• TryingToBeBest

    Vid vilken tid gör ni kväll, och när sover barnet?

    Hej!

    Jag undrar vid vilken tid ni gör och gjorde kväll, och vid vilken tid barnet sov, kring dessa åldrar:

    3 år?
    4 år?
    5 år?
    6 år?
    7 år?
    8 år?
    9 år?
    10 år?
    11 år?
    12 år?

    Ni får gärna tillägga huruvida barnet gick på förskola eller ej, samt vid vilken tid barnet började på förskolan om mornarna. (Jag tänker att det är avgörande för vilken tid barnet måste kliva upp om mornarna, vilket kanske leder till en annan läggningstid om kvällarna än vad det annars skulle ha gjort?).

    Jag är helt lost på när ett barn "ska" sova kring en specifik ålder.

    Min son, som blir fyra år nu i vinter, går och lägger sig kring 19:30 och sover oftast vid 20:00. Vi börjar göra kväll redan vid 19:00 (med att borsta tänderna och sätta på pyjamasen. Jag har helst en halvtimme till detta varje kväll, då jag vet att dessa moment kan dra ut på tiden och jag vill inte stressa och tjata).
    Kring 19:30 ligger vi i sonens säng och myser och läser lite. Kring 19:45 släcker vi lampan och vid 20:00 brukar jag kunna smyga ut ur hans rum, för vid den tiden sover han allt som oftast redan.

    Min son går på förskola, för tillfället mellan klockan 9-12, tre dagar i veckan. Så småningom kommer tiderna att utökas till mellan klockan 9-13, därefter till mellan klockan 9-14 (fortfarande bara tre dagar i veckan (tis-tors)).
    Tack vare att han börjar så sent som vid klockan nio om mornarna, så kan han få sova ända till klockan 08:00. Dock brukar han vakna redan vid klockan 07:00.
    Själv har jag väckarklockan på 06:30 för att se till att vara färdig tills dess att sonen vaknar. Dessutom gillar jag att ha gott om tid - avskyr att känna mig stressad!

    Inom ett år kommer sonen att gå på förskola mellan klockan 07:30-15:00 (fyra till fem dagar i veckan). Bör jag ändra i sovtiderna då, eller kommer det att fungera att göra på som nu; dvs att han sover vid 20:00? Eller ska vi kanske börja göra kväll redan vid 18:30, så att han sover vid 19:30 om kvällarna? - Han kommer som sagt att vara ungefär ett år äldre då, om det har någon betydelse för huruvida man ändrar om i kvällstiderna eller ej.

    Som sagt; svara gärna i tråden hur ni gör hemma hos er.
    Den som orkar får gärna analysera och kommentera våra rutiner hemma hos oss.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vid vilken tid gör ni kväll, och när sover barnet?
  • fluu

    Här badas det runt halv sju, efter det läser vi och så sover hon någon gång mellan sju och halv åtta. Hon fyller tre i januari och går på fsk. Hon börjar lite olika tider vissa dagar 11.00, vissa dagar 08.45 och en dag 07.30.
    Hon vaknar någon gång mellan fem och halv sju på morgonen.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Natulcien

    Jag tycker att det låter som om ni har en jättebra rutin! Inte behöver du väl ändra på något där om både han, och ni, är nöjda?
    Alla barn är ju olika och blir trötta vid olika tider. Vissa är kvällsmänniskor, medan andra är morgonmänniskor. Och vissa behöver mycket sömn, andra mindre.

    Och vad gäller ändrade tider så är det ju olika beroende på hur känsligt barnet är. Vissa håller t.ex. på en hel vecka och ställer om från sommartid till skolstart t.ex. Vi ställer om över en natt eftersom sonen (4 år) är ganska flexibel och aldrig har haft problem med ändrade tider.
    I somras sov han oftast mellan 21.30/22-9.00, men vid förskolestarten skulle han väckas 7.30, men det var inget vi behövde ändra i förväg. Vi bara väckte honom 7.30 (han hade, som vanligt, somnat 21.30 kvällen innan). Han var lite trött under dagen och somnade lite tidigare nästa kväll, och sen var det klart.

