• DreamBear

    Hypotyreos och diarre?

    Nu behöver jag experthjälp!

    Har hypotyreos sedan 2006 och har höga tpo-antikroppar (1046). Äter just nu 112,5 mg Levaxin/dag.

    Nu till problemet. Jag har upptäckt att jag mår bäst med ett tsh mellan 0,5-1. Alltså ganska lågt. Fick barn i augusti 2013 och under hela graviditeten låg tsh 0,6 ungefär. Sedan kollades tsh en vecka efter förlossningen och låg fint. Läkaren sa att jag skulle kolla om ett år igen. Men redan i december börja jag må dåligt och i januari låg tsh på 6,4. Höjde då dosen med 12,5mg/dag. Och sakta men säkert gick det ned. April 2,5. Juni 1,4. Juli 1,2. Under perioden december-maj hade jag plötsliga diarrer ca 1 gång i veckan. Dessa "försvann" under juni-oktober. Så nu började de igen och jag tänkte direkt på sköldkörteln och bad om nya prover. Och fick nu veta att tsh ligger på 2,1.

    Enligt läkaren har inte diarren med sköldkörteln att göra och han anser att tsh ligger bra och jag "får" inte höja. Vad tror ni? Kan diarren vara kopplad till sköldkörteln? Enligt läkaren har man förstoppning vid högt tsh och diarre vid lågt. Och det är ju också vad jag hört. Men Min kropp gör tvärtom. Dessutom menade läkaren att man inte känner av en så liten skillnad på tsh som jag då menar. Behöver råd :) Någon?

  • Svar på tråden Hypotyreos och diarre?
  • Story

    Jag är inte jättekunnig inom området, men jag hade ju enorma problem med diarré och då visade det sig att TSH var för högt. Så jag hade nog lyssnat på min magkänsla, om jag var du. Tycker inte att din koppling låter helt osannolik

  • DreamBear

    Känns inte riktigt bra att höja dosen utan läkarens medgivande. Men jag tycker att de borde gå med på det, varför inte testa? Men han ansåg mig ha helt fel och det fanns inget samband mellan hypotyreos och diarre. Suck.

  • Story

    Nej håller med dig och det tror jag inte att du ska göra; dvs höja dosen på egen hand. Men se till att kontakta en riktigt duktig endokrinolog! Svenska läkare är så HOPPLÖST okunniga på hypo-/hypertyreos.

    Jag fick t ex rådet att "du kan avsluta din kur när graviditeten är över"

    Tssss... Som att hypofysers skulle gå över "bara sådär"... Det tror jag knappast

  • DreamBear

    Har haft en bra läkare men han har gått på föräldraledighet så nu har jag fått en annan. Min förre var öppen men denne gamla man vägrar lyssna :(

    Endokrinolog-måste man ha remiss då?

  • Story
    DreamBear skrev 2014-11-21 21:18:31 följande:

    Har haft en bra läkare men han har gått på föräldraledighet så nu har jag fått en annan. Min förre var öppen men denne gamla man vägrar lyssna :(

    Endokrinolog-måste man ha remiss då?


    Ah! Känner igen det! Samma hände mig. Första läkaren var den som upptäckte hypotyreosen.. Sedan blev hon tjänstledig och jag fick en ny, nonchalant vikarie för henne. Jag fick rådet att återkomma för att mäta värdena efter 3-4 veckor igen och då när jag ringde så var hennes vikarie så nonchalant, ungefär: "jaha.. Och? Vad vill du?"

    Jag: "din kollega bad mig ta nya prover?"

    Vikarien: "jaha... Ja...men det är ingen fara ska du se.."

    Men jag fick ju missfall på missfall.. Hallå?

    Jag vet inte om du behöver remiss, men jag hade ringt ändå och hört mig för. Man får kämpa som ett djur. Det vittnade även en kollega om
  • DreamBear

    Ska ringa dem på måndag.

    Jag kan ju ha helt fel men hur som är det sjukt jobbigt att bli dålig så här ofta :(

  • Story

    Det är ju det.. Man kan inte leva ett normalt liv tillslut

  • enimini

    Vad har du för värden på dina riktiga sköldkörtelshormoner, dvs T3 och T4? TSH är ju ett hypofyshormon och har inget att göra med symptom. Det är som bäst ett redskap att från början kunna se att det är nåt strul.

