Inlägg från: habiti |Visa alla inlägg
  • habiti

    Islam

    konnigulden skrev 2014-11-18 08:24:34 följande:

    Inte lika illa, men illa. Bara det faktum att vi ännu inte sett en kristen självmordsbombare, vore skäl nog för att ranka islam över kristendomen på "destruktivitets-skalan".
    Men båda är illa, riktigt illa - med de globala glasögonen fortfarande på.


    menar du folket eller böckerna?
  • habiti
    konnigulden skrev 2014-11-19 00:52:44 följande:
    Menar de 2 religionerna i sin helhet. Grundidéerna, texterna och hur de har tolkats/tolkas än idag.
    men 90 % är ju trots allt fredliga.
  • habiti
    konnigulden skrev 2014-11-19 03:06:38 följande:
    90% av vad? Anhängarna?..och mja, beror verkligen på vad du menar med "fredliga". Om vi snackar självmordsbombare, då lovar jag dig att mer än 90% är "fredliga".
    Jag personligen bryr mig faktiskt mer om än att bara överleva dagen. puh 90% vill inte döda mig, vilken tur jag har!!
    Sen att den katolska kyrkan är en kriminell organisation, att katolicismen stödjer aids-spridningen i afrika genom att motarbeta preventivmedel, att mellanösterns och afrikas kristna och muslimer förtrycker deras kvinnor och homosexuella, att den kristna högern i USA vill undervisa skapelseberättelsen på biologilektionerna, att ett vittne terroriserar min ringklocka gång på gång, allt det och mycket mycket mer - kvittar väl? Så länge vi inte dör i en bilbomb eller blir halshuggna av ISIS, då har vi inget att oroa oss för eller kritisera. Jamen visst gubben..
    ateister utgör ett hot också, de flesta inom sekulära länder är inte troende, det finns många ateister som är extremt våldsamma.

    ta dig en titt på tidningen idag och alla rån, hot o mord, hur många av de är religiösa? säkert noll.
  • habiti
    konnigulden skrev 2014-11-19 11:25:19 följande:
    Jaa men låt oss ta bort..icke-tron..som är roten till så mycket ont?...*facepalm*

    Vore du en gnutta intellektuellt hederlig, så inser du att alla gärningsmän du läser om i dagens tidning inte utförs i "ateismens namn", "i sekulär-humanismens namn", etc etc.

    Däremot alla saker jag listade tidigare är saker som motiveras på grund av deras "heliga skrifter" och/eller religiösa traditioner.
    Känns mycket bättre att förinta religioner som kristendomen och islam, än att förinta pengar (gudrun we know you tried..) eller känslor - som ofta är motivationen vid tex rån, mord, etc.
    fast dessa människor är galna precis som folk som är ateister som gör brott är galna.

    hade de religiösa galningarna inte varit religiösa hade dom ändå begått brott.

    du kan inte förinta folks personliga tro.
  • habiti
    konnigulden skrev 2014-11-19 16:42:09 följande:
    Det första du säger är ju helt enkelt inte sant.
    Steven Weinberg har en gång sagt följande:

    "Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion."

    Tycker detta citat beskriver situationen väldigt bra. En självmordsbombare som spränger sig i luften med motivationen att få hamna i paradiset med sina 70-tal oskulder, gör det för han är så pass övertygad på sin tro - inte för att han är allmänt galen.

    Att ha en personlig tro som inte kränker andra människors rättigheter är inget jag har något emot. Men för att svara - jo visst kan man det, genom upplysning och utbildning. Detta är ju självklart en utopi.
    men alla religioösa gör inte så, det är en ytterst liten de, dessa människor ÄR galna, i99% av alla troende vill inte döda människor. självmordsbombare är en galning som råkar vara religiös.

    steven är en människa, vad han säger är inte den absoluta sanningen..

    religion i sverige är ju till stora delar personlig, o kommer bli det mer o mer..
  • habiti
    konnigulden skrev 2014-11-19 20:42:46 följande:
    Men det var ett exempel...samma sak gäller den kristna högerns syn på homosexuella. Apartheid i afrika byggdes fundamentalt på kristna värderingar.  De tolkar "den heliga texten" på ett sätt som får dessa konsekvenser.
    Du kan inte bara vifta bort detta och tro att dessa religiösa människorna skulle agera och tro på samma sätt utan religionerna.
    Kan du inte se kopplingen mellan religionerna och mycket ont i världen, då är du rent ut sagt blind eller förståndshandikappad.
    men dom gör det för att dom är galna, ingen normalt funtad människa sårar andra människor.

    kan du inte se att högern  o vänstern bidrar med våld så är du blind eller förståndshandikappad.
  • habiti
    konnigulden skrev 2014-11-19 21:56:04 följande:
    Och de anses galna för de tror på en osynlig psykopat uppe bland molnen.
    ni ateister är alltid så otroligt elaka mot troende. tänk om alla kunde vara snälla mot varanndra istället. precis som jesus sa...

    du verkar hata mig, men jag ÄLSKAR dig.

    det är vad min jesus lär mig, enligt MIN tolkning.
  • habiti
    konnigulden skrev 2014-11-19 23:09:02 följande:
    Nej kära du, du missförstår mig. Jag hatar inte troende. Jag försöker inte vara elak mot er troende, väldigt tråkigt om du uppfattar det så. Jag menar det.

