• Anonym (vän)

    Min väns 9 åriga son fick ett sådant brev från skolan...

    Min väns 9 åriga son fick ett sådant brev från skolan...
    Jag anser att brevet är mycket konstigt och gammaldags. Vad anser ni? Hur skulle ni tänka om ni fick ett sådant brev? Det står inte exakt vad han har gjort.

  • Svar på tråden Min väns 9 åriga son fick ett sådant brev från skolan...
  • Palestrina
    villhasladdis skrev 2014-09-02 15:03:54 följande:

    Det är väl superbra med lapp som indikerar att föräldrarna behöver prata med sina barn kring dom händelser som ikryssats. 
    Hatten av till alla lärare! 
    Ris till föräldrar som lägger skuld på lärare och andra pedagoger och som tycker att dom ska fostra deras ungar. 

    Det är ju bra att det finns en plan bakom det hela. En strategi.. att efter tre lappar så är det EVK som gäller hur vida man ska gå till väga sen. 
    Kanske behövs en resurspersonal om det kanske rör sig om diagnos av något slag.

    Återkopplande till föräldrarna tar mycket tid ju...låt lärarna göra det dom är bäst på. Att undervisa...sen är det vårt jobb som föräldrar att prata och kommunicera med våra barn om vad som är rätt och fel. 


    Självklart är det lärares jobb att undervisa, men vilken lärare avvisar en förälder som vill prata? Jag pratar en del med mina barns lärare då och då, tack och lov har jag aldrig mötts av några sura miner för det. Jag förutsätter att lärare lika gärna som de tar sig tid att prata med "normalbarnens" föräldrar i allmänhet, också tar sig tid att ringa i ett tråkigt ärende som att berätta om någon incident.

    Eller nej förresten, det är klart att man inte gör det lika gärna - men det kan vara nog så viktigt.

    Sedan är det förstås stor skillnad på att vara lärare i årskurserna 1-3, och att vara ämneslärare i högre årskurser. En bildlärare t ex undervisar ofta alla elever i högstadiet, det kan röra sig om några hundra - i det fallet skulle tät föräldrakontakt vara orimlig. En lågstadielärare har bara sin klass att ansvara för. Mao, även om ett föräldrasamtal tar 15-30 minuter rör det sig om en begränsad del av arbetstiden, såvida man inte råkar vara lärare i en s.k. problemklass.
  • kaffe
    Anonym skrev 2014-09-02 17:42:47 följande:
    Jag vet inte vad du räknar som små incidenter, men om vi utgår från brevet i ts, så tycker jag att flera av dom incidenterna är av allvarligare karaktär. Enda anledningen till att jag som förälder vill ha mer information än x retar andra barn, eller att x slår / sparkar / knuffar på andra barn är för att jag vill veta vad som hände. Det har ingenting att göra med att jag vill lägga över hela skulden på den enskilda läraren eller vill belasta läraren med övertid. Det handlar om att få verktyg till att kunna prata ordentligt med sitt barn om vad som hänt och ha en ärlig chans att kunna reda upp situationen. Vad gör man om barnet säger att det var y som knuffade mej först, om jag inte knuffat tillbaka hade han knuffat mej en gång till? Eller om barnet säger att det var z som kallade med för #¤%# först så jag var tvungen att svara tillbaka för att få honom att sluta, och just då kom läraren...  Och vem vet om ens barnet lämnar lappen till föräldrar. Underskriften kan lika väl vara förfalskad.

    Det är sant att det är föräldrarnas ansvar att fostra barnen och ytterst ansvariga för att dom uppför sej. Men i skolan är skolan ansvariga för barnen. Det betyder inte att skolan ska fostra barnen, men det betyder att skolan är skyldiga att ge barnen en bra miljö att vistas i. Det går inte att skylla i från sej och säga att man är lärare och det inte är ens uppgift att hålla på med sånt. Jobbar man inom skolan är det en del av ens jobb vare sej man vill eller inte. Om mitt barn blir slagen, eller om det är mitt barn som slår, vill jag veta det direkt och jag vill att skolano och jag själv  ska ta i med hårdhandskarna på en gång. Gör man det kanske man besparar några  barn onödigt lidande. Om inte det är lika viktigt som att rätta och planera nästa dags undervisning, då undrar jag varför.  Tänk om ett litet samtal hade gjort så att ett barn sluppit blivit knuffad en tredje gång ( eller kanske mer), Är det verkligen så mycket begärt att få i alla fall en eller 2 meningar om vad som hänt. 
    Blev visst anonym igen. 
  • Anonym (klös)
    Anonym (Respektera lärarna) skrev 2014-09-02 12:44:18 följande:
    LÄRARE KAN INTE LÄGGA TIMTAL PÅ ATT UPPFOSTRA DITT BARN. DET ÄR DITT JOBB.
    LÄRARNA HAR INGET MED MITT BARNS UPPFOSTRAN ATT GÖRA, DET ÄR MITT JOBB.

