• Anonym (oanständigt)

    Kåt på min chef, brud och 24 år

    Det är så at

  • Svar på tråden Kåt på min chef, brud och 24 år
  • Anonym (oanständigt)
    pellepelle skrev 2014-10-21 13:16:55 följande:

    För övrigt är det inte många 50-59-åringar som är farfar eller morfar till en 24-åring. Men visst, rent teoretiskt går det ju... Men det är ju svårt att tänka på då man hittar på en karaktär att man kanske ska ta i lite med åldern så att det går ihop. Några fler kanske tror på det övriga då också...

    Sen är det ju imponerande att lyckas få en anställning som vd för ett företag inom tung verkstadsindustri som 24-åring.

    I det du skriver så antyder du ju också att du har en position mellan golvet och vd, vilket tyder på att det inte är någon mini-industri heller, liksom att ni åker två personer på affärsresorna och ska på antingen kundmöte elelr konferems i Spanien. Gissningsvis måste företaget ha minst 10 anställda.

    För att bli anställd på ett sådant företag ska det mycket till om man inte har en examen från universitet antingen som ekonom eller ingenjör. Och dessutom skulle jag gissa att några års erfarenhet är ett krav för den tjänsten

    Så- visst- det går ihop teoretiskt, speciellt om det är ett familjeägt bolag eller att hon gjort praktik/ex.jobb på företaget innan. Men TS antyder ju att hon kom från "out of the blue".

    Så- skulle detta nu av någon osannolik anledning vara sant så är det ju lätt att kolla upp vilket bolag det gäller. 24-åriga kvinnliga vd:ar för företag inom tung industri med mer än 10 anställda är ju ganska lätträknade... ;)


    Det var ett svar full av fördomar, syftningsfel, egna värderingar osv osv.
    Inte ett endaste dugg var sant.

    Jo, det ang Far/morfar Grattis.
  • pellepelle
    Anonym (oanständigt) skrev 2014-10-21 15:45:48 följande:
    Det var ett svar full av fördomar, syftningsfel, egna värderingar osv osv.
    Inte ett endaste dugg var sant.

    Jo, det ang Far/morfar Grattis.
    OK
    Intressant

    Vad var det som inte var sant, mina antagande om rimligheten eller hur den rimligheten stämde överens med verkligheten i detta specifika fall?

    Dvs -vilket av detta stämmer:
    1. I detta specifika fall är det så att den aktuella vd varken har ekonomisk eller ingenjörsexamen från universitet och inte heller några års erfarenhet, det är inte ett familjeföretag och vd:n har inte praktiserat eller skrivit ex-jobb där. Hon är alltså outbildad och oerfaren och har ingen tidigare koppling till företaget, men har blivit anställd som vd. Detta samtidigt som hon inte kommer 2out of the blue... (hur ska du ha det)Företaget har färre än 10 anställda, du arbetar på golvet och inte i en position mellan vd och golv.

    2. Du anser att det inte är rimligt att tro att man behöver en universitetexamen inom ekonomi eller som ingenjör för att bli anställd som vd som 24-åring inom industrin.

    Eftersom du skriver att allt jag skrivit var fel förtom det om farfarsåldern så måste per definition ett av ovanstående påståenden vara korrekta. Så vilket är det? Eller vill du ta tillbaka ditt utpekande om mina felaktigheter?
  • Waldo
    Anonym (oanständigt) skrev 2014-10-20 20:12:32 följande:
    Tung verkstadsindustri.
    Nu kommer jag just från industrisidan och VET hur få kvinnor vi är rent generellt i chefspositioner.
    Men tung verkstadsindustri är typ den sista utposten av det patriarkala styret i arbeteslivet

    Att du skulle ha en kvinnlig chef där är som att vinna på lotto.
    Men att du skulle ha en kvinnlig chef som är så pass ung att hon knappt hunnit ta sin examen händer inte.