    Men något jag hatar, det är eran (för mig) fiktiva guds budskap. Om Gud verkligen fanns, skulle jag aldrig i livet dyrka han, än mindre vilja tillbringa en evighet i hans sällskap.

    Fint att det går att tolka denna hemska bok på bra sätt, men nej läs om leviticus 25:44, fundera kring dina egna åsikter om slaveri och kom sen tillbaka och säg att din Gud inte är en psykopat.
    det finns inget våld och sjukdomar och orättvisa i himmelriket, bara ren lycka. herrens egna ord.

    ja du....hört talas om nya testamentet? inget slaveri tillåtet där, inte heller i koranen.

    jesus kom med ett kärlek budskap till alla människor.

  • habiti
    konnigulden skrev 2014-11-20 20:39:45 följande:
    haha vadå så du fördömer hela gamla testamentet? xD
    Så du tror inte på skapelseberättelsen? Och om adam och eva aldrig fanns - då finns det ingen "evig synd" - så jesus dog förgäves?
    Om du ignorerar guds budord om slaveri, då antar jag att du ignorerar och fördömer de 10 första budorden också.
    Kom igen killen. Detta är inte en plockgodis-affär. Dumpa hela religionen om du inte kan stå upp för själva fundamentet, biblen..
    jag fördömer det HEMSKA i gt

    läs på om kristendomen, och vad jesus sa, då förstår du att det är kärlek som gäller sedan han kom ,inte straffreglerna i GT, det är inte plocka godis, det är fakta. fråga vilken kristen du vill, gå till närmaste kyrkan och fråga, jag skojar inte.

    det finns bra saker i gt såklart o jag tror på allt som står där har hänt...

    jag är inte en kille, jag är en man.


  • habiti
    konnigulden skrev 2014-11-20 20:40:27 följande:

    För att tillägga så sa faktiskt Jesus "obey your masters"...


    hahahahha

    ja klart man lyder chefen på jobbet :)


  • habiti
    konnigulden skrev 2014-11-21 12:57:22 följande:
    Det ÄR att plocka ut de citaten och budorden du tycker om, och sedan kasta bort de som du inte tycker om. Du tillochmed säger att du kastar bort hela gamla testamentet. Men huuuur kan du göra det om du tror på de 10 budorden, adam och eva, evig synd, osv osv?? Förklara detta, så verkar du inte helt hjärntvättad.

    Väldigt ohederligt. Alla kristna som säger att det något som står i bibeln är en sanning, måste logiskt nog säga att allt är sanning, då det är "guds ord".
    En kristen som säger att bibeln bara är en saga, fina berättelser (vissa av dem) och du hittar på din egen "kristna tro", det är den endra kristna människan jag
    vilka budord uppmanar till hemskheter? budord är ju trots allt budord och ska stå över andra saker.

    kastar inte bort hela gt, bara straffreglerna eftersom nya testamentet lär ut kärlek som går emot straffreglerna.

    jag har inte hittat på min tro, det är detta som nästan alla kristna tror. du verkar inte insatt inom kristendomen, det är inte många kristna som anser att vi ska döda folk som du tror.
  • habiti
    konnigulden skrev 2014-11-23 22:13:39 följande:
    Är helt enkelt dubbel-moraliskt och inte intellektuellt hederligt att göra så. Det du gör är definitionen på "cherry picking", eller dvs plocka ut de fina, vackra sakerna - men slänga bort det hemska sakerna som står i bibeln.

    Och nej, jag tror inte majoriteten av kristna vill döda folk. Men när du säger att "nästan alla kristna" kastar bort alla hemskhet i gamla testamentet, det är ju helt enkelt inte sant. Öppna ögonen och se dig omkring i världen. Sverige har liberala kristna extremister.
    Du är tyvärr den som verkar totalt opåläst inom din egna religion.
    Jag ser bibeln likvärdig harry potter, och jag är mer verserad på bibeln än du. Men det sägs ju att läsa bibeln är det säkraste sättet att bli ateist. ^^
    nej.

    jesus sa ju emot gt, jesus är kristendomen, du borde läsa på innan du skriver här.

    jo, nästa alla kristna tar avstånd från våldsamheterna i gt, då nästan alla kristna är emot våld, dock har vi aldrig nekat till att det FINNS våldsamma texter.

    stor humor att du gör jesus och nt totalt irrelvant när kristendomen är kallad efter kristus och inte ens hade funnits utan kristus. vi kristna tror jesus var gud i mänsklig form, allt han ska följas oavsett vad som står i gt.

    opoläst? alla präster jag pratat med säger emot dig, alla skriftlärda. alla kristna jag pratat med.

    jag har läst gt o nt, och studerat dom.