    Precis som jag sa...
  • Anonym (klös)
    Anonym (Respektera lärarna) skrev 2014-09-02 12:44:18 följande:
    Avlönar du då lärarens timlön?
    Tror du att ditt barn har privatundervisning?
    Det är inte du som ska kräva något av skolan. 
    Haha va fan, läste inte ens den dummaste delen men om du vill ha ett svar:
    Ja, det gör jag.
    Nej (därav så kommer detta svar på sista punkten)
    Jo, det är precis så det går till i detta landet. Det jag vill ha ut av skolan röstar jag om nu den 14:e. Du kanske inte får rösta än men du är välkommen när du väl kommer in i systemet.
  • Emeli
    Anonym (klös) skrev 2014-09-02 22:12:08 följande:

    LÄRARNA HAR INGET MED MITT BARNS UPPFOSTRAN ATT GÖRA, DET ÄR MITT JOBB.

    Precis som jag sa...


    Så här står det i LGR 11 under rubriken "Skolans uppdrag":

    "Skolan ska vara ett stöd för familjerna i deras ansvar för barnens fostran och utveckling. Arbetet måste därför ske i samarbete med hemmen."
  • Emeli
    Anonym skrev 2014-09-02 17:42:47 följande:

    Jag vet inte vad du räknar som små incidenter, men om vi utgår från brevet i ts, så tycker jag att flera av dom incidenterna är av allvarligare karaktär. Enda anledningen till att jag som förälder vill ha mer information än x retar andra barn, eller att x slår / sparkar / knuffar på andra barn är för att jag vill veta vad som hände. Det har ingenting att göra med att jag vill lägga över hela skulden på den enskilda läraren eller vill belasta läraren med övertid. Det handlar om att få verktyg till att kunna prata ordentligt med sitt barn om vad som hänt och ha en ärlig chans att kunna reda upp situationen. Vad gör man om barnet säger att det var y som knuffade mej först, om jag inte knuffat tillbaka hade han knuffat mej en gång till? Eller om barnet säger att det var z som kallade med för #¤%# först så jag var tvungen att svara tillbaka för att få honom att sluta, och just då kom läraren...  Och vem vet om ens barnet lämnar lappen till föräldrar. Underskriften kan lika väl vara förfalskad.

    Det är sant att det är föräldrarnas ansvar att fostra barnen och ytterst ansvariga för att dom uppför sej. Men i skolan är skolan ansvariga för barnen. Det betyder inte att skolan ska fostra barnen, men det betyder att skolan är skyldiga att ge barnen en bra miljö att vistas i. Det går inte att skylla i från sej och säga att man är lärare och det inte är ens uppgift att hålla på med sånt. Jobbar man inom skolan är det en del av ens jobb vare sej man vill eller inte. Om mitt barn blir slagen, eller om det är mitt barn som slår, vill jag veta det direkt och jag vill att skolano och jag själv  ska ta i med hårdhandskarna på en gång. Gör man det kanske man besparar några  barn onödigt lidande. Om inte det är lika viktigt som att rätta och planera nästa dags undervisning, då undrar jag varför.  Tänk om ett litet samtal hade gjort så att ett barn sluppit blivit knuffad en tredje gång ( eller kanske mer), Är det verkligen så mycket begärt att få i alla fall en eller 2 meningar om vad som hänt. 


    Det finns ju utrymme att precisera på raderna.

