Inlägg från: Anonym (Ena bilisten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ena bilisten)

    Vem hade rätt i trafiken - bild

    Höger-regel eller inte?

    Hm... Tänkte lägga in en fin skiss här som jag ritat i word. Så att ni enkelt kunde se problematiken. Kan nån hjälpa mig hur jag gör det?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-01 11:28
    Lugn lugn, jobbar på att få in bilden. vet inte om datorn bara är seg. Blir bara vitt när jag klickar på att infoga bil :) .

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-01 11:51
    Såja nu kom bilden på plats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-02 10:44
    Google maps-bilder finns nu i inlägg #55. Så blir det lite tydligare.

  • Svar på tråden Vem hade rätt i trafiken - bild
  • Anonym (Ena bilisten)
    sextiotalist skrev 2014-10-01 11:33:21 följande:

    Om inget annat står, så har den ljuslila bilen väjningsplikt och den mörklila har det. Att det finns upphöjda kanter har inget med saken att göra. Men detta under förutsättning att båda är vägar. Det framgår inte vad det är för typ av väg som den lila bilen kommer på


    Menar du att den mörklila är den som får köra och den ljuslila vänta?
    Båda är vanliga vägar ja.


     

  • Anonym (Ena bilisten)
    Vokalissan skrev 2014-10-01 11:39:19 följande:

    Kommer mörklila från en utfart har hen väjningsplikt mot resten. Annars har den ljuslila väjningsplikt enligt högerregeln. 

    Vad hände?


    Det är två vanliga vägar ,båda har gatunamn.
    Men räknas den mörklilas väg som utfart pga att det är upphöjd vägbana för de som kommer från trottoaren och ska över vägen?
  • Anonym (Ena bilisten)
    Vokalissan skrev 2014-10-01 12:50:47 följande:
    Bra poäng! 
    Är det gång- cykelbana?

    Alltså det är en lite bredare trottoar som är till höger om den ljuslila bilens vägbana. Och den går alltså över i en upphöjd överfart över den mörklila bilens väg.
  • Anonym (Ena bilisten)
    Kjell2 skrev 2014-10-01 12:56:15 följande:
    Har för mig, nu var det ett tag sen jag höll på med detta, att det i så fall krävs någon form av markering i gatan, vita fyrkanter eller något liknanden. Kan ha varit trianglar också, blir osäker.
    Intresasant. Alltså nån vägmarkering på asfalten som visar på vadå? Att det är cykelbana? Att det räknas som utfart? Eller vad?
  • Anonym (Ena bilisten)
    Vokalissan skrev 2014-10-01 13:15:22 följande:

    Du får gå och ta ett kort på vägen så kanske vi lättare kan hjälpa dig! Om det inte är en markerad cykel- eller gångväg är det högerregeln som gäller. I annat fall måste den som passerar gång-cykelvägen lämna företräde till all annan trafik. 


    Ja jag ska gå och kika, när det blir tillfälle hur det är utmärkt. Vita fyrkanter (eller vad nån skrev) målade på asfalten, känner jag inte igen att jag sett nånstans här i stan faktiskt. Men nån skylt som visar att det är cykelbana borde ju finnas.
  • Anonym (Ena bilisten)
    sextiotalist skrev 2014-10-01 13:07:50 följande:
    Jag är ganska säker på att detta finns att hitta bland de lokala trafikföreskrifterna, för avvikelse från t.ex högerregeln ska vara beslutade och även registrerade.
    Att man kan söka någonstans och specifikt se om just denna "korsning"? Söka via nätet, ex kommunens hemsida? Eller måste man kontakta någon, uppsöka denne och be att få se dokument?
  • Anonym (Ena bilisten)
    Kjell2 skrev 2014-10-01 13:46:24 följande:
    Gångbana markeras med vita streck, dvs övergångställe. Det finns någon markering för cykelbana också men har glömt exakt hur det ser ut.

