Inlägg från: Anonym (hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hmm)

    "negerkung" tas bort från Pippi, varför upprör det så?

    Akua skrev 2014-10-02 00:00:54 följande:
    Vägrar du sluta säga negerboll också?
    Vad har negerboll med en bok att göra?

    Att folk blir upprörda är p.g.a av att man inte ska peta i historien.
    Verket är en produkt av sin tid, en viktig historisk sådan.

    Det finns ju människor som hävdar att förintelsen aldrig ägt rum, lätt att fixa också, bara bränna allt material som finns kring detta.

    Historia är en del av vårt kulturarv, det har hänt även om någon klipper bort orden. Klipp inte bort dem helt enkelt, den nakna sanningen ska fram.

    Detta är precis som PK-Sverige ska vara så förb..... pk att allt som inte varit rumsrent ska förintas. "Det har aldrig hänt." "Det som inte syns finns inte."

    Nä, skärpning!
  • Anonym (hmm)
    Anonym (-) skrev 2014-10-02 00:06:44 följande:
    Då kanske du har missat att man klippt och ändrat om i flertalet Disney-berättelser, för att få de att passa in i modern tid.

    För hur kul var det att lyssna på Törnrosa eller Askungen innan läggdags, - där MAMMAN (ja, den BIOLOGISKA MAMMAN) ville döda sitt eget barn?
    Nej, det var inte så uppskattat. Därför ändrade man från "mamma" till "styvmamma".

    Senare klippte man även i jul-Disney. Folk blev upprörda. Men vad folk missat är att man tidigare klippt i samma jul-Disney; bland annat den scenen där Långben äter majs. I originalversionen så kör han in en gaffel i ett eluttag (tror jag det är?), men det klippte man efter några år i rutan, bort.
    Anledning: Man ville inte riskera att barn som såg Långben göra så, skulle göra likadant.

    Och ja, det finns fler exempel.
    Men du...nu är ju inte Disneyberättelserna klippta i eller hur?
    Det är filmer gjorda efter Bröderna Grimms sagor och omgjorda för att passa.
    En helt annan sak.
    Sedan kan man ju undra hur bra det är att de bytt ut den BIOLOGISKA MAMMAN till styvmamma. Rätt många barn lever ju i styvfamiljer och kanske det är läskigt nog innan man ser en film om hur styvmamman önskar en ond bråd död eller?
    Att biologiska mamman skulle vara eländig tror jag barnen hade kunnat distansera sig ifrån betydligt bättre och inse att deras egen mamma inte skulle göra något liknande.

    Nä, som samhället ser ut idag så skulle det passa bättre med originalversionen.
    Åtminstone i Sverige.


  • Anonym (hmm)
    Akua skrev 2014-10-02 00:19:10 följande:
    Vi pratar ju ordet neger, men du kanske har missat det.
    Vi pratar om att klippa i ett originalverk.

    Inte om ordet, om handlingen!

    Man censurerar inte, man klipper inte och ändrar hur som helst, bara i diktaturer.

    Hade Astrid önskat ändra på detta hade hon nog gjort det eftersom det uppmärksammades redan 1970 men hon valde att låta allt vara som det var.
    Vad jag vet har hon aldrig önskat ändra i något av hennes verk.

    Tror knappast att ungarna som har sett Pippi är rasister eller ignoranta stollar. 
  • Anonym (hmm)
    Anonym (hmm) skrev 2014-10-02 00:26:40 följande:
    Vi pratar om att klippa i ett originalverk.

    Inte om ordet, om handlingen!

    Man censurerar inte, man klipper inte och ändrar hur som helst, bara i diktaturer.

    Hade Astrid önskat ändra på detta hade hon nog gjort det eftersom det uppmärksammades redan 1970 men hon valde att låta allt vara som det var.
    Vad jag vet har hon aldrig önskat ändra i något av hennes verk.