    Om läraren inte har hunnit förbereda lektionerna innebär det sämre undervisning för en hel klass. Vi lärare brukar kalla det tröskelpedagogik. Fördelen med att tvingas tillämpa det ofta är att man till slut blir ganska bra på det också. *ironi*
  • Anonym (klös)
    Emeli skrev 2014-09-03 00:27:19 följande:
    Så här står det i LGR 11 under rubriken "Skolans uppdrag":

    "Skolan ska vara ett stöd för familjerna i deras ansvar för barnens fostran och utveckling. Arbetet måste därför ske i samarbete med hemmen."
    Tror att du citerade fel där, då jag har sagt att om de vill mig något så kontaktar de mig. Inte genom en envägskommunikation. Då faller ordet "samarbete" av ren definition.
  • Kunigunda
    Anonym (klös) skrev 2014-09-03 10:49:26 följande:

    Tror att du citerade fel där, då jag har sagt att om de vill mig något så kontaktar de mig. Inte genom en envägskommunikation. Då faller ordet "samarbete" av ren definition.


    Har du ett jobb? Bestämmer du och din chef hur det ska skötas eller era brukare/kunder?
  • Anonym (klös)
    Kunigunda skrev 2014-09-03 10:57:56 följande:
    Har du ett jobb? Bestämmer du och din chef hur det ska skötas eller era brukare/kunder?
    Det är inte lagstadgat om att mina brukare måste vara hos mig eller min chef. Dessutom så innefattas inte jag eller min chef av förvaltningsrätten.
  • Anonym (klös)
    Anonym (klös) skrev 2014-09-04 14:59:44 följande:
    Det är inte lagstadgat om att mina brukare måste vara hos mig eller min chef. Dessutom så innefattas inte jag eller min chef av förvaltningsrätten.
    *lagen
  • kaffe
    Anonym (förälder) skrev 2014-09-02 10:44:13 följande:
    Nu är jag inte Kunnigunda men hur svårt kan det vara att förstå följande:

    Lappen är till för att föräldern skall ta ett samtal med sitt barn! Det är föräldrarnas uppgift att uppfostra sina barn. Det är inte lärarens eller skolans! Om inte detta samtal hjälper utan ditt barn fortsätter att uppföra sig illa kommer det att leda till samtal med lärare och rektor. Dessa samtal brukar sällan ha någon effekt för föräldern tycker att just deras barn är perfekta. Det är också dessa föräldrar som när barnet kommer upp i gymnasieskolan aldrig kommer på utvecklingssamtal för de orkar inte höra att någon gnäller på deras "fina" barn.
    Och en lapp med tydlig beskrivning på ett par meningar till möjliggör för föräldrarna att uppfostra sina barn. 

    Skolan har inget ansvar att uppfostra någons barn, men skolan har ansvar för vad som händer i skolan under skoltid. Om inte skolan direkt tar ordentlig tag i elever som inte uppför sej, eller är elaka mot sina kamrater, hur ska då dessa elever förstå att det dom gör är allvarligt? Att skicka med eleverna en sån här amatörmässigt utformad lapp, där enda synliga kravet egentligen är en underskrift från föräldern, är skrämmande dåligt. Det enda det säger är hur lite skolan bryr sej egentligen. Hade det varit lite stake i de som jobbar i skolan, inklusive lärarna, hade mycket av det elände som sker kunnat stoppas innan det tagit för stora proportioner. När 3 varningslappen utfärdas är risken att det redan gått för långt.
  • Anonym
    Emeli skrev 2014-09-03 00:34:26 följande:
    Det finns ju utrymme att precisera på raderna.

    Om läraren inte har hunnit förbereda lektionerna innebär det sämre undervisning för en hel klass. Vi lärare brukar kalla det tröskelpedagogik. Fördelen med att tvingas tillämpa det ofta är att man till slut blir ganska bra på det också. *ironi*
    Det blir tydligare och tydligare hur lite en del lärare bryr sej om hur barnen i skolan har det.  Skickar man bara hem en lapp, så har man fullgjort sina förpliktelser. Jag antar att dom flesta lärare är smarta att inse att merparten av barn som får en sån här lapp med sej hem, ser till att dom inte få det en andra gång.  Den eller de  som knuffar  och är elak mot ett barn, är  inte dummare än att nästa gång dom knuffas, gör det när lärarna väljer att se bort. Att ett barn sen i värsta fall får hela sin skolgång förstörd är tydligen inte viktigt.

