• sextiotalist

    Mina barn hatar mig för att jag var otrogen..

    Iam skrev 2014-10-02 20:56:38 följande:
    Vad jag tycker om ts och pappans agerande har jag redan klargjort och det behövs inte upprepas.

    Vem har sagt något om någon som inte kan gå vidare? Det som skrivits är väl att paopan kanske inte har lust att gå mammans ärenden för att han faktiskt vill behålla barnens förtroende.

    Hade du gått in som vän till familjen och försökt övertala mig som 14-åring att vara tillmötesgående mot min pappa hade jag helt ärligt bett dig att ge fan i mina business och känslor. Jag hade även förklarat för dig att så länge du inte kan vara inne i mitt huvud och känna mina känslor så har du ingen jävla rätt att berätta för mig vad jag ska eller inte ska göra. Hade du inte respekterat det hade dina broar för alltid varit brända.

    Sen skrev du att du inte hade brutit ihop eftersom du är en självständig människa som inte lägger ditt liv i någon annans händer, ergo den som inte reagerar som du är osjälvständig som inte tar ansvar för sitt eget liv. Kan även tolkas och läsas som att du anser att din reaktion tyder på att du är en bättre människa.

    Jag lovar, jag hade inte gått till en 14-åring och sagt att nu träffar du din pappa, däremot hade jag frågat varför och försökt få dig tänka ett steg till. 


    Jag hade även frågat vad som krävdes för att du skulle vilja träffa din pappa för att han ska få möjlighet att berätta sin sida om saken.


    Det jag försöker lära min tonåring när det gäller folk som gör en illa. Förlåt personerna, inte för att du ska bli kompis med dom, utan för att du ska må bra. 


    Det var förresten rätt intressant, de hade en artikel om just otrohet i någon söndagsbilaga och om jag inte minns fel, så var det en sak som de skrev


    blanda inte in barnen, det är en sak mellan de vuxna. Sedan kommer det säkert frågor, men fortfarande så ska man inte delge vuxensaker för barnen och jag tycker faktiskt att det är OK med en vit lögn

  • sextiotalist
    Varit där skrev 2014-10-02 22:15:08 följande:

    Livliga diskussioner... Jag har varit i dina barns sits men då i vuxen ålder och det jag kan säga för egen del är att problemet inte var att min pappa föll för en annan kvinna än min mamma utan problemet var att han ljög och blånekade så länge han kunde om affären. Han fick mig att tro att allt var ett missförstånd och att han var oskyldig. Vi barn medlade, vi satt i timtal och försökte få mamma att lugna ner sig och kunna föra en vettig diskussion

    , hon fick sova över hos mig för att slippa vara själv i sitt tillstånd...så mycket tid, energi och engagemang som lades ner på ett luftslott.. Till slut var det som en käftsmäll när hela sanningen kom fram, flera månaders lögner och varenda ord han sagt var inte värt ett skit i mina ögon. Jag avsade mig kontakten i 1,5 års tid för att så sakteliga därefter få till en skör relation som vi har idag. Det som smärtar mest är att han ingenstans fortfarande tar något ansvar för att han ljög såpass länge. En jävla ursäkt, ett tecken på att man felat någonstans på vägen är ett första steg mot bättring. Skriv ett brev (och nej, detaljer om sexliv och sådant som nämns tidigare här är totalt irrelevant) där du förklarar och erkänner:

    1) Du gjorde bort dig rejält med lögnerna.

    2) Att du önskar att allt kunde gått annorlunda till (för det hoppas jag att du gör såhär i efterhand).

    3) Du är mänsklig precis som andra.

    4) Att du var olycklig och svag, valde den "enklaste" vägen...

    5) Att du älskar och saknar dom och alltid kommer vänta på dom men att du förstår att det kan ta tid och att du hoppas att dom vänder sig till sin pappa om det blir jobbigt under tiden.

