Inlägg från: Konservativ |Visa alla inlägg
  • Konservativ
    Rocket Mania skrev 2015-02-04 12:18:16 följande:

    Jag är rätt övertygad om att många (inte alla) förlossningar som slutat med kejsarsnitt eller andra allvarliga komplikationer hade gått bättre hemma i en lugn och trygg miljö. Det är en enorm stress att flytta runt under förlossningsarbetet, hamna i en ny miljö med nya människor. Få känner sig helt tillfreds och hemma i sjukhusmiljön.

    Jag är positiv till hemförlossning men har inget emot att föda på sjukhus heller.


    Jag är rätt övertygad om att du har helt fel. Att föda barn har alltid varit väldigt riskabelt och är det fortfarande.
  • Konservativ
    Rocket Mania skrev 2015-02-04 13:02:24 följande:
    Det har jag inte sagt något om. Men jag tror fortfarande att stress är en stor och farlig faktor och att stressnivåerna inte behöver skjuta i höjden om kvinnan får föda i en för henne trygg och känd miljö - hemma.

    På sjukhuset, i den stressade miljön, stannar ofta värkarbetet av och värkstimulerande medel måste ges. Livmodern blir trött och förlossningen stannar av. Osv.

    Och återigen. Det gäller på intet sätt alla.
    Det gäller inte alla. Och det är sällan man råkar ut för olycka i trafiken, därför har du aldrig säkerhetsbälte. Eller cykelhjälm. Säkerhetstänkandet i Sverige är ofta överdrivet men här är ett område där det verkligen behövs.
  • Konservativ
    Rocket Mania skrev 2015-02-04 13:02:24 följande:
    Det har jag inte sagt något om. Men jag tror fortfarande att stress är en stor och farlig faktor och att stressnivåerna inte behöver skjuta i höjden om kvinnan får föda i en för henne trygg och känd miljö - hemma.

    På sjukhuset, i den stressade miljön, stannar ofta värkarbetet av och värkstimulerande medel måste ges. Livmodern blir trött och förlossningen stannar av. Osv.

    Och återigen. Det gäller på intet sätt alla.
    Det gäller inte alla. Och det är sällan man råkar ut för olycka i trafiken, därför har du aldrig säkerhetsbälte. Eller cykelhjälm. Säkerhetstänkandet i Sverige är ofta överdrivet men här är ett område där det verkligen behövs.
  • Konservativ
    Rocket Mania skrev 2015-02-04 13:18:45 följande:
    En barnmorska är lika kompetent hemma hos någon som på sjukhus så det är en dålig jämförelse.

    Att föda hemma är inte att likställa med att föda ensam i urskogen under en gran med flera timmar till närmsta landsväg.
    Men barnmorskans kompetens räcker inte alltid. Fem procent av födslarna kräver läkarhjälp eller avancerad utrustning.
  • Konservativ
    Rocket Mania skrev 2015-02-04 13:46:38 följande:
    Ja och säg att 1% av dessa inte hade behövt den kompetensen för att förlossningen hade fortlöpt som den skulle utan stresspåslaget kvinnan fick på sjukhuset.

    Återstår 4% som får transporteras till sjukhuset för mer avancerad utrustning och/eller läkarhjälp.

    Jämför med Holland där 1/3 av alla kvinnor föder hemma, där finns ingen statistik som pekar på att det skulle vara farligt att föda hemma.

    Men nej, jag tycker inte att alla ska föda hemma, känner man sig otrygg och stressad av det är man förmodligen tryggare på ett sjukhus. Däremot tycker jag inte att man ska se ner på de kvinnor som väljer att föda hemma, det är ett genomtänkt val de tagit, inte en självisk protest mot systemet. Om alla som ville föda hemma kunde göra det med hembarnmorska skulle det dessutom avlasta förlossning och BB.

    Själv har jag fött på sjukhus och är fullt nöjd med det, jag tycker det kan vara rätt mysigt på förlossningen och BB var underbart!
    Ser inte ner på dem. Anser att de har gjort ett orimligt val baserat på romantiska föreställningar som inte håller i verkligheten. Det är möjligt att du har rätt om Holland. Holland är ett tättbefolkat land där närmaste intensivvårdsavdelning inte ligger långt borta. Sverige har ett sjukvårdssystem som går på knäna.
  • Konservativ
    Rocket Mania skrev 2015-02-04 20:59:09 följande:
    Det där tycker jag är att se ner på folk. Att utgå från att de inte är kapabla till att läsa på och väga för- och nackdelar, eventuella risker osv mot varandra. De flesta som föder hemma är välutbildade kvinnor som verkligen inte gör ett val baserat på "romantiska föreställningar".

    Personligen känner jag väldigt många som fött barn, det gör väl de flesta av oss. Jag rör mig dock i kretsar där många väljer att föda hemma. Av alla jag känner som fött barn är det bara ett barn som dött. Han dog på sjukhus, på förlossningen, pga en läkarmiss. Hade kvinnan fött hemma hade barnet troligen levt idag. 
    Hur menar du? Var skrev jag att de inte är kapabla att väga för- och nackdelar? De tänker inte som jag, vi är olika helt enkelt.
    Och hög utbildning är verkligen ingen garanti mot romantiska föreställningar. Borde det vara det?
  • Konservativ
    Rocket Mania skrev 2015-02-04 22:51:32 följande:
    Du skrev att de "de har gjort ett orimligt val baserat på romantiska föreställningar som inte håller i verkligheten. ". Det kanske håller fint i deras verklighet, vem är du att bestämma det? Och vaddå "orimligt val"? Som jag skrev tidigare finns det ingen statistik som pekar på att det skulle vara farligare att föda hemma än på sjukhus.

    Och "romantiska föreställningar", varför tror du att folk som föder hemma har det? Jag tror i så fall många av de som föder på sjukhus har någon typ av romantisk föreställning om hur det ska vara baserat på alla amerikanska filmer där vattnet går och så klämmer kvinnan en kvart utan att förstöra vare sig frisyr eller mascara .
    Det finns bara en verklighet och det är verkligen inte jag som har bestämt det. Men vi gör olika bedömningar. Jag anser att de gör orimliga val, de anser något annat. Kan man inte ha olika uppfattningar? 
  • Konservativ
    Donum skrev 2015-02-05 08:47:10 följande:
    Fast missar du inte rätt många olika premisser i verkligheten när du oavkortat anser att deras val är orimliga?

    Som sagt, hade vi fött våra barn på sjukhuset i Varberg så hade vi behövt skickas till Halmstad, 7 mil bort, om något allvarligt inträffade. Tänker man säkerhet så hade det tagit mycket längre tid än om vi åkt hemifrån till Sahlgrenska.
    Jag är inte allvetande. Och att föda på B-sjukhus är inte rekommendabelt. Du kanske har rätt, det svenska sjukhussystemet kanske är så på dekis att det är lika bra att föda hemma med hjälp av grannfrun? Fast då undrar man ju vart skattepengarna går? Men det är en annan fråga.
Svar på tråden Förlossning: Skulle du våga föda hemma?