• Anonym (Man)

    Problem med svärföräldrar som uttrycker missnöje med mina bröllopsplaner.

    Jag har hamnar i en sån jävla trist konflikt med mina svärföräldrar. Jag är en kille med utländskt påbrå. Min tjej är svensk. Till sommaren ska vi gifta oss. Jag är 26 och hon är 25. Till en början kom hennes föräldrar med störande påpekanden om att man inte ska behöva gifta sig och dittan och datten. Detta ignorerades. Hur som helst... Nu till bröllopsplaneringen. Min tjej har varit med på en del av minsläkts bröllop och hon har varje gång tyckt att det varit väldigt roligt. Våra bröllop brukar innehålla mycket party, dans och massa mat, samt en hel del folk. När vi började planera mitt bröllop sa hon "för mig kvittar det, vi gör ett bröllop enligt dina traditioner för jag tycker era bröllop är så roliga". Hon överlät hela planeringen till mig. Jag har trots det bestämt mig för att göra bröllopet svenskt och enligt min tradition. Jag vill att alla gäster, min sida och hennes sida, ska känna sig bekväma! Samtidigt tänker jag att det är bättre att jag blandar båda kulturerna i bröllopet så jag i framtiden slipper höra bråk från hennes sida om att jag aldrig välkomnade svensk tradition på bröllopet...jag tänker alltså förebyggande här.


    Jag har tänkt mig planeringen enligt följande:
    - Jag minskar på min sida av de gäster ag vill bjuda. Jag har väldigt stor släkt och jättemånga vänner. Men jag minskar ändå lite.
    - Musik: ett bank som spelar mellanöstmusik, samt en dj som ska spela svensk, engelsk (västeuropeisk) musik.
    - Vi har normalt ina tal förutom ett välkomsttal. Jag har ändå välkomnat de som vill få hålla ett tal.
    - Maten är blandad från båda kulturerna. Förrätten är 100 % från min kultur bestående av en massa libanesiska rätten. Varmrätten består av oxfilé, potatisgratäng och rödvinssås, efterrätt tårta och kaffe. Dessutom finns en del mellanrätten såsom sallader osv... (vi brukar som sagt servera mycket mat)
    - Kyrkan ska hållas av en ortodox präst och en svensk präst.

    Ja, ni förstår... jag har försökt få in båda traditionerna.


    Nu till konflikten med svärföräldrarna. De har samtalat med mig och sagt att jag försöker "ta över" deras dotter och hennes kultur samt att jag inte visar hänsyn. Jag har då förklarat att hon frivilligt överlät planerna i mina händer och att hon ville ha ett bröllop enligt mina traditioner, men att jag självmant valt att föra in båda kulturerna i bröllopet. Sedan har de valt mig presentera hela planeringen... och jag presenterade samma sak som jag för er presenterat. De satte röda bockar på allt! De visade tydligt missnöje och påpekade och ifrågasatte hela planeringen. För mig känns det som att de stör sig på själva grejen att jag inte gör bröllopet helsvenskt. Men varför ska jag göra det för? Visst, jag är född i Sverige, och jag har tagit åt mig i princip den hela svenska kulturen. Samtidigt är det viktigt att jag behåller en del av min egna kultur också... men inte på ett sätt som gör mig icke integrerad med samhället. Det handlar om att skapa balans! Det förklarade jag också för dem.

    Asså jag vet inte, men jag har tappat så mycket lust för det här nu. Min tjej är ännu konstigare. När hon är med mig ensam så säger hon "skit i vad mina föräldrar säger, du och jag är de som bestämmer", men framför sina föräldrar vågar hon inte säga ett pip när de sitter och pekar med fingret mot mig om hur fel mina bröllopsplaner är. Snart har jag bara lust att säga att de kan få tillbaka sin dotter och att jag inte vill gifta mig något mer. De skulle säkert bli glada av att höra mig säga det.

    Vet inte vad jag ska göra? Jag får knappt någon lust till ett bröllop längre.


     


     

  • Svar på tråden Problem med svärföräldrar som uttrycker missnöje med mina bröllopsplaner.
  • Anonym (ni)

    Självklart ska du och din blivande fru planera ert bröllop utifrån era önskemål. Tycker faktiskt att det är konstigt att dina blivande svärföräldrar inte kan acceptera ett sådant upplägg som du beskriver, i synnerhet när de själva inte ska finansiera det.

