• Anonym (?????????????)

    Törs jag föreslå detta? Alkohol kring jul.

    Hej

    Jag har bekanta som har en i familjen som dricker, och extra mycket kring jul och andra högtider.

    Har sammanfört några familjer med samma problem och nu när julen är nära så finns oron och ångesten hos samtliga.

    Jag fick en idé efter att ha läst ett inlägg på facebook; att familjerna ska fira jul ihop UTAN den som dricker.

    De flesta av dem har fått nog och är beredda att lämna men det är svårt att ta steget, innerst inne finns ett hopp om att den som dricker ska sluta. Jag är ingen expert men jag tänker att så länge de stannar så finns ingen anledning för alkoholisten att sluta eller ens söka hjälp. Det är tveksamt om de som dricker ens erkänner för sig själva att de har problem.

    Ni som har varit i samma sits, som partner eller barn till en alkoholist eller kanske tom alkoholist själv, skulle detta vara ett förslag som ni kunnat ta till er? Som alkoholist, skulle detta kunna få dig att vakna upp och inse att du är på väg att förlora din familj pga ditt drickande, som barn skulle detta kunnat ge dig lugn och ro att njuta av julen och som partner skulle detta kunna vara ett sista desperat försök att få den som dricker att förstå och ett sätt att kunna värna om barnen?

  • Svar på tråden Törs jag föreslå detta? Alkohol kring jul.
  • Anonym (val)
    Anonym (**-) skrev 2014-12-17 14:13:55 följande:

    Jag har själv missbrukat alkohol en kort period och kan säga att det går inte och man ska inte bestämma över någon annan. Vill man dricka får man göra det, omgivningen kan endast sätta upp sina regler, t.ex. ingen fylla hos oss eller dricker du mer lämnar jag dig. Att folk försökte hindra mig sköt mig bara längre in i missbruket, det blev en ständig kamp mot omgivningen istället för mot alkoholen. Gå in på anhörigsidor så kan du läsa om just det här. Jag tog tag i orsaken till mina problem (använde alkohol som självmedicinering) och omgivningen backade samtidigt, det vände på en vecka och idag har jag ett måttligt drickande kanske 5 ggr per år. Att ge stämpeln alkoholist är rätt mastigt och medför massa fördomar som även de försvårar för den som har problem.


    Jag ser ingen motsättning i detta. Det är upp till omgivningen att bedöma om drickandet är ett problem för den eller inte och om de vill umgås med personen om/när h*n dricker eller ej. Detta oavsett hur mycket eller hur lite alkohol det handlar om, och om det sätts diagnosnamn på drickandet eller inte. Och givetvis är det motsvarande upp till den som vill dricka om h*n väljeratt göra det eller att umgås med övriga. Ingen "bestämmer" över den andr*.

    Själv har jag (för att dra en mindre dramatisk parallell) slutat gå med min man på nöjesparker, experimenthus, julmarknader etc då jag vet att han visserligen tycker det är roligt men nästan alltid anser besöket färdigt efter någon timme varpå han börjar tjata om att gå hem, surar och förstör upplevelsen för övriga som vill stanna betydligt längre. Att be honom att antingen stanna och låta oss andra titta i vår takt, eller att åka hem om han är alltför trött på saken,  har inte hjälpt. Idealet hade varit att alla var överens om omfattningen och hade roligt ihop men är det inte så får man välja det minst dåliga, i mitt fall att jag ofta går iväg på saker själv med barnen.

  • lilith88
    Vissa i den här tråden har verkligen inte fattat NÅGONTING.

    TS förslag handlar inte om att "rädda alkoholisten". TS förslag handlar om att rädda alla andra och låta dem - särskilt barnen - få en fin jul utan fylla! Alkoholisten har fått sina chanser och kunde ha sökt hjälp för länge sen. Det är ingen jävla rättighet att få vara med på julafton om man förstör för alla andra.

    Alkoholism är en sjukdom ja, MEN alkoholister är inga barn!!!! De har också ett ansvar för hur de beter sig. Har inte barnen i dessa familjer redan lidit tillräckligt? Inga barn ska behöva växa upp så! Sluta dalta för gudarnas skull, TS förslag är jättebra och de som surar över att de inte får dricka på julafton ska vara GLADA att de öht får en chans till!

    Fy fan för vissa inlägg säger jag bara. Fy fan.

    Men bra initiativ TS! Hoppas dessa barn äntligen får en trevlig jul utan fylla och problem!
  • Anonym (tja)
    lilith88 skrev 2014-12-17 17:39:45 följande:
    Vissa i den här tråden har verkligen inte fattat NÅGONTING.

