Inlägg från: Mymlan L |Visa alla inlägg
  • Mymlan L

    Varför så svårt att skilja på de och dem?

    Vad är det som hänt med personliga pronomenet "de" och "dem" i skrivet språk?
    Och med "sin", "hans" och "hennes"?

    I synnerhet skrivs det grodor här på FL, men även i tidningar och i än så länge liten mån svensktextade program, skrivs "dem" när det ska vara "de". Aldrig tvärtom. Är det "dom" i talad form som ställt till det? Eller lär sig folk inte längre i skolan hur man stavar de olika objektsformerna? 
    För mig är det som att avbrytas varje gång jag läser en text där "dem" ersatt "de". Det blir fel i hela meningen.

    Mina egna barn, som nu är 18 och 20 år gamla ungdomar, har aldrig någonsin haft problem med att skriva ut pronomenet "de" i rätt form. Och då har de båda funktionsnedsättningar som stökar till uppmärksamheten.

    Ett exempel på vanligt förekommande fel:
    Dem hade båda åkt hela natten.

    Byt ut det mot det personliga pronomenet "jag":
    Mig hade åkt hela natten.

    Eller byt ut det mot "hon":
    Henne hade åkt hela natten.

    www.ordklasser.se/personliga-pronomen.php

    Sedan har folk stora problem med genitivformen av possessiva pronomen också. 
    Han tog "sin" bil till jobbet. Det betyder att han tog sin egen bil till jobbet.
    Han tog "hans" bil till jobbet. Det betyder att han tog bilen som den manlige personen har, den person som det skrivits om i texten i meningen eller satsen tidigare. 
    Samma sak när det gäller possessivt femininum singularis.
    Hon tog "sin" bil. Såvida hon nu inte tog den andra tjejens bil, dvs "hennes" bil.

    www.ordklasser.se/possessiva-pronomen.php

    Enkelt, eller hur?

  • Svar på tråden Varför så svårt att skilja på de och dem?
  • Mymlan L

    Jag kan faktiskt inte minnas att vi någonsin behövde eller fick undervisning i skolan varför man skulle skriva de eller dem. Det kom helt naturligt. Det syns ju direkt hur fel det är.

    Det är först under senare år som felskrivningen dykt upp. Kanske har den varit mer regel än undantag de sista fem åren.

    Felet stör min läsning hur mycket som helst. Hur väl medveten jag än är om att det väldigt ofta förekommer.

    Syftningsfelet som orsakas av felaktigt possessivt pronomen, har jag en känsla av är ganska många år äldre. Det blir jag förvirrad av.

    Talar folk så? Med sådana syftningsfel?

  • Mymlan L
    MallaL skrev 2014-11-20 08:06:09 följande:

    Det är inte skillnad i talspråket, men i skriftspråket upprätthålls skillnaden i böcker och i alla fall i rikstidningar, och av de flesta över 30(?) De som gör fel läser kanske inga böcker? Jag kan förstå att man gör fel och skriver "de" istället för "dem". men "dem" istället för "de"???

    "Dem kommer" till exempel, så fult. Det är bättre att skriva dom om man inte vet. Antagligen kommer det bara att bli ett ord med tiden, men just nu ser det obildat ut.

    [/quote

    [quote=74369916][quote-nick]MallaL skrev 2014-11-20 08:06:09 följande:[/quote-nick]

    Det är inte skillnad i talspråket, men i skriftspråket upprätthålls skillnaden i böcker och i alla fall i rikstidningar, och av de flesta över 30(?) De som gör fel läser kanske inga böcker? Jag kan förstå att man gör fel och skriver "de" istället för "dem". men "dem" istället för "de"???

    "Dem kommer" till exempel, så fult. Det är bättre att skriva dom om man inte vet. Antagligen kommer det bara att bli ett ord med tiden, men just nu ser det obildat ut.


    Ja, just det. Det verkar som om felskrivarna inte har svenska som modersmål. Eller rättare sagt - de vet inte vilka de pratar om.

    Det är väl sällan eller aldrig man ser "de" i stället för "dem"? Det brukar alltid vara tvärtom.

    Hur kan det komma sig att mina och många andra barn klarat sig från dessa grodor?

    Jag kan inte påstå att de egna ungarna, på grund av funktionsnedsättningen, varit glada åt att läsa - faktiskt inte någon av dem. Däremot skriver de skolarbeten och chattar med kompisar hela tiden. Det blir aldrig fel. Även fast de tidvis pratar mer engelska än svenska, vilket skulle vara skäl nog att röra till det hela.
  • Mymlan L
    MrsMia skrev 2014-11-20 08:29:49 följande:

    Tror det lätt blir fel i t. ex: Eva och hennes mamma var ute på promenad/Eva och sin mamma var ute på promenad.

