• Anonym (ofrivillig cannabisbrukare)

    Vad göra åt cannabisrökande granne?

    Jag bor på 3e våningen i ett bostadshus där det finns totalt 5 lägenheter. Jag trivs väldigt bra förutom en sak! Min granne längst ner röker gräs dagarna i ända och det stinker i hela trappan samt i mitt kök då det verkar färdas genom fläktsystemet (min vilda gissning). En riktigt sötsliskig stark doft som gör att man får huvudvärk... Och jag vet att det är just denna granne då det luktar som värst utanför hens dörr och hen är dessutom den enda som känns logisk av alla mina grannar, att bruka cannabis.

    Jag störs så mycket av detta men vet liksom inte riktigt hur jag ska tackla problemet, jag tror jag är för feg att säga till han face to face så jag aldrig pratat med han förr... Hur ska man gå tillväga? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-28 17:46
    Okej ordet hen tappade sitt syfte när jag skrev han sen, men mindre viktigt :D

  • Svar på tråden Vad göra åt cannabisrökande granne?
  • MEE83
    Anonym (off topic) skrev 2014-11-02 19:16:06 följande:
    Det finns inget värre än omogna människor som tror sig inte behöva fälja de regler som övriga samhället följer

    I klarspråk - skriver man under ett kontrakt och samtidigt förbinder sig att följa de regler som finns kan man inte sitta och gnälla sen för att man få ta konsekvenserna, samhället är inte en curlande förälder
    Nej jag håller med, regler skall följas, samhällets hypokritiska inställning till alkohol kontra cannabis kan inte ens de mest skeva och cannabisfientliga individerna förneka dock.

    Och om dom gör det, så kan man avförda dom som just skenheliga hypokriter  tämligen omgående.
  • Anonym (off topic)
    Anonym (Jeremiah) skrev 2014-11-02 19:06:25 följande:

    Ser mycket tjafs om att grannen är missbrukare, hur kan man fastställa det på den info som finns i TS undrar jag? :/


    de som använder olagliga droger vill ju ibland kallas 'brukare' fast vi kan ju för enkelhetens skull använda det korrekta ordet 'knarkare' om ts cannabisanvändande grannen om du hellre vill det?

    "knarka" - använda narkotika
    (källa SAOL)

    "I Sverige är narkotiska preparat indelade i fem grupper "


    Förteckning I:
    Narkotika som normalt inte har medicinsk användning. Praktiskt taget alla dessa medel är förbjudna och samtliga medför hög missbruksrisk. Exempel: marijuana (cannabis) och heroin.
    (källa: Läkemedelsverket)

    Så visst kan vi i fortsättningen kalla grannen knarkare om du hellre föredrar det? Glad
  • Anonym (idioti)
    Anonym (off topic) skrev 2014-11-02 19:27:34 följande:
    de som använder olagliga droger vill ju ibland kallas 'brukare' fast vi kan ju för enkelhetens skull använda det korrekta ordet 'knarkare' om ts cannabisanvändande grannen om du hellre vill det?

    "knarka" - använda narkotika
    (källa SAOL)

    "I Sverige är narkotiska preparat indelade i fem grupper "


    Förteckning I:
    Narkotika som normalt inte har medicinsk användning. Praktiskt taget alla dessa medel är förbjudna och samtliga medför hög missbruksrisk. Exempel: marijuana (cannabis) och heroin.
    (källa: Läkemedelsverket)

    Så visst kan vi i fortsättningen kalla grannen knarkare om du hellre föredrar det? Glad

    Du kanske borde kolla upp vad stigman du använder betyder i själva verket, enligt Bejerot, fadern till dagens politik så skulle knarkare vara en smittohärd som likt syfilis skulle bekämpas med alla medel, jag tycker inte om att försöka avhumanisera andra människor, den delen lämnar jag åt rasister som dömer andra efter utseende eller som i det fallet ETT val.


    Att cannabis sedan har medicinska egenskaper som kan tillämpas på hundratals olika tillstånd skiter vi stort här, i sverige har vi bara en baserad cannabis medicin än så länge inget annat existerar...


    Att cannabis är inte beroendeframkallande i motsatsen till alkohol skiter vi också i, alltså ibland har jag bara lust att snällt klappa folk på huvudet likt ett fem åring och be dom dra nått gammalt över sig för uppenbarligen lever dom inte upp till kraven ett vuxet diskussion innefattar.


