• Anonym (delad vårdnad)

    Inköp av vinterkläder med delad vårdnad?

    Hur gör ni som har delad vårdnad när det gäller inköp av vinterkläder?

    Jag och mitt ex har lite olika syn på detta och jag tycker det är bra att köpa kläder med kvalite och får acceptera att de kanske blir lite dyrare medans hon köper gärna lite billigare men de kanske inte håller lika länge.

    Nu vill hon att vi ska köpa kläder separat men det känns verkligen onödigt att ha dubbla uppsättningar och att dela upp kläderna så.

    Just nu så delar vi barnen så de är 6 av 14 dagar hos mig och 8 av 14 dagar hos henne och hon får allt barnbidrag.

  • Svar på tråden Inköp av vinterkläder med delad vårdnad?
  • Anonym (anonyms)

    Min kille och hans ex gör så att hon får båda barnbidragen och står för inköp av kläder. Det passar bäst för dem, men då har de ganska så lika åsikt om Vilken sorts prisklass kläderna ska vara i...

    Jag har aldrig förstått mig på det där med att man Köper dubbla uppsättningar. Det är ju BARNENS kläder, inte föräldrarnas.

    Om någon väljer att lägga mer på kläder får den väl göra det, så får väl den andra stå för andra kostnader tex.

  • Anonym (delad vårdnad)

    Här rasslade det in svar. 

    Jag betalar inget underhåll och kommer ha barnen varannan vecka inom kort. Hon får allt barnbidrag nu och visst vore det bra att ha dubbla kläduppsättningar om de blir blöta men vi skulle bara köpa en ny uppsättning.

    Hon vill försöka hitta så billiga kläder som möjligt men risken då är att de blir av sämre kvalite och det är väl här våra åsikter går isär.

  • Brumma
    Anonym (delad vårdnad) skrev 2014-10-20 13:16:34 följande:

    Här rasslade det in svar. 

    Jag betalar inget underhåll och kommer ha barnen varannan vecka inom kort. Hon får allt barnbidrag nu och visst vore det bra att ha dubbla kläduppsättningar om de blir blöta men vi skulle bara köpa en ny uppsättning.

    Hon vill försöka hitta så billiga kläder som möjligt men risken då är att de blir av sämre kvalite och det är väl här våra åsikter går isär.


    Om hon vill att ni skall köpa varsin uppsättning så tycker jag att du skall begära halva barnbidraget - det är bara att skicka in en blankett till försäkringskassan.

    Förövrigt går det utmärkt att köpa bra kläder till bra pris. Jag är vad man skulle kunna kalla "ekonomisk". Min man kallar mig ibland snål ;)
    Jag skulle aldrig tumma på kvaliten på barnens kläder men jag vägrar betala en tusenlapp för en overall eller ett par kängor... Vad jag gör istället är att kolla vilka ovaraller o kängor som fått bra i tetsernas - gärna förra årets tester. Sedan googlar jag och för det mesta hittar jag minst halva priset - ett par bra vinterkängor med högt vattenpelartryck (man kan VADA i vatten) och bra förmåga att värma OCH andas brukar gå på runt 400:- Skulle jag köpa dem i butik till fullpris brukar samma känga gå på 800 - 900:-

    Alltså - det ena utesluter inte det andra - men om DU vill ha bra kvalitet och hon vill ha det billigt så ligger det på dig att visa att ni kan få både och ;)
  • Anonym (Bea)

    Kan inte betala i proportion till era inkomster? Den aom vill köpa billiga kläder av sämre kvalitet kanske helt enkelt inte har råd att handla dyrare. Men om ni då delar på kostnaden procentuellt utifrån hur mycket ni tjänar så blir ju kostnaden lika betungande för er båda två.

  • SupersurasunkSara

    Brumma gav bra råd.

    Här får du ett till, om det är bra eller dåligt får du avgöra själv

    Om hon ni har tänkt sig att ni ska köpa en overall för 400 kr och att hennes del då blir 200 kr (om ni ska dela rakt av) så låt henne betala 200 kr och lägg till resten själv för det du anser är bra kvalité.