    TS förslag handlar inte om att "rädda alkoholisten". TS förslag handlar om att rädda alla andra och låta dem - särskilt barnen - få en fin jul utan fylla! Alkoholisten har fått sina chanser och kunde ha sökt hjälp för länge sen. Det är ingen jävla rättighet att få vara med på julafton om man förstör för alla andra.

    Alkoholism är en sjukdom ja, MEN alkoholister är inga barn!!!! De har också ett ansvar för hur de beter sig. Har inte barnen i dessa familjer redan lidit tillräckligt? Inga barn ska behöva växa upp så! Sluta dalta för gudarnas skull, TS förslag är jättebra och de som surar över att de inte får dricka på julafton ska vara GLADA att de öht får en chans till!

    Fy fan för vissa inlägg säger jag bara. Fy fan.

    Men bra initiativ TS! Hoppas dessa barn äntligen får en trevlig jul utan fylla och problem!
    Människor med alkoholproblem "lever" på känslomässiga band och andras dåliga samvete. De får ofta hållas för att det finns människor som älskar dem och som är rädda vad som händer om de överger dem. Därmed behöver alkoholisten inte heller söka hjälp eller ta tag i sina problem.

    Det är så tragiskt, eftersom medberoende ofta utplånar sig själva. Ur det perspektivet är TS initiativ viktigt.

    Som sagt, inget barn ska behöva växa upp så och det är egentligen oacceptabelt att ingen av de drabbade har tänkt på det tidigare. Jag undrar hur många barn som har fått många eller alla jular förstörda för att det fortsätts dalta med alkoholister?
  • Haskel

    Till TS:

    Om jag haft alkoholproblem, och inte var önskvärd under julfirande. Så skulle det INTE ge mig en tankeställare. Jag hade sannolikt, fullkomligt, dränkt min ensamhet och sorg i alkohol. Vilket, enligt mina erfarenheter, minskar risken till eftertänksamhet drastiskt.

  • Anonym (tja)
    Haskel skrev 2014-12-17 17:59:43 följande:

    Till TS:

    Om jag haft alkoholproblem, och inte var önskvärd under julfirande. Så skulle det INTE ge mig en tankeställare. Jag hade sannolikt, fullkomligt, dränkt min ensamhet och sorg i alkohol. Vilket, enligt mina erfarenheter, minskar risken till eftertänksamhet drastiskt.


    Fast de ÄR ju välkomna, men utan alkohol? Dvs de måste hålla sig nyktra? Och ingen annan dricker heller givetvis.

    Sen måste den med alkoholproblem faktiskt också ta ansvar själv och sluta förneka problemet eller lägga allt på omgivningen. Att gräva ner sig i självömkan hjälper inte. Och man är ju inte utesluten FÖR ATT man dricker, utan för att det leder till otrevligheter! Är det bättre att alla andra får lida?
  • Anonym (tja)
    Haskel skrev 2014-12-17 17:59:43 följande:

    Till TS:

    Om jag haft alkoholproblem, och inte var önskvärd under julfirande. Så skulle det INTE ge mig en tankeställare. Jag hade sannolikt, fullkomligt, dränkt min ensamhet och sorg i alkohol. Vilket, enligt mina erfarenheter, minskar risken till eftertänksamhet drastiskt.


    Fast de ÄR ju välkomna, men utan alkohol? Dvs de måste hålla sig nyktra? Och ingen annan dricker heller givetvis.

    Sen måste den med alkoholproblem faktiskt också ta ansvar själv och sluta förneka problemet eller lägga allt på omgivningen. Att gräva ner sig i självömkan hjälper inte. Och man är ju inte utesluten FÖR ATT man dricker, utan för att det leder till otrevligheter! Är det bättre att alla andra får lida?
  • lilith88
    Haskel skrev 2014-12-17 17:59:43 följande:

    Till TS:

    Om jag haft alkoholproblem, och inte var önskvärd under julfirande. Så skulle det INTE ge mig en tankeställare. Jag hade sannolikt, fullkomligt, dränkt min ensamhet och sorg i alkohol. Vilket, enligt mina erfarenheter, minskar risken till eftertänksamhet drastiskt.


    Du skulle betett dig som en 3-åring med andra ord. Det gamla vanliga. Andra ska bita ihop och lida för att det är synd om alkoholisten. Alkoholisten har inget ansvar själv, att faktiskt se allvaret och söka hjälp... eller???