    Lägg ingen skuld på din exman, han försökte rädda dig och har inget ansvar i den här biten utan har ju faktiskt gjort mycket för att stötta dig. Var tacksam för att han faktiskt gjort det och var inte bitter för att han nu inte vill mer. Tyckte mig läsa att han inte alls var medveten om affären förrän du stack, då var det nog en rejäl chock för han med....


    OK, då är min fråga än en gång, hur mycket fattar små barn av en sådan sak, vad har små barn för nytta av att veta varför föräldrarna separerade. 
    Det är en stor skillnad mot vuxna barn
    Men små barn, för dom räcker det med att mamma och pappa ska inte bo ihop länge, de behöver inte veta vem som är orsaken, varför.
    Jag skulle nog säga att man är förbaskad olämplig förälder om man för små barn ska berätta vem som är skyldig för skilsmässan och än mer olämplig om man börjar dra in otrohet.

    Äldsta barnet är inte äldre än 15 år idag
  • sextiotalist
    Hummelnr12 skrev 2014-10-03 08:26:29 följande:
    De var inte småbarn när de fick reda på vad som hänt, de var 12 - 14 - 15. Det är inte småbarn. 

    Det var inte pappan som avslöjade vad som hänt, det var en bekant till mamman som valde att avslöja "hemligheten" Nä det räcker inte alltid för ungdomar i denna ålder att  få veta att nu skall mamma och pappa skiljas. Ungdomar i denna är självständiga individer som kan tänka och dra egna slutsatser. Inte alltid rationella absolut inte men de kan dra slutsatser.

    Deras reaktion kan jag tycka är ganska normal faktiskt, de anser sig ha blivit svikna av sin mamma, de går i försvar för sin pappa, sen visst kan ju pappan välja om han vill ta offerrollen eller inte. det vet vi inte om han gjort för det framgår inte av Ts.

    Vad vi inte i heller vet är om pappan sagt att det är klart att ni skall träffa mamma. Det vi inte i heller vet är om han tjatat på barnen att de skall träffa och fått svaret av barnen -att slutar du inte tjata på oss så lämnar vi dig med. 

    Om vi skall vara petiga så är det äldsta barnet 16 vilket bör innebära det går på gymnasiet. Vilket i sin tur innebär att den kan ha bildat sig en uppfattning om vad den anser är rätt eller fel. Den kunde reagerat på ett helt annat vis med och tyckt att det här var helt okej. Men nu så gjorde den inte det. 

    Det känns lite när man läser vad du skriver att du tycker att mamman skall befrias från ansvar för vad hon gjort, nu när det kommit fram av en vän till henne om vad som var anledningen till skilsmässan.

    Jag har full förståelse att hon tycker att det är jobbigt att hennes kött och blod inte vill träffa henne. Konstigt vore det annars. Men någonstans så får hon ta konsekvenserna av sitt agerande. Sen kan man tycka vad man vill om hennes agerande tycker man det inte är en så stor sak med otrohet så ser man inte problemet i denna TS. Tycker man dock att otrohet är en hemsk sak så ser man problemet i denna TS och problematiken är att hon var otrogen och i och med denna otrohet så blev gravid med den nye mannen om jag tolkar Ts rätt. Så hon var inte bara otrogen hon var otrogen utan att skydda sig med, som sagt i min värld så är det ganska så dåligt konsekvens tänk.

    Nu har hennes bristande konsekvens tänk lett hit. Hennes barn från första förhållandet vill inte träffa henne, hon lägger skulden på sin fd man som inte berättat för barnen om varför utan en vän, och du anser att pappan agerar/agerat fel?

    Den ekvationen får jag inte riktigt ihop.
    "När mina barn var små var jag otrogen mot deras pappa."
    Jag har inte skrivit någonstans att hon ska befrias från ansvar, men jag anser fortfarande att man gjorde rätt när man för SMÅ BARN inte avslöjar vad som har hänt.
    Det här var ju inte igår detta hände, ts har ju barn med den nya och ett av dessa barn blev till när barnen var små

    Tycker du att man inför små barn ska säga berätta vem som orsakar skilsmässan, tycker du att man för små barn ska berätta om otrohet.
  • sextiotalist
    Anonym (Menojdå) skrev 2014-10-03 08:54:08 följande:
    Kan du räkna upp en eller flera saker som du anser är större svek?
    Självmord, att sticka utan att höra av sig under långa perioder, det är svek som är större
    Det spelar ingen roll, jag ser inte en otrohet som det största sveket man kan råka ut för.
    Däremot så avskyr jag män som ska kontrollera och styra över en, som går över mina gränser.

