• Anonym (Elaka styvmorsan)

    Använder bonussonens rum som tvättstuga när han inte är här..

    Så här ligger det till.
    Varannan vecka bor vi sex personer på 80kvm, alldeles för trångt med andra ord. Vi har en tvättmaskin i lägenhetenen men inget utrymme att hänga tvätten så jag passar på att tvätta när vi inte har bonusbarnen och hänger tvätten i enda bonusens rum. Det har den 14 åriga pojken mycket synpunkter på, då han brukar komma hem till oss efter skolan på hans mamma vecka.

    Är det rätt av mig att använda hans rum som torkrum?

  • Svar på tråden Använder bonussonens rum som tvättstuga när han inte är här..
  • Anonym (mor)
    sextiotalist skrev 2014-09-18 09:22:50 följande:
    Det gäller även vår gemensamma. Ja, jag använder det resonemanget ofta hemma. Ju mer ansvar, desto mer inflytande
    Ja, jag har använt hans rum när han varit bortrest.... just för att hänga in tvätt eller nattgäster.
    Nej, han har inga problem med att vi ibland behöver disponera hans rum t.ex vid nattgäster. 
    I vår familj så hade vi inte den måttstocken utan det var mer åt hållet....kärlek, respekt, integritet...men vi är olika.
  • BioBonus
    Anonym (mor) skrev 2014-09-18 09:25:19 följande:
    I vår familj så hade vi inte den måttstocken utan det var mer åt hållet....kärlek, respekt, integritet...men vi är olika.
    Och i vår familj så fattar även en fjortonåring att är man lite trångbodd så får alla utrymmen användas på bästa sätt..
    Det är inte integritetskränkande att behöva använda ett rum, som borde vara tomt, för att torka tvätt. Sonens tvätt också antar jag?
    Klart du kan torka tvätt i hans rum, likväl som man kan behöva ett annat rum som gästrum etc. Hur kan detta vara ett problem?
    Kommer han dessutom när han borde vara hos sin mamma, så får han helt enkelt själv flytta ut tvättställningen till ett annat rum, där den inte är i vägen.
    Börja även tvätta även när han är där. Låt livet fortgå som vanligt även på hans veckor.
  • sextiotalist
    Anonym (mor) skrev 2014-09-18 09:25:19 följande:
    I vår familj så hade vi inte den måttstocken utan det var mer åt hållet....kärlek, respekt, integritet...men vi är olika.
    Det har vi också, men för oss är det självklart att man delar med sig av utrymmet när det behövs.
    Vår gemensamma hade inget eget rum förrän han var 5 år, hans äldre syskon fick ha det andra sovrummet vi hade, vår gemensamma sov hos oss.
    För sambons barn har det inte varit några problem, vi har inte ens haft de diskussionerna hemma.
    Sambon och jag har lämnat vårt sovrum för gäster (hans föräldrar t.ex) och sovit på soffan. 

    Har man små utrymmen så finns det inte på min världskarta att någon tar och blockerar ett rum.
  • Tjofaderittan hambo
    Anonym (mor) skrev 2014-09-18 09:25:19 följande:
    I vår familj så hade vi inte den måttstocken utan det var mer åt hållet....kärlek, respekt, integritet...men vi är olika.
    Hänsyn fanns visst inte med? Att dra sitt strå till stacken? Är man trångbodd så är man, det löser man inte i en handvändning. Alla får hjälpa till och faktum är att pojken kommer till pappan när TS ha all rätt att anta att han är hos sin mamma. Märk väl, TS förbjuder honom inte att komma, men de behöver använda hans rum som torkrum när han inte är där.


  • Anonym (mor)
    sextiotalist skrev 2014-09-18 09:35:30 följande:
    Det har vi också, men för oss är det självklart att man delar med sig av utrymmet när det behövs.
    Vår gemensamma hade inget eget rum förrän han var 5 år, hans äldre syskon fick ha det andra sovrummet vi hade, vår gemensamma sov hos oss.
    För sambons barn har det inte varit några problem, vi har inte ens haft de diskussionerna hemma.
    Sambon och jag har lämnat vårt sovrum för gäster (hans föräldrar t.ex) och sovit på soffan. 

    Har man små utrymmen så finns det inte på min världskarta att någon tar och blockerar ett rum.
    Och det här med "ju mer ansvar desto mer inflytande"?
  • sextiotalist
    Anonym (mor) skrev 2014-09-18 09:40:41 följande:
    Och det här med "ju mer ansvar desto mer inflytande"?
    Man kan inte ligga på sängen (eller sitta framför datorn) och inte lyfta ett finger och sedan tro att man får vara med och påverka hemma. Självklart efter mognad.