    Vår son är snart 4 år. På vardagar, när det är förskola, brukar han somna runt 20:30-21 och väcks kl.7.30. Det såg ungefär likadant ut när han var 3 år, förutom att han somnade ca en halvtimme tidigare.
    Vår son har alltid varit kvällspigg och morgontrött.
    Vår kvällsrutin ser ut som så att vi läser 2-3 böcker och han äter en banan eller macka, samt dricker mjölk, runt kl.19:30-20. Sen byter vi om till pyjamas, borstar tänder och så lägger vi oss i sängen och läser en bok till, pratar lite om dagen, och så ligger vi hos honom tills han somnar.

  • TryingToBeBest
    fluu skrev 2014-09-22 10:12:09 följande:

    Här badas det runt halv sju, efter det läser vi och så sover hon någon gång mellan sju och halv åtta. Hon fyller tre i januari och går på fsk. Hon börjar lite olika tider vissa dagar 11.00, vissa dagar 08.45 och en dag 07.30.
    Hon vaknar någon gång mellan fem och halv sju på morgonen.


    Natulcien skrev 2014-09-22 10:21:33 följande:

    Jag tycker att det låter som om ni har en jättebra rutin! Inte behöver du väl ändra på något där om både han, och ni, är nöjda?
    Alla barn är ju olika och blir trötta vid olika tider. Vissa är kvällsmänniskor, medan andra är morgonmänniskor. Och vissa behöver mycket sömn, andra mindre.

    Och vad gäller ändrade tider så är det ju olika beroende på hur känsligt barnet är. Vissa håller t.ex. på en hel vecka och ställer om från sommartid till skolstart t.ex. Vi ställer om över en natt eftersom sonen (4 år) är ganska flexibel och aldrig har haft problem med ändrade tider.
    I somras sov han oftast mellan 21.30/22-9.00, men vid förskolestarten skulle han väckas 7.30, men det var inget vi behövde ändra i förväg. Vi bara väckte honom 7.30 (han hade, som vanligt, somnat 21.30 kvällen innan). Han var lite trött under dagen och somnade lite tidigare nästa kväll, och sen var det klart.

    Vår son är snart 4 år. På vardagar, när det är förskola, brukar han somna runt 20:30-21 och väcks kl.7.30. Det såg ungefär likadant ut när han var 3 år, förutom att han somnade ca en halvtimme tidigare.
    Vår son har alltid varit kvällspigg och morgontrött.
    Vår kvällsrutin ser ut som så att vi läser 2-3 böcker och han äter en banan eller macka, samt dricker mjölk, runt kl.19:30-20. Sen byter vi om till pyjamas, borstar tänder och så lägger vi oss i sängen och läser en bok till, pratar lite om dagen, och så ligger vi hos honom tills han somnar.


    Jättetack för era svar. Framförallt ett jättestort tack för ditt utförliga svar, Natulcien. Kul att läsa om hur andra gör. :)

    En fråga bara; märker ni skillnad mellan de kvällar då han får en kvällsmacka och de kvällar som han får en kvällsbanan? - Eller reagerar han inte på socker? (Jag kan somna på kaffe, nemas problemas). Haha!

  • fluu

    Min unge kan äta glass innan läggdags. Hon verkar inte påverkas alls av socker.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • TryingToBeBest
    fluu skrev 2014-09-22 11:07:14 följande:

    Min unge kan äta glass innan läggdags. Hon verkar inte påverkas alls av socker.


    Oj, där ser man.
    Jag kan som sagt dricka kaffe på kvällen - men kaffe med socker, - nix, - det går inte. Då är jag vaken till typ fem på morgonen. Förvånad

    Varför jag frågade var för att det diffade en halvtimme mellan insomningarna. Undrade bara om det kanske var sockret i frukten. Jag är som sagt själv jäkligt känslig för effekten socker ger. Men koffein rör mig inte i ryggen (hinkar minst en liter kaffe på morgonen för att öht komma igång. Skulle amfetamin vara lagligt skulle jag förmodligen vara torsk).
  • nozpa

    Svarar för vår 3 åring då. Hon går på förskola. Börjar 8:30. Morgonpigg, men kvällstrött är hon. Så vi äter middag vid 17 numera. Sedan byter hon om till nattlinne/pyjamas, borstar tänderna osv. Kollar på Dora om det hinns med. Sedan är det tack o god natt strax efter kl 18. Hon somnar innan man hinner lämna rummet.