    Nej, jag är tack och lov inte uppvuxen med alkoholproblem. Mamma drack måttligt och pappa inte alls, eftersom farfar var alkoholist och en av pappas bröder körde ihjäl sig på fyllan. Så växer vissa barn upp!
  • Haskel
    Anonym (tja) skrev 2014-12-17 18:03:53 följande:
    Fast de ÄR ju välkomna, men utan alkohol? Dvs de måste hålla sig nyktra? Och ingen annan dricker heller givetvis.

    Sen måste den med alkoholproblem faktiskt också ta ansvar själv och sluta förneka problemet eller lägga allt på omgivningen. Att gräva ner sig i självömkan hjälper inte. Och man är ju inte utesluten FÖR ATT man dricker, utan för att det leder till otrevligheter! Är det bättre att alla andra får lida?
    Läser man TS, så ska ju familjerna fira jul tillsammans UTAN de som dricker.

    I hopp om att de alkoholiserade då ska "vakna" upp och inse vad de håller på att förlora.

    Står ingenstans att de är välkomna, om de är nyktra.
  • Anonym (tja)
    Haskel skrev 2014-12-17 18:12:30 följande:
    Läser man TS, så ska ju familjerna fira jul tillsammans UTAN de som dricker.

    I hopp om att de alkoholiserade då ska "vakna" upp och inse vad de håller på att förlora.

    Står ingenstans att de är välkomna, om de är nyktra.
    Jo, det skrev hon senare, men det kanske inte framgick.

    Självklart borde de vara välkomna om de är nyktra. Då finns det ju ingen anledning att hålla dem utanför. Men tvingas man välja - spriten/alkoholisten eller resten av familjen - då går självklart resten av familjen före. Och det finns tyvärr alkoholister som vägrar komma om de inte får dricka. Finns flera exempel bara i den här tråden.
  • Anonym (bror duktig?)
    Anonym (tja) skrev 2014-12-17 17:49:34 följande:
    Människor med alkoholproblem "lever" på känslomässiga band och andras dåliga samvete. De får ofta hållas för att det finns människor som älskar dem och som är rädda vad som händer om de överger dem. Därmed behöver alkoholisten inte heller söka hjälp eller ta tag i sina problem.

    Det är så tragiskt, eftersom medberoende ofta utplånar sig själva. Ur det perspektivet är TS initiativ viktigt.

    Som sagt, inget barn ska behöva växa upp så och det är egentligen oacceptabelt att ingen av de drabbade har tänkt på det tidigare. Jag undrar hur många barn som har fått många eller alla jular förstörda för att det fortsätts dalta med alkoholister?
    Och just därför blir partnern, om vi nu räknar med att hen är medberoende, och barnen tagna som gisslan.

    Ni fattar inte hur pressad en medberoende kan bli av ett sånt här "initiativ"?
    Vilket val som måste tas i full offentlighet!

    Nej, inget barn skall behöva växa upp så. Men ett beslut om att antingen 1. ta emot behandling för alkoholmissbruk eller 2. lämna missbrukaren är INTE ett beslut som ska göras till ett jippo. 

    Jag har läst TS alla inlägg igen, och kan förstå att det är inte tal om "riktiga" alkoholister. "Bara" några som ser lite för djupt i glaset på helgerna. (definitionen för missbruk har ju flyttats från ett visst kvantum till att någon annan ser bruket som ett problem)
    Under alla omständigheter, skulle jag - både som den som "dricker för mycket" eller dens partner, känna mig ganska oönskad och jag skulle överväga rätt så allvarligt om detta är vänner som jag behöver.

    Man kan stödja på både vänligare och värdigare sätt.
  • Anonym (?????????????)

    Ser att det skrivits en del. Alla är fortfarande inne på att fira jul ihop trots att de som dricker mer eller mindre försöker få sina partners att avstå.

    Jag skrev otydligt i trådstarten kring att de ÄR välkomna, men de ska veta att ingen alkohol kommer att serveras eller får tas med.

    En av de nyktra blev lite irriterad på övertalningsförsöken och ställde sin partner mot väggen ang varför det var så viktigt med alkohol och vågade, för första gången, ställa frågan rakt ut: Klarar du dig inte utan alkoholen vilket resulterade i en två dagar lång tystnad dem emellan. Men, de är 'sams' igen och ska fortfarande komma på julfirandet.
    vi får se hur det blir i slutändan.

    Som någon skrev, det är inte riktiga alkoholister om man med det menar att de dricker så de inte kan sköta jobbet eller så de inte kan köra barnen dit de ska om de är ensamt ansvariga för barnen, de dricker 'bara' när de kan, dvs hemma om deras partner finns hemma för att skjutsa barnen om de ska någonstans och alltid när de är lediga. De är väl på god väg att bli riktiga alkoholister skulle jag vilja säga.