     

  • Anonym (off topic)
    MEE83 skrev 2014-11-02 19:23:54 följande:
    Nej jag håller med, regler skall följas, samhällets hypokritiska inställning till alkohol kontra cannabis kan inte ens de mest skeva och cannabisfientliga individerna förneka dock.

    Och om dom gör det, så kan man avförda dom som just skenheliga hypokriter  tämligen omgående.
    1. Nu är det så at tvi har dom lagar vi har i Sverige, dina personliga åsikter angående cannabis ändrar itne att det är olagligt

    2. Sen är det så att har man skrivit under ett kontrakt så har man förbundit sig till de regler och förordningar som finns

    3. Sen vore det intressant at thöra om din inställnign till hotfulla människor, tycker du det är ok att hota och försöka skrämma människor till att inte anmäla, är det ett rättsamhälle du vill ha oavsett vad du tycker personligen om droger?

  • Anonym (off topic)
    Anonym (idioti) skrev 2014-11-02 19:34:36 följande:

     


    Du får inget mer svar från mig då du är en ynklig och  obehaglig människa och ditt tidigare inlägg har blivit anmäld.

    Människor som anser hot och hämnd som acceptabelt är människor som inte ska uppmuntras, jag hoppas du tar tag i dina problem och söker hjälp men jag kommer inte svara på dina inlägg då jag finner dig otroligt obehaglig i dina inlägg mot ts med påhopp och sen med hopp om hämnd och förtäckta hot för att skrämma ts.

    Nu får du inget svar från mig mer för såna som du ska inte uppmuntras
  • Anonym (idioti)
    Anonym (off topic) skrev 2014-11-02 19:42:19 följande:
    Du får inget mer svar från mig då du är en ynklig och  obehaglig människa och ditt tidigare inlägg har blivit anmäld.

    Människor som anser hot och hämnd som acceptabelt är människor som inte ska uppmuntras, jag hoppas du tar tag i dina problem och söker hjälp men jag kommer inte svara på dina inlägg då jag finner dig otroligt obehaglig i dina inlägg mot ts med påhopp och sen med hopp om hämnd och förtäckta hot för att skrämma ts.

    Nu får du inget svar från mig mer för såna som du ska inte uppmuntras

    Till knarkkrigare som dig säger jag bara en sak, suck.


    Jag går i det fallet mer efter princip att kunskap är makt och där är du maktlös.


    läs upp dig lite så även du kommer bli nånstans och blir en fungerande tolerant människa som inte sargar din omgivning.


    En fråga har jag, ändring är på gång, kommer du vara lika rabiat och fördomsfull när cannabis säljs lagligt till myndigt folk?


    Kommer du fortfarande döma folk efter drogval och försöka förminska dom som följd eller kommer du acceptera att folk har olika smak och önskemål?


     

  • MEE83
    Anonym (off topic) skrev 2014-11-02 19:37:49 följande:
    1. Nu är det så at tvi har dom lagar vi har i Sverige, dina personliga åsikter angående cannabis ändrar itne att det är olagligt

    2. Sen är det så att har man skrivit under ett kontrakt så har man förbundit sig till de regler och förordningar som finns

    3. Sen vore det intressant at thöra om din inställnign till hotfulla människor, tycker du det är ok att hota och försöka skrämma människor till att inte anmäla, är det ett rättsamhälle du vill ha oavsett vad du tycker personligen om droger?
    1. Så sant som det var sagt, och dessa lagar är hypokritiska i fallet alkohol kontra cannabis. Om man inte inser eller förnekar det så är man per definition en skenheliga hypokriter som kan avfärdas tämligen omgående.

    2. Ja? 

    3. Vad har detta med saken att göra? Dom flesta som brukar cannabis är vanliga medborgare, förvärvsarbetande skattebetalare och följer Sveriges lagar med just det undantag att dom brukar cannabis lite då och då. Dom återfinns inom i praktiken alla yrkeskategorier och i alla socioekonomiska grupper.

    Att du vill klassificera alla cannabis brukare som knarkare är helt ok. Men det handlar ju om att du försöker använda ett ord som är klassiskt negativt laddat för att få dessa personer att framstå i sämre dager.
  • Anonym (Jeremiah)
    Anonym (ofrivillig cannabisbrukare) skrev 2014-11-02 19:12:32 följande:

    Jag tycker i alla fall att man har problem med användandet av cannabis om man röker på åtminstone vid 2 tillfällen om dagen ... 