    Hade läraren slagit på stora trumman direkt och kontaktat föräldrarna första gången hade många barn säkerligen  kunnat känna sej tryggare i skolan. Att som du ironiskt påpeka att läraren inte har tid, för då kanske inte lektionerna är förberedda ordentligt, är inget annat än en dålig bortförklaring och en kass planering av läraren. Förvarar man den här typen av blankett som i ts och handhavandet av den, så säger det tyvärr inget annat än hur okompetent man är att verka till en bra miljö för skolbarnen.

    Jag är inte förvånad över att det ständigt och jämt i dagstidningarna skrivs om personer som under hela sin skoltid blivit mobbade utan att lärarna ingrep, trots att dom visste hela tiden...
  • kaffe
    Anonym skrev 2014-09-04 19:26:50 följande:
    Det blir tydligare och tydligare hur lite en del lärare bryr sej om hur barnen i skolan har det.  Skickar man bara hem en lapp, så har man fullgjort sina förpliktelser. Jag antar att dom flesta lärare är smarta att inse att merparten av barn som får en sån här lapp med sej hem, ser till att dom inte få det en andra gång.  Den eller de  som knuffar  och är elak mot ett barn, är  inte dummare än att nästa gång dom knuffas, gör det när lärarna väljer att se bort. Att ett barn sen i värsta fall får hela sin skolgång förstörd är tydligen inte viktigt.

    Hade läraren slagit på stora trumman direkt och kontaktat föräldrarna första gången hade många barn säkerligen  kunnat känna sej tryggare i skolan. Att som du ironiskt påpeka att läraren inte har tid, för då kanske inte lektionerna är förberedda ordentligt, är inget annat än en dålig bortförklaring och en kass planering av läraren. Förvarar man den här typen av blankett som i ts och handhavandet av den, så säger det tyvärr inget annat än hur okompetent man är att verka till en bra miljö för skolbarnen.

    Jag är inte förvånad över att det ständigt och jämt i dagstidningarna skrivs om personer som under hela sin skoltid blivit mobbade utan att lärarna ingrep, trots att dom visste hela tiden...
    Blev anonym igen... Suck. 
  • Bunny on speed
    Anonym skrev 2014-09-04 19:26:50 följande:

    Det blir tydligare och tydligare hur lite en del lärare bryr sej om hur barnen i skolan har det.  Skickar man bara hem en lapp, så har man fullgjort sina förpliktelser. Jag antar att dom flesta lärare är smarta att inse att merparten av barn som får en sån här lapp med sej hem, ser till att dom inte få det en andra gång.  Den eller de  som knuffar  och är elak mot ett barn, är  inte dummare än att nästa gång dom knuffas, gör det när lärarna väljer att se bort. Att ett barn sen i värsta fall får hela sin skolgång förstörd är tydligen inte viktigt.

    Hade läraren slagit på stora trumman direkt och kontaktat föräldrarna första gången hade många barn säkerligen  kunnat känna sej tryggare i skolan. Att som du ironiskt påpeka att läraren inte har tid, för då kanske inte lektionerna är förberedda ordentligt, är inget annat än en dålig bortförklaring och en kass planering av läraren. Förvarar man den här typen av blankett som i ts och handhavandet av den, så säger det tyvärr inget annat än hur okompetent man är att verka till en bra miljö för skolbarnen.

    Jag är inte förvånad över att det ständigt och jämt i dagstidningarna skrivs om personer som under hela sin skoltid blivit mobbade utan att lärarna ingrep, trots att dom visste hela tiden...


    Så lapp hem = terror när lärarna inte ser

    Samtal hem = allt blir bra

    Förstod jag rätt?
    Bunnies, it must be bunnies!
  • kaffe
    Bunny on speed skrev 2014-09-04 19:35:19 följande:
    Så lapp hem = terror när lärarna inte ser

    Samtal hem = allt blir bra

    Förstod jag rätt?
    Nej.

    Lapp hem utan återkoppling av vad som hänt med mer än ett kryss och en uppmaning att själv höra av sej  = Lat /oengagerad  lärare, minskad möjlighet att komma till rätta med problemet, eftersom man inte vet mer än från barnets håll vad som hänt. 