    Vi kvinnor i denna branschen behöver nämligen vara riktigt välutbildade för att slåss mot männen.
    Vi behöver vara ingenjörer, minst.
    Sedan behöver vi dra ett antal tunga hundår för att nå en chefsposition

    Men det här lilla underbarnet gick tydligen från sin examen förra året direkt in på en chefsposition
    Se nej min vän, I call your bluff!
    Inte en chans att detta har hänt, men kul fantasi som tjejen i receptionen
  • Anonym (Industrikille)
    Waldo skrev 2014-10-22 06:50:21 följande:
    Nu kommer jag just från industrisidan och VET hur få kvinnor vi är rent generellt i chefspositioner.
    Men tung verkstadsindustri är typ den sista utposten av det patriarkala styret i arbeteslivet

    Att du skulle ha en kvinnlig chef där är som att vinna på lotto.
    Men att du skulle ha en kvinnlig chef som är så pass ung att hon knappt hunnit ta sin examen händer inte.

    Vi kvinnor i denna branschen behöver nämligen vara riktigt välutbildade för att slåss mot männen.
    Vi behöver vara ingenjörer, minst.
    Sedan behöver vi dra ett antal tunga hundår för att nå en chefsposition

    Men det här lilla underbarnet gick tydligen från sin examen förra året direkt in på en chefsposition
    Se nej min vän, I call your bluff!
    Inte en chans att detta har hänt, men kul fantasi som tjejen i receptionen
    Tycker nog du bortser från de industrier som leds som familjeföretag. Ägarns dotter skulle utan vidare få vd posten på ett sånt företag.
  • Anonym (Industrikille)
    Anonym (Industrikille) skrev 2014-10-22 07:19:44 följande:
    Tycker nog du bortser från de industrier som leds som familjeföretag. Ägarns dotter skulle utan vidare få vd posten på ett sånt företag.
    Men, skulle hon läsa denna tråd så skulle hon veta direkt att den gäller henne. Det vore ju jäkligt osmart av TS.

    Så det är nog ganska möjligt att det är en blufftråd.
  • pellepelle
    Anonym (Industrikille) skrev 2014-10-22 07:19:44 följande:
    Tycker nog du bortser från de industrier som leds som familjeföretag. Ägarns dotter skulle utan vidare få vd posten på ett sånt företag.
    Och TS har ju skrivit att det inte är ett familjeföretag (i och me datt han påstår att mina påstående var direkt felaktiga tidigare så har han bekräftat att hans påhittade företag inte är ett familjeföretag heller) Vi vet ju så klart alla att detta är en bluff, men det är kul att se om han försöker ta sig ur sina motsägelsefulla påståenden :)
  • Anonym (oanständigt)

    Följer alla kommentarer med stort intresse.

    Slutsatsen som går att dra, är att fördomar lever och frodas.
    Samt att alla som svarar hängt upp sig på två saker:
    VD:s ålder
    VD:s utbildning.

    - Vem har sagt att företaget är Svenskt ?
    - Vem har sagt att det är ett familjeföretag ?
    - Vem har sagt att VD kan Svenska ?
    - Vem har sagt att VD " nyligen " fått sitt arbete?
    - Vem har sagt att jag var anställd före VD ?
    - Vem säger att du måste vara äldre för att vara VD ?
    - Vem säger att VD.ar måste ha Universitetsutbildning ?

    Ja, ni ser hur fördomarna flödar och florerar i en tråd med " uppenbar " kontroversiell fråga.

  • Anonym (oanständigt)
    Waldo skrev 2014-10-22 06:50:21 följande:
    Nu kommer jag just från industrisidan och VET hur få kvinnor vi är rent generellt i chefspositioner.
    Men tung verkstadsindustri är typ den sista utposten av det patriarkala styret i arbeteslivet

    Att du skulle ha en kvinnlig chef där är som att vinna på lotto.
    Men att du skulle ha en kvinnlig chef som är så pass ung att hon knappt hunnit ta sin examen händer inte.

    Vi kvinnor i denna branschen behöver nämligen vara riktigt välutbildade för att slåss mot männen.
    Vi behöver vara ingenjörer, minst.
    Sedan behöver vi dra ett antal tunga hundår för att nå en chefsposition

    Men det här lilla underbarnet gick tydligen från sin examen förra året direkt in på en chefsposition
    Se nej min vän, I call your bluff!
    Inte en chans att detta har hänt, men kul fantasi som tjejen i receptionen
    Hmmm

    Trodde att personer som arbetar som en VD inom tung verkstadsindustri inte borde vara full av fördomar.
    Men ingen regel utan undantag, när man läser ditt inlägg.