    Jaha så det är hur ofta man brukar en drog som avgör om man missbrukar den eller inte? I så fall känner du många missbrukare av den centralstimulerande (samma fack som kokain) drogen koffein.

    Nej, ta och kika på DSM-IV så ser du att missbruk är ett begrepp som tar fasta på drogbrukets sociala konsekvenser. Vad vet du om dessa hos din granne?
  • Anonym (off topic)
    MEE83 skrev 2014-11-02 19:50:59 följande:
    1. Så sant som det var sagt, och dessa lagar är hypokritiska i fallet alkohol kontra cannabis. Om man inte inser eller förnekar det så är man per definition en skenheliga hypokriter som kan avfärdas tämligen omgående.

    2. Ja? 

    3. Vad har detta med saken att göra? Dom flesta som brukar cannabis är vanliga medborgare, förvärvsarbetande skattebetalare och följer Sveriges lagar med just det undantag att dom brukar cannabis lite då och då. Dom återfinns inom i praktiken alla yrkeskategorier och i alla socioekonomiska grupper.

    Att du vill klassificera alla cannabis brukare som knarkare är helt ok. Men det handlar ju om att du försöker använda ett ord som är klassiskt negativt laddat för att få dessa personer att framstå i sämre dager.
    1. oavsett vad du tycker och kallar dessa lagar så finns dom, du är ju självklart medveten om att dom finns och at tdet finns konsekvenser att bryta mot de regler och lagar som finsn eller hur

    2. Ts granne har skrivit på ett kontrakt han borde alltså vara medveten om vilka regler han har att hålla sig till när det gälle boendet eller hur? Dessa har han antingen ,medvetet struntat i eller så är han inte kapabel att förstå vad han skrivit under och då bör han inte bp själv, oavsett vilket så gäller samma regler som för oss andra även för cannabisanvändare, eller hur?
    Du vet mycket väl vad som menas med punkt 3,

    3. Låt mig försöka igen - tycker du det är ok att använda sig av hot eller försöka skrämma folk att inte anmäla drogmissbrukare som stör sin omgivning. Ställer du dig bakom din menlingsfrändes uttalande till TS? tycker du det är ok?

    Sen är det inte jag som klassificerat det utan SAOL och Läkemedlelsverket, om du vill få en förändring av vad som står i svenska akademins ordlista och hur Läkemedelsverket klaicifcerar preparat förslår jag att du tar upp det med dom,
  • Anonym (Jeremiah)
    Anonym (off topic) skrev 2014-11-02 19:27:34 följande:
    de som använder olagliga droger vill ju ibland kallas 'brukare' fast vi kan ju för enkelhetens skull använda det korrekta ordet 'knarkare' om ts cannabisanvändande grannen om du hellre vill det?

    "knarka" - använda narkotika
    (källa SAOL)

    "I Sverige är narkotiska preparat indelade i fem grupper "


    Förteckning I:
    Narkotika som normalt inte har medicinsk användning. Praktiskt taget alla dessa medel är förbjudna och samtliga medför hög missbruksrisk. Exempel: marijuana (cannabis) och heroin.
    (källa: Läkemedelsverket)

    Så visst kan vi i fortsättningen kalla grannen knarkare om du hellre föredrar det? Glad
    För all del. Att kalla honom knarkare är ju åtminstone korrekt, även om jag personligen inte gillar ordet eftersom det har tillägnats en negativ klang.
  • MEE83
    Anonym (off topic) skrev 2014-11-02 20:00:59 följande:
    1. oavsett vad du tycker och kallar dessa lagar så finns dom, du är ju självklart medveten om att dom finns och at tdet finns konsekvenser att bryta mot de regler och lagar som finsn eller hur

    2. Ts granne har skrivit på ett kontrakt han borde alltså vara medveten om vilka regler han har att hålla sig till när det gälle boendet eller hur? Dessa har han antingen ,medvetet struntat i eller så är han inte kapabel att förstå vad han skrivit under och då bör han inte bp själv, oavsett vilket så gäller samma regler som för oss andra även för cannabisanvändare, eller hur?
    Du vet mycket väl vad som menas med punkt 3,

    3. Låt mig försöka igen - tycker du det är ok att använda sig av hot eller försöka skrämma folk att inte anmäla drogmissbrukare som stör sin omgivning. Ställer du dig bakom din menlingsfrändes uttalande till TS? tycker du det är ok?

