• Lillapanna

    Vi som ska ha bebis i oktober!

    Jag är gravid med första barnet, efter 2 år av försök! Själaglad!

    Idag fick jag se det lilla hjärtat slå för först gången.

    Jag är bara i vecka 7 än så länge så lilla ärtan var lite svår att hitta först.

    Välkomna att skriva så kan vi utbyta tankar, rädslor och funderingar på vägen mot förlossningen

  • Svar på tråden Vi som ska ha bebis i oktober!
  • Linae86
    Elsbet skrev 2015-02-24 19:56:21 följande:

    Hej jag hoppar gärna in i denna tråden! Är gravid med första barnet och bf 3 oktober :) Plussade för 2,5 vecka sedan och jag kan inte fatta att det är på riktigt ännu. Jag känner mig väldigt rädd och tänker ibland på om jag är redo för detta, det känns läskigt! Vi är såklart jätte glada men jag var inte beredd på att vi skulle lyckas bli gravida så snabbt, jag har ulcerös kolit och har läst att det kan ta lite tid då, men vi lyckades på två månader.
    Jag måste nog säga att jag mår rätt bra, lite ömma bröst och lite växtvärk men inget direkt illamående, när brukar det komma? jag är i v8 nu tror jag. Har första möte med barnmorska på torsdag :)


    Jag har bf 17 oktober. Mår oxå förvånansvärt bra, ont i brösten och trött men än så länge inget riktigt illamående. Min mor sa att hon kände ingenting med min bror, hon mådde som vanligt större delen av graviditeten så det är inte säkert att alla får illamåendet :)
  • Lillapanna
    juliana83 skrev 2015-02-24 19:34:46 följande:

    Hoppar in i tråden. Fick precis veta att jag är gravid i v5, vi har försökt i över 2 år och har en graviditet bakom oss som slutade i missfall. 

    Gick igenom en fertilitetsutredning där det visade sig att vi båda är superfertila men fick blev ändå kvalificerade att ställa oss i IVF kö. Så nu får vi förmodligen sätta igång behandlingen tidigast i maj och har vi otur måste vi vänta till september.

    Är så rädd för tidigt missfall igen att jag inte vill anmäla ännu att vi blivit gravida på egen hand. Är det fel av mig att vilja vänta för att se om vi får behålla barnet??


    När jag ringde och berättade för IVF-kliniken att ci lyckats naturligt så sa hon att jag skulle vänta några veckor tills allt kändes säkert och sen ringa dem igen. Vi fick ha kvar vår plats tills vidare. Alla kan ju få missfall så man borde ju inte behöva förlora sin plats för det?
  • Lillapanna
    Elsbet skrev 2015-02-24 19:56:21 följande:

    Hej jag hoppar gärna in i denna tråden! Är gravid med första barnet och bf 3 oktober :) Plussade för 2,5 vecka sedan och jag kan inte fatta att det är på riktigt ännu. Jag känner mig väldigt rädd och tänker ibland på om jag är redo för detta, det känns läskigt! Vi är såklart jätte glada men jag var inte beredd på att vi skulle lyckas bli gravida så snabbt, jag har ulcerös kolit och har läst att det kan ta lite tid då, men vi lyckades på två månader.

    Jag måste nog säga att jag mår rätt bra, lite ömma bröst och lite växtvärk men inget direkt illamående, när brukar det komma? jag är i v8 nu tror jag. Har första möte med barnmorska på torsdag :)


    Skönt att du mår bra! Vissa mår ju toppen hela graviditeten. Själv förvärrades allt för ett par dagar sen med illamående och yrsel. Jag är i vecka 7. Men det där kan nog vara mycket individuellt
  • DarlingNicolina
    fladdertanke skrev 2015-02-21 22:27:38 följande:
    DarlingNicolina skrev 2015-02-21 21:26:26 följande:

    Jag förstår precis hur du känner dig, jag och min sambo har väntat på IVF efter att ha kämpat och gått på utredning o så plötsligt hände det! Känns overkligt och precis som du tycker jag att det är konstigt att jag inte känner mig glad hela tiden. Mycket oro och undrar också om jag/vi är redo. Detta är precis vad vi har längtat efter... men jag tror det är för att det inte känns som det är på riktigt än och det är så tidigt i graviditeten! 

    kram på dig <3


    Jag tror också att det är lite extra svårt att ställa om om man kämpat lite längre och har vart fånge i barnlösheten och allt vad de innebär. Det är en stor omställning att kämpa för en graviditet och sen bli gravid. Ångesten finns ju liksom kvar. Åren som man kämpat försvinner ju liksom inte bara för att man blir gravid. Det är en del av ens identitet och jag tror inte de är konstigt om man tom känner sig lite deppig (!) I mellanåt.

    Jag har iaf väldigt svårt att ställa om. Att släppa allt och bara vara glad? Från att ha haft ångest dagligen pga barnlösheten. De tar nog ett tag innan man känner den där hysteriska lyckan. Idag berätta vi för Mina föräldrar om allt, och en liten sten släppte och ersattes med glädje. Sakta men säkert.
    Ja jag håller med dig! Den dagliga ångesten som jag hade pga av barnlösheten har inte försvunnit, bara förändrats lite. Nu är jag mer orolig för missfall för att jag har läst att risken ökar om man har haft problem med att bli gravid. Jag försöker att vara glad men känner ibland att det är farligt att bli för glad, för det kanske går åt helvete då... vilket är så klart inte hur det funkar men jag är lite orolig. Det känns nästan inte som att detta är på riktigt, att det inte kan bli en bebis efter vi har kämpat så länge... 
  • Karriärskvinna

    Hej!

