• blue raul

    Dela räkningar när en jobbar, en föräldraledig

    Jag är föräldraledig och det betyder att jag har ca 5- 6000 kr mindre i inkomst än min sambo som arbetar. Ändå delar vi 50/50 på alla räkningar. Mat, el, hyra, barnens försäkringar m.m. Jag står själv för alla bilens kostnader för den är min och han har inte körkort.
    Är det konstigt om jag tycker det är fel? Borde inte han kunna betala lite mer än mig..? Jag har nu levt upp halva mitt sparkonto som jag kämpat för att få ihop (=20 tusen) för att de ska funka.
    Visst, jag hade kunnat ta ut 30 dagar i månaden i föräldrapenning så hade de funkat, men ska vara hemma med dottern i sammanlagt 19 mån och då räcker inte dagarna tror jag och jag vill gärna ha några kvar till senare tillfällen..
    Hur gör ni?
    Hur lägger jag fram detta till min sambo?
    Han hatar prata ekonomi och verkar bara tycka jag är snål och verkar inte intresserad av att betala mer än mig.

  • Svar på tråden Dela räkningar när en jobbar, en föräldraledig
  • Lejonhierta

    Vi har totalt gemensam ekonomi, pengar in och pengar ut. Inget knorrande. Då har jag fyra barn sedan tidigare, men får hela barnbidraget, barnen bor varannan vecka. Å andra sidan var det jag som stod för kontantinsatsen då huset köptes. Så det går på ett ut har vi bedömt.

  • blue raul

    Jag försöker prata med honom med får aldrig några ordentliga svar. Oftast låter det "okej" "javisst". Jag vill ju han ska säga vad han vill också.


    Dixie skrev 2014-08-29 17:12:30 följande:
    har ni inte pratat med varandra om hur ni ska göra? 

  • blue raul

    Japp, han är oansvarig och omogen. Det är det som är problemet. Hans livsmåtto är ungefär "det löser sig". Ja för att jag alltid har varit där och löst det...


    VirrAnna skrev 2014-08-29 15:58:40 följande:
    Alltså din man/sambo behöver växa upp och börja ta ansvar för sin och er ekonomi. Han verkar onekligen väldigt omogen och oansvarig om han tycker det är OK att du använder dig av sparkontot för att få ekonomin att gå runt medan han köper saker på avbetalning. När jag pluggade och senare när jag var mammaledig betalade min man mer än mig eftersom han tjänade mer. Samma sak var det innan vi hade barn och han tjänade mer än mig. Vi betalade procentuellt lika mycket så att båda fick lite att röra sig med efter att alla räkningar var betalda. Idag är det tvärtom jag tjänar lite mer än vad han gör och därför betalar jag lite mer i pengar men procentuellt på det vi tjänar betalar vi lika mycket. Det tycker jag är mest rättvist. Sätt dig ner och prata med honom även om han inte gillar det. Säg att om ni inte pratar om det och han fortsätter köpa saker på avbetalning kommer ni snart var med i Lyxfällan. Funkar det inte att prata med honom utan att ni blir osams skulle jag ta hjälp av en familjerådgivare eller liknande för att få hjälp att prata om det. Att ha en samsyn vad gäller ekonomi är oerhört viktigt om man ska kunna leva tillsammans. Lycka till!

  • blue raul

    Tack för alla svar! Nu förstår jag verkligen att det är något som är fel. Ska försöka få honom att se det också bara.. Hatar att be om pengar bara. Jag vill kunna klara mig själv. Saknar verkligen min lön. Jag har aldrig varit beroende av någon annan sen jsg flyttade hemifrån. Men jag vill såå gärna va hemma med vårt barn.

  • édes80

    Jag tycker det är självklart att han måste betala mer om det är ert gemensamma barn.

    Pappan till mina barn tycker inte att vi ska lägga alla pengar i en hög eftersom han har valt ett yrke där man tjänar mer än mig och han har kämpat för det. (suck). Därför har vi gjort så att han har betalt halva mitt pengabortfall under tiden jag varit fö-ledig. Nu då han är fö-ledig betalar jag samma summa till honom. Han är dock bara ledig 5 månader och jag var ledig 9 månader så totalt har han ju betalat mer än mig. Men det är ju månadsvis man behöver klara sig.

    Ett sätt att mötas på. Lycka till!

  • Ramborg

    Ni måste komma överens om hur ni ska hantera föräldrapenningdagarna, tycker jag.

    När ni kommit fram till hur länge ni ska vara hemma och hur många dagar ni ska ta ut så delar ni lika på alla pengar som kommer in till hushållet.

    Det är ok att leva ur hand i mun så länge man är ung och frisk och ensamstående. Men nu är ni föräldrar. Din kille också. Han har ansvar för andra än sig själv. Är han lite korkad, eftersom han inte fattar att man måste ha pengar på ett sparkonto? Vad gör han den dag han har två barn som behöver vinterskor och overaller samtidigt, och han har noll på kontot? Låter han barnen frysa?


