade i princip allt...

  • Anonym (Förvirrad)

    Ja... Jag tror jag ska göra det, att jag slog knut på mig själv för att försörja 2 vuxna och 1,5 barn (Hans dotter varannan vecka) i två år med ca 10 000 i månaden verkar inte räknas... Får se vad han säger så återkommer jag om det :)

  • Anonym (Förvirrad)
    Phalaenopsis skrev 2014-08-30 17:46:40 följande:

    Gör det du! Det hade varit min absolut första och mycket förvånade kommentar om han inte velat hjälpa mig i gengäld. Speciellt om han var med på att du skulle satsa på företaget. Det enda småaktiga med det här är att han har blivit försörjd i flera år men sedan vill ha sina pengar ifred när det är dags att betala tillbaka.

    Så mycket fickpengar som du unnade dig själv när du försörjde honom - så mycket kan han möjligen undanhålla dig nu när du behöver hans stöd istället.

    Procentuell betalning kanske är ett första steg - men om han inte körde med procentuell betalning när han behövde dig så är det faktiskt inte rättvist att börja med det när det är din tur att få.


    Var länge sen jag tittade in nu :)

    Men vi har pratat lite smått om det, även tillsammans med en familjeterapeut, och det verkar som att han börjar förstå varför jag vill ha en procentuell fördelning.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym skrev 2014-09-01 15:51:28 följande:

    Har inte läst alla svar du fick, men reagerar på din partners sätt att se på rättvisa. För det finns ju inte ett svar på vad som är rättvist, kanske börja där, se det ur olika perspektiv och diskutera era förutsättningar och vilka värderingar ni tycker ska styra olika aspekter av relationen. Jag delar med mig av hur jag och min sambo gör: Vi tycker det är mest rättvist och mest jämställt att båda har lika mycket kvar för privat ändamål, kläder, egna privata räkningar etc oavsett inkomst. Vi har alltså valt att ha både gemensam ekonomi och en del privat som en bestämmer helt själv över, förutom storleken på då. Efter lön betalas alla gemensamma räkningar från ett gemensamt konto. Vi behåller lika mycket för privata ändamål och resten sätter vi in på sparkonto för sparande, semester, när pengarna inte räcker till etc.


    Det låter som ett bra system, vi får prata om ett sådant upplägg och se om det skulle funka :)
  • Anonym (Förvirrad)
    Diadora skrev 2014-09-01 15:29:16 följande:
    Nu råkar du ha ett barn sedan tidigare, vilket han torde veta då han valde att bilda ett liv med dig och allt vad det innebär. Om jag nu förstått det rätt så verkar det som om du är företagare och det har jag egen erfarenhet från mitt tidigare förhållande, och det är inte enkelt. Betyder många timmars arbete med minimal lön och avkastning. Har man dessutom kanske anställda så blir det ännu svårare, framförallt de första åren innan man etablerat kundkrets osv.

    Hur ser läget ut för er om man tar upp möjlig semesterresa? Även om det är inom svenska gränser så kostar det ju alltid eller hur. Betalar ni olika då och med det kanske kommer olika långt i landet. Bor han på hotell och du med son i tält då eller? Jag är sarkastisk nu vilket jag tror du förstår, men visst blir det lite absurt om man ser till livet och vad det innehåller eller hur? Ena sekunden är man familj och delar på upplevelser, sorger och svårigheter, men när det kommer till att stå för något rent ekonomiskt, ja, då plötsligt är ni två plånböcker?
    Ja man har ju det inte så fett med eget företag, iaf inte de första åren. Man brukar säga att ett företag behöver ca 5 år för att etablera sig och ge en stadig inkomst.

    Bra att du tar upp det här med semester! Vi är rätt ofta ute och "åker" i Sverige (i stort sett alla gånger är det att han ska ut på ett jobbuppdrag eller liknande och vi tar ett par dagars "semester" på vägen). Här är det verkligen ett dilemma! Det är alltid han som står för resorna med bensin (men hälften av gångerna får han tillbaka utlägget genom jobbet) boende betalar han också. Sen så betalar jag (om jag inte är helt pank vill säga) så mycket jag kan för det övriga, restaurangbesök t.ex, men det blir inte ofta eftersom jag i stort sett jämt är pank :/ Vi har åkt utomlands en gång tillsammans bara jag och han, och om ett par veckor ska vi åka igen. Han betalar boende och flygbiljetter för sig och barnen och jag betalar min egen efter att fått tillbaka en del tusenlappar på skatten. Sen så vill jag betala så mycket jag kan när vi är där. 

    Så jag vet liksom inte riktigt hur jag ska ställa mig till allt... han är generös som betalar resort och sånt, och det uppskattar jag verkligen! Men samtidigt vill jag faktiskt ha lite pengar att röra mig med efter att alla räkningar är betalda...  Kan tilläggas att det alltid är jag som köper sånt som barnen behöver, kläder och sånt. Den här månaden köpte skor för 300 till bonusdottern och ett pass till sonen för 350 (tror jag att det var) samt en hårklippning till sonen får 220. Och det sved i plånboken... så fick lov att låna pengar för att köpa mina mediciner :/

    Låter säkert jättekonstigt att vi ska åka på semester när jag har så kasst med pengar, men det är som sagt han som betalar allt utom min flygbiljett. Han har liksom en mycket högre standard än mig, så han ser det som en självklarhet att åka på semester om man vill...

    Gaah! är jag bortskämd eller vad är det frågan om??
  • Anonym (Förvirrad)

    Vad glad jag blir av era svar!

    Det här med ekonomi är väl nåt som många bråkar om, och det är så jäkla svårt... 
    Nu efter alla svar jag fått så känner jag inte så dåligt samvete längre, den lilla känslan av skam och att jag inte har rätt att klaga finns fortfarande kvar, men i mycket mindre skala. Men nu har jag iaf fått medhåll i min egen uppfattning så jag har lite mer självförtroende när jag ska diskutera detta med honom när min lön kommer in, vilket den gör den 25:e denna månad :)

Svar på tråden Min sambo har mycket högre inkomst och vill ha gemensam ekonomi :(