    Sen är det inte jag som klassificerat det utan SAOL och Läkemedlelsverket, om du vill få en förändring av vad som står i svenska akademins ordlista och hur Läkemedelsverket klaicifcerar preparat förslår jag att du tar upp det med dom,
    1. Ja, och det är tragiskt att våra lagstiftare inte inser att våra lagar i detta fallet är hypokritiska. Detta kommer korrigeras med tiden dock, då dagens unga är betydligt mer rationella när det gäller Cannabis och en framtida legalisering är bara en fråga om när, inte om.

    2. Ja, och det finns betydligt bättre sätt att förhålla sig till situationen än att sätta dit sin granne, man kan ta en diskussion om det, två vuxna individer borde klara av att lösa situationen utan att en tredje part behöver involveras. Funkar inte det kan man påkalla hyresvärd.

    3. Jag tycker aldrig hot är ok.

    Jag bryr mig inte om hur det klassificeras, jag skrev att det är ok att kalla cannabis brukare knarkare. Det är bara ett ord, det blir ett väldigt trubbigt sätt att beskriva en person som brukar cannabis dock eftersom dom flestas definition av vad en knarkare är inte överensstämmer med hur en vanlig cannabis brukare är.
  • Anonym (Jeremiah)

    För övrigt tycker jag snarare det är du som är obehaglig, off topic. Du har i den här tråden flera gånger påstått att en knarkare är ingen man gärna möter. Med andra ord har du buntat ihop alla människor som brukar en illegal drog till en homogen grupp som alla enligt ditt resonemang skulle tänka och bete sig likadant. Absurt.

  • Anonym (off topic)
    Anonym (Jeremiah) skrev 2014-11-03 12:23:11 följande:

    För övrigt tycker jag snarare det är du som är obehaglig, off topic. Du har i den här tråden flera gånger påstått att en knarkare är ingen man gärna möter. Med andra ord har du buntat ihop alla människor som brukar en illegal drog till en homogen grupp som alla enligt ditt resonemang skulle tänka och bete sig likadant. Absurt.


    ja med tanke på det obehagliga uppträdandet anonym(idioti) uppvisade i ett inlägg mot ts som blev borttaget så är det inte konstigt att man tycker det skulle vara obehagligt att möta knarkare och dess förespråkare(som allt som oftast är samma personer)

    Medans inlägget från denne var kvarvar kvar såg jag inte DIG reagera på det hotfulla och olämpliga beteendet, du sa inte ifrån eller markerade att det var fel, inte en reaktion alltså men så fort som inlägget är borttaget kommer du med ditt inlägg alltså.

    Låt mig då ge ett enkelt svar, att man behandlar knarkare med avsmak/rädsla/sorg/ilska etc är pga av krankarnas beteende, de tär alltså dom/ni själva som har åsamkat den negativa klang ordet knarkare ger,.
    men som i vanlig ordning tar man aldrig något ansvar själv utan det ska läggas på de som inte använder droger.


  • Anonym (Jeremiah)
    Anonym (off topic) skrev 2014-11-03 14:19:51 följande:
    ja med tanke på det obehagliga uppträdandet anonym(idioti) uppvisade i ett inlägg mot ts som blev borttaget så är det inte konstigt att man tycker det skulle vara obehagligt att möta knarkare och dess förespråkare(som allt som oftast är samma personer)

    Medans inlägget från denne var kvarvar kvar såg jag inte DIG reagera på det hotfulla och olämpliga beteendet, du sa inte ifrån eller markerade att det var fel, inte en reaktion alltså men så fort som inlägget är borttaget kommer du med ditt inlägg alltså.

    Låt mig då ge ett enkelt svar, att man behandlar knarkare med avsmak/rädsla/sorg/ilska etc är pga av krankarnas beteende, de tär alltså dom/ni själva som har åsamkat den negativa klang ordet knarkare ger,.
    men som i vanlig ordning tar man aldrig något ansvar själv utan det ska läggas på de som inte använder droger.
    Du är mästare på att generalisera. Alla som brukar illegala droger är knappast farliga, om du tror det. Faktum är att cannabis ruseffekt lugnar ner människor, den gör dem knappast aggressiva eller liknande. Du bör vara försiktigare med människor som har alkohol i blodet, i så fall.
  • Anonym (off topic)
    Anonym (Jeremiah) skrev 2014-11-03 18:19:29 följande:
    Du är mästare på att generalisera. Alla som brukar illegala droger är knappast farliga, om du tror det. Faktum är att cannabis ruseffekt lugnar ner människor, den gör dem knappast aggressiva eller liknande. Du bör vara försiktigare med människor som har alkohol i blodet, i så fall.
    Jag har inte sagt att alla som brukar är farliga däremot säger jag att det är knarkarna själva som är orsaken till den negativa bemötande dom får.
    Så om man vill bli arg så kanske man ska rikta skulden där den hör hemma dvs de som har orsakat den negativa klangen hos ordet knarkare - knarkarna själva