    Jag är i vecka 9 nu, bf 6 oktober. Eftersom vi gjort ivf fick vi ett tidigt ultraljud i måndags (7+6) och fick se en liten krabat med hjärta och allt. Känns fantastiskt! Hade ett missfall i vecka 6 förra året.

    Jag har förstått att man kan bli trött och hungrig men jag är verkligen sjukt trött och äter hela tiden för att inte må illa... Orkar inte göra något, hoppas det blir bättre om några veckor.

  • DarlingNicolina
    juliana83 skrev 2015-02-24 19:34:46 följande:

    Hoppar in i tråden. Fick precis veta att jag är gravid i v5, vi har försökt i över 2 år och har en graviditet bakom oss som slutade i missfall. 

    Gick igenom en fertilitetsutredning där det visade sig att vi båda är superfertila men fick blev ändå kvalificerade att ställa oss i IVF kö. Så nu får vi förmodligen sätta igång behandlingen tidigast i maj och har vi otur måste vi vänta till september.
    Är så rädd för tidigt missfall igen att jag inte vill anmäla ännu att vi blivit gravida på egen hand. Är det fel av mig att vilja vänta för att se om vi får behålla barnet??


    Hej! Vi står också i IVF kö och fick veta för mindre än en vecka sedan att jag är gravid :) Har funderat om det där med att anmäla att man är gravid men jag tror att jag väntar så länge som möjligt. Jag tror inte det kommer att påverka någon negativt för om det skulle bli vår tur innan vi hör av oss till dem så är det bara så att de som är näst på tur får ta vår plats. Jag vill heller inte riskera att förlora platsen om detta inte skulle gå som planerat. Däremot tror jag inte att man förlorar platsen helt om man meddelar det eftersom MF är hyfsat vanligt, jag minns att jag läste att man placeras i en typ stand by kö om man lyckas bli gravid på naturlig sätt- och på så sätt behöver man inte börja om från början. så tror jag att det är men jag väntar nog till vecka 12 eller så innan jag meddelar. Känns bäst så och tycker inte alls att det är fel!!!  Jag är också rädd för missfall :( 
  • DarlingNicolina

    Är det någon som bor i stockholmsområdet som har bra tips på MVC eller Barnmorskemottagning? jag har ingen koll på vilka som är bra eller dåliga. Jag har var på Solna Barnmorskemottagning en gång och upplevde en dålig bemötelse. Gick där ifrån o grät pga av en otrevlig barnmorska! Så jag vill helst inte gå dit under min graviditet även om den är närmast mig. Börjar vecka 6 imorgon (tror jag) så det är nog dags att ta kontakt med dem...

    Ni i stockholmsområdet- vad tycker ni? 

  • jevana

    Idag är molvärken tillbaka med förnyad kraft. 5+0 idag tror jag. 
    Det konstiga är att det molar mest då jag sitter på en vanlig stol, om jag står eller ligger märks inte lika mycket.. Fler som har så? 
    Typiskt att det skulle vara en utbildningsdag också. Har suttit och vridit mig på en stol och sista timmen var riktigt plågsam - jag ville bara hem eller åtminstone få stiga upp. Hur mycket lättare hade det inte vari att bara kunna (okej jag kunde ju, men man vill ju inte avslöja) stiga upp och säga att fröet vill ha mera plats.....

  • angelica123

    Hej!

    Jag är i vecka 7 (6+5) och har bf 16/10 !

    Första barnet och jag blir 27 i år.

    Vi lyckades på första försöket, det trodde jag aldrig. Men såklart lite orolig första veckorna nu, nu vill man bara passera v 12.

    Förra veckan började mitt illamående.

    Har haft spänningar i brösten och lite magkänningar sen v 5...

    Hur gör ni med KUB? Känns som att så många, även de under riskåldern, gör det testet idag?

    Vårt landsting erbjuder det inte.

  • jevana
    angelica123 skrev 2015-02-25 18:57:58 följande:

    Hej!

    Jag är i vecka 7 (6+5) och har bf 16/10 !

    Första barnet och jag blir 27 i år.

    Vi lyckades på första försöket, det trodde jag aldrig. Men såklart lite orolig första veckorna nu, nu vill man bara passera v 12.

    Förra veckan började mitt illamående.

    Har haft spänningar i brösten och lite magkänningar sen v 5...

    Hur gör ni med KUB? Känns som att så många, även de under riskåldern, gör det testet idag?

    Vårt landsting erbjuder det inte.


    Där jag bor hör det tydligen till att göra blodprovet. Jag borde inte höra till någon riskgrupp och har heller inte begärt om att få göra det (hade ingen aning om att det fanns ens!), men då jag ringde och bokade tid till mödrarådgivning var det en av kommande saker hon räkande upp att kommer de närmsta veckorna. 
Svar på tråden Vi som ska ha bebis i oktober!