    Men jag är inte säker på att jag skulle stanna hos en man som var otrogen, det är en annan femma.
  • sextiotalist
    Fool skrev 2014-10-03 09:58:22 följande:
    Fast återigen (ser att du ignorerat alla mina tidigare inlägg men jag gör ett nytt försök) ... barnen fick reda på otroheten för ett år sen. Du fortsätter envist att prata om saker som "livstyids lidande" , "man ska inte brätta för små barn".

    Det är ju helt irrelevant , barnen fick inte reda på något då och det är helt och hållet pappans förtjänst , exakt vilket "livstids lidande" är det du syftar på ? TS har ju sluppit ta några konsvekenser öht fram tills för ett år sen ?

    Och nej barnen är inte SMÅ längre , de är tonåringar och förstår ganska väl vad mamman gjorde , ska man fortsätta låtsas att de är små ? Ska man fortsätta göra samma misstag som sist och ljuga sig ur knipan? Berätta så lite så möjligt ? Tror du på allvar att det kommer fungera på tonåringar ?

    Jag håller med andra som skrivit , du verkar verkligen antränga dig benhårt för att på alla möjliga sätt ansvarsbefria mamman och förska lägga över ansvaret för hennes misstag på pappan. Tydligen räcker det inte med att pappan fick ljuga för barnen för hennes skull , nu ska han även ljuga lite till , han ska dessutom riskera att sabba sitt förhållande till barnen för hennes skull , sen ska man såklart skita i vad barnen känner och tvinga dem att umgås med sin mamma mot sin vilja , oavsett om de är redo för det eller ej.... mammans välmående verkar så i centrum för precis allt i ditt resonemang.... alla andra ska göra allt för att just hon ska må bra oavsett vad det kostar dem själva... varför då undrar jag ?

    Varför kan inte mamman för en gångs skull ta hänsyn till alla andras känslor ?
    Varför kan inte mamman för en gåns skull ta sitt eget ansvar för den skit hon själv åstadkommit ?
    Varför kan inte mamman för en gångs skull sätta barnens behov före sina egna behov och istället för att försöka tvinga dem till umgänge försöka vinna tillbaka deras förtorende ?
    Varför kan inte mamman för en gångs skull lugna sig lite och låta barnen processa hennes svek i lugn och ro utan att pressa dem OCH pappan ?
    Om jag uppfattat allt rätt, så fick barnen reda på det, dock ej av föräldrarna, utan av någon utanför familjen.
    Barnen blev arga och har sedan dess inte velat ha mer in minimal kontakt med mamman, säger kränkande kommentarer när de är hos henne.
    Dvs det har gått ett år och det verkar inte kommit någonstans alls.

    Det finns två barn till som man har glömt, uppenbarligen straffas de också av sina syskon för mammans otrohet. Men det kanske också är rätt och riktigt anser ni.

    De vill inte ha med sina syskon att göra skrev hon

    Det nästan alla skriver att det är rätt och riktigt eftersom hon och pappan har ljugit för barnen.

    Jag ser det fortfarande som att det är en chock för barnen, som är i en känslig ålder, att de måste hantera vuxensaker som de inte är redo för att hantera.
    En tonårings värld är svartvit många gånger, många tonåringar har svårt att acceptera att föräldrar har ett sexliv och just detta som barnen fick reda på är ju ett kvitto på att deras föräldrar är sexuella varelser. Att föräldrarna är inte perfekta människor.
    Jag skrev tidigare att många tonåringar är vetgiriga och ibland vill de veta saker som de inte kan hantera, just detta är att de fått reda på något som de inte kan hantera.
    Det är mycket möjligt (och även troligt) att de lätt hade kunnat räkna ut vad som hänt, då syskonets födelsedag och ålder inte är något man kan dölja.

