• Donum

    Leasa bil

    Vi har haft leasingbil. Det blev en rätt dyr affär pga övermilen. Om man är helt säker på att man kommer att hålla sig inom milbegränsningen så är det förstås inget bekymmer, men jag tror att många underskattar hur mycket de kör och väljer avtal därefter för att få lägre månadskostnad.

    Leasingbil genom arbetet (personalbil).är inte billigare än privatleasing när vi kollade det härförleden men tjänstebil är det.

    En mindre rationell aspekt är känslan av att köra någon annans bil. Jag hade i alla fall alltid i bakhuvudet att bilen är någon annans. Så kan man ju tänka om man tar lån för att köpa en bil också - att bilen tillhör banken, men jag tyckte att den känslan var klart "värre" när vi leasade. Det känns bättre att skräpa ner sin egen bil än någon annans. Och i praktiken så håller man den nog inte så fräsch att den bara är att lämna tillbaka utan rekord.


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    lilly skrev 2015-02-28 23:27:25 följande:

    Aha! Har försökt hitta lite beräkningar och jag är medveten om att man måste ställa in sig på en viss bil för att kunna jämföra kostander med att leasa resp. äga en bil då det är annorlunda beroende på bil och företag men i många fall blir det +/-0 tycker jag eller i vissa fall t.om. dyrare med att äga en bil. Övermil är jag inte alls orolig över och känslan att köra någon annans bil är jag inte heller så främmande för. Min pappa äger fortfarande den bilen jag har nu då det blir så mycket dyrare om jag ska stå på den själv (visserligen inte samma sak egentligen när det är familjemedlemmar) :). Men eftersom jag har märkt att företagen är lite luriga i sin marknadsföring så undrar jag ändå om det är som så att man bara kan lämna in bilen i bra skick och sen gå därifrån. Självklart kommer jag att vara försiktig med bilen men det är omöjligt att hålla den i samma skick som när den var ny i 3 år och av den anledningen är jag lite rädd för att man flyger på några tusen extra för stenskott, liten repa på lacken eller något annat. Får hela tiden delade åsikter även från familjen. Pappa som varit bilhandlade hela livet säger ja, medan mamma är lite mer negativ till det och menar på att det är bättre att köpa en äldre bil som man i vart fall äger eftersom att jag verkligen inte är i behov av någon "fancy" bil med massa funktioner som dessutom är helt ny. Men jag tycker samtidigt att kan man få en helt ny bil för en så pass billig summa som 2000-2500 i månaden med en massa funktioner så tar man ju hellre det än att betala av på en äldre bil. Sen kan det vara roligt att byta efter 3 år med, köper du en bil så tar det ju lång tid att betala av den och då passar den kanske inte längre dina behov.. Så leasing har ju både för och nackdelar så klart, men ni var nöjda med er verkar det som?


    Det beror förstås vilken bil du tänker dig. Ska du ha en liten bil, typ Fiat 500 så kan du komma under 2000 kr/mnd med privatleasing, men fortfarande med en dyrare månadskostnad än om du köper en ny. Skulle du köpa en som är 1 år gammal med bara 50 mil på nacken så blir kostnaden hälften och då har du en bil som du kan få en hel del för om du vill byta in den efter 3 år.

    Vad ska du ha bilen till?

    Är det bara du som ska få plats?

    Jag köper inte nya bilar, dels för att jag tycker att man förlorar för mycket på det och dels för att barnens stövlar och spillande inte bryr sig om att det är en ny bil. Så när jag köpte en ny bil begagnad häromdagen så köpte jag en som jag inte behöver vara så himla rädd om. Är du orolig för att bilen ska gå sönder så kan du köpa en som har begagnatgaranti. Det täcker eventuella motorras. Hedin brukar ge det (säkert många andra också, men det är Hedins jag känner bäst till).

    Vi var med om en krock med leasingbilen. Vi fick betala självrisken och fick inte någon lånebil under tiden den var på reparation. Dessutom fick vi betala extra vid återlämning för en skada i framrutan (inte pga krocken) så kolla upp vad som står i avtalet.

