• Anonym (Trött sambo)

    Livet med min sambo (jättelångt)

    Lite bakgrundsfakta: vi är båda runt 25, varit ihop i lite över två år. Jag har pluggat heltid hela tiden medan han precis fått jobb efter att ha varit arbetslös i nästan 2 år. Han jobbar 11-20 och har 5 minuters gångavstånd till jobbet, jag pluggar 8-17 och har ca en timme till skolan.

    Det har kommit gradvis typ, men han respekterar inte mig alls längre. Så som jag lägger fram det nu undrar jag själv varför jag inte bara lämnar honom, men eftersom det kommit lite i taget hoppas jag ännu att han kan gå tillbaka till den omtänksamma killen han var i början. Här är lite exempel på hur han är nu:

    - När jag kommer hem kl 18 handlar jag (ringer ALLTID och frågar om han vill ha nåt speciellt) och lagar mat, äter ensam och sätter mig sen och pluggar (tuff linje). Han kommer hem ca 20.30. FLERA gånger har han då klagat på att jag inte möter honom i hallen med en kram och en puss och erbjuder honom ett glas vatten eller mat direkt. Han fattar liksom inte att jag sitter och pluggar vid datorn eller antecknar och inte bara kan slänga ifrån mig grejerna. Det är inte heller så att HAN frågar mig om han kan hämta nåt, det är enbart mitt jobb trots att vi båda "jobbat" lika mycket under dagen. När han kommer hem är han dessutom ledig eftersom han lämnar jobbet på jobbet, medan jag fortfarande måste sitta och plugga flera timmar. Inte heller då frågar han hur det är eller så, utan sitter vid TVn bara.

    - Det är bara jag som städar, även om jag har minst tid. Jag ser ju hur det samlas i pappersinsamlingen, HANS disk står kvar i vardagsrummet, HANS smutskläder vandrar ut i hela lägenheten. Och ändå är det bara jag som städar, för att JAG måste sitta i äcklet och plugga. Jag har bett honom snällt att plocka upp sin egen smutstvätt/disk och det tar MINST en vecka innan nåt händer. Tar han hand om det läggs det först på en hög på sängen, eller på golvet, eller knökas in i hans garderob igen. När jag efter en vecka skriker "TA UPP DINA STRUMPOR" då är jag jobbig och bitchig osv.

    - Han har slutat be mig göra saker, nu bara kommenderar han mig. Det har blivit helt extremt. I början var det "ge mig sladden där" eller "ge mig saltet". Nu imorse öppnade han kylen för att se vad det fanns och sa "ta ut osten" när jag stod vid köksbordet?! När han för en gångs skull BER mig göra nåt åt honom kan han aldrig säga tack eller nånting för det.

    - På helgerna äter vi frukost tillsammans (han sover till 10.45 på vardagarna) och som jag skrev ovan har jag frågat honom 4-5 ggr i veckan om jag ska handla nåt åt honom. Det finns ALLTID flera sorters bröd i frysen + knäckebröd och kex, flera sorters pålägg och grönsaker, yoghurt, mjölk och minst 2 sorters flingor. Dessutom ägg, makrill, kakor och bullar, gryn att göra gröt på. Det som köpts hem av mig alltså. Ändå kommer han in i köket varje lördag och säger när jag frågar vad han vill ha "det finns inget att äta". Jag radar upp förslagen och han säger "uuh, äckligt".
    Samma sak när han kommer hem på kvällen. Han är hungrig och frågar vad det finns, oftast har jag lagat nåt snabbt och lätt, typ grönsaksgryta eller låda i ugnen, paj ibland. Han ratar det VARJE gång. Då har jag också frågat när jag handlar vad han vill äta, och han säger "spelar ingen roll". Istället beställer han hem pizza på kvällen.

