• Anonym (Stolt mamma)

    Tips när era barn får en ny klasskompis

    I år började det en ny kille i min yngsta sons klass. Sonen går i 3:an.  När vi fick reda på det ett par veckor innan skolstarten pratade jag med min son om det. Vi pratade om hur det skulle kännas att komma helt ny till klassen och  vad man kunde göra för att han skulle känna sej välkommen till klassen. Min tanke med det var att min son skulle se till att den nya killen inte behövde stå ensam på rasten eller gå ensam till matsalen.

    Min son, som är en ovanligt klok liten kille, funderade ganska mycket på det hela och undrade om vi  kunde ordna ett litet kalas för killen  så att han fick träffa killarna i klassen innan skolan började. Ska jag vara helt ärlig var jag inte så pigg på idén, jag var ganska slutkörd efter en massa sjukdom och elände under en lång period, men sen tänkte jag ok då, vi kör på det.

    Efter lite luskande kontaktade jag den nya killen och hans mamma och presenterade mej. Hon var först lite tveksam till det hela, men tackade sedan ja. Jag bjöd in killarna i klassen till en liten fest. Talade om syftet med festen och bad dom tänka ut vad man kunde göra för att den nya killen skulle känna sej välkommen i klassen. En halvtimme innan festen skulle börja samlades alla killar hos oss , utom den nya och vi planerade gemensamt hur vi skulle ta emot honom. Det blev lite upphypat,  killarna tyckte det var jättespännande och förväntansfulla när den nya killen kom.

    Så kom den nya killen. Alla killarna uppförde sej exemplariskt  och var nyfikna på den nya killen. Alla nästan tävlade om att få göra det bästa för honom. Summa summarum. Med facit i hand var det inte särskilt jobbigt. Min insats var grillad korv med bröd och lite snacks och lite lekar för att bygga gemenskap. Minimalt jobb egentligen. 

    När skolan började ett par dagar efteråt gick min son och några klasskamrater dit tillsammans med honom. Nu är han som vem som helst i kompisgänget. Mamman har i efterhand tackat mej för det fina välkomnandet av hennes son. Hon berättade att han var mobbad i sin gamla skola. Nu går han glad till skolan varje morgon.

    Så enkelt det var att göra en liten insats för en ny kille.  Antagligen skulle utgången blivit detsamma även utan vår lilla välkomstfest. Killarna i min sons klass är alltid trevliga mot varandra och är måna om att alla ska få vara med. Men vår fest gjorde ändå att han slapp ha ont i magen första skoldagen.

    Skriver det mest som ett tips till andra föräldrar att ta efter.

  • Svar på tråden Tips när era barn får en ny klasskompis
  • Anonym (Stolt mamma)
    Urmakaren skrev 2014-09-28 12:45:40 följande:
    Jag tycker som sagt att det var bra gjort. Dessutom så blir det ju lite mer personligt, dels i en liten grupp, men också hemma hos någon.
    Det var precis så jag tänkte.  Hade det bara varit en eller 2 tjejer i klassen hade jag naturligtivs inte uteslutit dom.
  • Urmakaren
    Chrysabelle skrev 2014-09-28 12:41:04 följande:

    Varför är det viktigare? Ska pojkar lära sig att flickor ska man inte leka med?


    Jag tror knappast att denna lilla välkomstfest lärde pojkarna att "flickor ska man inte leka med". Snarare ger det killarna i klassen ett starkare band till varann - något som är väldigt viktigt när man börjar närma sig tonåren.
  • SecretMe
    Anonym (Stolt mamma) skrev 2014-09-28 12:24:41 följande:
    Så klart han behövde lära känna dom också, men tillsammans med tjejerna hade dom blivit 25 stycken. Jag tänkte att det blev lite för många att lära känna på en gång. Killarna är 8 stycken inklusive den nya killen. Det kändes som en lagom grupp när man är ny. Dessutom så ville min kille bara bjuda killarna, så jag gick på det. Kanske fel, men det funkade bra i alla fall.
    Lite halvfel känns det men jag förstår... bättre med denna killfest än ingen fest.
    Blir det fler gånger så kan ni ju gå samman i klassen och hyra en lokal.

    Menar inte att klaga, det blev ju trots allt ett bra resultat!
  • Anonym (Stolt mamma)
    SecretMe skrev 2014-09-28 12:52:37 följande:
    Lite halvfel känns det men jag förstår... bättre med denna killfest än ingen fest.
    Blir det fler gånger så kan ni ju gå samman i klassen och hyra en lokal.

    Menar inte att klaga, det blev ju trots allt ett bra resultat!
    Ska tänka på nästa gång det kommer en ny till klassen. För att inte vara orättvis så låter jag den nya komma ensam till klassen första dagen och struntar i om min son vill göra samma sak en gång till. För vem vet, om jag skulle bjuda alla 25 i klassen skulle kanske klassen över och under känna sej orättvist behandlade. Varför ska man bara leka med dom som är födda exakt samma år?
  • Anonym (Sofie)

    Hur kan nu hitta fel öööööverallt??!!??

    Detta var en JÄTTEFIN gest av TS och det var uppenbart att hon ville väl!

    HUR KAN NI KLAGA? Varför i hela friden kan ni aldrig bara se situationen som den är och faktiskt erkänna att det var ett superfint initiativ som utan TS hade uteblivit HELT.

    Var förihelvete lite positiva någon gång!

