• detkanskefunkar

    Minska gluten i kosten utan allergi?

    Hej!

    Jag kämpar för att gå ner i vikt, med blandat resultat. Det är upp-och nergångar och ibland vill jag bara ge upp, men jag än så länge kämpar jag på.

    Min lillasyster plågades av smärtor i magen när hon ätit och bestämde sig för att testa att utesluta gluten. Det hjälpte, och som en liten "bonus" så upptäckte hon även att hon gick ner kraftigt i vikt. Eftersom hon vet hur jag kämpar så tipsade hon mig om detta.

    Jag blev intresserad men ville först kolla upp det, så att det inte var skadligt för mig att utesluta gluten trots att jag inte är allergisk. Nu har jag sökt runt på olika sidor på internet och många tycks peka på att det INTE är farligt att utesluta gluten, utan snarare att det är skadligt att äta gluten.
    Därför funderar jag nu allvarligt på att åtminstone minska på gluten i min kost.

    Min fråga är nu om det är någon annan här som gjort så? Var det svårt och krångligt? Är det något som jag ska tänka lite extra på?

    Har ni några tips och råd att ge mig?

    Tack!

  • Svar på tråden Minska gluten i kosten utan allergi?
  • helene 355
    detkanskefunkar skrev 2014-10-17 10:07:48 följande:
    Åh, tack för jättebra tips!  Hur är det, är glutenfria produkter väldigt mycket dyrare än andra?
    de finns en bönpasta från risenta som var riktigt god! annars äter jag inte gluten eller pasta.
  • Zadre
    detkanskefunkar skrev 2014-10-17 09:51:11 följande:

    Tack!

    Men hur gör man med bröd? Utesluter man bröd helt och hållet, eller funkar det bra med glutenfritt bröd? Och är glutenfria produkter mycket dyrare än andra?


    Äter man LCHF utesluter man bröd ja (fast äter man liberalt kam man ta en brödbit ibland) . Fast är du bara ute efter att slippa gluten så kör med glutenfritt bröd.
  • Anonym (Mia)
    detkanskefunkar skrev 2014-10-17 10:07:48 följande:
    Åh, tack för jättebra tips!  Hur är det, är glutenfria produkter väldigt mycket dyrare än andra?
    Ja de specifikt glutenfria produkterna är dyrare, men jag tycker faktiskt inte det blivit mycket dyrare. Vi har snarare lagt om kosten mer till risnudlar, potatis, ris och quinoa mot att äta massor av pasta som vi gjorde for. Jag mår bättre på den kost vi har nu och äter ibland den glutenfria pastan istället för vanlig.

    Köp hem Maizena redning till grytor och såser, den är glutenfri. Men går bra att bottenreda såser med glutenfritt mjöl.

    Det finns en uppsjö av mjöler, med olika halt av fibrer. Jag gillar Semper fibermix till plättar, Semper finmix till fina småkakor men använder Lailas gula som bas till flesta kakor och bröd.
  • detkanskefunkar

    Tack allihop för jättebra tips, råd och åsikter.

    Jag har som sagt ingen glutenallergi. I alla fall inte som jag vet om. Det var en vän till mig som sa att min svåra halsbränna kan bero på glutenintolerans, men det vet jag inget om.

    Min tanke var egentligen att minska på gluten för att få lite hjälp i min kamp mot övervikten.

  • detkanskefunkar
    Anonym (Mia) skrev 2014-10-17 10:20:45 följande:
    Ja de specifikt glutenfria produkterna är dyrare, men jag tycker faktiskt inte det blivit mycket dyrare. Vi har snarare lagt om kosten mer till risnudlar, potatis, ris och quinoa mot att äta massor av pasta som vi gjorde for. Jag mår bättre på den kost vi har nu och äter ibland den glutenfria pastan istället för vanlig.

    Köp hem Maizena redning till grytor och såser, den är glutenfri. Men går bra att bottenreda såser med glutenfritt mjöl.

    Det finns en uppsjö av mjöler, med olika halt av fibrer. Jag gillar Semper fibermix till plättar, Semper finmix till fina småkakor men använder Lailas gula som bas till flesta kakor och bröd.
    Byter du bara ut mjölet i receptet mot dessa produkter istället då? Eller väljer du specifikt glutenfria recept?
  • Anonym (Mia)
    detkanskefunkar skrev 2014-10-17 10:24:53 följande:
    Byter du bara ut mjölet i receptet mot dessa produkter istället då? Eller väljer du specifikt glutenfria recept?
    För att baka paj, bröd och kakor, ALLTID specifika recept i början. Finns en uppsjö på nätet. Däremot där det är en gryta med mjöl som redning byter jag rakt av till Lailas eller reder med Maizena

