• Tecum

    Ska jag göra mig av med tavlan?

    Klart att du inte ska göra dig av med den! Korkat  och själviskt att kräva det. Men kanske ska du ha den i förrådet  en tid tills han mognat och blivit lite säkrare på er relation? Annars är det risk att tavlan blir en principsak, en tagg som växer in och värker sönder ert förhållande.

  • Tecum
    Tinnys skrev 2014-10-19 19:50:27 följande:

    Jag hade behållt tavlan och gjort mig av med pojkvännen.


    Är materiella ting viktigare än kärleken?
  • Tecum
    Påven Johanna skrev 2014-10-19 20:55:04 följande:
    Men detta handlar ju inte materiella ting, detta handlar om en människa som försöker sig på att beskära en annan människas liv genom att begära att tidigare liv, minnen, gåvor och liknande ska raderas ut. Det är oerhört fult gjort. 
    Ja, du har rätt och jag skrev ungefär detsamma i ett tidigare inlägg! Men uppenbarligen är han väldigt osäker och kanske rentav mår dåligt av att se tavlan. Svartsjuka är en svår åkomma och risken är att tavlan blir en symbol för hans tillkortakommanden och hans (iofs felaktiga och ologiska) föreställningar om att TS hade ett bättre liv med exet. Så varför inte ge honom en chans att mogna och acceptera att TS har ett förflutet? Det är ingen katastrof att plocka undan tavlan en tid och ge kärleken en chans. Att radera ut något permanent är det inte tal om.
  • Tecum
    Anonym (...) skrev 2014-10-20 17:19:21 följande:
    Jag velar lite mellan att ställa undan den en tid, som i betydelsen "jag älskar dig och vill att du ska må bra", samtidigt som jag vill sätta gränser; "du måste acceptera att jag har ett förflutet"..

    Egentligen är det inte mina ex som han specifikt är svartsjuk på, utan det faktum att jag hade något han själv alltid velat ha, men valde att slänga bort det (dvs jag gifte mig med min första kärlek, fick barn och planerade ett liv tillsammans med honom).

    Eventuellt kan han lära sig att hantera den vetskapen bättre ju längre vi är tillsammans, ju mer han får veta om mig och VARFÖR jag "slängde bort" förhållandet. Vi har bara varit tillsammans i 1,5 år än så länge, och har fortfarande mycket att lära om varandra.

    Jag har ett förflutet som kan vara svårt att få grepp om, jag har själv varit tvungen att gå i terapi för att lära mig acceptera min barndom och tonårstid (och egentligen behöver jag mer terapi). Det finns en direkt koppling mellan skilsmässan och saker som hänt under min uppväxt.
    Hmm, du har framställt honom som svartsjuk medan han i själva verkat tycker att du slarvade bort ett äktenskap av den typ som han själv aldrig lyckats få till? När han tänker på hur du gjorde känner han obehag och tavlan påminner honom om det, är det rätt uppfattat? Isf borde du absolut plocka ner tavlan och vänta länge med att sätta upp den igen! Annars riskerar du att hans känslor för dig försvagas och att han är rädd att du gör likadant igen. De dåliga vibbarna han får av tavlan är då riktade mot dig då han tycker att du gjorde fel. Och det är ju onödigt att påminna sin älskling om sina tillkortakommanden...
  • Tecum
    Kim Possible skrev 2014-10-20 21:05:03 följande:

    Nej, du ska göra dig av med pojkvännen. 


    Vadå ska, är det du eller TS som bestämmer vem hon ska vara ihop med?
  • Tecum
    Anonym (...) skrev 2014-10-21 10:57:59 följande:
    Den senaste dagboken, som jag fortfarande skrev i då och då (med några månaders mellanrum), låg i en hylla bredvid min säng. Jag skulle iväg en dag och göra ett ärende, och han väntade då på mig i min lägenhet. Då passade han på. Sen tyckte han det var mitt fel att han hade läst min dagbok, eftersom jag hade lämnat den framme så öppet..

    Jag tackar i alla fall för alla svar jag fått. Jag ville mest veta om det var normalt att reagera såhär över saker som finns kvar från ett tidigare förhållande (dvs om han faktiskt har en poäng, eller om han överreagerar).

    Jag tänker inte göra mig av med honom. Jag tänker inte heller göra mig av med tavlan så länge vi bor isär. Hur vi gör när vi flyttar ihop (vilket troligen inte blir förrän om några år) avgörs av hur situationen ser ut då, och om han har lärt sig hantera sina känslor annorlunda när vi väl kommit dit.

    Jag tror jag mest behövde lite mer kött på benen för att våga värna om mitt eget, och inte ge upp allt för en annan person. Sen vill jag förstås ändå att han ska må bra, så vissa kompromisser kommer jag förmodligen kunna göra. Men det får inte ske på bekostnad av sånt som är mig väldigt kärt.
    Bra att du är klok och sansad och inte tar intryck av vissa hatiska personer som skriver i tråden. Du känner din kille bäst. Kompromisser är grundläggande för att skapa stabila förhållanden och de som inte vill förstå det slutar som hatiska singlar som bara vill sabba andras relationer... 
  • Tecum
    Kim Possible skrev 2014-10-21 10:27:38 följande:
    Frågan i trådstarten är "SKA jag göra mig av med tavlan". Då svarar jag utefter det och vad jag tycker. 

    Hade du blivit lika grinig om jag skrivit "Ja, du SKA göra dig av med tavlan!"?
    Stämmer, "ska" är relevant i en fråga och då är det också okej att använda "ska" i svaret, typ "Ja du ska göra dig av med tavlan"

    Men du svarar inte på frågan utan blandar in pojkvännen som inte fanns med i frågan. Du skriver inte heller ja eller nej eller "jag tycker." Alltså blir ditt svar en ordergivning utan nyanser.

    Men jag förstår att du menade "jag tycker..." Så vi bråkar inte mer om detta. Trevlig kväll!
Svar på tråden Ska jag göra mig av med tavlan?