Inlägg från: mitthemligajag |Visa alla inlägg
  • mitthemligajag

    vabba vid kolik?

    Kanske jätte dum fråga... Men är de någon som vet om man kan vabba med ett spädbarn som har konstaterad kolik? Våran dotter skriker 7-8 timmar varje natt och brukar somna på morgonen, alltså är vi vakna heeela nätterna. Hur har ni gjort? Har eran partner fått stanna hemma på ngt sätt?

  • Svar på tråden vabba vid kolik?
  • mitthemligajag
    Aaglars skrev 2014-11-23 11:53:06 följande:

    Får jag fråga hur gammalt ditt barn är? Har han/hon redan börjat på förskola? Du har ju lagt in denna fråga 0-12 månader.


    Nej alltså hon är 6 veckor, hon ska inte lämnas någonstans! Jag menade mer att det känns förjäkligt att använda föräldradagar till att vara konstant trött med ett barn som har så otroligt ont och mår dåligt och faktiskt är sjuk.

    Hon är ju mer sjuk än någon som har lite feber och då får man ju vabba. Vabba får man ju göra fastän barnet inte går på förskola så får jag som mamma vabba med henne från mina föräldradagar?
  • mitthemligajag
    Evm skrev 2014-11-23 11:59:54 följande:
    Jo det är klart, om han är för utmattad för att kunna jobba. Men ni borde föröka att inte vara vakna båda två, ta varannan natt tex.
    Vi försökte de första veckorna... Men de fungerade inte. Jag klarar inte av slappna av och somna när jag inte ser henne och det är otroligt jobbigt... Ngt jag måste lära mig. Dessutom orkar man bara ngn timme. de är konstant gallskrik, svett och stimm i 7 timmar. Imorse somnade hon 5... :( men vad bra då vet vi att han kan göra så ifall de skulle vara helt kört, ska bara få arbetsmyran att förstå att det är okej också. Men vi är heelt slut.
  • mitthemligajag
    jenny99 skrev 2014-11-23 12:04:36 följande:

    Men använd inte föräldrardagar.Använd så få som möjligt eller inga alls.Och vabba tror jag inte man får göra för en sån liten.


    Men coccoo vad tror du man använder föräldradagar för? Man gör det ju inte för att man tycker det är kul direkt... Jag tar bara ut 2 i veckan men dom två behöver jag ta ut. Jo man för vabba för ett litet barn, man får ju vabba under bvc tiderna tex om man har tagit fl under dom dagarna. Undrade bara om man får göra det vid kolik
  • mitthemligajag
    Evm skrev 2014-11-23 12:11:58 följande:
    Du får aldrig vabba från föräldraledighet, däremot kan den jobbande föräldern vabba om du är sjuk, aldrig för att barnet är sjuk, men då måste barnet vara äldre men minns inte hur gammalt barnet måste vara.
    Okej tack :)
  • mitthemligajag
    Rocket Mania skrev 2014-11-23 12:32:06 följande:

    Om vi bortser från vab-frågan nu, vad gör ni för att underlätta för barnet? Har ni låtit göra en ordentlig undersökning? Akupunktur? Något?


    Har gjort två läkarundersökningar och fått kolik konstaterat, hon har fått lavemang 1 gång, jag äter mjölkfri kost men idag har jag pumpat ur och bara gett mjölkfri ersättning och peppar peppar de har gått riktigt bra ikväll. På onsdag ska vi till en mottagning och få akupunktur! Hon har fått både Semper och minifom och massage flera gånger om dagen... Och så har vi ett värme djur... Vet inte mer vad vi kan göra, känns som avkupunturen är sista hoppet. Annars får vi väl bara vänta ut detta helvete
  • mitthemligajag
    pigglet skrev 2014-11-23 21:46:08 följande:

    Reder ut begreppen om vabb (Tillfällig FöräldraPenning):
    Rekommenderas att läsa när man är hyfsat pigg   Flört

    Om man är föräldraledig förväntas man kunna ta hand om alla sina barn, vare sig de är friska eller sjuka.
    Man kan inte byta ut vanlig fp mot tfp, om inte barnet är inlagt på sjukhus.

    Om ordinarie vårdare är sjuk, så kan den sjukskriva sig. Man får då en karensdag. Då kan den andra föräldern vara hemma och vårda barnet i stället. Är barnet under 8 månader får den föräldern ta vanlig fp, är barnet över 8 månader kan man ta tfp.

    Kolik är inte roligt, det är psykiskt knäckande att se sitt barn må så dåligt och inte kunna hjälpa det. Lägg därpå sömnbrist...
    Det finns en bok som heter typ "Skrik och magknip, så överlever du", den tyckte jag var skön att läsa.
    Sedan - försök turas om att sova! Placera er så långt ifrån varandra som möjligt, så inte båda föräldrarna är vakna. Så får man turas om att ta powernaps under dagtid.
    Skaffa hörselskydd.
    OCh fast det inte känns så just nu - det kommer gå över! Just när man är mitt i det så känns det ju inte så, men det kommer en annan tid. Och till slut kommer man tom att ha glömt mycket av den där hopplösa känslan och kan tänka att det trots allt bara var en ganska kort tid i livet...


    TACK! Och den där boken ska jag nog införskaffa! Mitt största problem i sömnen är att jag blivit fruktansvärt hönsig... Kan verkligen inte släppa henne när hon är så ledsen trotts att jag vet att jag inte gör det bättre än hennes pappa... Men det är något jag måste lära mig! Jo de går väl över någon gång... De känns bara som en evighet dit:(
  • mitthemligajag
    Maddi skrev 2014-11-23 14:10:38 följande:

    Akupunktur fungerade för oss. Det är jättejobbigt med kolikbarn. Har du ingen möjlighet att sova då barnet sover? Är det första barnet så brukar de ju inte vara problem att just sova när barnet sover. 


    Åh vad skönt att höra! Hon ska få ackupunktur för första gången på onsdag
Svar på tråden vabba vid kolik?