• Anonym (Fruganistugan)

    Närgången vän stormar in när vi ligger nakna!

    Hej alla där ute.

    Jag har ett litet problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

    Min sambo har fått sig en ny vän i grannskapet sedan ca 1 år tillbaka. En trevlig man som bor med sin partner. Paret är i 40+ åldern och vi är i 30+ åldern.

    Problemet mest enligt mig då är att jag tycker mannen är lite väl på emellanåt. Min sambo tycker detsamma emellanåt också men är för snäll för att säga Nej eller ifrån.Tänkte ta upp några exempel;

    1. Klampade rakt in i vår lägenhet när vi låg och sov och rakt in i sovrummet (dörren var stängd) där jag och min sambo låg och sov nakna (varmt som fan).

    2. Kan stå och ropa utanför vår balkong oavsett tid.

    3. Ringer tidigt/sent och övertalar min sambo till att göra grejer fast vi har andra planer.

    4. Dök upp på vår minisemester med sin partner. Helt plötsligt kom de gående i Köpenhamn och det slutade med att vi tog in på samma hotell.

    Jag kanske överdriver men ibland tycker jag att han är lite väl intensiv och på och jag vill gärna kunna planera saker med min partner utan någon som kommer och ändrar på allt bara för att min partner är för snäll. Att de dök upp på vår semester tyckte jag nästan var obehagligt men jag höll god min och allt gick bra såklart. 

    Det blir lite mycket bara, vad tror ni? Överdriver jag eller?

  • Svar på tråden Närgången vän stormar in när vi ligger nakna!
  • Anonym (igenkännande)
    Anonym (creepy) skrev 2014-09-02 22:02:38 följande:

    Vad hände? Hur blev du av med honom/henne?


    Jadu.. en lång story. Visade sig att han var elak. Snackade skit. O jag förmedlade via min sambo att han aldrig mer var välkomnen hit. Det hjälpte! Glömde nämna att denna person satt o chatta jämnt jämnt med mig, när han väl var hemma. Det blev ett sjukt stress moment för mig, att han jämnt ansåg att jag skulle vara online dygnet runt. Plus att han alltid kom. Så be er manlige vän att dra åt skogen.
  • Anonym (Fruganistugan)
    Bellie skrev 2014-09-02 22:03:36 följande:

    Om inte din karl säger ifrån så tror väl vännen att han vill umgås med honom.


    Ja fast han vill umgås med honom, de är vänner på riktigt liksom men han kan vara lite väl på. Svårt läge tycker jag, att be en vän att backa lite. eller?
  • Anonym (Fruganistugan)
    Tjofaderittan hambo skrev 2014-09-02 20:14:01 följande:

    Både jag och min man är i 40-årsåldern (nedre halvan) och INGEN av oss skulle någonsin få för oss att bete oss så fruktansvärt socialt handikappat.

    Kommer grannen från bonnvischan eller vad!? Inget om om bonnavischan, men ibland är det ju så att de klampar in hos varandra hur som och alla är ok med det.

    Din sambo måste sluta vara en sån mes! Vem ä viktigast du eller grannen? Vem vill han leva sitt liv med? Om grannen är gränslös och tjatar är det bara att säga NEJ, du får respektera att jag inte vill eller kan det just nu. Och om han fortsätter tjata får han lägga på luren, stänga dörren eller gå in eller var/hur han nu pratar med grannen.

    Står han och gapar utanför hos er så får ni väl ignorera, säga till honom att vara tyst och gå hem alt ringa polisen.

    Vidare får ni börja låsa dörren.

    Ni kan helt klart inte heller meddela grannen var ni ska åka, alt säga att ni ska till Korpilombolo fast ni ska till Ängelholm.

    Ni har ju bara ett fåtal val: Acceptera grannens gränslöshet.
    Flytta
    Säga ifrån.


    Ja att de dök upp på semestern var nog mannens fel men hur säger man ifrån till en vän utan att bli oförskämd? Det har istället blivit jag som får vara den tjatiga och jag ser hur vännen blänger på mig ibland när jag kommer. Som om han måste tävla med mig om min sambo. GALET.
  • Anonym (Fruganistugan)
    Anonym (creepy) skrev 2014-09-02 21:45:17 följande:
    Skulle du säga det samma om mannen våldtog dig??