    Förstår du hur jag menar?


    Vet faktiskt inte om jag begriper just de meningarna.

    Jag ser ju bara hur jag ska skriva om den felaktiga meningen så att "sin" blir riktigt: Eva var ute med sin mamma på promenad.

    Folk säger ju inte "Hon/han och sin mamma ?". Eller gör de ??

    I vilket fall; det låter fel, det blir syftningsfel och därför borde skribenten reagera när "sin" blir "hennes", "hans", "deras" och inte ska vara det.
  • Mymlan L
    mindless skrev 2014-11-21 10:19:29 följande:
    Fast det syns ju bara hur fel det är om man på förhand vet just hur fel det är. Och problemet (en del av det) ligger väl i att det är ett så vanligt fel att det blir en del av mångas språkkänsla. Om man till stor del läser texter (företrädelsevis på nätet) där detta fel förekommer i stor utsträckning, ligger det nog nära till hands att man börjar uppfatta det som det rätta sättet att skriva.
    Det är ju just detta faktum som får mig att bli ledsen över utvecklingen, förvirrad när jag läser och som gör mig ganska arg.
    "Ospråkkänslan" har naturligtvis fått en snabbare spridning än den annars skulle ha fått när det gäller språkfel, skrivna som talade.
    Barn och ungdomar är otroligt lättpåverkade, men även vuxna med ett riktigt och vårdat språk tar ibland till sig helt galna och felaktiga uttryck och sätt att använda språket. Det felaktiga sprider sig. Senast igår såg jag "dem" när det skulle vara "de" - i en presentationstext på SVT Play. Klart att man reagerar då.
    mindless skrev 2014-11-21 10:19:29 följande:
    Eftersom engelskan upprätthåller skillnaden mellan de och dem även i tal, kanske det tvärtom gör det enklare att upprätthålla distinktionen även på svenska. 
    De som skriver hans istället för sin, tenderar nog att även uttrycka sig så i tal. 
    Nu tänkte jag egentligen inte på "they" och "them" eller andra pronomen i engelskan, utan på språket i stort. Barnen reagerar t.ex. kraftigt när kompisar skriver "there" eller "their" när de menar "they're".
    Engelskan har ju andra fallgropar och svårigheter inbyggda i språket, sådant vi aldrig tänker på i svenskan.

    Säkert talar de som gör syftningsfel i text även med syftningsfel. Men hör de inte vad de själva säger?
  • Mymlan L
    sextiotalist skrev 2014-11-21 10:26:43 följande:

    Min teori är att de som använder de/dem fel, vill skriva "fint", men saknar kunskapen. De har lärt sig/ fått för sig att man inte ska använda dom och använder konskevent dem istället för dom.

    Mitt tips är till dessa personer.
    Skippa att skriva fint, använde de orden och den grammatiken du behärskar och nej, det ser inte "finare" ut. Använder man dem fel, så visar det bara att man är inte kan det, inget annat.
    Blir man dessutom sur, när folk rättar en, då är man bara knäpp

    Jag är själv osäker ibland (det finns tillfällen där det inte är självklat alla gånger) då använder jag dom, då vet jag att det alltid blir rätt.


    Att osäkra personer vill  "skriva fint" fast de inte behärskar språket, har jag aldrig tänkt på. Men det låter ju rimligt.
    Och "dom" sågs ju inte som riktig rumsrent skriftspråk på 70-80talet. Det stämmer ju.
    Så visst är "dom" genomgående i hela texter den enda rimliga lösningen för alla som inte behärskar "de" och "dem" på rätt sätt. Det skrivna "dom" är ju numera helt accepterat och rumsrent även bland språkvetarna. Och det stör förhoppningsvis inte någons läsning. Inte min i alla fall, och jag är extremt petig.
  • Mymlan L
    MallaL skrev 2015-01-05 19:08:01 följande:
    Men om man läser böcker, noterar man då inte hur det skrivs? Detta var inget man lärde sig i skolan, utan det kommer naturligt om man läser mycket. Jag har inget minne av att de/dem någonsin togs upp i skolan, men på min tid i skolan (70-80-talet) gjorde alla rätt ändå.
    Och då skrev alla rätt - även de som inte läste böcker och tidningar!
    Det är därför jag undrar hur det har kunnat bli så fel i folks skrivna språk. Även i dagstidningar, i programtexter och i textremsor. Stor SYND och SKAM är det! Som man sade på 70-talet. 
    Det är ju fett coolt att inte vara noob utan nörd och kirra tugget.
Svar på tråden Varför så svårt att skilja på de och dem?