    Jag förstår mycket väl att du vill ha stöd av din blivande fru. Det är inte schysst av henne att "gömma sig" och låta dig ta konflikten med hennes föräldrar. Och jag tror ärligt talat att det är där ni måste börja - att ta itu med er egen situation och komma överens om att ni måste stötta och stå upp för varandra. Sedan tänker jag att ni får låta bli att prata så mycket med hennes föräldrar om bröllopet. Planera utifrån ert eget tycke och var tydliga med att ni själva bestämmer hur det ska vara. Det är dem som stöter bort er genom att inte respektera er. Ni är inte skyldiga att göra dem glada på bekostnad av era egna önskemål. 

    Slutligen tänker jag att det kan vara en fördel att involvera din blivande fru lite mer i bröllopsplaneringen. Det är ju ert gemensamma projekt!

    Lycka till och grattis till att ni ska gifta er {#emotions_dlg.flower}

  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (Oh...) skrev 2014-10-31 09:22:11 följande:
    Det är inte samma sak...du kan inte jämföra en kort utlandsvistelse. Hade man flyttat till ett annat land och man bott där många år så ska man tillämpa det landets kultur. Om man åker på en kort utlandsvistelse och gifter sig så kan man göra bröllopet svenskt för då är man turist.

    Jag har faktiskt aldrig varit på ett mellanöstbröllop. Jag är inte rasist som du försöker uttrycka, jag har faktist kompisar som är från Mellanöstern. Men jag gillar inte att man inte gör bröllopet svenskt. Det har jag till och med framfört till dem. En av dem ska också gifta sig till sommaren och hon kommer göra bröllopet utländskt. Jag kommer inte bojkotta bröllopet men jag har tydligt sagt till henne att det är fel! Min åsikt som sagt.
    Är det bara bröllop som du är bestämd över att de inte ska blandas mellan kulturer?

    Eller har du problem med falafel och pizza också? Och kanske bio, bilar och elektricitet och telefoner också?

    Vad är rätt mat att servera på ett bröllop? Potatisgratäng och rödvinssås är inte svensk mat så det går bort.
  • Anonym (Sa dra)
    Anonym (Oh...) skrev 2014-10-31 08:49:38 följande:

    Måste du ha ett bröllop med massa hej stoj från din kultur? Ursäkta men jag förstår inte detta. Jag är inte rasist, men jag förstår inte varför du vill göra ett mellanöstbröllop och försöka "förmildra" det genom att ta in svensk kultur också?- Det blir inte svenskt för fem öre av det. Jag är inte rasist men jag är nyfiken på hur du tänker? Varför gör du inte ett svenskt bröllop?


    Har du läst TS, det var hans tjejs förslag att göra enligt hans traditioner? Och vad är så hemskt med att ha utländsk mat på bröllopet (vilket är princip det enda som inte är svenskt)?
  • Anonym (Sa dra)

    TS - tycker det låter som ett jättebra bröllop. Det är ERAN dag inte hennes föräldrars eller dina föräldrars dag! Gör som ni vill. Däremot tycker jag att du ska prata med din flickvän, hon måste säga till föräldrarna att det du säger är ett bröllop hon vill ha.

  • Anonym (Ty)
    Anonym (Oh...) skrev 2014-10-31 08:49:38 följande:

    Måste du ha ett bröllop med massa hej stoj från din kultur? Ursäkta men jag förstår inte detta. Jag är inte rasist, men jag förstår inte varför du vill göra ett mellanöstbröllop och försöka "förmildra" det genom att ta in svensk kultur också?- Det blir inte svenskt för fem öre av det. Jag är inte rasist men jag är nyfiken på hur du tänker? Varför gör du inte ett svenskt bröllop?