    Kom ihåg, jag har aldrig föringat barnets känslor, jag har hela tiden skrivit att den reaktionen är inte konstig, de har fått information som de inte kan hantera, deras bild av sin mamma har krakelerat.
    Självklart ser de detta som lögner och svek, men de inser inte att det de fått reda på hade inte varit något man berättade för små barn

    Det är nog inte första gången det kommer hända, för att dra en parallell. Många kvinnor lägger idag ut nakenbilder på sig själv, en del har WEBcam-sex och jag är ganska säker på att om en sådan bild eller en sådan film kommer en tonåring tillkänna i en känslig ålder, kan en motsvarande reaktion som ts barn har, komma. Vad ska man skylla på då. att föräldrarna skulle redogöra för sitt sexliv eller?

    För övrigt är jag ganska säker på att det finns många, många familjehemligheter som barn inte bör få reda på, inte heller mår bra av.
    Det var någon som skulle berätta för sitt barn att hon hade varit otrogen mot ett ex, vad för nytta då? Vad tillför det barnet om man berättar detta, inte någonting.
    Däremot om barnet som yngre vuxen hamnar i en sådan situation och behöver vägledning, då kanske man berätta om sina erfarenheter i motsvarande situation.

    Jag har själv en tonåring hemma, som emellanåt är mer frågvis än vad jag och sambon vill.
    Han blir jättesur när vi svarar att det är vår privatsak och det är inget som du har med att göra.
    Finns säkert saker han skulle bli sur på om han visste, även om det inte alls har med honom att göra.

    Personligen undrar jag vad vännen tycker om den rådande situationen, att hon med den informationen spridit lugn och glädje bland barnen

  • sextiotalist
    EnAnonumius skrev 2014-10-03 09:43:57 följande:
    Däremot så avskyr jag män som ska kontrollera och styra över en, som går över mina gränser.

    Dock med tanke på att du valde att just punktmarkera kön, så kan man ju indirekt utgå från att du anser att det är okey med kvinnor att ha sådant beteende, men inte mannen.

    Om du inte anser detta så kan man ju ställa frågan i stället över varför du satt och punktmarkerade kön över huvud taget och om du har en förklaring till denna punktmarkering.
    Eftersom hon frågade vad jag upplevde som värre, jag är inte intresserad av att ha relation med en kvinna, så för mig är det just om en man försöker kontrollera mig.
    Hade jag varit intresserad av kvinnor, så hade det självklart varit en kvinna som försökt kontrollera mig.

    Jag kommer aldrig ha en sådan relation med en kvinna, så att hon skulle kunna kontrollera mig
  • sextiotalist
    Johan75 skrev 2014-10-03 10:35:32 följande:
    Nej, det är väl knappast någon som påstått att det är "rätt och riktigt". Det är väldigt trist och inte hållbart i längden - men det kan inte vara TS exmans uppgift och ansvar att se till att TS barn med honom och hennes nya barn kommer överens hemma hos TS. Hon lämnade honom (och uppenbarligen även barnen "ett tag") för att enbart vara med sin nya familj - det kan omöjligt ligga på den lämnade mannen att få den nya familjen att fungera. 