    BRAAAA TS! Eloge till dig!

  • Anonym (Pedagog)

    Jag jobbar med barn i den åldern och tycker att det var en väldigt fin gest.

    Visst är det lika viktigt att man får bra vänskapsband med flickorna men i just det här läget hade det troligen blivit för många barn på en gång och tanken med sammankomsten hade kunnat gå förlorad.

    Pojkar och flickor grupperar sig ofta efter kön och jag håller med om att man måste jobba aktivt för att förändra det men jag kan inte förstå att man väljer att hacka på ts för det fina initiativet.

    Hur många av er andra har gjort något liknande?

    Att gnälla är lätt, att göra skillnad kräver mer.

    Ts, gjorde något fint för en ny pojke i klassen, visst hade man kunnat göra på massor av andra sätt men syftet med sammankomsten var fint och resultatet blev bra.
    Att sammanfoga pojkar och flickor på ett bättre sätt är ett stort arbete där vi alla måste hjälpas åt men ingen vinner på fördömanden.

  • Ramborg

    Vilken jättefin ide, TS.

    Och apropå könsfördelningen var det ju en lycklig slump att det var så lagom många pojkar i klassen.

    I vår kommun är det ganska få flickor i "vår" årgång, så min dotter skulle mycket väl kunna komma i en liknande situation.

    Jag ska komma ihåg det här.


    42.
  • SecretMe
    Anonym (Stolt mamma) skrev 2014-09-28 12:56:45 följande:
    Ska tänka på nästa gång det kommer en ny till klassen. För att inte vara orättvis så låter jag den nya komma ensam till klassen första dagen och struntar i om min son vill göra samma sak en gång till. För vem vet, om jag skulle bjuda alla 25 i klassen skulle kanske klassen över och under känna sej orättvist behandlade. Varför ska man bara leka med dom som är födda exakt samma år?
    Herregud, vad hände det nu?
    Tog du illa vid dig?

    Missade du detta?
    "Menar inte att klaga, det blev ju trots allt ett bra resultat! "


  • Anonym (ML)
    Anonym (Stolt mamma) skrev 2014-09-28 12:10:03 följande:

    I år började det en ny kille i min yngsta sons klass. Sonen går i 3:an.  När vi fick reda på det ett par veckor innan skolstarten pratade jag med min son om det. Vi pratade om hur det skulle kännas att komma helt ny till klassen och  vad man kunde göra för att han skulle känna sej välkommen till klassen. Min tanke med det var att min son skulle se till att den nya killen inte behövde stå ensam på rasten eller gå ensam till matsalen.

    Min son, som är en ovanligt klok liten kille, funderade ganska mycket på det hela och undrade om vi  kunde ordna ett litet kalas för killen  så att han fick träffa killarna i klassen innan skolan började. Ska jag vara helt ärlig var jag inte så pigg på idén, jag var ganska slutkörd efter en massa sjukdom och elände under en lång period, men sen tänkte jag ok då, vi kör på det.

    Efter lite luskande kontaktade jag den nya killen och hans mamma och presenterade mej. Hon var först lite tveksam till det hela, men tackade sedan ja. Jag bjöd in killarna i klassen till en liten fest. Talade om syftet med festen och bad dom tänka ut vad man kunde göra för att den nya killen skulle känna sej välkommen i klassen. En halvtimme innan festen skulle börja samlades alla killar hos oss , utom den nya och vi planerade gemensamt hur vi skulle ta emot honom. Det blev lite upphypat,  killarna tyckte det var jättespännande och förväntansfulla när den nya killen kom.

    Så kom den nya killen. Alla killarna uppförde sej exemplariskt  och var nyfikna på den nya killen. Alla nästan tävlade om att få göra det bästa för honom. Summa summarum. Med facit i hand var det inte särskilt jobbigt. Min insats var grillad korv med bröd och lite snacks och lite lekar för att bygga gemenskap. Minimalt jobb egentligen. 

    När skolan började ett par dagar efteråt gick min son och några klasskamrater dit tillsammans med honom. Nu är han som vem som helst i kompisgänget. Mamman har i efterhand tackat mej för det fina välkomnandet av hennes son. Hon berättade att han var mobbad i sin gamla skola. Nu går han glad till skolan varje morgon.

    Så enkelt det var att göra en liten insats för en ny kille.  Antagligen skulle utgången blivit detsamma även utan vår lilla välkomstfest. Killarna i min sons klass är alltid trevliga mot varandra och är måna om att alla ska få vara med. Men vår fest gjorde ändå att han slapp ha ont i magen första skoldagen.

    Skriver det mest som ett tips till andra föräldrar att ta efter.


    Tänk att ha varit mobba i skolan tidigare och känna denna värme från er.
    Du har gjort något som kanske kommer att påverka hela denna pojkens liv.
    En ros till dig!{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Pedagog)
    Ramborg skrev 2014-09-28 13:34:25 följande:

    Vilken jättefin ide, TS.

    Och apropå könsfördelningen var det ju en lycklig slump att det var så lagom många pojkar i klassen.

    I vår kommun är det ganska få flickor i "vår" årgång, så min dotter skulle mycket väl kunna komma i en liknande situation.

    Jag ska komma ihåg det här.


    Precis, det där kan man försöka ha koll på, så att det inte blir att några få inte får komma, det får vara okej åt det hållet också.
Svar på tråden Tips när era barn får en ny klasskompis