• 19Mamma87

    Vill ha tips på frukost lunch middag

    Jag skulle vilja ha tips på vad man kan äta för bra mat om man vill gå ner i vikt. Både frukost lunch och middag.

  • Svar på tråden Vill ha tips på frukost lunch middag
  • K grrl
    Anonym (diet) skrev 2015-02-01 15:05:36 följande:
    Och om DU läser så ser du också att jag inte talat om att utesluta det heller. Och inlägget du protesterade mot handlade om att minska mängden kolhydrater, inte att utesluta och inte att plocka det från grönsaker med mera. De flesta svenssons kan utan större bekymmer minska sitt kolhydratintag med 100 g (ger ca 400 kcal) t ex,många betydligt mer, utan att riskera brist på viktiga ämnen. Att minska på de övriga två energigivande näringsämnena, d v s fett och protein, ger betydligt större risk för det. 
    Ja, fast det inlägget var ju en invändning mot mitt första inlägg där jag just pratade om bra kolhydratkällor. För de flesta innebär "minska på kolhydraterna" inte detsamma som att "minska på kolhydraterna per hundra gram", utan att låta en skärva av tallriken bestå av kolhydrater, oavsett sort.

    Protein tycker inte jag heller att man ska minska på, eftersom det är det mest mättande näringsämnet. Och gemene man får i sig på tok för mycket fett också - bearnaisesås, creme fraiche, turkisk yoghurt, friterat, pizza, dressingar, gräddsåser, feta grytor - och allt steks i smör. 
  • Anonym (diet)
    K grrl skrev 2015-02-01 15:15:32 följande:
    Ja, fast det inlägget var ju en invändning mot mitt första inlägg där jag just pratade om bra kolhydratkällor. För de flesta innebär "minska på kolhydraterna" inte detsamma som att "minska på kolhydraterna per hundra gram", utan att låta en skärva av tallriken bestå av kolhydrater, oavsett sort.

    Protein tycker inte jag heller att man ska minska på, eftersom det är det mest mättande näringsämnet. Och gemene man får i sig på tok för mycket fett också - bearnaisesås, creme fraiche, turkisk yoghurt, friterat, pizza, dressingar, gräddsåser, feta grytor - och allt steks i smör. 
    Äh du hittar ju bara på vad andra personer egentligen menar fast de inte skriver för att du försöker få rätt fast du har fel. Så dumt. De flesta kan som sagt utan besvär minska kolhydraterna med 100 g, många med 150, och därigenom fått en energiminskning på 4-600 kcal, utan att riskera brist på viktiga näringämnen. Just för att de flesta som sagt äter absolut mest av det, både i gram räknat och i energiprocent, även slv rekommenderar minst hälften av energin från kolhydrater.
  • Jennie med ie

    Jag vet inte hur livsmedelsverkets rekommendationer ser ut just nu, bryr mig inte nämnvärt heller , men för några år sedan rekommenderade de i alla fall ca 65% av energin från kolhydrater. Och det är rejält det. För en person som t ex får i sig 2200 kcal/dag innebär det ca 1400 kcal vilket motsvarar drygt 300 g. Kolhydrater alltså. Man kan få både näringsrik, mättande, god (om man inte är extremt kräsen) och varierande mat med halva den mängden kolisar och därmed tämligen enkelt få ner energimängden. Men givetvis är det inte då främst morötterna och kålväxterna och bönorna m.m. som ska bort men det har jag heller inte påstått utan det handlade om vilket av de tre energigivande näringsämnena det är "lättast" att minska rejält på.

    Hoppas TS är kvar och inte skrämts bort av sidodiskussionen.

  • K grrl
    Anonym (diet) skrev 2015-02-01 15:20:52 följande:
    Äh du hittar ju bara på vad andra personer egentligen menar fast de inte skriver för att du försöker få rätt fast du har fel. Så dumt. De flesta kan som sagt utan besvär minska kolhydraterna med 100 g, många med 150, och därigenom fått en energiminskning på 4-600 kcal, utan att riskera brist på viktiga näringämnen. Just för att de flesta som sagt äter absolut mest av det, både i gram räknat och i energiprocent, även slv rekommenderar minst hälften av energin från kolhydrater.
    Hahaha, alltså nej. Det gör jag ju inte.
  • K grrl
    Jennie med ie skrev 2015-02-01 15:28:03 följande:

    Jag vet inte hur livsmedelsverkets rekommendationer ser ut just nu, bryr mig inte nämnvärt heller , men för några år sedan rekommenderade de i alla fall ca 65% av energin från kolhydrater. Och det är rejält det. För en person som t ex får i sig 2200 kcal/dag innebär det ca 1400 kcal vilket motsvarar drygt 300 g. Kolhydrater alltså. Man kan få både näringsrik, mättande, god (om man inte är extremt kräsen) och varierande mat med halva den mängden kolisar och därmed tämligen enkelt få ner energimängden. Men givetvis är det inte då främst morötterna och kålväxterna och bönorna m.m. som ska bort men det har jag heller inte påstått utan det handlade om vilket av de tre energigivande näringsämnena det är "lättast" att minska rejält på.

    Hoppas TS är kvar och inte skrämts bort av sidodiskussionen.