    Vad har TS gjort för att hennes alla barn ska komma överens? Vad har TS gjort för att återknyta banden till sina äldre barn? Vad har TS bett sin exman om? Vad har TS nya man gjort för att förbättra situationen? Inget som vi vet om - och ändå är det endast och allena TS svikna och lämnade exman som du verkar tycka ska agera i den här soppan. 
    Det är för att jag tror att han är den enda som når fram till barnen, endast därför.
    Jag hade gjort det om jag var ts exman, för att jag hade inte velat att mina barn skulle ha en sådan infekterad relation till den andra föräldern och hade jag kunnat lösa det, så hade jag gjort det.
    Men så är jag som person, och jag är ganska säker på att min sambo och hans ex är glada att jag har varit den jag varit. Troligen hade de endast kommunicerat med arga lappar om jag inte funnits där.
  • sextiotalist
    Hummelnr12 skrev 2014-10-03 10:45:44 följande:
    Återigen hur hade du ställt dig om dina barn då ställt dig inför ultimatumet slutar du inte tjata på oss så lämnar vi dig med?
    Och så länge barnen är mindreåriga så är det tomma hot, faktiskt.
    Ja, man har rätt att vara jobbig.
    Jag hade aldrig accepterat att min tonåring skulle bete sig så som ts barn gör, inte ens mot sin värsta ovän. Jag hade inte accepterat att han hade betett sig så mot små halvsyskon. Jag hade inte gjort det bara.

    Jag hade tagit dom till en kurator/samtalsterapeft/vad som.

    Men det enda jag hade krävt, var att lyssna på deras andra förälder, bete sig korrekt när de träffades och behandal sina halvsyskon juste.
    Jag hade inte krävt att de skulle ha ett regelbundet umgänge, men jag hade inte tålt kränkande tilltal eller kränkande omdömen.
    Förhoppningsvis hade de fått med sig i bagaget att man får skilja mellan sak och person, att en person kan göra dumma saker, felaktiga saker, men man måste ge en person en andra chans
  • sextiotalist
    EnAnonumius skrev 2014-10-03 11:09:00 följande:
    Och varför tar du för givet att "Anonym(MenOjdå)" är en hon?

    Vad har "intresse för <fyll i valfritt kön här"> med saken att göra?

    Du vet vänner, familjemedlemmar (föräldra, syskon etc) kan också var den där avskydda människan som kan kontrollera och styra en.
    Men du kankse är övertygad av styra och kontrollbehov är något som "måste förekomma" endast om man har ett kärleksförhållande? (Observera jag ställde fråga här.)
    Tja, eftersom jag tänkte i just kärleksförhållande eftersom man lever ihop. Andra kan försöka, men eftersom de inte lever med mig i min vardag, så har de inte den möjligheten.
    Men det är en sak som kommit med åldern. Jag hade inte tänkt likadant för 30 år sedan, då var nog otrohet värre, som 50+ så har jag inte samma inställning.

    För övrigt så kom jag på något som, för mig, är värre än otrohet, betydligt värre. Det var om det kom fram att min sambo inte älskade mig längre, utan levde ihop med mig, fast han inte ville egentligen.
  • sextiotalist
    Fool skrev 2014-10-03 10:56:26 följande:
    De andra två barnen är varken pappans eller tonåringarnas ansvar. De är TS och hennes nye mans ansvar. Menar du att TS ex ska ta ansvar även för hennes nya barn ? Ska tonåringarna sätta sina känslor åt sidan för både TS och hennes nya barns skull ?

    Interssant att ett genomgående trema i det du skriver är att alla utom TS ska ta enormt mycket ansvar. Alla andra ska bete sig som moder Theresa men TS kan kosta på sig att vara lite egoistisk

    Tycker heller inte det är rätt att idiotförklara tonåringarnas reaktion som "svartvita tonårsfasoner" , deras reaktion på mammans svek är fullständigt normal och bör respekteras. Deras känslor och åsikter är precis lika mycket värda som mammans och hennes nya barns.

    Vad har andra familjehemligheter med saken att göra ? Nur var det TS lögner kring hennes och pappans uppbrott som som orsakat problemet , alla andra tänkbara hemligheter är irrelevanta , hon ljög i många år , nu blev hon påkommen och det blev konsekvenser.

    Vad tonåringar bör eller inte bör få höra är oxå irrelevant , TS lögner ÄR redan avslöjade och det kan varken hon eller någon annan göra ogjort. Det är inte en fråga om barnen ska eller inte ska få veta , de vet redan , det är en fråga om hur hon ska hantera soppan som blev av hennes lögner.

