• idape

    Kan arbetsgivaren neka mig föräldraledigt?

    Jag har tänkt efter jag börjat jobba, jobbar 79% att ta föräldraledigt 25% per dag i några månader. Barnet kommer vara 1 år och 4.5 månad när jag tänkt att detta skulle ske. Kan arbetsgivaren hindra mig från detta?

  • Svar på tråden Kan arbetsgivaren neka mig föräldraledigt?
  • Mälaröbo

    Inte om du söker i god tid, tror det är 3 månader i förväg, och inte söker mer än 3 perioder/år. Annars kan de neka. Sen har också alla rätt att gå ner till 75% utan fp fram tills barnet fyller 8 år.

  • Björkar1

    Ja din arbetsgivare kan neka det upplägget.

    Arbetsgivaren kan aldrig neka hel föräldraledighet om den är sökt 2 månader innan och Max 3 perioder per år och barn.

    Däremot vid deltid är det upp till arbetsgivaren att i samråd med arbetstagaren fördela ledighet. Så skulle det passa arbetsgivaren bättre att du är hemma en heldag istället så är det det som gäller.

  • idape

    Åh, nej är det verkligen så?? Men fram till han är 18 månader får jag väl göra som jag vill? Jag har bara haft en period nu då när jag varit helt mammaledig?

  • Rohanne

    Hur arbetstidsförkortningen förläggs ska förvisso avgöras i samråd med arbetsgivaren, men är det så att man inte kan komma överens och du önskar kortare dagar så ska det mycket till för att arbetsgivaren ska kunna neka. Det räcker inte med att det är smidigare för arbetsgivaren att du tar ut en heldag ledigt varje vecka, utan det ska innebära påtaglig störning för verksamheten.

  • idape

    Ok, tack snälla för svar! Så hon måste på ett eller annat vis låta mig vara föräldraledig några timmar per vecka? Hon kan inte neka helt? Jag vill inte vara ledig en hel dag utan dra ner på tiden per dag för att min pojk inte ska behöva vara på dagis så länge första månaderna. Kan tillägga att min chef inte är en person med medkänsla direkt.

  • Mälaröbo

    Man har rätt enl föräldraledighetslagen att gå ner till Max 75% fram tills barnet fyller 8 år oavsett om man fyller ut med fp eller inte o jag tror att väldigt få arbetsgivare (möjligtvis de med väldigt få anställda eller om man har väldigt speciella uppgifter vid väldigt speciella tillfällen på dygnet) kan hindra att man tar ut dessa 25% varje dag ist för klumpvis. Prata med arbetsgivaren i GOD tid så ni hinner komma överens/du hinner kriga.

  • idape

    Jag är ute mer än 4 månader innan. Grejen är ju att jag jobbar 79% redan som jag gör. Vill dock gå ner i tid med 25% till per dag i 3 månader innan min semester så min lille pojk får börja lugnt på dagis. Jag har dessutom ett slitsamt jobb som lokalvårdare och har ca 4 ställen per dag. Hade varit skönt att börja lite lugnt.

  • pigglet

    Jag har just fått lära mig att man har rätt att gå ner till 75% av en heltid. Alltså inte rätt att gå ner 25% på den tid man jobbar egentligen, utan det räknas på heltidstjänst.

    Sedan har du alltid rätt att gå ner mer, men arbetsgivaren kan kräva att du tar ut fp då.

  • Namnlös

    Det har skrivits många bra saker innan, tänkte bara komplettera med lite mer information.

    Utan att din arbetsgivare kan neka dig har du rätt till att:
    - vara helt ledig tills barnet blir 18 månader
    - vara helt ledig efter barnet fyllt 18 månader om du tar ut hel fp
    - gå ner i tid till 75% (tills barnet fyller åtta år eller går ut första klass)
    - gå ner i tid i samma utsträckning du tar ut fp (Kan kombineras med att gå ner i tid till 75% utan fp. Det vill säga för att gå ner i tid till 50% räcker det att ta ut fjärdedels fp varje dag. Tänk dock på SGI-skyddet bara gäller om du tar ut fp motsvarande den tid du verkligen gått ner i arbetstid. Det är alltså helt ok att gå ner till 54% och ta ut fjärdedels fp varje dag.)