    Det är möjligt att jag reagerade lite för mycket på ditt första inlägg, men, jag ser t ex kollegor som "drar ner på kolhydraterna" och där ligger en stackars pytteliten kokt potatis medan köttbiten ligger bredvid en rejäl klick Lallerstedts bea. Och då tycker jag att något - mycket - är väldigt off. Kolhydrater får så otroligt mycket skäll, och det är skitdumt. Pastan, pommesen, potatismoset och det vita riset åsidosatt så finns det så fina kolhydratkällor som är ordentligt mättande och inte borde förbises vid en viktnedgång.
  • Tow2Mater
    Batmamba skrev 2015-02-01 08:51:41 följande:
    Det förvånar mig att du, som faktiskt vet skillnaden, ändå använder ordet felaktigt. Hur kommer det sig? Jag kanske måste omvärdera min aversion mot kolhydratmisstolkarna...
    Eftersom jag i dagligt tal pratar engelska och använder orden "carbs", "soluble fiber", "dietary fiber", etc. Inte riktigt 100% på vad allt definieras som på svenska antar jag.
  • Tow2Mater
    K grrl skrev 2015-02-01 15:52:28 följande:
    Det är möjligt att jag reagerade lite för mycket på ditt första inlägg, men, jag ser t ex kollegor som "drar ner på kolhydraterna" och där ligger en stackars pytteliten kokt potatis medan köttbiten ligger bredvid en rejäl klick Lallerstedts bea.
    De kanske gått på humbuget om LCHF, och tror man för viktnedgång kan äta hur mycket som helst av fett bara man inte äter kolhydratrikt...
  • Tow2Mater
    K grrl skrev 2015-02-01 09:55:34 följande:

    . Och glöm inte fettet - avokado, lax, nötter.


    Om än nyttiga, måste ju feta livsmedel ätas med stor måtta om man vill se viktnedgång. Att lägga till t ex avacado och nötter kan vara skillnaden mellan att gå ner i vikt (utan dessa) och att stå still, oavsett hur nyttigt det är. Allt beror ju på vad man äter överlag.
  • Tow2Mater
    K grrl skrev 2015-02-01 09:55:34 följande:

    men man får mycket "på köpet" om man äter lax eller avokado snarare än olja (energitäthet och volym!)


    Men vem äter olja om man vill gå ner i vikt...?
  • K grrl
    Tow2Mater skrev 2015-02-02 02:42:11 följande:
    Om än nyttiga, måste ju feta livsmedel ätas med stor måtta om man vill se viktnedgång. Att lägga till t ex avacado och nötter kan vara skillnaden mellan att gå ner i vikt (utan dessa) och att stå still, oavsett hur nyttigt det är. Allt beror ju på vad man äter överlag.
    Jodå, absolut - så är det. Men återigen: se över källorna.
  • Jennie med ie

    Bl a jag. Det är svårt att steka i lax eller avokado


    Tow2Mater skrev 2015-02-02 02:43:14 följande:

    Men vem äter olja om man vill gå ner i vikt...?


  • K grrl
    Jennie med ie skrev 2015-02-02 07:17:55 följande:

    Bl a jag. Det är svårt att steka i lax eller avokado smile5.gif


    Ja, och fullständigt onödigt att steka i mycket olja...
  • Jennie med ie
    K grrl skrev 2015-02-02 21:47:31 följande:
    Ja, och fullständigt onödigt att steka i mycket olja...
    Nämndes någon mängd? Jag använder inte mer än vad som behövs.
  • Tow2Mater
    Jennie med ie skrev 2015-02-02 23:05:14 följande:
    Nämndes någon mängd? Jag använder inte mer än vad som behövs.
    K grrl skrev 2015-02-02 21:47:31 följande:
    Ja, och fullständigt onödigt att steka i mycket olja...
    Orden "man får mycket "på köpet" om man äter lax eller avokado snarare än olja" läser jag som att lax och avacado står i motsats till olja, dvs att man äter lax och avacado istället for olja. Inte att man steker lax (och avacado) i lite olja i pannan. Men det var kanske inte det du menade.
  • Jennie med ie

    Frågar du mig?

    Du frågade vem som äter olja när man vill gå ner i vikt. Jag svarade att bl a jag gör det (främst att steka i, där det ju inte går att använda t ex avokado i stället). K bemötte det med att påpeka onödigheten i att steka i mycket olja, varvid jag svarade att någon mängd inte nämnts (apropå _mycket_ som varken din fråga eller mitt svar innehöll)och att jag bara använder den mängd som behövs. Något oklart?

    Kan tillägga att jag med vissa saker föredrar rapsolja+smör och inte äter lax alls. Däremot avokado ;)

    Och minskat 11 kg i år (har typ det dubbla kvar)


    Tow2Mater skrev 2015-02-03 02:42:30 följande:

    Orden "man får mycket "på köpet" om man äter lax eller avokado snarare än olja" läser jag som att lax och avacado står i motsats till olja, dvs att man äter lax och avacado istället for olja. Inte att man steker lax (och avacado) i lite olja i pannan. Men det var kanske inte det du menade.


Svar på tråden Vill ha tips på frukost lunch middag