    När mina barn var små gjorde jag som Brumma, kollade vad som fått bäst i test. Ofta fick tex Polarn & Pyret sämre resultat än tex H&M. Så dyrt betyder inte per automatik bättre.

  • Brumma
    SupersurasunkSara skrev 2014-10-20 13:37:38 följande:

    Brumma gav bra råd.

    Här får du ett till, om det är bra eller dåligt får du avgöra själv

    Om hon ni har tänkt sig att ni ska köpa en overall för 400 kr och att hennes del då blir 200 kr (om ni ska dela rakt av) så låt henne betala 200 kr och lägg till resten själv för det du anser är bra kvalité.

    När mina barn var små gjorde jag som Brumma, kollade vad som fått bäst i test. Ofta fick tex Polarn & Pyret sämre resultat än tex H&M. Så dyrt betyder inte per automatik bättre.


    Tänkte också föreslå det. Hon betalar sin del av vad hon har råd med/kan tänka sig. Du betalar din del samt överskjutande summa. 

    Och som supersara påpekar får ofta billiga overaller bättre testresultat än dyrare märken. Ta inte för givet att dyrt är bra.
  • Anonym (delad vårdnad)
    Brumma skrev 2014-10-20 13:53:58 följande:
    Tänkte också föreslå det. Hon betalar sin del av vad hon har råd med/kan tänka sig. Du betalar din del samt överskjutande summa. 

    Och som supersara påpekar får ofta billiga overaller bättre testresultat än dyrare märken. Ta inte för givet att dyrt är bra.
    Tycker ni båda hade bra råd. Nu vet jag att Didriksson var testvinnare i Viföräldrar och känner att det är en bra overall så jag ska försöka få ut vad hon tycker är rimligt att betala och då kanske lägga till lite själv för att det ska bli bra kvalite.
  • Anonym (delad vårdnad)

    Har pratat med mitt ex nu ikväll hon hon tyckte att det blev för dyrt att köpa en Didriksson overall och McInley jacka och byxa för 1600 kr,

    Frågade kring vad hon hade hittat och vilket pris de skulle bli, känns som jag hade hittat bra kläder till rimligt pris men det var inte vad hon tyckte.

    Försökte resonera kring tanken att jag kan stå för mellanskillnaden mellan det pris hon hittar och den hon tycker är för dyr men hon kände sig tveksam.

  • Anonym (Bea)
    Anonym (delad vårdnad) skrev 2014-10-20 22:42:41 följande:

    Har pratat med mitt ex nu ikväll hon hon tyckte att det blev för dyrt att köpa en Didriksson overall och McInley jacka och byxa för 1600 kr,

    Frågade kring vad hon hade hittat och vilket pris de skulle bli, känns som jag hade hittat bra kläder till rimligt pris men det var inte vad hon tyckte.

    Försökte resonera kring tanken att jag kan stå för mellanskillnaden mellan det pris hon hittar och den hon tycker är för dyr men hon kände sig tveksam.


    Har du råd att köpa overallen själv? Det kan vara ett sätt att slippa tjafsa om småsaker.
  • Brumma
    Anonym (delad vårdnad) skrev 2014-10-20 22:42:41 följande:

    Har pratat med mitt ex nu ikväll hon hon tyckte att det blev för dyrt att köpa en Didriksson overall och McInley jacka och byxa för 1600 kr,

    Frågade kring vad hon hade hittat och vilket pris de skulle bli, känns som jag hade hittat bra kläder till rimligt pris men det var inte vad hon tyckte.

    Försökte resonera kring tanken att jag kan stå för mellanskillnaden mellan det pris hon hittar och den hon tycker är för dyr men hon kände sig tveksam.