    42.
  • Frontline

    Jag har skrivit förut och jag tycker att är man en familj då är ta mig fan i mig alla inkomster in gemensamma och ska in på ett och samma konto där båda parter har varsitt kontokort till...

    Har man som man vet större privata ej viktiga utgifter hör med den andra om det är ok denna månad för att se hur ekonomin står till...

    Fan hålla på att dalta om pengar då det nästan alltid handlar om att handla inom familjen...

    Vi har kört på detta sen dag 1 då vi flyttade ihop då hade vi bara varit tillsammans i ca 3 månader men har ännu idag inte haft ett gräl om pengar och det är 12 år sen vi slog våra påsar tillsammans...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Penida
    Frontline skrev 2014-09-06 00:01:34 följande:
    Jag har skrivit förut och jag tycker att är man en familj då är ta mig fan i mig alla inkomster in gemensamma och ska in på ett och samma konto där båda parter har varsitt kontokort till...

    Har man som man vet större privata ej viktiga utgifter hör med den andra om det är ok denna månad för att se hur ekonomin står till...

    Fan hålla på att dalta om pengar då det nästan alltid handlar om att handla inom familjen...

    Vi har kört på detta sen dag 1 då vi flyttade ihop då hade vi bara varit tillsammans i ca 3 månader men har ännu idag inte haft ett gräl om pengar och det är 12 år sen vi slog våra påsar tillsammans...
    Håller med.
    Avskyr CIO-metoder
  • Frontline
    Penida skrev 2014-09-06 00:10:21 följande:
    Håller med.
    Tack Penida {#emotions_dlg.flower}
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • hedersknyffel
    blue raul skrev 2014-08-28 21:36:16 följande:

    Jag är föräldraledig och det betyder att jag har ca 5- 6000 kr mindre i inkomst än min sambo som arbetar. Ändå delar vi 50/50 på alla räkningar. Mat, el, hyra, barnens försäkringar m.m. Jag står själv för alla bilens kostnader för den är min och han har inte körkort.
    Är det konstigt om jag tycker det är fel? Borde inte han kunna betala lite mer än mig..? Jag har nu levt upp halva mitt sparkonto som jag kämpat för att få ihop (=20 tusen) för att de ska funka.
    Visst, jag hade kunnat ta ut 30 dagar i månaden i föräldrapenning så hade de funkat, men ska vara hemma med dottern i sammanlagt 19 mån och då räcker inte dagarna tror jag och jag vill gärna ha några kvar till senare tillfällen..
    Hur gör ni?
    Hur lägger jag fram detta till min sambo?
    Han hatar prata ekonomi och verkar bara tycka jag är snål och verkar inte intresserad av att betala mer än mig.


    Vi delar på allt... Jag kan dessvärre inte förstå hur folk lever ett gemensamt liv med barn, hus och allt möjligt skit men ändå inte kan dela på degen.
    Hur räknar ni, ni som samlar kvitton, kollar körda mil och betalar var för sig?
    Eller ännu värre; ni som tror att jämlikhet är att man lägger lika mycket pengar av sin lön varje månad? J-... höll jag på att skriva något dumt, men maken till egoism kan inte uppnås när vissa tar upp ekonomi!
    Livet på.FL är hårt men rättvist!
  • blue raul

    Då betalar jag. Annars hade han nog lånat av sin mamma om inte jag fanns med i bilden.. Herregud..


    Ramborg skrev 2014-09-05 23:00:25 följande:
    Ni måste komma överens om hur ni ska hantera föräldrapenningdagarna, tycker jag. När ni kommit fram till hur länge ni ska vara hemma och hur många dagar ni ska ta ut så delar ni lika på alla pengar som kommer in till hushållet. Det är ok att leva ur hand i mun så länge man är ung och frisk och ensamstående. Men nu är ni föräldrar. Din kille också. Han har ansvar för andra än sig själv. Är han lite korkad, eftersom han inte fattar att man måste ha pengar på ett sparkonto? Vad gör han den dag han har två barn som behöver vinterskor och overaller samtidigt, och han har noll på kontot? Låter han barnen frysa?
    42.

  • blue raul

    Det är en bra ide och det är så man borde höra. Men jag kanske är snål också. Jag är inte sugen på att ha det så. Jag tjänar mera än honom och han köper bara skit för pengarna som vi inte behöver. Känns inte kul att han ska spendera "mina" pengar på sånt han vill ha..


    Frontline skrev 2014-09-06 00:01:34 följande:
    Jag har skrivit förut och jag tycker att är man en familj då är ta mig fan i mig alla inkomster in gemensamma och ska in på ett och samma konto där båda parter har varsitt kontokort till... Har man som man vet större privata ej viktiga utgifter hör med den andra om det är ok denna månad för att se hur ekonomin står till... Fan hålla på att dalta om pengar då det nästan alltid handlar om att handla inom familjen... Vi har kört på detta sen dag 1 då vi flyttade ihop då hade vi bara varit tillsammans i ca 3 månader men har ännu idag inte haft ett gräl om pengar och det är 12 år sen vi slog våra påsar tillsammans...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)

Svar på tråden Dela räkningar när en jobbar, en föräldraledig