• Anonym (Undrar)

    Ta någon annans bröllopstid?

    Under sommaren 2015 kommer en anhörig till oss(kusin) att gifta sig och detta bröllop har varít planerat sedan ca ett år tillbaka. De har varit förlovade i 1,5 år och de förlovade sig ett halvår efter oss. Vi är båda 22 år och kusinen är 30 år.

    Vi har nu hamnat i ett dilemma vad gäller vårt eget giftemål och hade velat få råd från er. Vi hade också planerat att gifta oss till sommaren men har/hade inte berättat detta för någon innan kusinen avslöjade sina planer. De skall gifta sig i juli och vi undrar nu om det är elakt för oss att gifta oss i början av sommaren. Vi vill ju inte stjäla uppmärksamhet från deras bröllop.

    Anmärkning är också att vi båda studerar på heltid och därmed inte kan gifta oss under annan tid än på sommaren. Vi tycker redan att vi har väntat länge och vill helst inte vänta ett år till.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-02 01:49
    Även tilläggas att min farmor som är 92 år troligen inte kommer att klara sig ett år till och att jag väldigt gärna velat att farmor skulle få se när hennes enda barnbarn gifter sig. Vet att det betyder mycket för henne.

  • Svar på tråden Ta någon annans bröllopstid?
  • Tris

    Oj, jag ser inte alls problemet. Hade nog t. om. kunnat acceptera ett helgbröllop där något par gifte sig på lördagen och ett annat par på söndagen om det fanns anledning till det. Om inte annat så vore det ju smidigt med långväga släkt och vänner som då inte behöver komma fler gånger från utlandet eller långväga ifrån.

    Känns helt ärligt lite omoget och bridezilla att resonera som så att sommaren eller en viss månad är "min" och att ingen annan får stjäla mitt thunder då...

  • Anonym (*)
    Anonym (Lillly) skrev 2015-02-02 08:53:55 följande:
    Jag anser att man knappt känner varandra efter 1.5 år. Då är man fortfarande i förälskefasen!
    Vem har bara känt varandra i 1,5 år? Tror du inte folk är tillsammans innan de förlovar sig, och kanske t o  m känner varandra innan de blir kära?


  • Anonym (Äldre)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-02-02 12:34:38 följande:

    Tack så mycket alla som har svarat. Jag ber om ursäkt för den lite missvisande rubriken. Självklart handlar det inte om samma datumGlad


    Och på detta kan jag svara att vi har varit tillsammans i 6 år utan några avbrott. Och gällande vår unga ålder så ser vi inte detta som ett problem, liksom att vi inte tycker att det är konstigt ifall man vill vänta tills man blir äldre. Vi tycker att detta är upp till varje människa/par och 6 år är en ganska lång tidFlört
    Nej, inte är ni för unga. Klart ni ska gifta er om ni känner er redo!
  • Tramptass

    Ah trodde först du menade att ni skulle sno samma datum. Men gifta sig samma sommar kan jag inte se några som helst problem med!

  • Lavish

    herregud, det är väl inget som helst problem!

    Att ta samma datum hade varit taskigt. Att ta veckan före eller efter hade iaf varit tvivelaktigt. 

    Men att gifta sig samma sommar men med någon månads mellanrum är helt okej. Herregud, hur tror ni folk gjorde på den tiden de flesta gifte sig mellan 20-25 och familjerna var större än idag? 

  • XEmmabus

    Grattis till det blivande bröllopet!! Härligt att kärleken blomstrar på flera håll i släkten. :)

    Bestäm datum (och försök få lite tid emellan), stäm av med de allra närmaste att de kan och sänd ut inbjudningar snarast möjligt då många brukar vilja planera sin semester tidigt.

    Gör bröllopet sedan precis som ni vill ha det. Jämför inte något med din kusin, deras val av mat, budget osv.

    Mina grannars barn gifte sig samma sommar, fick sina båda barn därefter på samma år.. Enda "problemet" var att jag fick köpa 2 olika sommarklänningar då det praktiskt taget var samma gäster. Maken behövde bara byta slips.. Haha.

  • elefantis

    Men vaaaa vad spelar det för roll! Klart ni kan gifta er samma månad, det blir ju en kul grej! Jag hade absolut inte tagit illa upp om mina nån av mina kusiner hade gift sig runt samma tidpunkt:)

  • Förtryckt

    Vi hade en stor årsdag/jubileum som vi sköt upp pga att annan släkt hade bröllop samma sommar. Vi kände att vi inte ville skjuta in vår fest i samma månad när alla var så upptagna med bröllopet.

    Men jag vet inte hur ni ska göra TS.

  • FrauCasio

    Vad är det för en konstig fråga och tanke? Under flera år gifte sig mina vänner och familj, när vi alla var i "gifta åldern" och då var det ibland bröllop varannan vecka under somrarna! Spelar väl ingen roll!?

  • Anonym (Märkligt)

    Om jag var TS' kusin så skulle jag bli rätt ledsen över att bli misstänkt för att vara en sån bridezilla som kräver ensamrätt på en hel sommar...

  • Zoja

    Öh, varför skulle ni inte kunna göra det? Man får väl gifta sig när man vill. Om ni tar samma dag hade jag förstått din oro, men en månad innan? GO FOR IT.

  • Anonym (Undrar)

    Både jag och min pojkvän har Aspergers så vi har lite svårt att veta sådant om sociala normer. Trodde det var därför det fanns anonyma forum

    I övrigt; tack för alla svar! Nu har vi tillräckligt med info för att göra ett adekvat beslut.

Svar på tråden Ta någon annans bröllopstid?