    Gluten är en sorts fiber som hjälper till att hålla ihop och göra vetedegar så där elastiska, och bakpulverdegar fluffiga. Utan gluten blir det torrt och hårt. Därför används ofta extra ägg eller fiberhusk som man sväller i vatten och bildar en gele. I mycket färdigbakat idag används extra tillsatt gluten för att få de där superfluffiga bröden.
  • detkanskefunkar
    Anonym (Mia) skrev 2014-10-17 10:46:22 följande:
    För att baka paj, bröd och kakor, ALLTID specifika recept i början. Finns en uppsjö på nätet. Däremot där det är en gryta med mjöl som redning byter jag rakt av till Lailas eller reder med Maizena

    Gluten är en sorts fiber som hjälper till att hålla ihop och göra vetedegar så där elastiska, och bakpulverdegar fluffiga. Utan gluten blir det torrt och hårt. Därför används ofta extra ägg eller fiberhusk som man sväller i vatten och bildar en gele. I mycket färdigbakat idag används extra tillsatt gluten för att få de där superfluffiga bröden.
    Tack!
  • K grrl

    Jag äter glutenREDUCERAT men om du har tänkt byta ut en massa produkter mot glutenfria varianter - tänk om, om du vill gå ner i vikt. Många ersättningsprosukter är väldigt energirika.

    Jag äter t ex hårdbröd i ibland, fullkornstortillas ibland, fullkornspasta någon gång då och då.

  • detkanskefunkar
    K grrl skrev 2014-10-17 13:25:48 följande:

    Jag äter glutenREDUCERAT men om du har tänkt byta ut en massa produkter mot glutenfria varianter - tänk om, om du vill gå ner i vikt. Många ersättningsprosukter är väldigt energirika.

    Jag äter t ex hårdbröd i ibland, fullkornstortillas ibland, fullkornspasta någon gång då och då.


    Jag har inte tänkt att helt utesluta gluten i min kost. Men jag funderar på att minska på gluten.
  • Anna74a

    Jag har skippat gluten i fyra veckor nu utan att vara bevisat glutenintolerant och det har inte varit något problem.

    Jag har valt att helt hoppa över bröd och pasta.

    På det viset går man ner i vikt ganska fort.

    Jag har haft problem med övervikt större delen av mitt liv.

    Den här gången har jag också valt att inte väga mig alls.

    Det har också varit ett bra knep, ingen besvikelse vid vågen som gör att man tappar sugen och ger upp.

    Nu tänker jag mer på hälsan istället för vikten, vill inte stoppa i mig sånt som inte är bra för kroppen.

    Rena produkter så mycket som möjligt, inga halvfabrikat med en massa skadliga ämnen.

    Det känns som att jag har fått 30% mer energi.

  • sextiotalist
    Anonym (Mia) skrev 2014-10-17 10:46:22 följande:

    För att baka paj, bröd och kakor, ALLTID specifika recept i början. Finns en uppsjö på nätet. Däremot där det är en gryta med mjöl som redning byter jag rakt av till Lailas eller reder med Maizena

    Gluten är en sorts fiber som hjälper till att hålla ihop och göra vetedegar så där elastiska, och bakpulverdegar fluffiga. Utan gluten blir det torrt och hårt. Därför används ofta extra ägg eller fiberhusk som man sväller i vatten och bildar en gele. I mycket färdigbakat idag används extra tillsatt gluten för att få de där superfluffiga bröden.


    rättelse, gluten är ett protein och inget annat.

    Det finns de som är glutenintoleranta och så finns det de som är allergiska mot gluten. Två olika saker. Gluten är inget farligt för de som inte är allergiska eller intoleranta
  • detkanskefunkar
    Anna74a skrev 2014-10-26 05:56:47 följande:

    Jag har skippat gluten i fyra veckor nu utan att vara bevisat glutenintolerant och det har inte varit något problem.

    Jag har valt att helt hoppa över bröd och pasta.

    På det viset går man ner i vikt ganska fort.

    Jag har haft problem med övervikt större delen av mitt liv.

    Den här gången har jag också valt att inte väga mig alls.

    Det har också varit ett bra knep, ingen besvikelse vid vågen som gör att man tappar sugen och ger upp.

    Nu tänker jag mer på hälsan istället för vikten, vill inte stoppa i mig sånt som inte är bra för kroppen.

    Rena produkter så mycket som möjligt, inga halvfabrikat med en massa skadliga ämnen.

    Det känns som att jag har fått 30% mer energi.


    Bröd är inget problem att ta bort helt och hållet, det fixar jag lätt. Däremot tror jag faktiskt inte att jag skulle klara av att skippa pasta helt och hållet. Jag är nämligen pastaälskare av stora mått! Men jag har bestämt mig för att åtminstone försöka minska på pastan.  
Svar på tråden Minska gluten i kosten utan allergi?