• Anonym (TS)

    "Varför är inte diskmaskinen tom om den är ren?"

    ..Så har jag precis haft ett praktgräl med min man. Jag är så jävla förbannad att jag inte vet vad jag ska ta mig till. "Om diskmaskinen är ren, varför är den inte tom?".

    Vi har en liten son och jag är föräldraledig. När sonen sover springer jag runt som en iller för att städa, tvätta, laga middag, fixa mat till sonen (puréer), plocka hemma och ringa viktiga telefonsamtal. Idag hade jag gjort just det samt passat på att handla när sonen var vaken. Jag är dessutom uppe i en rekryteringsprocess och det är fullt upp.

    Fick sent på eftermiddagen ett telefonsamtal angående en återbudstid för tandläkarvård. Då blev det ännu mer hektiskt med allt så att pojken fick mat och så att jag kunde slänga i mig en gnutta mat därefter, innan tandlagningen. När min man kom hem sa jag att tvättmaskinen och diskmaskinen var klara..men han hörde bara det om tvättmaskinen.

    När jag kom hem från tandläkaren är diskmaskinen igång. Det är andra dagen i rad som han inte tittar efter om den är ren eller inte.

    "Men om diskmaskinen är ren, varför är den inte tom?" utbrister han anklagande.

    ..alltså, jag jobbar häcken av mig här när pojken sover. När han är vaken försöker jag göra så gott jag kan med att fortsätta greja, men utan att försumma honom. Vad är det min man inte fattar?

    Är det bara jag som blir provocerad av detta till kokpunkten?

    Här står maten klar när till han kommer hem från jobbet och så får jag höra detta! Nej, jag hade inte 3-4 minuter över för att plocka ur för jag har haft *fullt upp*!

    Sedan fortsätter han med ett "hur ska jag se att diskmaskinen är ren om den inte är full?" Jo, jag tog några rena skålar till pojkens mat, men annars var diskmaskinen full.

    Det är väl ändå inte *mitt* fel att han inte kan se sig för? Eller att han inte lyssnar när jag säger att den är ren?

    Så nu har vi skrikit på varann. Jag har varit tokarg. Han har hött med fingret och sagt till mig att "passa mig", vilket provocerade mig över bristningsgränsen. Det hela gick alldeles för långt och jag tappade behärskningen helt.

    Och jag har skuldkänslor för att vi skrämde sonen. Nej, vi brukar inte bråka. Men det här accepterar jag bara inte!

  • Svar på tråden "Varför är inte diskmaskinen tom om den är ren?"
  • Rosmarin

    TS, jag tror du behöver lite egentid och avslappning. Känner igen situationen från när jag själv var föräldra"ledig". Det handlar inte om diskmaskinen, utan om att ni har kommit in en negativ spiral där det lätt bli "slå tillbaka först" när ni pratar med varandra. Försöka ta ett tillfälle när det är lite lugnare och prata igenom hur ni har det hemma och lyssna på varandra.

    Har pappan varit föräldraledig? Det kan vara svårt för honom (och vissa andra i denna tråd tydligen) att fatta att det kan vara sjukt jobbigt att vara hemma med barn. För er relation och för hans relation med barnet rekommenderar jag verkligen att han tar minst 6 månader av föräldraledigheten.

    Lycka till!

  • Rosmarin
    aleydis skrev 2015-01-29 20:08:02 följande:
    Hej Ts,

    Du beskriver ett påtagligt problem och ett underliggande problem.

    1). Problemet med diskmaskinen är egentligen en bagatell, köp en skylt där det står om det är diskat eller ej så behöver ni inte undra

    2). Du skriver att du stressar hela dagen och att din man anklagar dig för att du inte gjort tillräckligt. Jag vet inte om du tolkar situationen rätt eller ej men antingen tycker han att du inte gör tillräckligt eller så övertolksr du hans kommentar. Egentligen var svaret lätt på varför du inte tömde maskinen- jag hann inte innan jag skulle till tandläkaren. Men du går igång och tar det som personlig kritik. Vi känner ju inte din man så jag vet inte om det är så eller inte.

    Men det kanske är bra att ni pratar om varandras förväntningar om vad man ska hinna när man är föräldraledig. Förväntar du eller han för mycket av dig som är hemma? Du hinner väl det du hinner, varför ska du ägna din tid åt att stressa hela dagen? Dina reaktioner tyder på att du är sönderstressad, att bli arg på din man för att han stoppar om ert barn låter inte sunt. Ni kanske ska diskutera sovsituationen oxå, du kanske kan sova vissa nätter i annat rum med öronproppar så du får sova ut ibland. Kanske måste du våga lämna över lite mer till pappan istället för att försöka vara duktiga supermamman och sen spela martyr, att det är så synd om dig som får offra så mkt för din familj. Ingen kommer att tacka dig för att du går och är självuppoffrande och blir bitter på vägen... Försök ta på dig så mycket du orkar och dela snsvaret för hushåll och familj med din man.
  • Anonym (står upp för TS)
    Hannah76 skrev 2015-01-29 17:17:59 följande:

    Känns som en larvig sak att gräla om. Jag skulle inte ta det som kritik öht.


    Det kan vara larvigt om man tittar på det utifrån, men se det från hennes perpektiv, så handlar det förmodligen inte om diskmaskinen i sig. Det handlar om brist på insyn av hennes hektiska livssituation för att sedan höra en idiotisk anklagelse, vilket många män, brukar vara alldeles utmärkta på att lägga fram.