    Telefonsamtal hem eller möjligen mail eller lapp där händelseförlppet beskrivs med mer än 2 ord = Visad vilja av läraren att lösa problemet + verktyg för föräldrarna att kunna ta tag i det och förhoppningsvis lösa problemet. Därmed inte sagt att det löser problemet.

    Förstod du nu? 
  • Impetuous
    kaffe skrev 2014-09-04 20:29:26 följande:
    Nej.

    Lapp hem utan återkoppling av vad som hänt med mer än ett kryss och en uppmaning att själv höra av sej  = Lat /oengagerad  lärare, minskad möjlighet att komma till rätta med problemet, eftersom man inte vet mer än från barnets håll vad som hänt. 

    Telefonsamtal hem eller möjligen mail eller lapp där händelseförlppet beskrivs med mer än 2 ord = Visad vilja av läraren att lösa problemet + verktyg för föräldrarna att kunna ta tag i det och förhoppningsvis lösa problemet. Därmed inte sagt att det löser problemet.

    Förstod du nu? 
    Jag håller alldeles med dig. Maken till oengagerat. Och det är som du skriver, vi föräldrar som uppfostrar våra barn! inte lärarna!

    Hursomhelst, eftersom det inte finns någon signatur, eller ett namn öht, så hade den lappen åkt i papperskorgen. Ett kryss och ett namn, och jag skulle på allvar börja tro att - Houston, vi har ett problem här.
  • Flash Gordon
    Anonym (klös) skrev 2014-09-02 07:23:49 följande:
    Nej då, det är att förehålla sig till sina rättigheter och skyldigheter.
    Tvärtemot vad brevet innebär.
    Så när din unge gjort nåt jävelskap på skolan och de skickar hem motsvarande lapp med info om detta så kommer du att skälla ut skolpersonalen och kräva en ursäkt för att de skickade lappen.

    För det är din ... rättighet ... på något sätt.

    Hehe ...
  • Anonym (klös)
    Flash Gordon skrev 2014-09-13 17:07:27 följande:
    Så när din unge gjort nåt jävelskap på skolan och de skickar hem motsvarande lapp med info om detta så kommer du att skälla ut skolpersonalen och kräva en ursäkt för att de skickade lappen.

    För det är din ... rättighet ... på något sätt.

    Hehe ...

    Du vet förmodligen inte vart du ska googla på eller så är du för lat... eller nåt. 


    Lärare har ingen rätt att skicka ut privata brev till någon. 


    Är det en skolhandling så fattas det för mycket information för att vara legitimt. Exempelvis hur man får beslutet prövat. Och tror du att detta papper går att överklaga till en svensk myndighet, så har du nog otur när du tänker. 
    Tror du inte det, så har du svaret där.

  • Flash Gordon
    Anonym (klös) skrev 2014-09-13 23:42:34 följande:

    Du vet förmodligen inte vart du ska googla på eller så är du för lat... eller nåt. 


    Lärare har ingen rätt att skicka ut privata brev till någon. 


    Är det en skolhandling så fattas det för mycket information för att vara legitimt. Exempelvis hur man får beslutet prövat. Och tror du att detta papper går att överklaga till en svensk myndighet, så har du nog otur när du tänker. 
    Tror du inte det, så har du svaret där.


    Lycka till med den attityden.
  • Johan75
    Flash Gordon skrev 2014-09-13 17:07:27 följande:
    Så när din unge gjort nåt jävelskap på skolan och de skickar hem motsvarande lapp med info om detta så kommer du att skälla ut skolpersonalen och kräva en ursäkt för att de skickade lappen.

    För det är din ... rättighet ... på något sätt.

    Hehe ...
    Anonym (klös) skrev 2014-09-13 23:42:34 följande:

    Du vet förmodligen inte vart du ska googla på eller så är du för lat... eller nåt. 


    Lärare har ingen rätt att skicka ut privata brev till någon. 


    Är det en skolhandling så fattas det för mycket information för att vara legitimt. Exempelvis hur man får beslutet prövat. Och tror du att detta papper går att överklaga till en svensk myndighet, så har du nog otur när du tänker. 
    Tror du inte det, så har du svaret där.


    Huvudet på spiken tror jag.
    Behold, i come as a thief.
Svar på tråden Min väns 9 åriga son fick ett sådant brev från skolan...