    Du har även en fördom mot ingenjörer,.Läser det du skriver " Vi behöver vara ingenjörer, minst "
    Tyder det som att Civilekonomer är en högre utbildning med högre status...
  • pellepelle
    Anonym (oanständigt) skrev 2014-10-22 10:21:36 följande:

    Följer alla kommentarer med stort intresse.

    Slutsatsen som går att dra, är att fördomar lever och frodas.
    Samt att alla som svarar hängt upp sig på två saker:
    VD:s ålder
    VD:s utbildning.

    -1 Vem har sagt att företaget är Svenskt ?
    -2 Vem har sagt att det är ett familjeföretag ?
    -3 Vem har sagt att VD kan Svenska ?
    -4 Vem har sagt att VD " nyligen " fått sitt arbete?
    -5 Vem har sagt att jag var anställd före VD ?
    -6 Vem säger att du måste vara äldre för att vara VD ?
    -7 Vem säger att VD.ar måste ha Universitetsutbildning ?

    Ja, ni ser hur fördomarna flödar och florerar i en tråd med " uppenbar " kontroversiell fråga.


    För det första handlar det om att sticka hål på rimligheten i din påhittade historia och för att göra detta måste man utgå från hur verkligheten ser ut. det är ingen som säger att det inte finns kvinnliga Vd:ar på 24 år inom tung verkstadsindustri. det vi säger är att det är ovanligt och att dina övriga påståenden gör det orimligt att tro att historien är san (eller allt du säger, eftersom det inte går ihop) det är skillnad mot att ha fördomar.

    Om jag säger att det ska mycket till för att man ska bli anställd som vd vid 24 års ålder utan universitetsexamen är det ju ingen fördom, det är ju ett rent faktum. det krävs ju de facto en hel del annan kompetens och erfarenhet. Det är inte en fördom. Du måste nog lära dig vad en fördom är först innan du börjar svinga med det ordet!

    Men som svar på dina frågor
    1. Spelar det någon roll i frågan? Menar du att andra länder har lägre utbildnings och erfarenhetskrav på sina vd:ar inom industrin? Vilka länder då menar du?
    2.Ingen, jag skrev dock att för att det ska vara mer rimligt att en 24-åring utan erfarenhet eller utbildning ska ta över så borde företaget vara familjeföretag. Inom sådana är det ju betydligt vanligare att vd-posten förs över av andra skäl än just kunskap och utbildning- dvs släktband. Men du har ju dementerat att det är det så nu vet vi att du eliminerat den möjligheten till räddningsplanka för din lögn. Synd för dig...
    3 Vad har det med saken att göra- vem har påstått det av oss andra menar du?
    4 & 5: "Är en äldre man som har fått en ung tjej som VD och min närmaste chef." Du "har fått" betyder att du fanns på plats först och hon började efter. "har börjat på ett jobb där..." säger motsatsen. "Har fått" betyder att en färändring skett, dvs nyligen. "Har" betyder ett konstant tillstånd- dvs inte nyligen.
    6. Ingen, varken vi eller du
    7 Ingen, varken vi eller du, men det är vanligare att man har det än att man inte har det om man jobbar som vd inom tung industri. De som inte har det är i allmänhet grundare av företag som är entreprenörer. Blir man anställd som vd krävs ju någon form av kunskapsbevis- erfarenhet eller utbildning- helst både och. Vd blir man inte bara för att man är snäll...
  • Anonym (Nyfiken)

    FAn va dumma i huvudet ni ä! Hon ber om råd, kanske har TS diktat upp lite eller så har hon det inte, Whats the Point? faktum kvarstår, TS undra vad hon ska göra, inte massa pretto arslen som skriver långa tråkiga  inlägg om Ts ljuger och vad sanningshalten är i detta, ge ett svar eller ge fan i att skriva, det är min åsikt

Svar på tråden Kåt på min chef, brud och 24 år