    Ska hon...

    A) Fortsätta på samma bana som hon gjort hittils , ljuga sig ur knipan en gång till ? Vad händer när de nya lögnerna blir avslöjade ? Är det verkligen så smart att försöka reparera skaorna efter lögner genom nya lögner ?

    B) Bryta möntret som försatte henne i denna knipa i första taget och kanske börja ta hänsyn till andras känslor än sina egna , ta hänsyn till andras behov och inte bara sina egna , sluta ljuga sig ur knipor , stå för sina misstag istället för att slinga sig , sluta be andra täcka upp för hennes misstag och ta ansvar för dem själv
    Mitt ansvar som förälder är att se till att min tonåring inte är kränkande mot någon annan, får jag reda på att min tonåring betett sig illa, då får han höra det. Så ja, det är ens förälders ansvar att förmedla hur man beter sig mot andra människor.

    Jag föringar inte tonåringars beteende, men jag har större överseende med en tonåring som beter sig så än en vuxen.
    En vuxen person som beter sig så, hade jag inte ens bemödat mig att ha kontakt med såvida det inte det är absolut nödvändigt.
    Även om det inte var mot mig

    hade jag haft ett vuxet barn som betedde sig illa, Nej, jag hade inte fösvarat det alls, jag hade accepterat känslorna, men inte beteendet.
  • sextiotalist
    Rutgers skrev 2014-10-03 11:47:41 följande:
    Med tanke på allt dravel du skrivet så betvivlar jag starkt på det.

    Men iaf, kan du svara på detta istället för att skriva samma sak i femtielva inlägg:

    Varför kan inte mamman för en gångs skull ta hänsyn till alla andras känslor ?
    Varför kan inte mamman för en gåns skull ta sitt eget ansvar för den skit hon själv åstadkommit ?
    Varför kan inte mamman för en gångs skull sätta barnens behov före sina egna behov och istället för att försöka tvinga dem till umgänge försöka vinna tillbaka deras förtorende ?
    Varför kan inte mamman för en gångs skull lugna sig lite och låta barnen processa hennes svek i lugn och ro utan att pressa dem OCH pappan ?

    Jag förutsatte att hon gjort vad hon har kunnat. Jag har fokuserat på vad jag skulle göra om jag var i pappans situation och jag hade gjort vad jag hade kunnat för att barnen skulle få en bra relation med den andra föräldern, även om detta innebar att jag behövde ta ett samtal med den andra föräldern och berättat vad barnen behöver.
    Jag hade inte svarat som ts ex.
  • sextiotalist
    Rutgers skrev 2014-10-03 11:47:41 följande:
    Med tanke på allt dravel du skrivet så betvivlar jag starkt på det.

    Men iaf, kan du svara på detta istället för att skriva samma sak i femtielva inlägg:

    Varför kan inte mamman för en gångs skull ta hänsyn till alla andras känslor ?
    Varför kan inte mamman för en gåns skull ta sitt eget ansvar för den skit hon själv åstadkommit ?
    Varför kan inte mamman för en gångs skull sätta barnens behov före sina egna behov och istället för att försöka tvinga dem till umgänge försöka vinna tillbaka deras förtorende ?
    Varför kan inte mamman för en gångs skull lugna sig lite och låta barnen processa hennes svek i lugn och ro utan att pressa dem OCH pappan ?
    Och jag hade självklart sagt till föräldern att backa om jag såg att det var det bästa.
    hade barnen svarat, just nu måste jag vara själv om detta, så hade jag accepterat det. Men jag hade förklarat för dom att man måste bete sig trevligt även om man inte gillar situtaionen.
  • sextiotalist
    EnAnonumius skrev 2014-10-03 11:25:17 följande:
    "Förhoppningsvis hade de fått med sig i bagaget att man får skilja mellan sak och person, att en person kan göra dumma saker, felaktiga saker, men man måste ge en person en andra chans"

    Vad fint att du tycker så..  Synd bara att du du inte inkluderar pappan i detta. Han är tydligen inte ens värd en första chans och du lägger ju hela ansvaret på honom.
    jag har inte lagt skulden på pappan, jag tyckte bara att han gjorde fel när han inte ville göra sitt för att barnen inte vill träffa sin mamma.
    Jag har inte sagt att han är orsaken, men jag tror inte att han gör saken bättre genom att låta barnen slippa ta itu med det.