    - Jag får aldrig göra nåt själv. Han blir utbjuden varje helg av sina kompisar, och de gillar inte mig (lång historia men inte mitt fel). Jag har inte haft så många kompisar eftersom mitt ex inte lät mig ha vänner och jag har haft svårt att skaffa nya. Jag uppmuntrar dock honom (nuvarande) att träffa sina även om jag inte får följa med, och han går iväg med orden "jag är hemma till midnatt". Även om jag nån gång ber honom stanna hemma går han ändå. Han kommer aldrig hem innan 3 och hör inte heller av sig för att berätta att han blir sen. De ytterst få gånger jag får erbjudande om att följa med "mina" kompisar (jag har EN killkompis) så är han grinig och sur hela dagen, för att sen på kvällen dampa loss totalt tills jag ger mig och stannar hemma. EN gång har jag varit på en "fest" med bara tjejer i klassen, han var ensam hemma i TVÅ timmar och när jag kom hem, spiknykter, klockan 23 så grät han hela kvällen för att han "känt sig så ensam". Han hade inte ätit nåt för att han blev så "deprimerad av att äta middag själv" (välkommen till min vardag).

    - Och så det som stör mig mest av allt. Då vår ekonomi inte är jättebra och vi inte har bil och sådär så får vi planera när vi ska handla tex på IKEA eller storhandla mat. Ofta på lördagen. Det planerar vi kanske tisdag/onsdag. Ändå blir det så VARJE lördag morgon att han får ett samtal från sin pappa att han ska komma hem och fixa nåt och han bara rusar iväg. Ingen förvarning dagen innan eller så. Kvar är jag ensam och ba... jaha. Antingen storhandlar jag själv det jag orkar bära, eller så får det vara till nästa vecka. Även saker vi planerat tillsammans, tex att vi ska gå och simma eller gå ut och äta, blir inte av eftersom han inte kommer hem i tid. Idag är en sån dag, vi skulle träna tillsammans och sen laga mat och äta mysigt på kvällen. Han kollar TV medan jag äter frukost ensam, sen rusar han ut för att "pappa är här om 2 minuter". Inte ett ord om när han kommer hem eller nånting, men jag antar att jag äter middag själv idag med...

  • Svar på tråden Livet med min sambo (jättelångt)
  • Sephrenia89

    Det är inte enligt sambolagen tillåtet att byta lås osv, han har 3 månaders uppsägningstid och boendet skall delas lika dvs sakerna som anskaffades för dem två (inte saker man köpt innan för eget bruk) skall delas upp.

    Men egentligen är det inte största problemet för tjejen utan att han vägrar inse att det är över utan ställer till en scen sen är allt bra och hon ska ha glömt allt.. han vill väll ha kvar tryggheten.

    Du TS om du frågar honom när han ska flytta och så vidare varje gång ni pratar så borde han kanske fatta vinken? Sov inte i samma rum, inget intimt utan visa rakt av vart skåpet ska stå så blir det jobbigt för honom att sluta leka struts..

    Ingen middag, ingen tvätt osv.. gå ut med killkompisen med motivationen att "eftersom vi inte är tillsammans längre och du bara bor här tills du funnit bostad alt. tills dina 3 månader gått ut så behöver jag ej informera om vad jag gör".

    Försök få honom signera ett utflyttnings kontrakt när han leker dramaqueen!

  • Sephrenia89

    "Utflyttnings kontrakt" haahaha idag är jag seg i huvudet, ett uppsägnings dokument skulle jag skriva.

  • Anonym (Bryr mig om dig ts!)
    Anonym (Trött sambo) skrev 2014-11-06 13:51:28 följande:

    Skärp dig. Hoppas du själv råkar ut för nån som slår dig eller behandlar dig illa flera år in i förhållandet, så folk kan klanka ner på dig och säga att det är ditt eget fel. Och kvinnofridslinjen HAR jag ringt, skrev det tidigare, men de la på eftersom han inte slagit mig. De sa att de bara finns som stöd för fysiskt misshandlade kvinnor.Jag har bett om nyckeln, varje gång han ska "flytta". Men han vägrar ge mig den eftersom han har saker kvar här. Även nån gång för länge sen när han tog alla sina saker så fick jag inte nyckeln, för då skulle han ha nåt annat som han skulle komma och hämta eller nåt. Han är skriven hos sina föräldrar eftersom han har skulder och kronofogden kom hit en gång och ville ta saker så jag tvingade honom skriva sig där istället. Jag har dock frågat angående det också och det gör tydligen ingen skillnad, jag kan inte slänga ut honom ändå eftersom han "bor" här.


