Inlägg från: Anonym (prusiluskan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (prusiluskan)

    galen på kompis-lekandet

    Du får faktiskt skylla dig själv om du inte uppfostrat dina barn bättre så att de kan hantera ett nej. Kommuner brukar anordna föräldrautbildningskurser. En sådan skulle kanske kunna ge dig bättre verktyg. Det är aldrig för sent att bli en bättre förälder.

    Varför kan du inte bara skicka ut dina barn (dagtid) men vägra de komma in med en massa kompisar när det inte passar??

    Ps. Kolla upp om det inte är så att man måste kassera misshandlade hjälmar.

  • Anonym (prusiluskan)
    Anonym (HomerSimpson) skrev 2014-09-21 22:30:05 följande:

    TACK! Vad lätt allt känns nu, såklart det är mitt eget fel. Jag ska genast gå en kurs i föräldraskap, du kanske kan vara lärare då och så kan vi testa hjälmarna med din uppblåsta skalle.


    Och VAD exakt ville du höra då??
  • Anonym (prusiluskan)
    Elsis skrev 2014-09-21 22:33:11 följande:

    Kanske ni behöver bestämma tydligare regler ett tag framöver? Och se till att abrnen i förväg vet vad som gäeller. Tex "idag får ni leka med kompisar hela dagen, men imorgon passar det inte, för då ska vi..." eller "nu ska jag städa så om du vill leka med dina kmpisar får ni vara ute". Bestäm fasta tider för när man får leka med kompisar, tex att på söndags eftermiddagar är det inga kompisar hemma som gäller, eller efter maten är det för sent att träffa kompisar. Påminn dem om att n föräldrar faktiskt också vill vara med dem:)


    Håller med! Att sätta ramarna i förväg så att barnen vet vad som gäller.

    Ts, tänk dig själv att du planerat att gå på värsta festen/bio/dejt/annat kul på fredag kväll och två minuter innan du förväntansfull ska dra iväg kommer någon plötsligt och bara oförklarligen förbjuder dig att dra och helt sonika sliter bilnycklarna ur handen på dig när du protesterar. Skulle det inte känts bättre och enklare om du redan på tisdag fått reda på att du måste ställa in dina fredagsplaner på grund av påtvingat övertidsarbete/föräldramöte i skolan/akut tandläkartid?

    Ja du fattar kanske poängen med min liknelse.
  • Anonym (prusiluskan)
    Anonym (yupi) skrev 2014-09-21 22:36:41 följande:

    ts saknar du en kromosom eller nåt?


    Det är klart han gör - han är ju en man.
  • Anonym (prusiluskan)
    Papito skrev 2014-09-21 22:43:25 följande:

    Haha, måste tacka er båda för ett spontant skratt

    Peace, love and understanding


    Puss på dig med :)
  • Anonym (prusiluskan)
    Anonym (Inte klokt,) skrev 2014-09-23 11:21:20 följande:

    Herregud jag blir mörkrädd när jag läser om 4- åringar som "hänger hos grannarna" som någon skrev. Vad gör en fyraåring hemma hos någon utan förälder om det inte är bestämt att den ska komma dit och leka? Låter ni era barn vandra ut och in som de vill hos grannar? En fyraåring vet man väl var den är hela tiden, det är ett litet barn!

    Sexåringar ok, lite större. De klarar lite mer.

    Lek med kompisar EFTER läxor. Och absolut inte alla dagar i veckan. Vi har ingen kompislek på vardagar alls för store, 10 år. Han har 4 träningar i veckan och frågar inte efter det heller.

    Om vi ska göra något på helgen så ingen kompislek då heller. Familjen först, finns det tid för annat så absolut. Blir en del spontanlek ute på gården också, såklart.

    Men inte ens åttaåringen får gå hem till kompisar i området utan att vi träffat dem och hälsat på föräldrarna. Vi lever tyvärr inte i Bullerbyn


    Vilket tråkigt liv dina barn verkar ha. OM de har tur har ni inget planerat till helgen så att de äldsta får leka med kompisar..