    När man sen behandlas är det rätt obetydligt. Det man måste kolla är alltså Fritt T3 och T4, alltså vad som är obundet och kan tas upp av cellerna. Som regel för att ha optimala värden bör FT3 ligga runt 75% inom referensvärdet och FT4 på ca 50%.

    TSH är alltså inte det som påverkar kroppen och ger symptom. Däremot bör det bli rätt lågt när man behandlas med Levaxin.

    Eftersom du har antikroppar/Hashimotos så tycker jag du borde utesluta gluten i minst 6 veckor. Det finns massor som säger sig blivit helt friska efter det. Gluten och sköldkörtelns celler liknar varandra väldigt mycket så ibland tar antikropparna fel och man blir sjuk.

  • DreamBear

    Har inte glutenallergi, kollad både med blodprov och vävnadsprov.

    T3 och T4 tas inte, det räcker med tsh enligt läkaren.

  • Beatrissan

    Intressant tråd.

    2011 när jag blev gravid märkte man att mitt tag låg på 3,3 jag blev därför insatt på levaxin 0,25. Under graviditeten fick jag höjas och slutade på 0,75 i levaxin. Man kontrollerade mig bär 4:e v även T4 varje gång. 4v efter förlossningen låg jag på 1,8.

    Efter det här har jag inte blivit kollad och åt bara upp den dosen jag hade.. De hela rann ut i sanden..

    Nu är jag gravid igen och med min erfarenhet bad jag om en tidig provtagning, var inne v6 och fick TSH 2,4 och T4 14 (tror jag), inget att anmärka på tyckte de på mvc. Bytte sedan mvc och bad i v.10 om ett nytt prov. Har mellan v6-10 och ff mått mkt illa, haft magsjuka och sedan kännt mig allmänt konstig i mage med plötsliga diarréer. Kände och känner att jag håller på och bli knäpp.. Talade om för min bm att jag vägrar ligga över 2,0 och överdrev mina symtom lite, fick provsvaren häromdagen och låg på 2,9 i TSH blivit insatt på 0,25 levaxin..

    Ska bli mkt intressant att se om diarrén försvinner nu... Eller magsjukekänslan..

  • enimini
    DreamBear skrev 2014-11-22 16:15:23 följande:

    Har inte glutenallergi, kollad både med blodprov och vävnadsprov.

    T3 och T4 tas inte, det räcker med tsh enligt läkaren.


    tyvärr är det många läkare som resonerar så.

    T4 är kroppens reserv och det måste omvandlas till T3, bla i levern, för att kunna användas av kroppen. Det mesta blir bundet och det är endast det obundna som kan gå in i cellen och göra sitt jobb. Så det är just Fritt T3 som överensstämmer med de symptom man har och ens välmående.

    Att reglera Levaxin etc endast med hjälp av TSH är helt felvisande. FT3 behövs för att kontrollera att kroppen kan omvandla T4 ordentligt. Man kan ha bra T4 men ändå må dåligt om man som sagt inte omvandlar som man ska.

    Det är även bra att kolla reverse T3, är det för högt har man också symptom eftersom det fungerar som ett "anti-thyroid" och blockerar FT3 i cellväggen.

    Själva TSH:et ger inga symptom alls i kroppen. Det är endast där för att säga till sköldkörteln vad den ska göra eller inte. Tar man ersättningshormoner blir det även mer missvisande.

    Det är många som helt blivit av med sin Hashimotos och fått ner sina antikroppar med hjälp av glutenfri diet trots att dom inte är glutenallergiker. En del tar även bort all "vit mat" som vitt bröd, pasta, ris, socker osv och mår toppen. Finns inga garantier så klart med helt värt att försöka.
  • DreamBear

    Jag vågar påstå att jag inte kan ringa vc och be dem ta om proverna för att jag vill veta t3 och t4.

    Men det skumma för mig är ju att diarren började i samband med att tsh lågt högt och försvann när tsh låg lägre, för att nu vara tillbaka igen. Kanske inget samband egentligen MEN det enda samband jag kan finna.

    Är iaf rent ut sagt less på att ha konstant ont i magen, plötsliga diarrer och att känna mig fastlåst i hemmet med en toa i närheten. Livet är liksom inte roligt. Och det borde det vara.

    Kanske famlar jag efter en förklaring :(

Svar på tråden Hypotyreos och diarre?