    Jag undrar ad din plan är ts? Allt verkar inte alls gå din väg och alla råd kastas bort. Vad ska du göra?
  • Anonym (Trött sambo)
    Anonym (Bryr mig om dig ts!) skrev 2014-11-06 15:39:21 följande:
    Jag undrar ad din plan är ts? Allt verkar inte alls gå din väg och alla råd kastas bort. Vad ska du göra?
    Jag har inte kastat bort något råd, förutom det om att jag ska fisa på honom när han äter. Jag köper och lagar mat åt mig själv, tvättar min egen tvätt och bryr mig inte om att prata med honom eller göra nåt med honom. Väntar på att han ska dampa igen och flytta så jag kan (kanske) få min nyckel tillbaka. Har iallafall sagt till honom och sagt till några andra att han ska flytta, så han kan inte säga att han inte fått nån varning om nu 3 månader går och han ska bli avhyst. Jag försöker klara mitt eget liv med min hälsa och skolgång, det är väldigt svårt om det är världskrig här varje kväll/natt och jag inte får sova eller plugga nåt. Då är det lättare att köra den tysta metoden och vänta ut det.
  • Anonym (Bryr mig om dig ts!)
    Anonym (Trött sambo) skrev 2014-11-06 15:44:12 följande:

    Jag har inte kastat bort något råd, förutom det om att jag ska fisa på honom när han äter. Jag köper och lagar mat åt mig själv, tvättar min egen tvätt och bryr mig inte om att prata med honom eller göra nåt med honom. Väntar på att han ska dampa igen och flytta så jag kan (kanske) få min nyckel tillbaka. Har iallafall sagt till honom och sagt till några andra att han ska flytta, så han kan inte säga att han inte fått nån varning om nu 3 månader går och han ska bli avhyst. Jag försöker klara mitt eget liv med min hälsa och skolgång, det är väldigt svårt om det är världskrig här varje kväll/natt och jag inte får sova eller plugga nåt. Då är det lättare att köra den tysta metoden och vänta ut det.


    Hahaha, ja fis du på ????????

    Låter bra annars, bra att du har en medveten plan. Ditt liv är för värdefullt för att spenderas på en total idiot.

    Du kanske kan ta hans nyckel när han sover men det lär väl skapa tredje världskriget antar jag.

    Tycker synd om dig men du låter stark och bestämd nu!

    Och du är så ung ännu. Jag var 31 år när jag träffade min man och vi fick barn något år senare. Önskar dig all lycka och tjejen stå på dig det är du klart värd!
  • Anonym (Bryr mig om dig ts!)

    Eh ursäkta ts, smileysarna skulle INTE vara frågetäcken utan just smileysar från Ipaden. Sorry för det. Sådana menade jag

  • Anonym (Kärlek)
    Anonym (Trött sambo) skrev 2014-11-06 13:51:28 följande:

    Skärp dig. Hoppas du själv råkar ut för nån som slår dig eller behandlar dig illa flera år in i förhållandet, folk kan klanka ner på dig och säga att det är ditt eget fel. Och kvinnofridslinjen HAR jag ringt, skrev det tidigare, men de la på eftersom han inte slagit mig. De sa att de bara finns som stöd för fysiskt misshandlade kvinnor.Jag har bett om nyckeln, varje gång han ska "flytta". Men han vägrar ge mig den el han har saker kvar här. Även nån gång för länge sen när han tog alla sina saker så fick jag inte nyckeln, för då skulle han ha nåt annat som han skulle komma och hämta eller nåt. Han är skriven hos sina föräldrar eftersom han har skulder och kronofogden kom hit en gång och ville ta saker så jag tvingade honom skriva sig där istället. Jag har dock frågat angående det också och det gör tydligen ingen skillnad, jag kan inte slänga ut honom ändå eftersom han "bor" här.


    Anonym (Trött sambo) skrev 2014-11-06 00:01:58 följande:

    Nej, studentlägenhet. De kräver att endast den som står på kontraktet tar de poäng som krävs. Man får ha inneboende osv men inte hyra ut i andrahand utan tillåtelse.