    Sen är frågan varför du undrar. Skuldfrågan, om det gäller en olycka, avgörs av föräkringbolag alt domstol. Då kan plötsligt annat också komma med i bilden.

    Eller är det bara en diskussion mellan kompisar.
    Ja, nä alltså ingen olycka har skett. Men hade kunnat ske. Jag har kört i denna korsning dagligen under flera års tid. Och då alltid blivit lämnad företräde (som mörklila bil) och stannat och släppt fram (när jag varit den ljuslila bilen). För jag har alltid trott att högerregel gäller.

    Men igår så kom den ljuslilabilen och nästan kör på mig. Föraren la sig på tutan och hytte med näven. Men det gick bra alltså. Vid en diskussion vid fikabordet på jobbet (som ligger bredvid den korsningen) så var det väldigt olkia åsikter om vad som var rätt (de flesta inblandade kör i just den korsningen dagligen).
  • Anonym (Ena bilisten)
    Anonym (Kia) skrev 2014-10-01 14:30:53 följande:
    Är det inte utfartsregeln som gäller vid utfart från parkeringsplats? Dvs att den som kör ut från parkeringsplats alltid ska lämna företräde enligt utfartsregeln.
    Ja ut från utfarter som tex parkeringsplats gäller den regeln. Men den kan nog gälla i fler sammanhang också. Och frågan är om den gäller ifallet ovan? Eller om det är högerregeln som gäller?
  • Anonym (Ena bilisten)
    sextiotalist skrev 2014-10-01 15:39:52 följande:

    Såvida inte förarern i den ljuslila bilen hade specialinformation om att ev inte högerregeln gällde, så var det nog bara en förare som körde sitt eget race.
    För om det är väjnngsplikt pga cykelöverfarten, så är det bara den mörklila bilen som kan se det.

    Jag vet att det finns lustiga skyltningar ibland.
    Det var ett ställe i Stockholm där det var väjningsplikt från en sidogata, om man körde på "huvudgatan" och inte visste om det, så förutsåg man att det var högerregeln som gällde. Men om man tittade noga, så kunde man se skylten (baksidan alltså) och rester av vägmarkeringen, men inget annat som visade på att man hade förkörsrätt.
    Så ibland är det inte helt klart om man kör på "fel" gata vad som gäller.

    Men som jag skrivit innan så ska det finnas vad som gäller i de lokala trafikföreskrifterna, slå en signal till gatukontoret i din kommun, så ska nog alla frågetecken redas ut
    Han i ljuslila bilen var en karl på ca 65 och såg ut som en fyllgubbe. Men så klart kan han ha koll på trafikreglerna i stan ändå!
    Ringa gatukontoret vet jag inte om jag ids. Alt ska gå via en växel och det brukar vara omständigt. Eftersom det inte vart någon olycka, så är jag mest nyfiken inför framiden.
  • Anonym (Ena bilisten)


    Anonym (maps.google.com) skrev 2014-10-01 15:47:20 följande:

    Om TS talar om vilka gator och stad det gäller så kan man ju titta via Google Maps, deras streetview bör visa skyltar etc.


    Ah, bra ide. Bilder från google maps så klart.
  • Anonym (Ena bilisten)

    Det är alltså skyltat för den ljuslila bilen, att det är en upphöjning för den som kommer från höger. Och då innebär det alltså, vad jag kan förstå (om man ska tro en del av dem som skriver här) att det är en utfart och att det innebär att den ljuslila bilen INTE ska lämna företräde till den mörklila. Fast den mörklila kommer från höger.

    Någon övrig märkning finns inte, inget övergångsställe på upphöjningen, ingen skylt om cykelväg, inga målade trianglar på vägbanan.

  • Anonym (Ena bilisten)
    Vokalissan skrev 2014-10-02 11:20:14 följande:

    Skylten varnar endast den ljuslila bilen för att det kommer ett farthinder om man svänger till höger. Skylten säger inte nåt om vem som kör först.