    1600:- för allt? Det är ett hyfsat pris ;)
  • mona83
    Anonym (delad vårdnad) skrev 2014-10-20 22:42:41 följande:

    Har pratat med mitt ex nu ikväll hon hon tyckte att det blev för dyrt att köpa en Didriksson overall och McInley jacka och byxa för 1600 kr,

    Frågade kring vad hon hade hittat och vilket pris de skulle bli, känns som jag hade hittat bra kläder till rimligt pris men det var inte vad hon tyckte.

    Försökte resonera kring tanken att jag kan stå för mellanskillnaden mellan det pris hon hittar och den hon tycker är för dyr men hon kände sig tveksam.


    McInley är ett märke som jag inte tycker är värt pengarna överhuvudtaget.

    Köpte ett sett med jacka och byxa på rea för 400 kr på intersport ett år, tyckte det var ett jätte bra pris på vad jag trodde var bra vinterkläder.

    Men så skulle det tvättas och jag tyckte aldrig att kläderna såg rena ut efter tvätt.
    L.O.V.E
  • Brumma
    mona83 skrev 2014-10-21 06:58:39 följande:
    McInley är ett märke som jag inte tycker är värt pengarna överhuvudtaget.

    Köpte ett sett med jacka och byxa på rea för 400 kr på intersport ett år, tyckte det var ett jätte bra pris på vad jag trodde var bra vinterkläder.

    Men så skulle det tvättas och jag tyckte aldrig att kläderna såg rena ut efter tvätt.
    Och vi köper McInley overall för andra året i rad - för vi var så nöjda förra säsongen  - där var overallen vit o grå och var jättefin efter tvätt. Är fortfarande jättefin så lillebror kan ärva om ngt år.. ;)
    Min pappa köper nästan enbart McInley - han är en inbiten friluftsmänniska och han är nöjd ;)
  • mona83
    mona83 skrev 2014-10-21 06:58:39 följande:

    McInley är ett märke som jag inte tycker är värt pengarna överhuvudtaget.

    Köpte ett sett med jacka och byxa på rea för 400 kr på intersport ett år, tyckte det var ett jätte bra pris på vad jag trodde var bra vinterkläder.

    Men så skulle det tvättas och jag tyckte aldrig att kläderna såg rena ut efter tvätt.


    Råkade skicka innan jag skrivit klart.

    Sen kände jag mig väl inte helt nöjd med kläderna på andra vis heller vill jag minnas.

    Så det är ett märke jag bara köpt en gång och aldrig mer efter det.

    Köpt betydligt bättre vinterkläder för billigare pengar. Kläder som dessutom blev helt rena efter tvätt och fyllt samma funktion i slutändan.
    L.O.V.E
  • mona83
    Brumma skrev 2014-10-21 07:03:02 följande:

    Och vi köper McInley overall för andra året i rad - för vi var så nöjda förra säsongen  - där var overallen vit o grå och var jättefin efter tvätt. Är fortfarande jättefin så lillebror kan ärva om ngt år.. ;)

    Min pappa köper nästan enbart McInley - han är en inbiten friluftsmänniska och han är nöjd ;)


    Ja vi alla är ju olika och tycker olika .

    Fick iaf aldrig rent dotterns kläder helt, var ett rosa vitt rutigt sett. Det såg ofta gråaktigt ut även efter tvätt.
    L.O.V.E
  • Brumma
    mona83 skrev 2014-10-21 07:07:57 följande:
    Ja vi alla är ju olika och tycker olika .

    Fick iaf aldrig rent dotterns kläder helt, var ett rosa vitt rutigt sett. Det såg ofta gråaktigt ut även efter tvätt.
    Ja, tur vi är det Skrattande
    Trist när det blir så dock, det är ett relativt dyrt ställ och då vill man ha lite extra för pengarna... Jag ärver en del och har köpt en del begagnat - då gör dte liksom inget om det inte är tip top, men köper man nytt av ett märke som får bra testeresultat så är kraven och förväntningarna högre.
Svar på tråden Inköp av vinterkläder med delad vårdnad?