  • fluu
    TryingToBeBest skrev 2014-09-22 11:23:39 följande:
    Oj, där ser man.
    Jag kan som sagt dricka kaffe på kvällen - men kaffe med socker, - nix, - det går inte. Då är jag vaken till typ fem på morgonen. Förvånad

    Varför jag frågade var för att det diffade en halvtimme mellan insomningarna. Undrade bara om det kanske var sockret i frukten. Jag är som sagt själv jäkligt känslig för effekten socker ger. Men koffein rör mig inte i ryggen (hinkar minst en liter kaffe på morgonen för att öht komma igång. Skulle amfetamin vara lagligt skulle jag förmodligen vara torsk).
    Ni kan ju prova att ge annat.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Natulcien
    TryingToBeBest skrev 2014-09-22 11:05:51 följande:
    Natulcien skrev 2014-09-22 10:21:33 följande:

    Jag tycker att det låter som om ni har en jättebra rutin! Inte behöver du väl ändra på något där om både han, och ni, är nöjda?
    Alla barn är ju olika och blir trötta vid olika tider. Vissa är kvällsmänniskor, medan andra är morgonmänniskor. Och vissa behöver mycket sömn, andra mindre.

    Och vad gäller ändrade tider så är det ju olika beroende på hur känsligt barnet är. Vissa håller t.ex. på en hel vecka och ställer om från sommartid till skolstart t.ex. Vi ställer om över en natt eftersom sonen (4 år) är ganska flexibel och aldrig har haft problem med ändrade tider.
    I somras sov han oftast mellan 21.30/22-9.00, men vid förskolestarten skulle han väckas 7.30, men det var inget vi behövde ändra i förväg. Vi bara väckte honom 7.30 (han hade, som vanligt, somnat 21.30 kvällen innan). Han var lite trött under dagen och somnade lite tidigare nästa kväll, och sen var det klart.

    Vår son är snart 4 år. På vardagar, när det är förskola, brukar han somna runt 20:30-21 och väcks kl.7.30. Det såg ungefär likadant ut när han var 3 år, förutom att han somnade ca en halvtimme tidigare.
    Vår son har alltid varit kvällspigg och morgontrött.
    Vår kvällsrutin ser ut som så att vi läser 2-3 böcker och han äter en banan eller macka, samt dricker mjölk, runt kl.19:30-20. Sen byter vi om till pyjamas, borstar tänder och så lägger vi oss i sängen och läser en bok till, pratar lite om dagen, och så ligger vi hos honom tills han somnar.


    Jättetack för era svar. Framförallt ett jättestort tack för ditt utförliga svar, Natulcien. Kul att läsa om hur andra gör. :)

    En fråga bara; märker ni skillnad mellan de kvällar då han får en kvällsmacka och de kvällar som han får en kvällsbanan? - Eller reagerar han inte på socker? (Jag kan somna på kaffe, nemas problemas). Haha!

    Nej, ingen skillnad alls beroende på vad han äter. Om vi t.ex. har middagsgäster och han äter glass eller tårta precis innan läggdags så somnar han ändå lika bra.

    Själv kan jag också proppa i mig socker på kvällen utan problem att somna sen, men dricker jag kaffe efter kl.19 - då är det kört!
  • Frida8311

    Mina barn är 6,5 år och 9 år och våra kvällar brukar se ut så här:

    Bad/dusch ca 19.00 när dom kommer hem från sina aktiviteter, kvällsmat efter det och en liten stund i soffan där dom tittar på barnprogram. Borsta tänderna och ca 20.00 ligger dom i sina sängar.

    Efter max en halvtimme så sover dom.

    Just nu är jag mammaledig så fritids går dom inte på, stiger upp ca 7.00.

  • pigglet

    Barnen väcks ytterst sällan, de vaknar själva vid 6-7.

    Här börjar kvällsrutinerna redan vid 18 under skolåret, om vi är hemma. Vid 19 är det go´natt för 7-åringen. De äldre ligger och läser till ca 20.30.

    Barnen är 7-12. Vi har haft ungefär samma tider sedan de var små, men när de var yngre läste de inte så länge på kvällen.

  • lövet2

    Jag går väl efter den yngsta då, som jag har närmast i minnet. Hon gick inte på dagis, utan hon var hemma fram till 6 år, när hon började i förskoleklass.

