• Anonym (hjälp)

    Hur hanterar man besvikelsen varje julafton?

    Hej det är så att jag och min man har tre barn i vår familj. Två är hans och en är min. Hans barn bor varannan vecka och mitt barn har ingen pappa i livet.

    Vi har gemensam ekonomi och ger barnen lika mycket julklappar var. Men varje jul så blir det en stor sorg och besvikelse för min son. När han ser att hans låsassyskon har fått massa julklappar hos deras mamma. Tillexempel i år så valde vi att spara in på julklapparna så det vart inga jätte märkvärdiga men då fick hans låsassyskon en iphone 6 var. Han vart jätte ledsen då han fick reda på det och var på dåligt humör hela julafton och även idag.

    Hur hanterar man detta?

  • Svar på tråden Hur hanterar man besvikelsen varje julafton?
  • Anonym (Prata)

    Tycker inte det är ok med gemensam julklappsekonomi när man inte har några gemensamma barn. Och att barnen ska ha lika hemma hos er. Din son kan gott få lite mer i julklapp hemma.
    Klart att barnet blir besviken. Styvsyskonen får julklappar från fler håll än ditt barn.
    Du måste vara extra omtänksam och påhittig gentemot din son. Spara pengar under året bara till din son. Så att han känner sig speciell för dig. Du som är hans mamma. 

  • 880215
    nevermind skrev 2014-12-26 12:36:33 följande:
    Varför ska hon göra det??
    För att hon kanske vill ge sitt eget barn en extra julklapp?
    Hennes man kan ju göra detsamma med sina "fickpengar", till sina barn, om han så vill.
  • Lord Hans

    Lär ungen vad som är viktigt i livet och sluta vara en sån materiell fjant?

  • Anonym (Linda)
    Anonym (perverst!) skrev 2014-12-26 12:47:18 följande:

    Jag tycker att de flesta i den här tråden missar det viktiga, nämligen att det är perverst att ge barn varsin iPhone 6. Det finns många vuxna som varken har råd, än mindre behov av en iPhone 6.

    Jag kan å ena sidan tycka att det var smaklöst av den mamman att välja att ge sina barn varsin iPhone 6 just på julen, när hon antagligen vet att deras nästansyskon inte får någonting lika dyrt. Å andra sidan kan jag tycka att det är hennes rätt att göra det, och TS ansvar att lära sitt eget barn att hantera den här besvikelsen och ingjuta sunda värderingar i sin son. Jag skulle personligen ta snacket innan, förklara att han antagligen inte kommer att få lika dyra presenter som låtsassyskonen, för att jag inte har råd med det.

    När kärlek eller vänlighet mäts i hur många eller dyra presenter man får, är det något som är rätt och slätt galet.


    Det Örbäck knappast biomammans ansvar att se till att hennes ex nya barn inte blir svartsjuka?
  • sextiotalist

    Jag tycker idén att använda barnets barnpension till att köpa det där extra, eftersom den möjligheten inte finns idag.
    Just barnets barnpension ska delvis hållas utanför den gemensamma ekonomin, eftersom det ska kompensera pappans ekonomiska bidrag (endast det som går under löpande kostnader kan eventuellt räknas in).
    Om din mans barn muttrar något om orättvisa, så får ni förklara att de pengarna är till för din son och jämför med att de har sin mamma som kan köpa saker.

    Din son får ju vara den som får "offra" sin standard till förmån till din mans barn. Det är om något orättvist, att de pengar som ska säkra hans framtid går till andra barn.

  • Litet My
    Anonym (hjälp) skrev 2014-12-25 23:12:51 följande:

    Hej det är så att jag och min man har tre barn i vår familj. Två är hans och en är min. Hans barn bor varannan vecka och mitt barn har ingen pappa i livet.

    Vi har gemensam ekonomi och ger barnen lika mycket julklappar var. Men varje jul så blir det en stor sorg och besvikelse för min son. När han ser att hans låsassyskon har fått massa julklappar hos deras mamma. Tillexempel i år så valde vi att spara in på julklapparna så det vart inga jätte märkvärdiga men då fick hans låsassyskon en iphone 6 var. Han vart jätte ledsen då han fick reda på det och var på dåligt humör hela julafton och även idag.

    Hur hanterar man detta?


    Jag tror inte det behöver bli större problem än man gör det till. Jag har ett barn med en annan och snart 2 med mm sambo. Första barnet har både en pappa och en farmor som köper tonvis med julklappar och som han dessutom får med sig vid olika tillfällen. Men det är så livet ser ut. Min äldsta har dessutom em bonuspappa och en bonusfarmor vars släkt inte gör skillnad så det är otroligt ojämt i mängd julklappar. Men det är helt enkelt så konstellationen ser ut även om yngsta säkerligen skulle bli sur någon gång. Livet är inte alltid rättvist. Skulle aldrig heller drömma om att tycka att äldstas biopappa eller farmor mfl gör fel som köper mycket och dyra saker åt honom utan att ta hänsyn till mina barn, det känner jag inte riktigt är deras ansvar.
  • kenneth768768
    Anonym (Linda) skrev 2014-12-26 17:30:43 följande:
    Det Örbäck knappast biomammans ansvar att se till att hennes ex nya barn inte blir svartsjuka?
    Vadå Örbäck? Det inlägg du svarade på visade på ett resonemang, men det kör inte du med, bara svart eller vitt?
  • 880215
    kenneth768768 skrev 2014-12-26 17:42:20 följande:
    Vadå Örbäck? Det inlägg du svarade på visade på ett resonemang, men det kör inte du med, bara svart eller vitt?
    Örbäck är förmodligen autocorrect för "är väl".
  • Anonym (Linda)
    880215 skrev 2014-12-26 17:45:18 följande:
    Örbäck är förmodligen autocorrect för "är väl".
    Tack
  • Tutilure

    Ni som skriver att de kan använda sig av barnpensionen, var någonstans står det att pappan är död?

    Att inte ha någon pappa kan lika gärna betyda att man inte har någon kontakt med pappan eller att man kanske inte vet vem som är pappan.

Svar på tråden Hur hanterar man besvikelsen varje julafton?