    Det har tydligen gått ett år, dvs det var inte igår det inträffade. Om det var igår, så hade det varit en annan sak.

    Har jag någonstans skriivt att jag lägger hela ansvaret på honom, det jag har skrivit att det troligen den enda vägen att gå. Om han inte vill stötta barnen att försöka få tillbaka relationen till sin mamma, då tar han indirekt på sig en del av ansvaret.
    Hur är det när det gäller mobbing, de som inte agerara bidrar ju faktiskt till mobbingen också, även om de inte bär ansvaret för den som mobbas handlingar.


  • sextiotalist
    Iam skrev 2014-10-03 13:32:45 följande:
    Jag håller med dig i så mycket du skriver.

    Som jag skrivit innan kan jag relatera till barnen i denna situationen. I mitt fall handlade det inte om otrohet men andra svek. Hade min mamma inte stått vid min sida och accepterat mina känslor och mitt avståndstagande hade jag känt mig lika sviken av henne. Hade hon agerat som sextiotalist tycker att pappan ska göra så hade jag förmodligen rymt hemifrån och det hela hade fått helt andra och mycket större konsekvenser för mig.

    Min mamma sa aldrig något negativt om pappa, men när jag uttryckte vad jag kände och att jag inte ville träffa honom eller hans hemska fru sa mamma att det var ok att känna så. Och hon tvingade mig aldrig till att vare sig åka dit eller prata med honom. När det var dags för umgänge frågade hon om jag ville åka, sa jag nej frågade hon om jag var säker. Sa jag nej var ämnet avslutat.

    Jag är så glad att min mamma tog mig på allvar i det läget för det hade aldrig slutat bra annars.

    Fast ja ser en viss skillnad Jag förutsätter att ts varit en bra mamma efter separationen, att hon inte varit elak eller dum mot sina tidigare barn. Dvs den tiden som gått mellan separationen och tills dess att barnen fick reda på hur separationen egentligen gått till.
    Dvs hon har inte kränkt dom under de åren de gått.
    Ja, de känner sig kränkta, men de känner sig kränkta över något som är utanför deras makt att påverka. De känner sig kränkta för att de inte fick reda på att deras mamma varit otrogen.


    Det är en komplicerad situation. För de hade inte kunnat säga vad som var orsaken, för


    1) Jag anser att man, om möjligt, inte skylla på en förälder inför barnen.


    2) Jag anser inte att man ska blanda in otrohet eller sådant när man talar om för barn att man ska skiljas.


    Hade mamman varit en kvinna som betedde sig illa (då avser jag de åren som förflutit mellan separationen och nu) mot barnen, hade varit elak, de hade känt sig oönskade etc. Då är det en helt annan sak.

    Nu känner de sig kränkta för att de inte fick reda på exakt vad som var orsaken till skilsmässan, att de har blivit undanhållna den faktiska orsaken
    Och jag är av den åsikten att nej, det finns ingen anledning att delge barn den faktiskt orsaken, det gör inte skilsmässan lättare för barnen.


     


    Vad jag förstått, så har din pappa och hans fru behandlat dig illa, det är inte samma sak.

    Men för att återgå till kärnfrågan


    Men hur skulle de gjort egentligen. OK, hon bad pappan inte säga sanningen, jag hade inte ens behövt att bli ombedd, jag hade inte sagt det ändå.