    Du bor i en studentlägenhet och räknar dig som sambo till någon som inte skriven där pga att han har skulder till kronofogden och du vill inte bli inblandad i det? Vad jag vet ska man vara skriven där man har sin största dygnsvila. Så fortfarande är det fel det ni gör. Använd det som argument om du behöver något för att få tillbaka din nyckel. För om han sover flest nätter i er, din lägenhet är det där han ska vara skriven. Du blir försörjningsskyldig enligt sambolagen, vet inte vad det innebär med kronofogden men det låter otrevligt. Varför kan du inte ta din nyckel och slänga ut honom? Vad har han för bevis att ni är sambo iom att han inte ens är skriven där? Ta nycklen. Han sover väl inte med den? Packa ihop så mkt du kan av hans saker och ställut de el skicka med honom det när han går ut genom dörren nästa gång. Säg att han kan hämtam resten av sakerna en annan gång. Gör något!
  • Anonym (***)
    Anonym (Trött sambo) skrev 2014-11-06 13:51:28 följande:
    Jag har bett om nyckeln, varje gång han ska "flytta". Men han vägrar ge mig den eftersom han har saker kvar här. Även nån gång för länge sen när han tog alla sina saker så fick jag inte nyckeln, för då skulle han ha nåt annat som han skulle komma och hämta eller nåt. Han är skriven hos sina föräldrar eftersom han har skulder och kronofogden kom hit en gång och ville ta saker så jag tvingade honom skriva sig där istället. Jag har dock frågat angående det också och det gör tydligen ingen skillnad, jag kan inte slänga ut honom ändå eftersom han "bor" här.
    Du får visst slänga ut honom. Han uppfyller inte 'villkoren' för att vara sambo då ni inte sköter ett hushåll tillsammans eller har ett gemensamt ekonomiskt intresse. Viktigast av allt är han inte skriven där. Ni är inte sambos och du kan med andra ord 'slänga ut honom' (se länk nedan).

    Be någon om hjälp att forsla bort hans saker till sina föräldrar. Ring dom och säg att du inte vill ha honom kvar, men att han vägrar att ge dig dina nycklar, att du vill ha hjälp från dom. Eller kan dina föräldrar hjälpa dig? Några vänner?

    Säg till din sambo att han får en månad på sig att flytta sina saker och ge dig nycklarna, sätt ett slutdatum och det datumet ställer du ut allt i trappen. Känns det som att det behövs byter du lås till dörren så han inte kommer in, men behåller det gamla så du lätt kan byta tillbaka när allt är över. 

    Då sätter du ner foten utan att vara elak (kan tänka mig att du känner så), utan ger honom en schysst chans att ordna det för sig. I ett normalt förhållande, som du är värd, hade han lyssnat på dig och respekterat dina känslor och hur dåligt du mår utan att du behövde ta till åtgärder. Om han inte ens lyssnar efter dessa åtgärder är det bara att inse att han inte bryr sig om dig, utan bara ser dig som en bekvämlighet att bo med. 
  • Anonym (***)
    Anonym (***) skrev 2014-11-07 08:59:58 följande:
    Du får visst slänga ut honom. Han uppfyller inte 'villkoren' för att vara sambo då ni inte sköter ett hushåll tillsammans eller har ett gemensamt ekonomiskt intresse. Viktigast av allt är han inte skriven där. Ni är inte sambos och du kan med andra ord 'slänga ut honom' (se länk nedan).

    Be någon om hjälp att forsla bort hans saker till sina föräldrar. Ring dom och säg att du inte vill ha honom kvar, men att han vägrar att ge dig dina nycklar, att du vill ha hjälp från dom. Eller kan dina föräldrar hjälpa dig? Några vänner?

    Säg till din sambo att han får en månad på sig att flytta sina saker och ge dig nycklarna, sätt ett slutdatum och det datumet ställer du ut allt i trappen. Känns det som att det behövs byter du lås till dörren så han inte kommer in, men behåller det gamla så du lätt kan byta tillbaka när allt är över. 

    Då sätter du ner foten utan att vara elak (kan tänka mig att du känner så), utan ger honom en schysst chans att ordna det för sig. I ett normalt förhållande, som du är värd, hade han lyssnat på dig och respekterat dina känslor och hur dåligt du mår utan att du behövde ta till åtgärder. Om han inte ens lyssnar efter dessa åtgärder är det bara att inse att han inte bryr sig om dig, utan bara ser dig som en bekvämlighet att bo med. 
    lawline.se/answers/1220
Svar på tråden Livet med min sambo (jättelångt)