    Varför måste han blanda in massa svenskt stoj? Är du så jävla noga med svensk kultur i alla avseenden så frånsäger du dig också pizza, tacos, all annan utlänsk mat, fotboll, friidrott, demokrati osv också antar jag? Eller får svenskar adoptera in vad de tycker är lämpligt men kräva att invandrare frånsäger sig all kultur de har?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (misstag) skrev 2014-10-29 19:00:45 följande:

    Låt dem inte ta över planeringen.. Det gjorde min fd svärmor - bjöd in sina egna vänner (trots att vi ville ha ett litet bröllop med bara de närmaste), valde mat och tårtor, och lät sin pappa öppna våra presenter inför gästerna (!?). De betalade det mesta, och vi hade i princip inget att säga till om (även om vi hade valt saker i precis samma prisklass).

    Jag tyckte inte det var någon minnesvärd dag. Nu är vi skilda, och om jag gifter mig igen ska det vara 100% enligt min och partnerns önskemål.


    Betala själv då, förmodar jag? Vill man att andra betalar för en får man också acceptera att det inte är säkert att det blir enligt ens önskemål.

    TS, du får ta ett allvarligt snack med din flickvän. Antingen ställer hon upp för dig och ert förhållande eller så får det vara. Hur tror du det blir om ni skaffar barn om din flickvän förblir mamsens och pappsens lilla flicka? Jag hade faktiskt tänkt mig för, hon visar klart och tydligt att det inte är dig hon känner gemenskap med.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Oh...) skrev 2014-10-31 08:49:38 följande:

    Måste du ha ett bröllop med massa hej stoj från din kultur? Ursäkta men jag förstår inte detta. Jag är inte rasist, men jag förstår inte varför du vill göra ett mellanöstbröllop och försöka "förmildra" det genom att ta in svensk kultur också?- Det blir inte svenskt för fem öre av det. Jag är inte rasist men jag är nyfiken på hur du tänker? Varför gör du inte ett svenskt bröllop?


    Vad är hej stoj? Och varför skulle han ha ett helsvenskt bröllop? Han är inte svensk. Vadå förmildra det? Är libanesiska bröllop kriminella på något sätt? Och varför engagerar sig inte den blivande bruden utan dumpar allt på honom? Varför säger hon inte samma sak framför sina föräldrar som när de är ensamma? Många varför. 
  • Lavish

    Tycker nog att det är din tjej som är problemet här. Varför sätter hon inte ner foten mot sina föräldrar angående detta?

    Det är fult av henne att både låta dig ta all planering och alla smällar. Ni borde göra det tillsammans och HON borde vara den som presenterar planeringen för sina föräldrar och hanterar ev kritik som dom har, det borde inte du behöva. 

  • Cuddles

    Jag hade oxå problem med mina svärföräldrar, men jag talade helt enkelt om för dom att passar det inte behöver dom inte komma. "Det här är vårt bröllop och vi har det precis som vi vill".

    Tycker det låter som en bra kompromiss mellan olika kulturer. Huvudsaken är att du och din blivande brud är överens, för det är er dag som ni vill dela med andra. Jag vet hur lång tid ett bröllop tar att planera, så sätt ner foten mot dina svärföräldrar och markera, dom gör det extra svårt för dig. Det verkar som att dom inte helt har accepterat att ni kommer från olika kulturer, men du är omtänksam och dom borde vara glad att deras dotter är lycklig.

  • Spagettimonstret

    Jag kan tillägga att på vårt bröllop hade vi inslag av 4 olika kulturer som vi har anknytning till. De icke-svenska var särkilt uppskattade då de tillförde något utöver det vanliga, samtidigt som utformningen på det stora hela var svensk och välbekant.
    Önskar er ett härligt bröllop. Lycka till!

  • Anonym (Man)

    Tack för era svar. Jag har pratat med min flickvän angående detta och förklarat att jag tycker det är jobbigt att ta "fighten" själv mot hennes föräldrar. Då svarar hon mig "men de vill ju bara väl, de menar inget illa". Jag svarade henne då att jag upplever att de har ett särskilt bekymmer vilket tynger dem...och detta bekymmer är just min kultur och att vi ska ha inslag av min kultur på bröllopet. Hon förnekade detta. Jag vet inte om hon förnekar i och med att hon kanske vill skydda dem och inte få mig att hata hennes föräldrar. Jag kommer inte hata dem-de kommer bli mina blivande svärföräldrar. Jag kommer inte hata dem ifall de hatar mitt bröllopet eller vägrar komma. Det ända jag kräver är att inte få en massa negativ respons med ett tillrättavisande finger mot mig när jag i planeringen strävar efter en rättvis fördelning. Talade till slut om för henne att hon faktiskt får ta och skärpa sig och sätta ner foten, för jag kommer inte klara av att ha en partner som inte står på min sida när jag inte felat. Återstå att se vad som händer. Jag ska hem till hennes föräldrar imorgon. Bjuden på middag.