    Om jag ska vara helt ärlig borde ni plocka bort en aktivitet för den äldste så att hen får möjligheten att få vara ett barn också. Hela hens liv är inrutat och schemalagt som för en vuxen. Det är inte klokt. Hen har ingen möjlighet att bara vara spontan och typ hänga med grannpojken och klättra på staket (eller vad 10-åringar nu än må göra nuförtiden).
  • Anonym (prusiluskan)
    Anonym (Schematisera mera) skrev 2014-09-23 15:22:48 följande:

    Jag skulle aldrig palla att ha spring hemma varenda dag. Jag tycker ni ska lägga upp ett schema så alla vet vad som gäller, även ni föräldrar. Sedan följer ni schemat även om det känns trist just den dagen.Min 9-åring tränar 5 dagar i veckan, 3-4 timmar per pass. Han har ett socialt liv med sina skolkompisar och ett socialt liv med sin träningsgrupp. Han åker på läger och tävlingar runt om i Sverige, flyger, åker tåg och bor på hotell, vandrarhem och i gympasalar. Lär sig klara sig själv, får självförtroende och blir expert på att möta nya människor i nya miljöer.

    På något vis tycker jag mer synd om ungar som hänger runt i bostadsområden och bara leker, som i tonåren helt saknar sammanhang utom i "gänget". 


    Jag å andra sidan tycker barn bör få både ock. Chansen att engagera sig och chansen att bara hänga.

    Det sägs att dagens barn och unga är alldeles för stressade och lever alldeles för inrutade liv. Barn behöver möjligheter att bara få vara så att de lär sig vara spontana, kreativa och sociala på egen hand. Den spontana leken utan vuxeninblandning är superviktig för barns utveckling enligt alla experter. Det bör man inte ta ifrån barnen genom att planera ett fullspäckat schema åt dem.

    Det var därför jag tyckte att ert barn borde ha fått chansen till en oplanerad dag på hemmaplan som han själv bestämmer över.
  • Anonym (prusiluskan)
    Anonym (Schematisera mera) skrev 2014-09-23 22:33:19 följande:

    Nej det var väl någon annans barn du tyckte synd om.

    Hur som helst har vårt barn 2 helt träningsfria dagar som han förvaltar hyfsat väl över (den ena dagen är fredagen och den är lite helig för oss med familjetid men han stannar sent på fritids och leker där). Sedan 2 halva dagar som han får välja vad han vill göra på.


    'Förvalta väl'. Hela den inställningen känns så kravfylld. Inte konstigt att dagens barn mår dåligt.

    Jag tror att barn som fått sina dagar planerade från morgon till kväll sedan start inte klarar av att 'förvalta icke schemalagd tid väl'. Hur ska man klara av det när man inte fått öva?? Som barn var jag själv ute och lekte med kompisar så fort det gavs tillfälle. Vi gungade, cyklade, byggde kojor, badade, lekte rövare i skogen, 'tältade' på tomten. Sjukt bra minnen har jag. Och ingen behövde planera våra lekar åt oss.
  • Anonym (prusiluskan)
    Anonym (Schematisera mera) skrev 2014-09-23 23:34:31 följande:

    Herregud, läs inte in något som inte finns där. Det var JAG som skrev "förvalta väl", inte min 9-åring, det borde du väl förstått? Jag använder mig av ett vuxnare språk än de flesta 9-åringar jag känner, gör inte du det?

    Barnet i fråga har inga som helst svårigheter att göra vad han vill med den tid han inte har sina träningar på. Han väljer vänner, bio, föräldrar, syskon, lego, brädspel, sängen med en bok, dataspel etc. Hans fantasi är det sannerligen inget fel på och han är oerhört rolig, impulsiv och påhittig. Han är nog den av våra barn som har minst problem att sysselsätta sig (själv eller tillsammans med andra). 


    Kraven på barnen kommer ju till stor del från föräldrarna. Och du är väl en förälder? Som dessutom uttalar dig om ditt barn och hans förmåga att 'förvalta sin fritid väl'.
Svar på tråden galen på kompis-lekandet