• Ahernbaby

    Nystart hösten 2014

    Hej allihopa!

    Jag kämpar som många andra med vikten. Fått ett helt okej resultat hittills men nu är det höst och nya tag.

    Är tjugo år och har ungefär tjugo kg att gå ner. Träningen går helt okej men kosten är det värre med. Har fått ner det på en helt okej nivå (går inte och köper en Ben and Jerry's och äter upp den själv en tisdagseftermiddag längre och smäller inte längre i mig 32 marmeladmackor när jag är stressad..) men kommer nästan aldrig under 1500 kcal. Sötsuget kan jag kontrollera, men hungern! Hjälp, några tips? Kan äta hur mycket som helst ibland.

    Har varit med i några andra trådar men många dör ut eller är alldeles för röriga. Tänker mig att vi har invägning en gång i veckan eller så för att skapa lite press, om någon är på!

  • Svar på tråden Nystart hösten 2014
  • Emmut

    Hejhej! Emma här, jag bloggar på www.emmut.wordpress.com och ska en gång för alla sluta att jojo-banta och gå ner de sista kilona!

    Jag tycker som du att kosten är det jobbigaste momentet. Jag VET hur och vad jag ska äta men sen gäller det ju att göra det också...

  • LillMymlan

    Hej!

    Skrev detta nedan i en annan tråd för några dagar sedan, men känner att jag nog passar bättre här. Framförallt för att jag vill ha en tråd som inte dör ut, vilket du TS nämner i din trådstart : )  Alltför många orkar inte hänga kvar, jag vill inte ge upp. och ska inte det heller.

    Jag hänger gärna på om jag får. Jag var med i en vikttråd våren 2013
    http://www.familjeliv.se/forum/thread/67693438-slow-banting-jag-ska-ner-drygt-50-kilo-starting-now/41, denna tråd var jättebra för den fokuserade på målsättningar och diskussioner kring det mentala vad gäller viktminskning. (läs gärna i tråden om ngn är intresserad av gå mer på djupet vad gäller viktminskning)

    Jag hoppade av tråden då jag blev gravid och ville inte tänka på vikten i det läget. Jag gick ned ca 12 kg på 14 veckor. från 109 till 97 kg. Med andra ord rätt bra men hade så mkt mer att gå ned när jag blev gravid. Så nu är det nystart som gäller.

    Kort bakgrund: jag har varit överviktig så länge jag kan minnas, är 36 år, har aldrig tagit tag i vikten på allvar förrän våren 2013. Jag var verkligen i rätt mentalt tillstånd, det kändes som att alla kugghjul var på plats i huvudet på ett sätt som jag aldrig känt innan, det var dags att ta tag i problemet och jobba. För det är ett jobb, dagligen.

    Jag gick hos en dietist (landstingets) som var guld värd (våren 2013 får se om jag kontaktar henne igen, förmodligen framöver), jag fick en matplan/ett matschema som jag följde slaviskt, de arbetar med tallriksmodellen, vilket jag föredrar då jag inte vill ha några snabba lösningar som inte lär mig äta rätt. Kalorimängden ligger på ca 1600, men jag väger och räknar inga kalorier, utan följer jag matschemat så ligger kalorimängden så.

    Jag vill inte falla tillbaka i dåliga ätmönster med mycket sötsaker och alltför stora portioner som har lett till den vikt jag har idag. Jag vill dock poängtera att jag dömer inte någon som väljer att dricka shakes, äta enligt lchf, 5:2 eller annat, alla val är ens egna och gjorda utifrån sina förutsättningar.

    Jag började i måndags, 15/9, med en startvikt på 106,2 kg. Jag är inte riktigt i det mentala tillstånd som jag var förra våren, men jag jobbar på att hamna där.
    Mitt första mål är att komma under 100. Det får ta den tid det tar, bara kilona blir färre med tiden.Och som ni räknat ut är det en hel del kilon att bli av med, en läkare sade att jag borde ha 80 kg som mål, är 170 cm lång. Men jag gråter inte om jag skulle nå 70-75.  Invägningsdag är alltså måndagar. Eftersom jag har två små barn så blir uppdateringarna inte så ofta, men minst en gång i veckan i alla fall. Jag hinner läsa varje dag, men inte skriva. Hoppas jag är välkommen Glad. Jag har min invägningsdag måndagar och uppdaterar därefter. Körde en tabell förra våren, satsar  på det denna gång också, då ser man verkligen framstegen, bit för bit.

    Så let's go girls. Eller finns det några killar som hänger på också? Dagens vägning visade minus 1 kg på vågen, sådär nöjd, men ett minus likväl.