    Är det barns rättighet att veta varför två vuxna separera, är det barns rättighet att veta detta om sina föräldrar.
    En skilsmässa påverkar barnen ändå, oavsett orsak, för barn i den åldern är det inte inressant om mamma/pappa inte älskar varandra längre, älskar någon annan, eller tycker att den personen man lever med är pest och pina utan någon speciell orsak 

  • sextiotalist
    Hummelnr12 skrev 2014-10-03 13:49:31 följande:
    Nej precis det är inte handlingen som sårat mina barn mest, det är hennes agerande efter handlingen som sårat dem mest, sveket, lögnerna och ett totalt irrationellt agerande som de inte kände igen.

    Nej jag har aldrig "tvingat" dem att umgås med sin mamma, men jag har förklarat och tjatat om att hon är deras mamma och att on är en viktigt person i deras liv. Tills lsut så tröttnade de på mitt tjat och gav mig ett ultimatum lägger ner annars så flyttar vi ifrån dig med. Jag valde att lägga ner, rätt eller fel jag det kan alltid diskutera men det kändes rätt för mig där och då. Skulle mina barn ta upp kontakten med sin mamma så skulle jag bli glad för deras skull. Vad jag själv känner är mina känslor och de får jag hantera.

    Nej jag har aldrig i heller sagt något negativt om mitt ex till mina barn, skall väl ärligt säga att jag inte sagt så mycket positivt i heller.

    När min dotter försökte ta sitt liv för behandlingen som hennes mamma utsatte henne för när hon rymt från henne efter att hon varit där och sen inte brydde sig om att prata med henne utan tyckte att jag skulle dela ut "bestraffning" för hennes självmords försök. Var ett annat tecken på att sluta tjata om att hon skulle umgås med sin mamma.
    Då misstänker jag att hon inte var juste mot barnen under den tiden.
    Var hon en närvarande mamma, hade hon barnen varannan vecka, vilket denna kvinna hade fram tills dess bekantingen berättade om den verkliga orsaken till separationen.
  • sextiotalist
    Iam skrev 2014-10-03 14:17:05 följande:
    Jag tycker inte heller att man ska blanda in barnen, men när dom ändå får reda på sanningen och därmed känner sig svikna... ja då är det dags att sluta skylla sin egen skit på alla andra.

    Ts tråd ger tydliga signaler på att hon bara tänker på sig själv och vad hon vill och behöver. Hon visar ingen ånger eller förståelse och fortsätter skuldbelägga alla andra för hennes egna handlingar.

    Vad hon behöver göra är att erkänna för sig själv och för barnen att det är hon som skitit i det blå skåpet, inte någon annan, hon. Visa förståelse för barnen och sen visa att hon verkligen vill bygga upp deras förtroende igen. Det gör hon inte genom att tycka att alla andra, inklusive barnen, ska ta smällen för hennes egoism. Ändå är det det enda hon verkar göra enligt tråden.

    Pappan har ingen makt att påverka barnen i detta läget. Det är bara hon själv som genom sitt beteende kan visa att hon är ledsen för att barnen är ledsna. Tyvärr är det precis det hon inte gör. Hon fortsätter skylla på alla andra och får reaktion därefter.
    Men hur ska hon göra det, när barnen inte ens vill träffa henne?

  • sextiotalist
    Hummelnr12 skrev 2014-10-03 15:00:13 följande:
    Utåt sett under äktenskapet så var hon en bra mor. Hemma inom stängda dörrar så var det en annan sak. Efter att äktenskapet tog slut så gick det utför. 

    Denna kvinna i TS hade en bra relation byggd på en stor fet lögn som när den kom fram av vännen visade sig inte hålla vilket alla relationer på lögner för eller senare gör gick åt helsicke.
    Relationen med barnen bygger inte på att de inte fick reda på orsaken. De var för små för det. Det hade inte gjort till eller från.
    Föräldrarskapet har många mer parametrar än hur man är som partner

    Min sambo anser att hans ex är en toppenmamma, han hade så bra förtroende att han utan problem kunde låta vårt gemensamma vara med henne.
    Detta trots att hon hade varit otrogen.

    Min sambos pappa har alltid varit en toppenpappa, trots otrohet
Svar på tråden Mina barn hatar mig för att jag var otrogen..