    Inser du inte att det INTE är respektlöst att markera när någon klampar över ens gränser?

    Det är skillnad på:

    1) Skrika "Jävla idiotjävel! Är du så jävla pantad att du inte fattar att jag inte vill ha dig här?!?! Inte nog med att du är så jävla creepy att du bara går in hos folk så är du ful och äcklig också. Du skulle bara veta vad andra säger om dig nere på byn - Att du inte bara är dum UTAN ÄVEN LUKTAR SVETT OCH HAR FULT JÄVLA HÅR!! Stick innan jag mosar nyllet på dig!

    2) Säga med bestämd röst "Nu vill jag att du lämnar mitt hus. Nej, det spelar ingen roll vad du säger för jag vill inte ha besök av dig just nu. Och i framtiden vill jag inte att du går in hos oss utan att någon öppnat dörren och bjudit in dig."
    Våldtäkt var väl en ganska grov jämförelse? 

    Nej jag vet, men jag tycker det är svårt och pinsamt, skäms o deras vägnar om du förstår vad jag menar.

    Nu kom sambon hem igår kväll efter att ha träffat både vännerna och ville snacka av sig gällande deras fight om honom. Han tycker själv de beter sig som tonåringar. Jag lyssnade och sa inte så mycket, vill inte pressa min man till något och definitivt  inte snacka skit om hans vänner.

    svårt
  • Anonym (Mia)

    Du snackar inte skit om du håller med honom. Säg att du kanske inte är helt opartisk eftersom du stör dig på att sambon ändrar uppgjorda planer med dig när dessa kompisar hör av sig och att du tycker det är dålig ton från kompisar men också dålig stil av sambon hur han prioriterar.

    Föreslå att sambon diskuterar detta med en annan av sina vänner, en vän som inte är klängig. Be sambon även beskriva att mannen gått in i er lägenhet och öppnat stängd sovrumsdörr där ni log och sov!!! Samt sett till att han och hans sambo tillbringat en weekend med er utan att de var medbjudna.

  • Tyw

    Det största problemet just nu verkar ju vara att ni inte mår bra av detta, ändå håller ni god min och låtsas som att allt är ok? Hur ska grannen veta att han har ett gränslöst beteende om ni bara "ler och nickar åt honom"?
    Ni måste börja säga ifrån, annars får ni nästan skylla er själva... Karl verkar ju inte kapabel att själv förstå att han går över gränsen, och då får ni faktiskt ryta ifrån, hur jobbigt det än är.

  • Anonym

    Förresten, vad är det värsta som kan hända om ni säger NEJ på riktigt åt er grannes alla idèer och intrång? Kanske blir han sur och slutar besvära er överhuvudtaget, vore inte det underbart? ^^

  • Anonym (Suck...)

    Typiskt svenskt problem att man inte lärt sig säga nej! Går jorden under av att säga nej till folk,kanske t.o.m göra folk upprörda?  Nä,just det,den gör ju inte det,men man själv får ett bättre liv. Ibland tycker jag folk gör problem av sånt som verkligen inte skulle behöva vara det. Folk man inte vill umgås med säger man ifrån. Låsa dörren är dessutom så a och o så det behövs knappast påpekas...

  • Läs vad som står och inget annat

    Du går helt sonika fram till din karl o säger som så, pratar inte du med din kamrat så gör jag det! o då ska du givetvis göra det oxå, säg bara rakt ut hur du känner men se till att din karl e med på det hela så de inte blir konflikter mellan er tu sen..

  • Anonym (Nej)
    Anonym (hg) skrev 2014-09-03 13:44:15 följande:

    Låter lite som om du är svartsjuk...?


    Nej, om någon klampar in i någons sovrum när man vet att de sover och inte har "den" kontakten med båda personerna i förhållandet så är man inte det minsta svartsjuk för att man reagerar.
    Om någon är svartsjuk så är det vännen som inte kan hantera att Ts sambo vill äta frukost själv med Ts.
  • SnurriggirrunS
    Anonym (Fruganistugan) skrev 2014-09-02 19:25:21 följande:
    Hahaha kunde inte sagt det bättre själv, ibland känns det som så och det värsta av allt är att de är två som bråkar om honom.