    Jag är dessutom självklart även försiktig med fulla människor, det har väl knappast undågtt någon att folk som är påverkade av droger, må det vara lagliga eller olagliga, kan vara en fara både för sig själva och samhället.
    Självklart hade ts fått rådet at anmäla om grannen varit påverkad av alkohol, det har dessutom hänt att påverkade grannar kan bli agressiva och skada sina grannar, det är därför jag finner det så förkastligt att komma med hot som vissa gjorde i denna tråden och försöka skrämma ts.

    Sen - Jag håller inte med dig i det du säger men du har fört fram din åsikt på ett sätt som inte varit menat att skrämma eller hota andra, därför har du också fått svar från mig. Men hädanefter så väljer jag att inte bemöta dig heller för inte med ett ord bemöter du din meningsfrändes dåliga beteende och tar avstånd från det, du anmärker på generaliserande men säger inte med ett ord något om människor som anser det vara rätt och riktigt att hämnas eller som för fram hotfulla inlägg i syfte att skrämma ts och andra till att inte agera mot droganvändare därför finner jag dig lika illa.
    Så där du en gång trots allt fick respekt för hur du förde fram din åsikt så får du nu förakt för hur du inte fördömer dåligt beteende bara för att det råkar komma frånnågon som i grunden tycker samma som du. I min ögon är du alltså lika illa.

    Att en grupp droganvändare håller varandra om ryggen är inget nytt men det finns en gräns där man måste markera vad som är rätt och fel och sitter man och ylar som vissa hur hemskt det är att anmäla en granne medans man samtidigt tittar åt andra hållet när någon beter sig dåligt och för fram hot i syfte at skrämma ts ja då får man ingen respekt eller respons mer.
    Väx upp


  • Anonym (Pea)
    Anonym (idioti) skrev 2014-11-02 19:18:07 följande:

    har inte sett ens ett kontrakt som förbjuder rökning inomhus, störs man sedan av nått så tycker jag en normal reaktion är att gå och se till problemet försviner.


    Man sitter inte kväll efter kväll och bara bygger upp aggression för att i slutändan bifoga skada på andra för att man är okapabel att ta hand om sig själv.

    Med samma argument kan man rättfärdiga andra brott som våldtäkt rån och så vidare...


    Men är du på riktigt dum i huvudet? Det handlar om att en person blivit irriterad på en annan för att den för sig illa - och har polisanmält. Det finns INGEN ursäkt för att begå brott som våldtäkt eller rån!
  • Anonym (ring på?)
    Anonym (Pea) skrev 2014-11-03 18:50:45 följande:
    Men är du på riktigt dum i huvudet? Det handlar om att en person blivit irriterad på en annan för att den för sig illa - och har polisanmält. Det finns INGEN ursäkt för att begå brott som våldtäkt eller rån!

    Man är borta i två dygn och det första man ser när man loggar på är samma skit som innan, för det första raring, rån och våldtäkt har offer och förövare som utsätter offren för en icke önskad handling.


    Att bruka droger saknar offer, det är först när lagstiftningen blandar sig ibland tack vare personer som inte riktigt tänker ordentligt som offer skapas.


    Och innan du börjar med att ts är ju minsann offret, så är hon mycket riktigt ett offer, av sitt sociala handikapp som tydligen hindrade henne att agera som en vuxen individ.
    Vi, stora då med åldern inne löser våra problem med dialog, det är bara på dagiset man springer till fröken när man har problem, eller i det fallet polisen som ställer till mycket reella skador på andra människor.

  • xXxWeedSmokerxXx

    Du kan inte låta grannen ta cannabis, tänk om han tar en för mycket och dör? 
    Dessutom är det olagligt och brottslingar ska tillrättavisas.
    Ring och tipsa polisen genast!

Svar på tråden Vad göra åt cannabisrökande granne?