• kmor

    35 år, ngn som vill följas åt på gravidresan?

    Plussade i förrgår på bim-3! Det var sjätte försöket efter en MA i somras. Har sedan tidigare en fyraåring. Någon som vill följas åt längs gravidresan?

  • Svar på tråden 35 år, ngn som vill följas åt på gravidresan?
  • mommy86

    Får man vara med även om man inte fyllt 35 ännu? Är med i andra grupper men känner inte att man passar in riktigt. Dem flesta är ju så mkt yngre och jag ventilerar mig hellre med folk närmare min ålder:)
    Jag har Bf i slutet på sept / början av okt

    Har inte varit på några samtal ännu men det kommer om 2-3 veckor
    och kub testet är om 5 veckor

  • green78

    Hej tjejer! Vad skall vi fylla den här tråden med då? Har ni gjort Kub, RUL, har ni hittat bästa vagnen eller bästa babyprylen. Mår ni bra? Eller vill ni spy galla över hur ni mår eller att ni har ont? Eller hittat bästa webbshoppen för mamma kläder?

    Själv har jag legat hemma med förkylning i nästan två veckor, värsta förkylningen ever. Antar att det beror endel på graviditeten. Men i morgon är det jobb igen skall faktiskt bli rätt trevligt!

    I morgon är oxå första gången på gravidyoga kursen jag signat upp mig på. Någon annan som testat det?

    Önskar er en trevlig måndagskväll!

  • Linc

    Å, önskar att gravida var ett alternativ till mig!! Jag har trååååkigt! Har varit långtidssjukskriven sedan hmm ja ett år tillbaka nu. Har en bindvävsjukdom eds som ger mig "glappa"leder och kronisk smärta.. blev gravid och är nu i v.32 har fått må så bra i min graviditet.. tills nu.. *suck* Foglossning from hell har gjort sin entré och nu har jag riktigt ont och svårt att gå särskilt fram mot kvällen :/ Axlarna svider pga översträckning i leden pga sida sida sovläget jag bara kan ha, magen är giganorm haha!! Längtar massor efter bebis, baaara typ 6v kvar... 10v i värsta fall..

    Dock känner jag hur mörkret som varit i mitt huvud / humör börjar ljusna! :D På nåt konstigt vänster lyckas dagarna att passera trots att det inte är mkt jag kan göra eller har ro till för den delen :) Igår roade försäkringskassan mig i några timmar när jag försökte planera in föräldraledig. . Slutade med att jag lade in till och med Mars-16 Får ta resten sen :)

    Hoppas ni andra där ute har det bra!! Jag ska nog gå upp nu å äta frukost.. har fått sova 4h i sträck inatt så just nu är jag utvilad!! Det blir en bra dag idag !! Kram på er :)

  • Hoppanloppan

    Hej! Hoppar gärna in i denna gruppen Är 36 år och väntar mitt fjärde barn med bf 14 oktober.

    Inskrivning imorgon i v 6+0, känns så overkligt!

    Fler som har bf i oktober?

  • Fröken Smilla

    Är det någon här som valt att inte göra kub? Vi funderar starkt på att låta bli.

    Min syster fick dåligt resultat senast hon gjorde kub och födde en välskapt liten flicka. Däremot så gick hon med en jobbig oro från det att hon fick resultatet.

    Vad gör man om sannolikheten lutar åt nåt dåligt? Vi har väntat 2,5 år på denna graviditeten...

  • Linc
    Fröken Smilla skrev 2015-02-17 12:34:51 följande:

    Är det någon här som valt att inte göra kub? Vi funderar starkt på att låta bli.

    Min syster fick dåligt resultat senast hon gjorde kub och födde en välskapt liten flicka. Däremot så gick hon med en jobbig oro från det att hon fick resultatet.

    Vad gör man om sannolikheten lutar åt nåt dåligt? Vi har väntat 2,5 år på denna graviditeten...


    Hej! Jag är 36år fyller 37 i sommar. Sambon är 30.. Vi valde att INTE göra KUB testet eftersom jag i varjefall inte skulle vilja ta bort en downs. . Däremot så har vi pratat massor om hur och om och utifallatt. . Vet att kub och de andra testerna kan visa på annat än downs. . Men jag ville i alla fall inte gå vidare med moderkaksprov eller fostervattensprov så då kändes det onödigt att ta kuben med. Vårat RUL visade oss dock en välproportionerad flicka :D
  • mommy86

    Jag kommer ju att få göra kub även om jag inte är över 35.. Men Kub är väl bara ett vanligt UL och skulle det va något konstigt ta dem prover då? Eller har jag fattat helt fel=/?

  • green78

    Kub är blodprov och UL och man får fram en sannolikhet på om barnet kan ha t ex Downs och ett par andra liknande, men värre sjukdomar. Får man en sannolikhet som är större än 1:200 brukar man rekommendera att gå vidare med ett forstervattensprov. Då sticker man in en nål i magen och tar ut lite fostervatten och testar det, då får man svart på vitt om barnet är sjukt eller inte.

  • Fröken Smilla
    mommy86 skrev 2015-02-17 18:15:08 följande:

    Jag kommer ju att få göra kub även om jag inte är över 35.. Men Kub är väl bara ett vanligt UL och skulle det va något konstigt ta dem prover då? Eller har jag fattat helt fel=/?


    Kub är kombinerat ultraljud och blodprov där de analyserar och kalkylerar risken för ett kromosomfel. Är risken hög rekommenderas man fostervattensprov, som också innebär risk för missfall. Därav min tveksamhet. Jag vill inte göra fostervattensprov så där skulle jag sitta med en riskanalys där man KANSKE får ett barn med downs syndrom. Vet inte vad jag skulle göra med den informationen... Tror att det bara skulle innebära oro för min del. Sen har jag full förståelse för om andra vill göra det.
Svar på tråden 35 år, ngn som vill följas åt på gravidresan?