    Bilen som sådan var vi nöjda med, men det hade vi ju varit om vi hade köpt den också.

    För mig är privatleasing ungefär som att betala hyra men inte få något för det själv. Även om vi betalar huslån så går de pengarna ändå till oss. De försvinner inte bara. På samma sätt tycker jag att det är med leasingbil. Jag betalar och de pengarna är bara borta. Som ovanstående skrev - det är inte för att kunden ska få det billigare som leasing finns.

    Privatleasing är nog bra för personer som inte har möjlighet att lägga kontantinsats (fast det kanske är just de som borde spara ihop till kontantinsats först).

    Sammantaget håller jag nog med din mamma i detta. Det är onödigt att dra på sig en rätt hög fast månadskostnad. Men, som sagt - vad är det för bil du söker?

    Liten? Mellan?
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    lilly skrev 2015-03-01 09:55:05 följande:

    Jag har kollat Seat Leon som är en mellanbil samt Volkswagen Golf eller Polo. Behöver ingen stor bil och det är i princip bara jag som använder den. Kör inte heller så ofta, 2 gånger i veckan och kring 900-1000 mil om året. Jag hade inte haft något emot en äldre bil men jag har fått höra att om du leasar en äldre bil så gällde inte fri service- i vart fall inte på Seat. Köpa en bil är för mig inget alternativ då jag studerar fortfarande och därför saknar godtagbar inkomst. Jag vill inte be mina föräldrar om pengar eftersom jag vill vara självständig, även om de har sagt att de kan hjälpa till. Anledningen till att jag behöver bil är för jag bor lite utanför staden och när jag då är hos pojkvännen eller på stan är de skönt att slippa vänta in busstider med byten etc. De gånger jag kan åka buss gör jag hellre det. Det som lockar mest är ju "ny bil" för en kostnad som verkar låg och att allt är bekymmersfritt. Bara att kämna in bilen och inte bry sig om att få den såld. Men det verkar också som det finns en massa dolda kostnader. Gammal bil- där är det verkstadskostnader och bilen faller mer och mer i värde hela tiden. Skulle man ta ett lån för en bil som man sen äger så tror jag inte att det skiljer jättemycket i kostnad ändå men det är i alla fall min bil.

    Ja, jag vet fortfarande inte riktigt. .. skönt att få andras perspektiv i alla fall.


    Har du inte pengar till kontantinsats så är det förstås inget att diskutera. Om det bara är du som ska köra och du inte ska ha 3 passagerare och åka långt - varför väljer du inte en mindre bil då?

    Det blir ju både lägre månadskostnad och lägre bränslekostnad.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    lilly skrev 2015-03-01 11:37:12 följande:

    För att jag är rädd för att restvärdet är mindre än det jag betalt efter 3 år. Om man då inte bestämmer sig för att köpa ut bilen. Känns då lite onödigt att ha betalt för mycket, speciellt när man inte äger bilen. Polon är rätt liten och fin- passar mina behov. Men kostnaden var ungefär samma som en seat och seaten hade mer plats och funktioner. Tänker som så att kan jag få en större bil med fler funktioner för samma pris så är det ju bättre :). Men har fortfarande inte bestämt mig. Egentligen tycker jag polon är snyggare och då min pappa har kontakter uppe på VW så kan man nog förhandla sig till bättre villkor. Ska kolla volkswagens begagnade bilar med. Tror de går att leasa en 2010/11 också till ett billigare pris och förhoppningsvis är det inte så mycket fel på den. Fadern min är bortrest nu och det är han som kan detta så får åka upp med honom nån dag sen. Jag har tyvärr förmågan att bli lättpåverkad så om jag bestämt mig för något sen hör något annat blir jag så osäker. Därför de är jobbigt när en säger en sak och någon annan en annan. Har aldrig gillat val :).


    Fast du kommer alltid att ha betalt för mycket. ;)

    De som leasar ut ska ju tjäna på att göra det.