    Vår grabb har inga bestämda uppgifter hemma, men han vet att ju mer han tar sitt ansvar, desto mer inflytande får han hemma, utifrån förutsättningarna givetvis. Det har lite med att förbereda för vuxenlivet.
  • Anonym (mor)
    sextiotalist skrev 2014-09-18 09:48:23 följande:
    Man kan inte ligga på sängen (eller sitta framför datorn) och inte lyfta ett finger och sedan tro att man får vara med och påverka hemma. Självklart efter mognad.

    Vår grabb har inga bestämda uppgifter hemma, men han vet att ju mer han tar sitt ansvar, desto mer inflytande får han hemma, utifrån förutsättningarna givetvis. Det har lite med att förbereda för vuxenlivet.
    Ja okej. Tyckte bara att språkbruket var ett annat i början på denna diskussion men så kan det vara. Det jag reagerar på i övrigt i denna tråd är hur trångt och bökigt folk verkar ha det 2014!!! Trångbodda utan tvättstuga och använder lägenheten som torkskåp? Är detta folk som bor centralt i storstäder kan man undra? Eller orter med extrem bostadsbrist?
  • sextiotalist
    Anonym (mor) skrev 2014-09-18 09:56:53 följande:
    Ja okej. Tyckte bara att språkbruket var ett annat i början på denna diskussion men så kan det vara. Det jag reagerar på i övrigt i denna tråd är hur trångt och bökigt folk verkar ha det 2014!!! Trångbodda utan tvättstuga och använder lägenheten som torkskåp? Är detta folk som bor centralt i storstäder kan man undra? Eller orter med extrem bostadsbrist?
    Jag vet många, även de som bor i villa, som hänger kläderna på ställning i andra rum.
    Vi har en tvättstuga, men där torkar det så dåligt, så vi har kläderna på en torkställning på övervåningen (hänger ute så mycket som möjligt).

    Många i lägenhet har tvättmaskin och torktumlare i badrummet, men sällan möjlighet till att hänga kläder, alla vill inte torktumla sina kläder.

    Många tvättstugor i villor är små och räcker inte till om man vill hängtorka kläderna.
  • Tjofaderittan hambo
    Anonym (mor) skrev 2014-09-18 09:56:53 följande:
    Ja okej. Tyckte bara att språkbruket var ett annat i början på denna diskussion men så kan det vara. Det jag reagerar på i övrigt i denna tråd är hur trångt och bökigt folk verkar ha det 2014!!! Trångbodda utan tvättstuga och använder lägenheten som torkskåp? Är detta folk som bor centralt i storstäder kan man undra? Eller orter med extrem bostadsbrist?
    Jag bor centralt i lgh byggd 1992. Vi har en liten torkställning över badkaret av sorten man fäller ner. den är ca 55 cm bred och har 8 'torklinor'. 8 tröjor eller 8 byxor som hänger knögligt kan alltså torka samtidigt.

    Problemet med den är att man inte kan använda duschen om man torkar kläderna där, då får man lyfta bort hela ställningen. Det tar minst 2 dygn för tvätten att torka där inne.
    Ett annat problem är att man måste lyfta bort hela ställningen även om ingen tvätt hänger där eftersom den inte hålls uppe utan rasar ner i huvudet på en om man duschar.

    Vi har förvisso tvättstuga, med två maskiner av samma stl som hushållsmaskiner, två torktumlare, en ny som inte torkar tvätten på längsta inställningen på 1½ timme, en gammal som torkar tvätten om man har på högsta värmen = man bränner sig om man tar i den utan att vädra ca 5 min innan man plockar ur tvätten.
    Vi har även 2 torkskåp varav ett gammalt som torkar på hög värme och so man bränner sig på och ett nytt som inte torkar tvätten alls på de 2 tim man kan ställa in om man inte hänger bara på varannan pinne och då bara underkläder och möjligen någon t.shirt på mellanplanet. På nedre planet torkar ingenting alls.

    Så, arkitekter i alla ära, men bygga fungerande hyreshus kan de oftast inte.
  • Anonym (Elaka styvmorsan)
    Anonym (Jag) skrev 2014-09-17 23:41:04 följande:
    Din man och ditt barn?
    Min sambo är bara hemma på helgerna och när han har sina större barn, det är lite olika när dom är här allt från varannan helg till en vecka i månaden.. Han har eget företag och jobbar borta, så det är jag och våra två gemensamma barn..
Svar på tråden Använder bonussonens rum som tvättstuga när han inte är här..