  • habiti
    Biffus skrev 2014-11-23 21:34:34 följande:
    Är kristendomen så bra? Har du missat övergreppen på barn? Försöken att "bota" folk från diverse saker (t.ex. homosexualitet och cancer)? Barnen i USA som har dött p.g.a. att föräldrarna vägrat åka till sjukhuset, för att de valde att be istället? 
    islam ställer dock till med mer problem i dagsläget.

    isis säger jag bara.

    givitvis har kristendomen många extremister likaså, framförallt historiskt, där är vi nog värst....dom där katolikerna som ställde till med nästan allt.
  • habiti
    konnigulden skrev 2014-11-23 22:38:28 följande:
    Så jesus (Gud) säger emot sig själv? Det han själv (Gud) sa till sin lilla favoritstam i GT gäller asså inte längre?
    Du är inte sammanhängande för 5 öre. Kristendomen bygger på en grund av den eviga synden, adam och eva,  mm - jesus håller alltså inte med?
    Jesus håller inte med om att adam tog det där äpplet utan tillåtelse? Så människan har ingen "evig synd" då? Så jesus dog på korset förgäves?

    Du kan inte påstå att Guds ord är "heliga" ena kapitlet, men sen i andra paragrafen så är det hemskheter som ska tas avstånd från.

    Trodde du som jag, att Jesus säkert var en hygglig snubbe som sa några visa saker, då hade du varit en ateist som mig. Inte en kristen som också lägger till att jesus är Gud (och samtidigt guds son), allsmäktig, och allt annat.
    Kristendomen är så mycket än bara "inte vara ond" och följa "jesus exempel". Det är alltså det andra som jag kritiserar.
    ja han säger emot sig själv, han "förnyar" allt. det är ju just därför han kom i köttet som jesus. detta var planerat hela tiden, det står om jesus i gt på många ställen.

    om det står en sak i gt, men helt annan i nt, så är det nt som gäller.

    har inte sagt att gt inte hänt och att det som står där är inte sant, jag sa bara att de dåliga sakerna i gt inte gäller eftersom jesus lärde ut saker som gick emot det.

    jesus är gud: www.jesus-is-lord.com/jesusgd2.htm

    är det verkligen så mycket mer? det heter ju trots allt kristendomen och bildades av kristus.


  • habiti
    konnigulden skrev 2014-11-23 22:58:24 följande:
    haha okej, du ska veta att jag är glad över att du bara läser det fina avsnitten i bibeln.

    Men du är totalt oförståelig. Vad är logiken i att han säger emot sig själv? Vad händer med saker som jesus inte ens tar upp?
    Jesus säger ingenting om att slaveri är fel.
    jag läser inte endast de fina avsnitten.

    eftersom gud sa i gt: gör så här
    men i nt sa: gör så här

    så följer man det han sa i nt då det är det nyaste.

    googla: "jesus and slavery"
  • habiti
    konnigulden skrev 2014-11-23 23:15:28 följande:
    You would think that Jesus and the New Testament would have a different view of slavery, but slavery is still approved of in the New Testament, as the following passages show.

     


        Slaves, obey your earthly masters with deep respect and fear.  Serve them sincerely as you would serve Christ.  (Ephesians 6:5 NLT)


     


        Christians who are slaves should give their masters full respect so that the name of God and his teaching will not be shamed.  If your master is a Christian, that is no excuse for being disrespectful.  You should work all the harder because you are helping another believer by your efforts.  Teach these truths, Timothy, and encourage everyone to obey them.  (1 Timothy 6:1-2 NLT)


     


        In the following parable, Jesus clearly approves of beating slaves even if they didn't know they were doing anything wrong.


     


        The servant will be severely punished, for though he knew his duty, he refused to do it.  "But people who are not aware that they are doing wrong will be punished only lightly.  Much is required from those to whom much is given, and much more is required from those to whom much more is given."  (Luke 12:47-48 NLT)

    Okej, jag googlade.
    Samtidigt säger Gud i GT något i stil med: "I am your only god. I never change.."
    Och Jesus säger också att man ska följa GT ord.

    Jag ser bara motsägelser och kan inte ta det du säger för 5 öre.


    vilka kristna har slavar idag?

    det här kan man läsa i nt:också "Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus"

    gud har ju alltid vetat att han ska komma i köttet, så det hela var planerat, så ja, han ändrar sig inte. allt i gt hände av anledning precis som med nt. att som människa försöka förstå sig på guds vägar är inte lätt.

    budorden ja, då de var helt i linje med hans kärleksbudskap.

    vi får inte ut något av detta, du vägrar tro på mig. så jag ska ge dig ett tips min vän, gå till tio präster o fråga ut dom så som du frågar ut mig, de är mer kunniga än mig,
  • habiti
    themia skrev 2014-11-26 20:32:18 följande:
    Jesus var inte kristen, han var jude.
    Kristendomens grundare är Paulus, som aldrig träffade Jesus.
    jesus vill inte ha religion.

    dyrkan till jesus är personlig.
Svar på tråden Islam