    3 år - 5 år: 2200 (Då klev hon upp ca 0800, när storasyskonen gått till skolan. Perfekt!)
    6 år - 8 år: Läggning 2030 och släckning 2100. Väckning 0730.
    9 år - 10 år: Läggning 2100 och släckning 2115. Väckning 0715.

  • mammalovis

    Jag har en 4-åring i december. Hon har sedan hon började förskolan vid 1 haft läggdags vid 20. Vi äter kvällsmat vid 17-18 någon gång. Just nu är Barnkanalen väldigt viktigt och det är okej till 19. Det senaste vill hon också läsa på kvällen då det blir en mysstund bara hon och jag (hennes biopappa är knappt närvarande).  Varje kväll är det tandborstning, toa och pyjamas i olika ordning och sedan två sånger vid sängkanten. Målet är att lampan är släckt innan åtta. Sedan tänder jag taklampan och drar upp rullgardinerna när jag går och duschar vid 6. Efter jag klätt på mig får hon komma upp. I morse var hon trött och fick en sista chans att äta frukost vid 6.40. Frukost är heligt för henne. När hon var runt 2,5 år var det första hon sa på morgonen "frukost mamma" eller "glömt frukost mamma". Numera kan hon leka på sitt rum eller kräva att få se på Barnkanalen först om vi är lediga ...

    I somras slutade hon sova middag varje dag och sedan dess har det blivit sämre humörsmässigt då hon är trött. Idag hämtade jag vid 14.15 och framåt 15 satt hon i knät och höll på att somna så hon fick gå och sova och väcktes efter ca 2 timmar då hela familjen var trötta. Ikväll somnade hon väl framåt 21. Så nu när hon går 7.30-14.15/15.15 på storbarnsavdelningen är hon helt slut och somnar ibland i vagnen på vägen hem, så just nu är en tuff invänjningsfas. Lilla avdelningen hade lugnare tempo plus att hon sov middag då.

    De testade med att få henne att vila en dag, men det stötte på högljudda protester. Som tur är funkar det att hon somnar en stund och ändå somnar gott på kvällen. Så just nu får det vara som det är och jag får gilla läget med ilskeutbrotten eller försöka få henne i säng vid halv åtta.

  • Archandra

    Vi har två döttrar, snart fyra år och drygt sju år. Vi brukar börja göra i ordning dem för kvällen vid åttatiden. Lillasyster somnar oftast vid halv nio medan storasyster somnar strax efter nio. De stiger upp kl 07:15 varje vardagsmorgon och sover kanske till halv åtta på helgmorgnarna. Ingen av dem sover middag.

  • Majsan70

    Vi har inte direkt "gjort" natt. Yngsta dottern har haft en egen mat och sovklocka som vi har följt. När hon var så liten att hon inte kunde säga ifrån så la vi henne när vi såg att hon blev trött och när hon sen blev större så sa hon själv ifrån att nu är det dags. Tror vi haft ett spann på några timmar fram o tillbaka tidsmässigt.

    Nu är hon 11 år och lägger sig oftast vid 22 på skoldagar. Har hon haft en jobbig dag med mycket värk ( reumatisk sjukdom), så lägger hon sig tidigare. Sover hon dålligt på natten pga. värk så sover hon längre på morgonen om hon kan. Det senare beror på om/när värken släpper. 

  • Barbamama08

    Det spelar ingen roll vad jag gör för att få 2,5-åringen trött.... Hon somnar ändå vid 22-22:30-tiden på vardagar. På lör o sön sover hon inte middag på dagen och kan somna redan vid 20. Men eftersom dagispersonalen måste få ha sin kafferast, eller vad de nu använder middagsvilan till, har det alltid varit så här. Går upp 7-7:30.

  • sina

    Min femåring brukar göra nattoalett vid 19. Ju snabbare det går, desto fler sagor blir det. Vi försöker släcka vid 19.30, och så pratar vi alltid en liten stund. Senast åtta sover hon, om det inte är något exceptionellt. På morgonen väcker vi henne vid kvart i sju-sju. Hon hade gärna sovit längre, men det funkar inte.

    På fredagar och lördagar är hon uppe längre - kanske till nio eller så (ibland ännu senare), och sover gärna till åtta-nio morgonen efter (eller senare, om kvällen blev sen).

Svar på tråden Vid vilken tid gör ni kväll, och när sover barnet?