Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

    Röntgensvar - förstår inte!

    För att göra en lång historia kort; sökte för min huvudvärk som jag har haft i många år (i perioder). Är 30 år och kvinna. Fick träffa sjukgymnast som sa att jag var stel/spänd i nacke och rygg, med en hel del muskelknutor. Han trodde att huvudvärken till 90 procent berodde på det. Fick några övningar och gick på massage, vilket väl gjorde att huvudvärken släppte lite. Kunde däremot inte släppa min oro och rädsla.. Efter några veckor fick jag träffa en läkare som tog min oro på allvar och skickade mig på röntgen (ct skalle).

    Efter ca 10 dagar (efter att själv ha ringt och jagat läkaren) fick jag svar - som jag inte alls förstod. Vill inte ringa och tjata mer.. har telefontid nästa vecka ang. svar på blodsvar så jag får väl lugna mig tills dess. Iallafall, läkaren började med att säga att allt såg normalt ut. MEN att på vänstra sidan fanns en "anatomisk förändring".. tror jag att han sa? Hörde också något om tätt/trångt och kärl.. men ändå att allt såg normalt ut. VAD betyder det?
    Stod också i svaret att man rekommenderade en ny röntgen så jag kommer att få en kallelse hem. Vill tro att om det vore alarmerande så borde jag fått en akuttid? Är så jävla rädd och orolig HELA tiden, kan inte tänka på annat.. Det jag är rädd för är tumör, jag frågade läkaren om det kunde vara en tumör.. "Det tror jag inte" svarade han. Hur f*n ska jag tolka dettta? Håller på att gå sönder av oro!!!

  • Svar på tråden Röntgensvar - förstår inte!
  • Anonym (Orolig)

    Ingen som har erfarenhet eller tankar kring detta?  

  • Anonym (Orolig)

    Tack snälla. Anatomiskt.. det är väl liksom hur man är uppbyggd? (Haha, Gud så dum jag låter!) Kan det vara att jag bara ser annorlunda ut där inne? Tumörer.. vet du om det är vanligt att man missar dem vid en vanlig ct? 

  • Anonym (Orolig)

    Okej. Tack så mycket. Läser du till läkare? (med tanke på ditt namn)

  • Anonym (Orolig)

    Någon mer med erfarenhet/kunskap?

  • Anonym (Orolig)

    Ah okej. Spännande! Jag är så himla orolig.. Vet att det inte hjälper att sitta här och läsa och såklart kan ingen sitta här över nätet och ställa en diagnos på mig.. Får ju snällt vänta på ny röntgen och nytt svar.. men tycker det känns skönt ändå att bara "prata" av sig.
     Anatomisk förändring.. jag blir gaaalen på just dem orden! Jag antar att jag kommer få göra en magnetröntgen denna gången och då känns det liksom som att en ct (som jag gjorde sist) inte är så tillförlitlig? 

  • Anonym (Orolig)

    Ja det var det jag tänkte.. Känns ju som att det då kan dölja sig en tumör som man missar vid en ct..  

  • Anonym (Orolig)

    Tack för ditt svar. Nej det var väl inte precis vad jag ville höra Samtidigt är jag ju såklart glad för att få höra någon som är kunnig inom ämnet uttala sig. Det kan alltså dölja sig en tumör vid en vanlig ct? (utan kontrast) Borde inte läkaren ge mig ungefär samma svar som du gjorde? Tycker det känns ganska friskt vågat att säga att han tycker det ser normalt ut och att han inte misstänker tumör. Jag läste någonstans att vid adhd/bipolaritet m.m kan man se en viss förändring rent anatomiskt, vet du något om detta?

  • Anonym (Orolig)

    Aha okej. Tack för informationen. Supergulligt att du tar dig tid och svarar Vad anser du om att läkaren säger rakt ut att det ser normalt ut och att han inte tror att det är en tumör? Jag har hakat upp mig på det.. Tycker att han kanske borde vara lite försiktigare? Kan det liksom vara något annat än en tumör? Lite så känner jag nu, som att det är kört..

  • Anonym (Orolig)

    Fick en tid för ny röntgen ca två veckor senare, alltså nu på onsdag. Usch vad nervöst.. Provsvaren på blodproven har kommit och allt var bra. Testade sänkan, ämnesomsättning, röda och vita blodkroppar. Det är ju iallafall något positivt :)

  • Anonym (Orolig)

    Haha, ja det kan jag ju faktiskt göra Har glömt nämna att när jag var liten (typ nyfödd) var jag sned i huvudet. Gick hos sjukgymnast för det. Min moster brukade skämta om att jag skulle växa snett eftersom min mamma lät mig ligga på samma sida alltid, jag kan ju hoppas att det var på den vänstra sidan och att det på något vis växt snett inne i skallen så att det är det som är den anatomiska förändringen..  

  • Anonym (Orolig)

    Är det förresten en möjlighet? haha 

  • Anonym (Orolig)

    Fan också, jag hade hoppats att du skulle skriva :"Där har vi det!" Haha. Skämt å sido, finns det NÅGOT annat man kan tänka sig än tumörer och andra farligheter? OskyldigSolig

  • Anonym (Orolig)

    Haha, potatisnäsa! Ja det är ju bättre än en tumör iallafall!  
    Nu är röntgen gjord (med kontrast..) Så nu är det bara att vänta..

  • Anonym (Orolig)

    Haha, potatisnäsa! Ja det är ju bättre än en tumör iallafall!  
    Nu är röntgen gjord (med kontrast..) Så nu är det bara att vänta..

  • Anonym (Orolig)

    Denna jäkla väntan! SÅ jobbigt...

  • Anonym (Orolig)

    Svaret ska gå till min husläkare. Ringde dit idag och sköterskan sa att svaret inte kommit än. Är det bra eller dåligt? :/ Att det tar tid liksom..

  • Anonym (Orolig)

    Fortfarande inget svar! Har pratat med läkaren vid 2 tillfällen, senast idag. Nu skulle han kolla upp varför det dröjer.. Jag vet att det antagligen inte är jättelång tid jag har fått vänta, men när man är orolig känns ju tiden bara så jävla dryg...!

Svar på tråden Röntgensvar - förstår inte!