    Det finns en till möjlighet, men den gäller inte dig eftersom du ska ha barnet på förskola/dagis. Du har även rätt att gå ner i tid till 50% eller vara helt ledig om du får vårdnadsbidrag av kommunen. Finns dock en hel del regler runt detta som kan skilja sig mellan kommuner. Exempel på regler som gäller alla kommuner är att vårdnadsbidrag inte kan kombineras med förskola/dagis eller fp.

    Nedsättning i tid ska ske i samråd mellan dig och arbetsgivaren. Skulle ni absolut inte komma överens ska den förläggas enligt dina önskemål. Enda undantaget är om det orsakar arbetsgivaren "påtaglig störning" i verksamheten. Arbetsgivaren måste då senast två veckor innan ledigheten meddela såväl dig som facket om att det inte går att förlägga enligt dina önskemål. Även i detta fallet finns regler för hur ledigheten får förläggas. Finns dock inte en chans att arbetsgivaren skulle få igenom påtaglig störning i verksamheten i ditt fall, det är extremt sällsynt.

    Skulle önska att alla som ska bli föräldrar kontaktar sitt fackförbund och frågar efter information om föräldraledighet. De flesta fack har utbildningar/informationskvällar om detta och dessa kvällar är mycket bra. Vi skulle då slippa många fall där föräldrar blir lite överkörda av sin arbetsgivare.

  • idape

    Skulle verkligen vilja tacka dig för denna information och att du tog dig tid att svara och skriva så mycket så utförligt. Tack snälla!!


    Namnlös skrev 2014-09-21 22:46:14 följande:

    Det har skrivits många bra saker innan, tänkte bara komplettera med lite mer information.

    Utan att din arbetsgivare kan neka dig har du rätt till att:

    - vara helt ledig tills barnet blir 18 månader

    - vara helt ledig efter barnet fyllt 18 månader om du tar ut hel fp

    - gå ner i tid till 75% (tills barnet fyller åtta år eller går ut första klass)

    - gå ner i tid i samma utsträckning du tar ut fp (Kan kombineras med att gå ner i tid till 75% utan fp. Det vill säga för att gå ner i tid till 50% räcker det att ta ut fjärdedels fp varje dag. Tänk dock på SGI-skyddet bara gäller om du tar ut fp motsvarande den tid du verkligen gått ner i arbetstid. Det är alltså helt ok att gå ner till 54% och ta ut fjärdedels fp varje dag.)

    Det finns en till möjlighet, men den gäller inte dig eftersom du ska ha barnet på förskola/dagis. Du har även rätt att gå ner i tid till 50% eller vara helt ledig om du får vårdnadsbidrag av kommunen. Finns dock en hel del regler runt detta som kan skilja sig mellan kommuner. Exempel på regler som gäller alla kommuner är att vårdnadsbidrag inte kan kombineras med förskola/dagis eller fp.

    Nedsättning i tid ska ske i samråd mellan dig och arbetsgivaren. Skulle ni absolut inte komma överens ska den förläggas enligt dina önskemål. Enda undantaget är om det orsakar arbetsgivaren "påtaglig störning" i verksamheten. Arbetsgivaren måste då senast två veckor innan ledigheten meddela såväl dig som facket om att det inte går att förlägga enligt dina önskemål. Även i detta fallet finns regler för hur ledigheten får förläggas. Finns dock inte en chans att arbetsgivaren skulle få igenom påtaglig störning i verksamheten i ditt fall, det är extremt sällsynt.

    Skulle önska att alla som ska bli föräldrar kontaktar sitt fackförbund och frågar efter information om föräldraledighet. De flesta fack har utbildningar/informationskvällar om detta och dessa kvällar är mycket bra. Vi skulle då slippa många fall där föräldrar blir lite överkörda av sin arbetsgivare.


  • Namnlös

    Kom på en till viktig sak. Du har rätt till att dela upp ledigheten på tre ledighetsperioder per kalenderår, därefter kan du nekas.

    En period hör till det kalenderår den påbörjades, dvs börjar din ledighet i november 2014 tillhör den kalenderåret 2014 även om den slutar i juni 2015.

    Det räknas även som en ny period när du ändrar omfattning på ledigheten, t.ex. går från helt ledig till att arbeta 50%.

Svar på tråden Kan arbetsgivaren neka mig föräldraledigt?