• Anonym (avtal)

    Vad har ni för avtal i förhållandet?

    Ni som är gifta eller sambo, vilka avtal har ni mellan er, t.ex. äktenskapsförord, att ni avtalar att sambolagen inte ska gälla ert förhållande eller liknande? Vad gäller det-bostad, pengar, något annat? Skriv gärna om ni har barn, gemensamma eller på varsitt håll.

  • Svar på tråden Vad har ni för avtal i förhållandet?
  • EnGladPingvin

    Vi är gifta och har hus, men inga barn. Inga avtal.

    Tycker det är stor skillnad på att skriva äktenskapsförord som skyddar släktgods eller förmögenhet som införskaffats innan man träffats respektive äktenskapsförord som skyddar inkomster som införskaffats under själva äktenskapet. Det förstnämnda skulle jag kunna skriva på, men inte det senare. Inkomster under äktenskapet bygger ofta på att båda parter på olika sätt drar sitt strå till stacken.

    I det fallet som här beskrivs har hon bl.a. flyttat från ett annat land, hon har varit hemma med deras gemensamma barn, m.m. Om hon inte gjort de uppoffringar hon har gjort hade han inte kunnat ha den familj han har och samtidigt jobba som han gör. Det är inte bara avlönat arbete som bör räknas. Jag hade inte skrivit på om jag var hon och jag hade heller inte skaffat ytterligare barn med den mannen innan han förstod och accepterade det.

  • Anonym (P)

    Är skild men om jag gifter mig igen är äktenskapsförord ett krav. Har varit gift en gång innan och det blev en dyr skilsmässa. 

  • Anonym (Det löser sig.)

    Vi är gifta men har inga avtal. Jag har betalt nästan allt under hela vårt förhållande då hon studerat och nu är arbetslös. Jag lade också in alla pengar när vi köpte hus och bil och står för hela kostnaden när det gäller räntor, amorteringar, försäkringar och annat. Hon hade dock en hel del sparade pengar (motsvarande vad jag lade in i huset) som nu är en del av vår buffert.

  • Anonym (Vi har)

    Vi är sambo och har skrivit avtal som avtalat bort sambolagen då den ena av oss gått in med mer pengar i lägenhetsköpet än den andre. Den som betalat minst har ett barn som bor med oss på halvtid.

  • Anonym (Vuxen)

    Lever idag ensam efter att min sambo avlidit, men vi hade inbördes testamente, varandra som förmånstagare på alla försäkringar och återbetalningsskydd på t ex tjänstepensionen.

    Detta betyder att jag fick behålla huset, alla våra besparingar samt att jag fick ut försäkringsbelopp och så får jag hans tjänstepension under 5 år.

    Det är jätteviktigt att man ser över allt detta, speciellt om man som vi inte har barn. Det är i alla fall en ekonomisk trygghet och i mitt fall handlade det om närmare 1,5 milj.

  • Anonym (e)

    Gifta, snart 3 barn. Gemensam ekonomi. Allt mitt är hans allt hans är mitt.

  • Ingram

    Gift och har en son på 7 år.
    Vi har ett äktenskapsförord eftersom min man har en bra summa pengar och ett mycket framgångsrikt företag, dock avser detta äktenskapsförord bara tillgångarna han tog med sig in i äktenskapet.
    De pengar han tjänat (som delvis investeras), våra gemensamma bostäder och vårt gemensamma företag omfattas inte utav det och vid en eventuell skilsmässa så delar vi hälften vardera.

  • ulfsas
    Anonym (inga 2) skrev 2014-10-21 21:32:07 följande:

    Han tänker tokigt tycker jag. De delar på arbetet och borde därför även dela på pengarna. Jag hade försökt att prata med honom, om jag var frun, och försökt komma till botten med varför han känner som han gör. Jag hade inte skrivit på något äktenskapsförord som satte mig på bar backe vid en skilsmässa.
    Det är pga sådant här som man skall skriva papper innan man gifter sig eller blir sambos och det kommer barn in i bilden. 
    Då kan man välja om man vill in i förhållandet eller inte.
    De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
  • ulfsas
    Anonym (P) skrev 2014-10-21 21:56:56 följande:
    Är skild men om jag gifter mig igen är äktenskapsförord ett krav. Har varit gift en gång innan och det blev en dyr skilsmässa. 
    Samma här. Det skulle vara ett krav av nödvändighet för min del. Dyrt att skiljas.
    De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
  • jenny99

    Vi är gifta och har gemensamma barn.Vi har inget avtal utan delar på allt.Däremot om han skulle få ett arv så anser jag att det är hans,han bestämmer vad pengarna ska gå till.Vi har varit separerade tidigare och inte heller då bråkade vi nånsin om vem som skulle ha vad.

  • Anonym (.-.-.-.)
    Anonym (avtal) skrev 2014-10-21 21:05:33 följande:

    Jag har själv inget avtal med min man, vi har inga barn än.
    Men en vän till mig som har varit ihop med sin fru i 7-8 år, berättade nyss för mig att han krävde att de skulle skriva ett äktenskapsförord. NU, 8 år och 2 barn senare!!!!! Förvånad Hans fru är inte från Sverige och de flyttade hit för några år sen och då gifte de sig, precis innan deras första barn kom. Då hade han inte sagt ett ord om att de skulle skriva på ett sådant avtal.

    Innan de flyttade hit bodde de i ett tredje land och både jobbade med ok löner. Men under tiden hon har bott i Sverige har hon inte jobbat, hon pluggade svenska och sedan var hon mammaledig med deras barn. Han berättade att de vill ha ett till barn inom kort så jag antar att hon kommer att vara mammaledig även med detta barn. Han har en chefsposition och "kan" inte vara pappaledig. Han är inte heller intresserad av att hjälpa till hemma då han är trött så hon sköter allt kring barn och hem.

    Nu ska de köpa ett stort hus i en av Stockholms finare förorter och han menar att hon skulle avsäga sig rätten till huset så det blir hans ifall de skiljas.

    Vad tycker ni, gör han rätt? Hade ni gjort samma i hans situation? Vad hade ni gjort i fruns situation?


    Hon ska för sin egen skull självklart inte skriva på och han kan inte göra ett dugg åt det

    Att ens komma med det hade rest varningsflagg hos mig, aldrig att jag hade skrivit på däremot kanske jag hade skrivit på skilsmässopapper till honom efter det för jag hade sett det som ett stort svek och tror inte jag hade velat leva med en så lömsk person
  • Gladskit

    Vi är gifta och har inget annat skrivet utöver det. Det har vi inte behov av.
    Men när vi flyttade ihop och blev sambos så hade mannen en summa med sig in som blev kontantinsats till vår första lägenhet. Där hade vi skrivit att han hade rätt att få tillbaka det kapitalet först, vid en eventuell försäljning och separation.

  • Duckan

    "Nu ska de köpa ett stort hus i en av Stockholms finare förorter och han menar att hon skulle avsäga sig rätten till huset så det blir hans ifall de skiljas."

    Det där låter inte ok i mina öron.

  • Duckan

    "Nu ska de köpa ett stort hus i en av Stockholms finare förorter och han menar att hon skulle avsäga sig rätten till huset så det blir hans ifall de skiljas."

    Det där låter inte ok i mina öron.

  • Fia 28

    Sambon har barn sen tidigare och vi har ett testamente över lägenheten som vi äger tillsammans. Sambolagen i Finland ser inte likadan ut som den gör i Sverige.

Svar på tråden Vad har ni för avtal i förhållandet?