• Anonym (Mamman)

    Ammar min 14 månaders, folk tycker det är äckligt.

    Hej!

    jag fick mitt första barn för 14 månader sen och jag ammar fortfarande barnet. Främst för att det är det enklaste sättet att söva och trösta barnet, men också för att det är mysigt och det fungerar så bra.

    När jag var gravid uttryckte svågern och svärfar att det är äckligt att amma stora barn. De sa att när barnen börjar gå eller försöker gräva fram tissen själv så ska man sluta.

    Efter det har jag inte vågat berätta åt någon att jag fortfarande ammar. Varför är det äckligt? Jag förstår inte vad som är fel med att amma stora barn.. :(

    Snart kommer julen, och jag tror inte att barnet kommer vela sluta amma tills dess. Vi kommer spendera julen med svärfamiljen och de kommer nog märka att barnet ännu ammas då h*n visar tydligt vad h*n vill och har börjat säga "tisse" när h*n vill ha bröstet. Jag är orolig att de då kommer säga något eller börja prata bakom ryggen om mig.

    Så varför är det äckligt? Borde jag sluta amma? När ska man sluta amma? Och vad ska jag säga åt svärfamiljen så de slutar tycka jag är äcklig?

  • Svar på tråden Ammar min 14 månaders, folk tycker det är äckligt.
  • Kräk
    Anonym (Vidrigt) skrev 2014-10-27 09:01:07 följande:

    Som sagt, när ni känner er träffade så tar ni, bland andra, du, till personliga påhopp och försök till härskarteknik. Men se, det säger mer om dig än om mig. Vidrigt med ammande av barn i annat syfte än mat är det i vilket fall som. Även om du kommer med ursäkten att det är "mysigt" att barnet suger på ditt bröst. Det är ju ännu värre än att du "bara" stoppar bröstet i munnen på barnet istället för napp eller snuttefilt. Jag tycker att du borde hitta annat mys. Just saying.


    Och dina åsikter om att det är "vidrigt" säger mer om dig än vad min positiva inställning till småbarnsamning säger om mig. Det är du och inte jag som sexualiserar amning. Just saying.
  • Tangent
    Anonym (Vidrigt) skrev 2014-10-27 09:01:07 följande:
    Som sagt, när ni känner er träffade så tar ni, bland andra, du, till personliga påhopp och försök till härskarteknik. Men se, det säger mer om dig än om mig. Vidrigt med ammande av barn i annat syfte än mat är det i vilket fall som. Även om du kommer med ursäkten att det är "mysigt" att barnet suger på ditt bröst. Det är ju ännu värre än att du "bara" stoppar bröstet i munnen på barnet istället för napp eller snuttefilt. Jag tycker att du borde hitta annat mys. Just saying.
    Bröstet är orginalet, nappen är ett subsitut. Vissa barn vägrar napp, snuttefilt och gosdjur. Pappan kan trösta och gosa genom t ex kramar.
  • Donum
    Anonym (Vidrigt) skrev 2014-10-27 09:01:07 följande:

    Som sagt, när ni känner er träffade så tar ni, bland andra, du, till personliga påhopp och försök till härskarteknik. Men se, det säger mer om dig än om mig. Vidrigt med ammande av barn i annat syfte än mat är det i vilket fall som. Även om du kommer med ursäkten att det är "mysigt" att barnet suger på ditt bröst. Det är ju ännu värre än att du "bara" stoppar bröstet i munnen på barnet istället för napp eller snuttefilt. Jag tycker att du borde hitta annat mys. Just saying.


    Inser du att du sexualiserar amning?
  • Donum

    Tycker att du ska amma så länge barnet vill det. Jag har ammat våra bägge tills de själva valde bort det. Otroligt smidigt jämfört med att aktivt avveckla amningen under gråt och tandagnisslan.