    15/9   Startvikt         106,2 kg   +/- 0 kg      Tot
    22/9   Invägning 1:     105,2 kg   - 1 kg          .1 kg

    Ha det gott!

  • Ahernbaby

    Åh, ni är så välkomna så! Var lite rädd att jag skulle behöva kämpa helt själv, haha.

    Emmut, du verkar ju ha kommit hur långt som helst! Några tips till oss som inte kommit lika långt på resan? Ja, kunskapen finns ju där. Det är bara självdisciplinen som saknas.. Har märkt att den förmågan är bristfällig lite varstans i mitt liv och inte bara när det gäller kosten. Får väl se till att träna upp den som en muskel helt enkelt!

    Lillmymlan, vad kul att du är på! Jag håller med dig, det här med alternativa vägar är inte riktigt min grej heller. Mest för att jag vet att jag lär gå upp det dubbla när jag börjar äta igen.. Däremot brukar jag ha några veckor där jag kör lite hårdare och andra slappare, mest för att jag behöver ju inte ligga på ett superlågt kaloriintag för att stanna kvar där jag ligger i vikt, utan bara om jag vill gå minus. Så några veckor tillbringar jag med att gå ner några kilon och så tillbringar jag några månader efter det med att bara hålla mig på den vikten! Denna hösten tänkte jag dock köra all in och bli av med alla jäkla extrakilon..

    Jag väger atm 88kg ungefär och målvikten är 68 kg. Vägde dock upp mot 93-94 förra året så lite har jag allt lyckats gå ner. Fråga mig inte hur bara.. Nej men jag tror att bara genom att skippa det extrema och börja promenera gjorde en del. Nu får bättre kost och gym/löpning/boxning göra resten! Kan ju lägga till att jag är över 180 cm lång också, så jag är fullt medveten om att jag aldrig kommer ligga på 55 kg som många andra utan kommer vara fullständigt nöjd bara jag kommer under 70!

    Måndagar blir väl alldeles perfekt, kan ju göra en liten tabell i trådsstarts-inlägget där jag uppdaterar varje måndag :))

  • Sus90

    Hej! Jag är 24 år och jag vill verkligen gå ned i vikt nu! Efter att jag födde sonen för ett år sedan hade jag som mål att gå ner gravidkilona till sommaren, absolut tills september. Hm men fy så trögt det gått. Hade tänkt gå ned typ 20 kg. Nu ligger jag på knappt -10kg... Mitt största problem är min svaghet för sötsaker. Men imorgon börjar jag med diet shakes VLCD. Om jag klarar det, kommer det bli resultat :)

    Efter förlossning: 82 kg

    Nu: 73-74 kg

    Mål 1 (vikt innan graviditet): 69 kg

    Slutmål: 62 kg

  • Emmut

    Kul att fler hittat hit :) lycka till nu allihopa!

    TS (var det väl?) undrade om jag har några tips, och det är nog att testa olika metoder och hitta det som passar just dig. Jag är inne på att äta mer fullkorn, mer grönsaker, dricka mer och dra ner på fett. Samtidigt som jag räknar kalorier.

    Sen är det ju bra att hitta någon träning man tycker är kul. Jag gillar box, styrketräning och powerwalks främst. Jag brukar vilja träna snabbt, effektivt och explosivt som HIITs eller TABATA. :)

  • Lovisen

    Hej! Hänger gärna på er i tråden, det behövs en tråd som inte dör ut och som inte blir så rörig! Jag är peppad :)

    Vägde in mig på 80,6 kg 27/5, och har sedan dess gått ner 11,1 kg, väger nu alltså 69,5 kg. Känns väldigt skönt, men målet är 65 kg, och de sista kilona brukar ju inte vara de lättaste precis... ;)

    Ska vi ha en gemensam invägningsdag eller är det upp till var och en? Jag väger annars in mig på fredagar.

    Kom igen nu alla, detta blir kul!! :)

  • Ahernbaby

    Personligen tycker jag alla ska ha samma men egentligen kan ju alla bara skriva in sin vikt för den veckan och så för jag in det i protokollet (som jag ska göra så fort jag får möjlighet haha) så länge man håller koll på sin egna dag så spelar det ju ingen roll :)

  • sommarbarn88

    Hej alla. Jag har gått ner 14 kg den i påskas. På egen hand bara med kost å nästan ingen träning då jag inte hunnit. Jag svälter mej inte å e alltid mätt. Om nån e intresserad så kan jag skriva precis vad/hur jag äter

  • Love is blind

    Jag hoppar in här om jag får Jag gick upp 35 kg i vikt under min senaste graviditet, var även djupt deprimerad i två år så jag gick aldrig nej i vikt.