    Det är jobbigt att vara mamma, hålla efter hus, och göra saker utöver det för att sedan höra en sådan sak, som kan handla om en vanlig fråga, men i hennes ögon blev kritik. Han har inte uppmärksammat allt det hon faktiskt gjort, utan lagt vikt på det hon inte hunnit göra. :)

  • ummsumaya
    Rosmarin skrev 2015-01-29 20:39:44 följande:

    TS, jag tror du behöver lite egentid och avslappning. Känner igen situationen från när jag själv var föräldra"ledig". Det handlar inte om diskmaskinen, utan om att ni har kommit in en negativ spiral där det lätt bli "slå tillbaka först" när ni pratar med varandra. Försöka ta ett tillfälle när det är lite lugnare och prata igenom hur ni har det hemma och lyssna på varandra.

    Har pappan varit föräldraledig? Det kan vara svårt för honom (och vissa andra i denna tråd tydligen) att fatta att det kan vara sjukt jobbigt att vara hemma med barn. För er relation och för hans relation med barnet rekommenderar jag verkligen att han tar minst 6 månader av föräldraledigheten.

    Lycka till!


  • Dr Mupp
    Anonym (mor) skrev 2015-01-29 15:46:12 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i men "stenåldern"? Var finns perspektiven? På stenåldern hade man väl tur om man levde tills man blev 30 och varje dag var en kamp om föda, vilda djur och sjukdomar som ingen visste vad de hette eller hur de botades. Kanske kan du bli liiiiiiite mer modern och tänka 1940-50? 

    Hur det såg ut på 40-50-talet varierar mycket i vilken samhällsklass vi talar om. Min mamma föddes in i en familj som var fattiga på riktigt. Huset var aldrig riktigt rent, det gick inte att få rent. Blöjtvätten hängde på tork över den vedeldade spisen som ofta sotade in. 


    Min pappa föddes in i en fattig bondfamilj. Det var ett heltidsarbete att driva den lilla gården. Att skura köksgolvet varje dag var det liksom inte tal om. Och 1967-flyttade hela familjen till ett annat land eftersom det inte gick att överleva på det lilla jordbruket. Då blev det fabriksgolvet för både farmor och farfar och barnen fick klara sig bäst de kunde. 


    50-talets hemmafruar ala hollywood har liksom aldrig varit en norm i Sverige.  


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (mor)
    Anonym (-) skrev 2015-01-29 19:42:42 följande:
    Men var det verkligen bättre på 40-50 talet? Jag har en känsla av att eftersom hushållssysslorna tog mer tid fanns mindre tid till barnen, vilka fick roa sig själva eller sina syskon. Bra eller dåligt? Finns nog en hel del olika åsikter om detta.
    Bättre än på stenåldern var väl frågan? Jag tror det var bättre på 40-50-talet än på stenåldern! Lättare att få tag på mat.
  • Anonym (mor)
    Dr Mupp skrev 2015-01-29 21:48:43 följande:

    Hur det såg ut på 40-50-talet varierar mycket i vilken samhällsklass vi talar om. Min mamma föddes in i en familj som var fattiga på riktigt. Huset var aldrig riktigt rent, det gick inte att få rent. Blöjtvätten hängde på tork över den vedeldade spisen som ofta sotade in. 


    Min pappa föddes in i en fattig bondfamilj. Det var ett heltidsarbete att driva den lilla gården. Att skura köksgolvet varje dag var det liksom inte tal om. Och 1967-flyttade hela familjen till ett annat land eftersom det inte gick att överleva på det lilla jordbruket. Då blev det fabriksgolvet för både farmor och farfar och barnen fick klara sig bäst de kunde. 


    50-talets hemmafruar ala hollywood har liksom aldrig varit en norm i Sverige.  


    Okej. Ja nu vet jag inte varför det blev som om att jag hyllar 40-50-talet! Det var en jämförelse med stenåldern! men jag är själv född på 50-talet i en fattig arbetarfamilj och det var sällan särskilt kul hos oss men om jag ska tro något bra om 50-talet så antar jag att väldigt många vuxna andades framtidstro då? Antar att det fanns bra med jobb och bostäder..........
  • Anonym (-)
    Anonym (mor) skrev 2015-01-30 07:10:50 följande:
    Bättre än på stenåldern var väl frågan? Jag tror det var bättre på 40-50-talet än på stenåldern! Lättare att få tag på mat.
    Nej, frågan var om det var bättre än idag. Du hävdar att det var så enkelt för dessa mammor för 60-70 år sedan att sköta både hem och barn, och att dagens mammor mest gnäller och inte ens fixar att tömma en diskmaskin. Jag tror inte det var bättre för varken mammor eller barn i mitten på 1900-talet. I inlägg #48 och #61 tex kan du inte alls förstå att det är stressigt att sköta hem och barn, för att hemarbetande "aldrig haft så lite att göra som nuförtiden". 
  • Trubbel
    Anonym (-) skrev 2015-01-30 08:52:06 följande:
    Du hävdar att det var så enkelt för dessa mammor för 60-70 år sedan att sköta både hem och barn, och att dagens mammor mest gnäller och inte ens fixar att tömma en diskmaskin.
    Jag förstår inte ens egenvärdet i att tömma diskmaskinen. Jag sätter på, plockar ur och sorterar in och plockar in igen i den satans maskinen säkert två-tre gånger om dagen - till vilken nytta liksom? Varför är det så viktigt och hur gör det mig till en bättre människa? Jag hade hemskt gärna delegerat den delen till någon annan mot betalning och ibland struntar jag i det helt.
  • Royalle

    men allvarligt... om man inte orkar kolla om disken är ren eller smutsig innan man startar diskmaskinen så måste det ju vara nåt fel på en, eller? 

Svar på tråden "Varför är inte diskmaskinen tom om den är ren?"