  • nevermind
    Anonym (Öh) skrev 2014-10-29 18:35:44 följande:

    Det beror väl helt på vem som betalar? Betalar föräldrarna har de mycket att säga till om, betalar ni bestämmer ni.

    Jag tycker din plan låter jättebra!


    Spelar ingen som helst roll vem som betalar.
  • Lavish
    Anonym (Man) skrev 2014-10-31 21:42:51 följande:

    Tack för era svar. Jag har pratat med min flickvän angående detta och förklarat att jag tycker det är jobbigt att ta "fighten" själv mot hennes föräldrar. Då svarar hon mig "men de vill ju bara väl, de menar inget illa". Jag svarade henne då att jag upplever att de har ett särskilt bekymmer vilket tynger dem...och detta bekymmer är just min kultur och att vi ska ha inslag av min kultur på bröllopet. Hon förnekade detta. Jag vet inte om hon förnekar i och med att hon kanske vill skydda dem och inte få mig att hata hennes föräldrar. Jag kommer inte hata dem-de kommer bli mina blivande svärföräldrar. Jag kommer inte hata dem ifall de hatar mitt bröllopet eller vägrar komma. Det ända jag kräver är att inte få en massa negativ respons med ett tillrättavisande finger mot mig när jag i planeringen strävar efter en rättvis fördelning. Talade till slut om för henne att hon faktiskt får ta och skärpa sig och sätta ner foten, för jag kommer inte klara av att ha en partner som inte står på min sida när jag inte felat. Återstå att se vad som händer. Jag ska hem till hennes föräldrar imorgon. Bjuden på middag.


    Bra att du snackat med henne. En aspekt är ju att när din tjej inte säger ifrån det minsta kan det hända att svärföräldrarna tror att hon egentligen håller med dem men inte vågar säga emot dig, och att de "för hennes talan". Det är ju upp till henne att ta dem ur den villfarelsen, det kan ju inte du göra. När du säger att din tjej vill det och det eller har sagt det och det, så ger det ju bara mer intrycket av att du bestämmer över henne och kanske är det just sånt de oroar sig för med tanke på att du kommer från en annan kultur?
  • Anonym (exet)

    Min fd svärmor var jättetrevlig i början, hjälpte till jättemycket med saker, men blev även sur för konstiga saker. När vi flyttade in i ett nytt hus erbjöd hon sig att packa upp alla kökssaker. Jag tackade nej, men exet övertalade mig. Dagen efter fick jag riva ut allt och börja om från början för att få det så att det passade mig. Exet hade ingen åsikt sa han. När svårmor hälsade på nästa gång blev hon uppenbart sårad över detta. När jag blev gravid blev det plötsligt mycket värre. Hon hade åsikter om vad jag åt, hur snabbt jag gick upp (totalt 14 kg - 5 kg för mycket enligt henne) och när sonen föddes gjorde jag allt fel. Jämt. Hon var hemma hos oss flera ggr i veckan och hackade ständigt på mig, samt att hon kom och tog sonen ifrån mig även om han skulle äta, höll på att somna osv. Varje gång jag försökte försvara mig och mitt barn gick exet därifrån för att slippa bli indragen i bråket. Till sist fick jag träffa psykolog pga depression och hon gav mig numret till en parterapeut som efter några få möten konstaterade att både jag och barnet tog direkt skada av situationen. Vi är nu lyckligt skilda

    Vad jag vill säga med detta är att det kommer inte att bli bättre med tiden. Om ni ska få leva på era egna villkor måste hon säga ifrån nu, annars bör du gå. Kärleken håller för mycket men inte för det svek hon redan nu utsätter dig för. Tro mig, jag älskade mitt ex mer än någon annan jag någonsin träffat, men efter 4 år av påhopp och svek fanns inget kvar mer än smärta. 

Svar på tråden Problem med svärföräldrar som uttrycker missnöje med mina bröllopsplaner.