    Såg föresten nu live, när jag promenerade förbi, att skylten inte alls står där heller. Måste suttit där bara då de fotade för google. Men inte längre som sagt.
  • Anonym (Ena bilisten)
    Maria 164 skrev 2014-10-02 12:08:23 följande:

    Det ser ju inte jätteupphöjt ut på foto, syns det ens i verkligheten alla dagar under en norrländsk vinter?


    Nä precis, vintertid blir det ju än luddigare, som sagt det är ingen sån där bula som fanns förr i tiden, och finns än idag på vissa ställen (och då tydligt utmärkta), utan bara lite högre men platt ändå.
  • Anonym (Ena bilisten)
    choklad skrev 2014-10-02 12:33:21 följande:

    Svaret hittar du i punkt 4 nedan, det är alltså den mörklila som har väjningsplikt mot den ljuslila då den bilen kör ut på vägen efter att ha korsat en cykelbana.

    Trafikförordningen 1998:1276,3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon


    21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.


    En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg ...


    1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,


    2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,


    3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller


    4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.


    Ja precis, punkt 4 säger ju klart å tydligt att det inte är högerreglen som gäller. Men som sagt hur bra är dte att ha det så... Många, många som inte vet om det. Och inte lätt att se på vintern, när det inte ens är någon alls skyltning.
  • Anonym (Ena bilisten)
    choklad skrev 2014-10-02 12:33:21 följande:

    Svaret hittar du i punkt 4 nedan, det är alltså den mörklila som har väjningsplikt mot den ljuslila då den bilen kör ut på vägen efter att ha korsat en cykelbana.

    Trafikförordningen 1998:1276,3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon


    21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.


    En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg ...


    1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,


    2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,


    3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller


    4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.


    Eller ja iofs, räknas det verkligen som gång- och cykelbana då? Borde det inte vara utmärkt med en sån blå skylt då. Eller räknas trottoar alltid som en gång- och cykelbana?
  • Anonym (Ena bilisten)

    Ja både vid diskussionen vid fikabordet och här ser man att det är väldigt mycket delade åsikter. Och det folk är överens om är att det är otydliga regler. Otydliga regler=dåliga regler.
    Något borde göras åt detta. Faktiskt förstår jag inte problemet med att ha högerregel även i detta fall. Är det någon som har en idé om detta?

     Står den mörklila bilen i exemplet still pga att det är folk som passerar på upphöjningen, så kan ju den ljuslila köra. Precis som i andra fall då efter övereenskommelse/ögonkontakt kör på ett visst sätt. Tex om man möts två bilister i en fyrvägskorsning, båda ska göra vänstersväng, så kan man köra samtidigt, och inte korsa varandras färdväg.

  • Anonym (Ena bilisten)
    Vokalissan skrev 2014-10-02 18:32:25 följande:
    Absolut! Så är det! Men jag har för mig att det måste vara en MARKERAD cykel- eller gångbana för att det ska gälla och frågan är ju om detta är tillräckligt. Det är ju inte markerat i vägbanan med vita märken som det isf ska vara. Skylten från andra sidan kallar det också för farthinder. Annars borde det ju rimligen varnats för cyklar eller gående.

    Nej detta är riktigt luddigt. Fråga kommunen, TS!
    Och "gupp-skylten" på google-bilden finns dessutom inte där idag. Fanns bara när fotot togs. Så ingen som helst märkning. Och trottoaren på ena sidan är ju rätt smal. Och på andra sidan kommer trottoaren liksom tvärsöver, inte så att den fortsätter som cykelbana liksom.

    Tror dock inte att jag orkar lägga ner tid på att kontakta kommunen. De har gjort det så krånglig att göra det, och jag har massa andra ärenden att ringa om (min bilförsäkring, snickaren som ska komma osv) Flört
  • Anonym (Ena bilisten)

    Alltså varför inte bara sätta upp en skylt med väjningsplikt på såna ställen där inte högerregeln gäller?

Svar på tråden Vem hade rätt i trafiken - bild