    Vännen till den här vännen har också blivit vän med min sambo och nu pågår en liten inre strid om hans uppmärksamhet. Hahaha det låter helt sjukt men det är sant. Fast vän nr 2 är inte lika på, men han lämnar dock presenter till min sambo.

    Gärna röka eller något att dricka som han gömmer på vår balkong eller runt huset. Sen skickar han något meddelande som en skattjaktsgrej.
    Hahahaha WTF?
    Det är ju ändå lite gulligt ;d
  • Anonym (Fruganistugan)
    Anonym (Nej) skrev 2014-09-03 17:24:04 följande:

    Nej, om någon klampar in i någons sovrum när man vet att de sover och inte har "den" kontakten med båda personerna i förhållandet så är man inte det minsta svartsjuk för att man reagerar.

    Om någon är svartsjuk så är det vännen som inte kan hantera att Ts sambo vill äta frukost själv med Ts.


  • forfucksake

    Men TS, det största problemet är inte grannen utan din man. Han måste börja säga ifrån samt inte ändra era planer stup i kvarten. Det kan du kräva utan att vara en "tjatig" fru. Ställer ni inga krav alls i er relation?

    Det låter som ni tassar som katten kring het gröt.

    Vill din man fortsätta umgås med honom / dem, får han självklart göra det. Men sätt upp följande villkor:

    1) Att mannen inte bara klampar in när som helst på dygnet, utan hör av sig först.

    2) Att ni inte ändrar era planer bara för att han dyker upp eller hör av sig.

    3) Att de inte umgås JÄMT.

    Sen förstår jag inte hur du fortfarande kan tycka att "vännen" är trevlig när han var så oförskämd mot dig i DITT hem. Tyvärr låter det som om både du och din sambo är lite för snälla. Personer som er granne, tenderar tyvärr att utnyttja såna människor. Dvs han kommer inte att tagga ner förrän ni tydligt börjar markera era gränser!

  • Anonym (Fruganistugan)
    Tyw skrev 2014-09-03 15:37:39 följande:

    Det största problemet just nu verkar ju vara att ni inte mår bra av detta, ändå håller ni god min och låtsas som att allt är ok? Hur ska grannen veta att han har ett gränslöst beteende om ni bara "ler och nickar åt honom"?
    Ni måste börja säga ifrån, annars får ni nästan skylla er själva... Karl verkar ju inte kapabel att själv förstå att han går över gränsen, och då får ni faktiskt ryta ifrån, hur jobbigt det än är.


    Ja vi har nog båda svårt att säga ifrån. Jag ska försöka säga ifrån nästa gång det händer något sådär extremt men kan redan se mig själv bli frustrerad istället för att våga säga något. Antar att vi får skylla oss själva...
  • Läs vad som står och inget annat
    forfucksake skrev 2014-09-03 20:22:53 följande:
    Men TS, det största problemet är inte grannen utan din man. Han måste börja säga ifrån samt inte ändra era planer stup i kvarten. Det kan du kräva utan att vara en "tjatig" fru. Ställer ni inga krav alls i er relation?

    Det låter som ni tassar som katten kring het gröt.

    Vill din man fortsätta umgås med honom / dem, får han självklart göra det. Men sätt upp följande villkor:

    1) Att mannen inte bara klampar in när som helst på dygnet, utan hör av sig först.

    2) Att ni inte ändrar era planer bara för att han dyker upp eller hör av sig.

    3) Att de inte umgås JÄMT.

    Sen förstår jag inte hur du fortfarande kan tycka att "vännen" är trevlig när han var så oförskämd mot dig i DITT hem. Tyvärr låter det som om både du och din sambo är lite för snälla. Personer som er granne, tenderar tyvärr att utnyttja såna människor. Dvs han kommer inte att tagga ner förrän ni tydligt börjar markera era gränser!
    Klockrent sagt
  • N3NN3

    Låter som programmet solsidan :) .

    Hemskt för din del ts. Har inte varit i nån liknande situation och kan tyvärr inte ge nått bra tips.

    Hoppas att det löser sig mellan din kille , hans "kille" och dig.

Svar på tråden Närgången vän stormar in när vi ligger nakna!