    Idag väger jag 96,1 kg. Har ätit sunt och gått ner 3 kg sedan 3 veckor tillbaka Köpte en crosstrainer igår, tränade 60 min i förrigår, 60 min igår och 120 min idag. Mitt mål är att träna minst en timme om dagen Älskar min nya crosstrainer

  • LillMymlan

    Hej!

    Vad kul att det tillkommer några till som ska vara med och jobba med vikten. Allt stöd och pepp uppskattas och behövs! Sommarbarn88: jag skulle gärna vilja få tips på hur du äter, allt för inspiration. : )

    Hur går det för er andra?

    Måndag igår och invägning som jag helst av skulle velat slippa. Resultat, upp 2 hg.

    15/9   Startvikt         106,2 kg   +/- 0 kg      Tot
    22/9   Invägning 1:     105,2 kg   - 1 kg          .1 kg
    29/9   Invägning 2:     105,4 kg    +0,2 kg      -0,8 kg

    Jag har inte varit helt strikt som jag borde. Har tillåtit mig att äta av sådant jag inte borde, men inga enorma mängder. Men detta lilla sabbar, att döma av resultatet. Jag ska inte skylla på mina små flickor, men det krävs ännu större planering vad gäller måltiderna. Det är sällan man får äta i lugn och ro, bara det här med att koka havregröt på morgonen vilket är ett måste i min diet. Lyckades med detta en gång förra veckan. Först ska töserna få i sig sin frukost, sedan är de på språng och då har jag inte hunnit äta än... Men denna vecka har jag som mål att äta det 5 dagar av 7. Lyckades idag i alla fall. Gröten (+lingon och mjölk) håller mig mätt fram till lunch, ibland tar jag en macka också. Förr blev jag aldrig mätt på gröt, men det har ändrats, vet inte varför, så det kör jag på, lite kalorier för mkt mättnad : )

    Ngn extramotion blir det inte förutom promenader med barnvagnen. Förra våren motionerade jag inte heller nämnvärt utan satsade på kosten, det ska jag göra nu också, få in en bra kosthållning och sedan som bonus röra på mig mer. Sötsuget är svårast, vet att 100%-igt borttag är det bästa, en liten bit leder till en till och en till. Ja, ni vet. Ska hålla mig till 4 måltider, frukost, lunch, mellanmål och kvällsmat. Inget kv'ällsätande alls. Det ska f-n i mig gå.

    Idag har jag hunnit gå en liten runda med vagnen redan, ska ut en gång till och hämta storasyster från dagis. Skönt väder också, soligt och varmt. Perfekt uteväder, älskar att vara i solen. Kram på er!

  • LillMymlan

    Hallå!

    Är ngn kvar här? Hoppas ni är kvar, behöver verkligen stöd och pepp.

    Min vecka har gått bra. Minus 1,3 kg. Veckan har gått ok vad gäller maten. Känner att det börjar lossna, har ätit gröt alla dagar denna vecka och det gör susen för sötsuget märker jag. Har minskat på portionerna, ätit mer grönsaker och dricker enbart vatten. Inga andra drycker förutom kaffe med mjölk. Allt kolsyrat går bort. Var och köpte lite multivitamintabletter för att kompensera eventuella brister. Låga nivåer av kalcium är redan konstaterat så det måste jag kompensera med ngt, tabletter är väl enklast och inte ost som läkaren föreslog, innehåller ju mängder med kalorier ;)  Har heller inte ätit smörgåsar, det blir mindre av den varan. Det blir lätt enkel magfylla för stunden och massor med kcal. Fazers rallarhalva är det enda bröd jag kommer att äta, massor med fibrer och inte sött. Kanongott rågbröd.

    15/9   Startvikt         106,2 kg   +/- 0 kg      Tot
    22/9   Invägning 1:     105,2 kg   - 1 kg          .1 kg
    29/9   Invägning 2:     105,4 kg    +0,2 kg      -0,8 kg
    6/10   Invägning 3:     104,1 kg    -1,3 kg       - 2,1 kg

    Hoppas verkligen ni är kvar. Hade varit gott med lite snack här, då och då.

  • Ahernbaby

    Hej allihopa! Förlåt att jag var borta hela förra veckan och nästan denna med men min telefon gick sönder (använder nästan alltid den) och har inte haft tid att sitta vid datorn som vanligt. Men nu har jag en fräsch ny iphone och är redo för att sätt igång igen! Jag antar att jag bara missade förra veckans invägning? Eller vi kör på måndagar va? Hoppas det gått bra för er, för mig har det gått sådär.. Inte åt helvete men kan definitivt gå bättre!

Svar på tråden Nystart hösten 2014