• Jackson

    Lever med en martyr, manipulerande idiot

    Du är inte ensam. Det finns hjälp att få hos kvinnojouren, de vet vad som har hänt dig. När han inte är hemma, packa en väska med det nödvändigaste. Plånbok, ID/Pass/körkort, mobil, laddare, lite kläder. Ring polisen så kan de hjälpa dig därifrån eller ring kvinnojouren de har tätt samarbete med människor som kan hjälpa dig. Du kan även be polisen att vara med när du packar dina saker. 

    Du är rädd, det är naturligt att vara det, men om du stannar så kommer du att dö. Denna människan älskar dig inte, han utövar sin makt över dig. Din familj kanske inte är där just nu, men de kommer att vara där när du har tagit dig därifrån. Om du förklarar varför (Du sa att han hotade med att döda din familj), så kommer de att förstå. 

    Skaffa en plan i hur du ska göra för att fly. Mobilen exempelvis - köp ett kontantkort med ett nummer som inte han har. Du slipper mycket ångest om han inte kommer åt dig. Prata med polisen om poliseskort i hemmet så du kan packa ifred, då får även de upp ögonen på honom. Skaffa bevis att han har slagit dig, foton, vittnen, dagbok. Packa en akutväska ifall det blir överjävligt. Säg inte att du ska dra, gör det bara, ring inte taxi eller någon ifrån lägenheten (om det inte är 112), så han inte kan göra dig illa. Ta dig därifrån!

  • Jackson
    Anonym (Räddtjej) skrev 2014-09-20 14:30:50 följande:
    Jag har ställt till det så mycket. Jag hoppas familjen finns där sen. Att dom förstår.
    jag har bara ett foto på det största blåmärke...
    Tack för svaret, jag ska våga ta steget.
    Det är inte hos dig felet ligger, det är hos honom! Det är inte ok att behandla en människa så som han behandlar dig. Du kanske inte tror det just nu, men hur var du innan du träffade honom? Du kan bli den personen igen, med erfarenheten vad han har gjort mot dig. Låt inte han vinna. Självklart kommer din familj att finnas för dig - det kommer att ta lite tid, men en sån här grej går inte över på en eftermiddag, och det vet du också.

    Men det du ska fokusera på just nu är att ta dig därifrån. Du kommer att känna dig ensam, det är så i början, men, du slipper att sitta i närheten av honom och vara rädd för att han ska skada dig, eller misshandla dig så illa att du kanske inte överlever.
  • Jackson
    Anonym (Räddtjej) skrev 2014-09-20 14:36:15 följande:

    JAg har inga pengar, han har mitt pass och mitt bankomat kort. Jag får inte ha tillgång till pengar.
    jag har inget!


    Skit i dom grejerna! Du kan skaffa nytt! Du har redan gjort det största jbbet, du har bestämt dig för att du har fått nog. Se inte alla hinder såsom pass, bankomatkort etc. Om du ringer kvinnojouren eller polisen så kan de hjälpa dig att få tillbaka grejerna. Var inte rädd för polisen, de finns till för att hjälpa dig.
  • Jackson

    Ring polisen eller Kvinnojouren när du är på jobbet. Säg till dom på jobbet att du inte vill gå därifrån, berätta för någon du litar på. Hon eller han kommer att stå där med dig. Du ska inte känna skam i det här! Sluta leta bortförklaringar till hans beteende, han är ett riktigt as och han förtjänar dig inte! Fly! 

Svar på tråden Lever med en martyr, manipulerande idiot