  • Anonym (Vidrigt)
    Kräk skrev 2014-10-27 09:09:07 följande:
    Och dina åsikter om att det är "vidrigt" säger mer om dig än vad min positiva inställning till småbarnsamning säger om mig. Det är du och inte jag som sexualiserar amning. Just saying.
    Att du inte vill se skillnad mellan att mamman ammar för att barnet ska få mat eller att hon gör det för att det är mysigt och för att trösta ett barn får stå för dig. Men att se lite mer nyanserat på saken istället för att bara upprepa mantrat "amning är bra, amning är bra, ......" för sig själv underlättar.
  • Anonym (Vidrigt)
    Donum skrev 2014-10-27 09:16:22 följande:
    Inser du att du sexualiserar amning?
    Inser du att det inte handlar om amning för att barnet ska få mat?
  • Kräk
    Anonym (Vidrigt) skrev 2014-10-27 09:32:00 följande:

    Att du inte vill se skillnad mellan att mamman ammar för att barnet ska få mat eller att hon gör det för att det är mysigt och för att trösta ett barn får stå för dig. Men att se lite mer nyanserat på saken istället för att bara upprepa mantrat "amning är bra, amning är bra, ......" för sig själv underlättar.


    Och du inser tydligen inte att amning inte enbart handlar om mat utan att det handlar om tröst och närhet OCKSÅ. När de blivit större behöver de inte amningen primärt för näring, nej. Men det fyller fortfarande behovet av tröst och närhet på ett mycket effektivt sätt. Sen att du anser det vara "fel" sätt att trösta och mysa på har du full rätt att göra. Precis som att jag har full rätt att anse substitut som en bröstattrapp och snuttefilt vara "fel" sätt att trösta på. För min del är det ingen skillnad på att amma för mat och att amma för tröst/närhet. Amning är både och.
  • Kräk
    Anonym (Vidrigt) skrev 2014-10-27 09:32:35 följande:

    Inser du att det inte handlar om amning för att barnet ska få mat?


    Spelar det någon roll egentligen då? Finns gott om kvinnor vars spädbarn får den absoluta majoriteten av sin näring genom nappflaska, men som ändå väljer att hobbyamma för närhetens skull. Lång ifrån alla ser amning som näringskälla primärt, de har inte mindre rätt än vad du har.
  • Anonym (Vidrigt)
    Kräk skrev 2014-10-27 09:39:23 följande:
    Och du inser tydligen inte att amning inte enbart handlar om mat utan att det handlar om tröst och närhet OCKSÅ. När de blivit större behöver de inte amningen primärt för näring, nej. Men det fyller fortfarande behovet av tröst och närhet på ett mycket effektivt sätt. Sen att du anser det vara "fel" sätt att trösta och mysa på har du full rätt att göra. Precis som att jag har full rätt att anse substitut som en bröstattrapp och snuttefilt vara "fel" sätt att trösta på. För min del är det ingen skillnad på att amma för mat och att amma för tröst/närhet. Amning är både och.
    Bra att veta att du enbart kan trösta ditt barn genom att stoppa bröstet i munnen på henne eller honom. Vissa av oss andra har mer fantasi än så. Och kan ha det mysigt utan att ungen är på bröstet hela tiden. Det slutades med när barnet slutade vara beroende av amning och/eller ersättning för föda.
  • Anonym (Vidrigt)
    Kräk skrev 2014-10-27 09:44:56 följande:
    Spelar det någon roll egentligen då? Finns gott om kvinnor vars spädbarn får den absoluta majoriteten av sin näring genom nappflaska, men som ändå väljer att hobbyamma för närhetens skull. Lång ifrån alla ser amning som näringskälla primärt, de har inte mindre rätt än vad du har.
    Då faller hela argumentationen som många kvinnor kommer dragande med, nämligen att de får minsann slänga fram tuttarna var som helst för att barnet behöver mat. Jag börjar tro att det definitivt handlar om annat. Typ att vissa bara vill slänga fram tuttarna. Jag tycker att det är pervest att trösta ett barn som är äldre än typ 10 månader genom att trycka tutten i munnen på det och låta det ligga och pilla på bröstet och ner med hela armen i tröjan och sådant man ser folk hålla på med. Som sagt, jag tycker att det är vidrigt och perverst och speciellt när kvinnan dessutom själv säger att de gör det för att det är mysigt. Det är mycket som män kan göra för att det är mysigt (och då menar jag inte utnytttjande) men då minsann sätter FL-maffian igång och kallar männen för allt möjligt. Men att en kvinna trycker bröstet i munnen på ungen för att det är mysigt, då ljuder det annorlunda i skällan.
Svar på tråden Ammar min 14 månaders, folk tycker det är äckligt.