Inlägg från: Anonym (Emma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Emma)

    Galna rasistföräldrar protesterar mot språkundervisning

    Jag läste idag om en skola i Skåne som erbjuder extra frivillig språkundervisning. Det hade nämligen framkommit önskemål från många elever om att få undervisning i arabiska, varför skolan erbjöd detta som ett extra tillval. Jättebra antar jag att ni tänker, eftersom språk är lättast att lära sig i ung ålder och flerspråkighet alltid en fördel i livet. En positiv bieffekt är att det kan underlätta integrationen.

    Men vad händer? Jo, föräldrar blir som tokiga och hör av sig med klagomål och hot. Vad är det för land Sverige har blivit egentligen??

    Länk till artikel: sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5950707

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-29 20:09
    Länken verkar ha blivit avklippt av någon anledning. Kopiera hela länken till adressfönstret på webbläsaren.

  • Svar på tråden Galna rasistföräldrar protesterar mot språkundervisning
  • Anonym (Emma)
    Litet My skrev 2014-08-29 20:09:13 följande:

    Kan inte heller se länken, dock förvånar det mig inte. Även funnits trådar om samma sak där det lipas över att "de minsann får nåt men inte vi", eller att ett invandrat barn får liv att berätta om sitt hemland och hur det är där på "svensk skoltid".


    I det här fallet är det ju dock svenska barn som får en förmån, möjlighet till extra språkundervisning!
  • Anonym (Emma)
    Anonym (e) skrev 2014-08-30 10:03:52 följande:
    Så har jag också uppfattat det. Och jag tycker det är en väldigt dålig prioritering när så otroligt få verkar minnas det allra minsta av sitt tredjespråk och så många elever är dåliga redan på svenska och engelska. Men om man envisas med att ha det så är i alla fall arabiska ett bra alternativ.
    Det kanske låter konstigt för dig, men att läsa flera språk ökar faktiskt språkförståelsen generellt. De som läser 2-3 andra språk blir alltså även bättre på svenska.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (xxx) skrev 2014-08-30 09:42:48 följande:
    Det handlar inte om att "gradera vilka anledningar som är giltiga". Oavsett om Kalle vill lära sig arabiska för att han har varit i Egypten på semester och gillar landet, eller för att kunna snacka med kompisen Ali på Alis hemspråk, är det Kalles ensak. Det ska omgivningen skita i.

    Det handlar om vad man säger till föräldrarna, samt hur man uttrycker sig i media.
    Att antyda att denna språkundervisning erbjuds för att "underlätta integrationen", kan lätt misstolkas. Det kan ha påverkat föräldrarnas reaktion, även om den givetvis var överdriven och osaklig.
    Jag tror ingen har sagt att integration är främst anledningen. Visserligen kan man väl tolka elevernas intresse för att läsa arabiska som ett uttryck för att de vill öka integrationen och skapa mer förståelse. Oerhört positivt ju! Barn är smarta!
  • Anonym (Emma)
    Anonym (xxx) skrev 2014-08-30 11:21:41 följande:
    Det är här ditt feltänk blir alldeles uppenbart, anser jag. OBS! Min personliga åsikt, du eller någon annan behöver givetvis inte hålla med.

    Mobbning får inte förekomma oavsett om man är intresserad av varandras språk och kultur eller inte. Även rasism bör motarbetas (men man kan inte förbjuda folks åsikter).

    Att antyda att de som ifrågasätter behovet av att lära sig arabiska av integrationsskäl, har en kass människosyn, är också magstarkt. Det tyder på svartvitt tänkande och inte alls det nyanserade tänkande man påstår sig stå för.

    MEN att riva upp himmel och jord för att några icke-arabiska barn på en svensk skola vill lära sig arabiska, är givetvis OCKSÅ fel och fördomsfullt. Och båda "lägren" oroar mig. Hur ska barn lära sig sunda värderingar, kritik och respekt när vuxna människor inte kan diskutera den här frågan som vuxna människor?
    "Mobbning får inte förekomma" är ju verkligen ett icke-argument. Nästa gång en skola föreslår värderingsövningar ska jag skrika att det är onödigt eftersom mobbning inte får förekomma. Om man inte vill att mobbning ska förekomma är så klart alla insatser som förebygger det bra.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (xxx) skrev 2014-08-30 13:09:14 följande:
    Nu är du löjlig. Jag har inte påstått att språkundervisning är onödigt. Jag har ifrågasatt att det används som argument för att främja integration.

    Arabiska gör dig inte till en bättre människa. Inte heller finska, spanska, svenska osv.

    Värderingsövningar kan däremot göra det, liksom kulturmöten i största allmänhet.
    Att lära sig ett språk är ett form av kulturmöte, så jag förstår inte din poäng.
Svar på tråden Galna rasistföräldrar protesterar mot språkundervisning