• road

    Lämna Lucia och julen utanför jämställdhetsdebatten

    Centurione skrev 2014-12-20 22:05:38 följande:
    Exakt. Luciatåget är ju som en teaterpjäs med fasta roller, där de kvinnliga rollerna (Lucia och hennes tärnor, och eventuellt tomteflickor och pepparkaksgummor) självklart ska spelas av en kvinna/flicka, och de manliga (stjärngossarna, Staffan stalledräng och eventuellt tomtenissar och pepparkaksgubbar) av en man/pojke. Annars förstör man ju hela grejen.

    Jag känner även, att dessa tokfeminister som ger sig på varenda tradition och ska förstöra den, skämmer ut hela kvinnosaken. För det FINNS fortfarande saker som är viktiga för kvinnor att kämpa för, men om folk förknippar kvinnosaksrörelsen med manliga lucior och annat trams, så kommer de att känna ett förakt och förkasta HELA rörelsen. Även de vettiga sakerna alltså, som lika lön för lika arbete t.ex..
    Kvinnoroller spelades av män på Shakespeares tid.
  • road
    Centurione skrev 2014-12-22 12:00:33 följande:
    Ibland, men det fanns faktiskt skådespelerskor också. Detta handlade ju om att skådespelerskor hade fruktansvärt dåligt rykte på den tiden - de var nästan jämställda med horor, och ofta var de kanske det också. Eller i alla fall blev de lätt älskarinnor åt rika, gifta män som spanade in dem på scenen och sökte upp dem efter föreställningen. För att förhindra den trafiken ville man inte ha kvinnliga skådespelare. Men när män spelade rollerna så var det ju fortfarande meningen att publiken skulle tro att de var kvinnor. Det var ett nödvändigt ont, och inte någon medveten lek med könsrollerna. Går inte att jämföra med dagens queerfeministtrams alls.
    Effekten blev likväl en lek med könsrollerna. Och varför utgår du från att en manlig Lucia idag inte skulle vilja skapa illusionen av att vara kvinna?
    Centurione skrev 2014-12-22 11:57:48 följande:
    Det förstör upplevelsen för åskådarna. De VILL HA en vän och vacker, slank och nordisk, ljusblond flicka med ljus i hår, och en glad och käck och oförvägen Staffan med en fin baryton. Det ger dem ett avbrott i den monotona vardagen, och något att glädja sig åt och drömma om. En luciatåg med en manlig Lucia kan bara bli ett spektakel... vilket kan vara på sin plats i väldigt speciella sammanhang, som t.ex. ett studentspex eller en svensexa. Där det SKA vara ett spektakel - där det är själv grejen. Men inte om det ska ge svenska folket något att enas kring och drömma om... från tid till tid.

    När gjordes den undersökningen om svenska folkets Lucia-preferens? Jag skulle älska att se en countertenor sjunga Lucia.
  • road
    Centurione skrev 2014-12-22 12:28:49 följande:
    Fast VARFÖR när det finns så många äkta kvinnor som SLÅSS om att få vara Lucia..?

    Tja, du behöver ju bara läsa på sociala medier. Läs på Avpixlat för två år sedan t.ex. - då var ingången i och för sig inte en manlig lucia utan en svart lucia, men i kommentarerna kommer de preferenser jag beskrev fram MÅNGA gånger.
    Hahahahaha. "Avpixlat"

    SD fick faktiskt bara 13% av folkets röster.

    Men på riktigt. Om Norra Flens Församling eller Östra Skogssunda skola vill ha ett Luciatåg med en manlig Lucia och majoriteten av den lokalbefolkningen tycker det är en skitbra idé och det blir vackert och stämningsfullt, varför ska då du komma och bestämma att det är fel pga traditioner? Varför är det så viktigt för dig?
  • road
    Centurione skrev 2014-12-22 13:12:47 följande:
    Kommentarsfältet på Avpixlat är folkets röst. Där skriver svenska folket det som de inte får skriva på Aftonbladets eller Dagens nyheters kommentarsfält.
    Nej. Det är SD:s väljarkårs röst. Jag lägger ingen värdering i det. Men det är inte folkets röst.
    Centurione skrev 2014-12-22 13:11:52 följande:
    Fast jag är helt säker på att majoriteten av befolkningen inte vill det. OM det skulle vara så, så skulle jag få böja mig för det. Men jag skulle inte gå dit och titta, om jag skulle ha oturen att bo i den kommunen.
    To each their own.

Svar på tråden Lämna Lucia och julen utanför jämställdhetsdebatten