Inlägg från: marabouu |Visa alla inlägg
  • marabouu

    Får inte nycklarna på tillträdesdagen... :(

    Hej!

    Vi har köpt en bostadsrätt och tillträde är nu på fredag, dvs vi ska göra upp med lån osv på banken den dagen. Själva överlåtelseavtalet är redan påskrivet och där står det att tillträdesdagen är 29 aug, alltså nu på fredag. MEN så ringer säljaren och säger att vi inte får nycklarna förrens söndag kväll (!?). Eftersom de inte hinner flytta och städa ur tills dess.. Kan man verkligen göra så?? Blir så trött...vi har ju tänkt att flytta allt nu i helgen och planerat inför det. Lite svårare att flytta på vardagar om man jobbar. Tycker bara det är så dålig stil Rynkar på näsan

    Någon som vet hur det funkar.???

  • Svar på tråden Får inte nycklarna på tillträdesdagen... :(
  • marabouu

    Tack för snabba svar Glad Då vi redan lagt ut vår nuvarande lägenhet för försäljning samt älskar denna nya vill vi inte bryta kontraktet.
    Tillträdesdagen vill de inte skjuta på då de flyttar till Norge och måste göra det senast söndag kväll.. Glömde nämna att när jag pratade med de föreslog de tillträde på söndag (?!) ...minst sagt konstiga säljare.. Vilken bank har öppet på söndagar tänkte de då?
    I alla fall ska ringa mäklaren så får vi se vad hon säger. Förhoppningsvis går det att lösa så att vi får ngn kompensation eller liknande... suck! Skrattande

  • marabouu
    Gladskit skrev 2014-08-28 10:14:31 följande:
    Riktigt fult!
    Sen är det inte alltid så att överlåtelsen sker på banken, apropå att bankerna inte har öppet på söndagar. Man ses ofta på mäklarens kontor och då kan man ju ha i princip vilken dag som helst som tillträdesdag.
    Att lösa städning osv tills på fredag är helt säljarens problem, vill ni ha nycklarna imorgon så säg att ni kan ta dit en städfirma som städar på 3-4 timmar så att ni kan börja flytta in sen,  men att säljaren får stå för kostnaden.
    Detta är dock en mäklare på distans de har anlitat så får bli på bank :) Nu har jag pratat med mäklaren och säljaren och vi kom överens om att vi får alla nycklar utom en imorgon så har de lördagen på sig att flytta ut och de lämnar kvar ett bord till oss som kompensation.

    Är väl sådär nöjd, men orkar inte krångla för mycket heller nu. Men har lärt mig en läxa till framtida bostadsköp! Tack för all hjälp :)
Svar på tråden Får inte nycklarna på tillträdesdagen... :(