    Tror knappast att ungarna som har sett Pippi är rasister eller ignoranta stollar. 
    Klippte sista meningen för snabbt, skulle vara:

    Tror knappast ungarna som sett Pippi är rasister eller ignoranta stollar p.g.a. att de sett Pippi Långstrump.
    Det kan ha varit medfött.
  • Anonym (hmm)
    Akua skrev 2014-10-02 00:35:57 följande:
    Ja det också.

    Nej, jag tror faktiskt att Astrid hade ändrat om hon förstått att "neger" upprörde på det viset. Hon har själv sagt i efterhand att hon skulle ha ändrat vissa saker. Och att hennes dotter godkänt det. Jag tror hennes dotter känner henne bättre än oss.

    Astrid Lindgren var inte en sådan som ville uppröra...eller jo, till viss del om det handlade om barns rättigheter. Men hon skulle inte velat håna någon på grund av deras hudfärg, håller du med om det? Och ordet neger gör just det för många. Därför tycker jag att det..."faller i god anda som Astrid Lindgrens anda" att ta bort det.
    I boken om Pippi Långstrump så stor det i förordet varför ordet negerkung står med. De valde att bevara boken i originalskick.
  • Anonym (hmm)
    Akua skrev 2014-10-02 02:01:53 följande:
    Blackhead? Du vet vad det är eller?
    Svarta huvud
    eller pormaskar
  • Anonym (hmm)
    Schna skrev 2014-10-03 02:21:14 följande:
    Jag läser inlägget du citerade och din liknelse med att måla direkt på ett originalverk av Michelangelo, vilket i o m detta gör att originalmålningen går förlorad för evigt. Jag förstår att du syftar på själva anledningen till att de gjorde detta och hur absurt detta ter sig idag, och jag förstår även att det kan te sig absurt i framtiden att vi idag kopierar Pippi-filmen och utelämnar vissa delar i den för att  vi tror det passar Bolibompas tittare bättre. Det de däremot kan göra då, till skillnad från förstörda målningar, är att återgå till originalet igen. Framtidens barn kommer känna till det, inte minst för att kopior på denna version finns i var familjs hem idag och lär gå i arv, även om det lär bli fortsatt svårt att nå de som bara tar in information om den presenteras på Aftonblandets löpsedlar eller genom billig retorik.

    Du tror alltså att alla vi som är likgiltiga eller för att de klipper bort små delar ur en uppenbart kopierad barnfilm som ska visas i SVT, automagiskt även kommer vilja förstöra fynd från vikingatiden och liknande. Noterat.
    Varför är en barnfilm mindre viktig?
    All konst ska bevaras.
    En dag kommer det vara flera hundra år sedan den filmen gjordes.

    Jag tror många inbillar sig att de är för att folk vill använda ordet som de blir upprörda men så är det ju inte.
    Knappt någon av oss som sett filmen eller läst boken använder det ordet idag även om det gjordes för inte så många år sedan.

    Jag menar att själva ordet är inte kärnfrågan. Det är handlingen att gå in och ändra A.Ls verk som motsätts.
  • Anonym (hmm)
    Dorian Ertymexx skrev 2014-10-04 14:21:48 följande:
    Nej, allt är inte pippis fel, men vi ser ju hur hysteriska folk blir över att inte få använda rasistisk terminologi.
    Detta handlar INTE om att någon är rasist eller vill använda "rasistisk terminologi"
    Hur svårt kan det vara att inse vad diskussionen handlar om?
    UTAN att ta på sig offerkofta och dra rasistkortet!

    Ska man determinera allt som kan upplevas kränkande så förvinner vår historia.


  • Anonym (hmm)
    Akua skrev 2014-10-04 23:01:55 följande:
    Handlar det om ett rasistiskt ord tycker du?
    Jag tror knappast att de 87% som inte ville röra Astrids verk är rasister.

    Så min svar är återigen nej! Det handlar inte om ett rasistiskt ord!
    Det handlar om ingreppet. (övergreppet)

Svar på tråden "negerkung" tas bort från Pippi, varför upprör det så?