    Jag undrar på vilket sätt man ska stödja dem på ett värdigare sätt? Ingen av dem erkänner att drickandet är ett problem.

  • Lilje
    Anonym (tja) skrev 2014-12-17 18:17:11 följande:
    Jo, det skrev hon senare, men det kanske inte framgick.

    Självklart borde de vara välkomna om de är nyktra. Då finns det ju ingen anledning att hålla dem utanför. Men tvingas man välja - spriten/alkoholisten eller resten av familjen - då går självklart resten av familjen före. Och det finns tyvärr alkoholister som vägrar komma om de inte får dricka. Finns flera exempel bara i den här tråden.
    Vilka i den här tråden är enligt dig alkoholister?
  • Anonym (?????????????)

    Hej

    Jag tänkte uppdatera lite.

    Jag har pratat med mannen vars fru dricker för mycket, eller jag ska säga drack... Hon fick en tankeställare då hennes man benhårt vägrade ställa in julfirandet borta och fira hemma istället, han brukar vara ganska eftergiven.
    Hon har nu erkänt för sig själv att hon dricker för mycket och de har tagit ett gemensamt beslut att alkohol inte ska finnas hemma hos dem och OM hon inte klarar det bara på det så ska de söka hjälp.

    Det som gjorde det (tror jag) var dels att ena pappan lyckats smuggla med sig alkohol och hällde i sig och blev jobbig. Inte elak, men ni vet, så där kärvänlig och ääääääääääääälskade alla människor. Hon och den andre mannen såg ju hur jobbigt han var för resten av de inblandade och fick sig små snack i köket mellan varven (de ville ju inte tala allvar mitt i julfirandet men små stunder fanns det ju) av sina respektive om att de själva vanligen var precis likadana. Dels så var de ju MED i barnens glädje på ett helt annat sätt än förut.
    Båda de två fattade och mannen ska söka hjälp, han tror inte han klarar det utan AA och sånt.
    Men kvinnan ska som sagt testa med hjälp av familjen och hon ringde i morse och pratade med sina föräldrar som också ska stötta. Hon ska också prata med sina syskon och så.

    Mannen som drack fick välja mellan att åka hem ensam i taxi eller gå och lägga sig men det blev lägga sig för han höll på att slockna, kanske för att han hällt i sig så jäkla fort.
    Idag tog alla ett allvarligt snack med honom när barnen var ute och åkte pulka.
    Han är väl inte riktigt där än men förhoppningsvis fattar han.

    Det är bestämt att de stannar tom lördag iaf, allihop så nu finns ju ingen mer sprit kvar för honom och han har fått valet att sluta dricka eller så blir det separation.

    Alla barn är lyckliga trots allt för de hann troligen inte riktigt se mannen aspackad (Han passade på innan  Kalle och hans vänner och när det var slut las han i säng.) och kan han klara sig utan nu i ett par dagar så kanske han kommer till sans.

    Mitt förslag blev bra trots allt, även om jag ju inte än vet hur det blir med han som smugglat med sig sprit, men just att han gjorde det måste ju säga honom något kan man hoppas, jag menar, när man är inbjuden till en som uttryckligen sagt att sprit inte får förekomma så är det ju otroligt pinsamt att ändå inte bara ta med sig sprit dit, men smuggla in det och göra bort sig genom att hälla i sig det fort som attan för att hinna få i sig allt innan han blev upptäckt...

  • Anonym (följt med)

    Bra att det gick bra till slut utan några större missöden! Det var verkligen ett bra beslut att fira jul sådär, ni hade bra stöd av varandra och det verkar som om ni eventuellt räddat familjers framtid också!

  • Anonym (?????????????)

    Det blev himla lyckat måste jag säga. Alla har nu bestämt att fira nyår ihop också. Utan alkohol, de ska skåla i pommac

    OCH!! Det är de som drack för mycket förut som frågat! Även mannen som smugglat med sig sist verkar ha förstått. (Han fick sig ett snack av mannen vars fru drack för mycket och av henne med, hon såg pinsamheten och kunde prata med honom utifrån sitt perspektiv som liknar hans)

    'Allt' som behövdes var en knuff så att deras partners vågat säga ifrån och berättat för släktingar om problemen så även de vet och har förståelse.
    Observera nu (om någon ny hittar till tråden) att dessa inte varit HELT alkoholiserade, men på god väg.
    Har man en 'riktig' alkoholist i släkten så måste nog mer och annat till.

Svar på tråden Törs jag föreslå detta? Alkohol kring jul.