    Jag tycker att du ska utgå från bränsleförbrukning och månadskostnad när du är student. Och så himla poppis är väl varken Seat eller Polo?

    Jag hade i alla fall inte köpt dem. Definitivt inte Polo men jag är allergisk mot VW haha... :)
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    lilly skrev 2015-03-01 13:52:45 följande:

    Kommer man? Beror inte det på hur mycket bilen kostar ny? Om vi säger att den kostar 200 ny, 2500 i månaden i tre år blir 90 000. Bilen kanske är värd 120 efter tre år. Om man då köper bilen måste man fortsätta betala tills den är fullbetald medan man här kan välja att köpa ut bilen för 30.000 sen (om 3 år har jag förhoppningsvis mer pengar att röra mig med). Eller då lämna bilen och ta en ny om jag förstått det rätt. Men det är återigen det att det känns tungt att lämna en bil man betalt för. Därför vill jag samtidigt tänka lite längre så att nan tar en större bil om man får barn eller är i behov av en större bil. Och istället för att då köpa en helt ny då, sätta in kontantinsats på 40-50 och betala av 3-4000/månad (har ingen aning om vad de kostar med försäkring, amortering och skatt) så kan man kanske redan nu sikta in sig på en bil, i 3 år bara betala 2000-2500 i månaden, fri service etc och sen köpa ut bilen för 40/50. Men jag har somsagt inga krav på något speciellt märke eller årsmodell , men inte fööör gammal. Anledningen till att jag kollat just VW är för att pappa känner folk där, men jag är öppen för förslag. Jag har fått uppfattningen att de bilarna är vanliga. Där jag bor är typ 4/10 bilar VW Golf. :)


    Ja, det kommer man. Leasingfirmor finns för att tjäna pengar. Inte för att göra det billigare för kunden. Seat Leon kostar inte 200 000. Inte Polo heller. Sedan begriper jag inte varför du prompt ska ha en helt ny bil när du inte ens har ekonomi för det. Oavsett, så verkar du övertygad om att det är en bra affär, medan jag aldrig skulle leasa igen, så vi kommer nog inte längre.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Grande Rock skrev 2015-03-01 23:12:11 följande:

    Att leasa en bil är att jämföra med en försäkring. En försäkring om en hyggligt problemfri tillgång till bil. Givetvis kommer firman att gå back på vissa strulexemplar på bekostnad av de övriga.

    Köper du ett "måndagsexeplar" kommer du spara på att leasa den samma, annars inte.


    Leasingfirmor vill givetvis tjäna så mycket som möjligt. Det är ingen välgörenhet. Jag jämför snarare med att hyra boende vs att äga sitt boende. Leasing är "bra" för personer som inte kan betala kontantinsats. "Bra" i bemärkelsen att de får tillgång till bil. Men så är det väl med nästan allt - de som inte har pengar får betala mer än de som har för samma vara.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    BlackFlyingBird skrev 2015-03-02 19:16:03 följande:

    Trots att jag kan ganska lite om fenomenet så håller jag med Donum i sammanhanget. Att tro att man skulle få något förmånligt idag är bara naivt. Alla vill tjäna pengar på dig, vad de än påstår i avtalen.

    Framförallt när det gäller bilar. Bilar kommer alltid att vara en ren förlustaffär, du tjänar aldrig pengar på en bilaffär/leasing. Sedan har vissa råd med 10 000 kronors skrothögar medan andra har råd med 100 000 kronors bättre skrothögar. Men alltid en förlust.

    Och precis som Donum skriver ovan, så verkar det vara till för de som egentligen inte har råd, men som tar sig råd trots vetskapen om att priset kommer skjuta upp åt helvete i slutändan. Hade leasing varit så problemfritt så hade jag sprungit huvudstupa till närmaste leasingställe och hämtat ut en Q7:a, haha :)

    Vilka är det som kör de nya "finbilarna"? Det är män i medelåldern som antingen fått ut tjänstebil eller sparat ihop en rejäl kontantinsats. Samma sak här, hade det varit billigare så hade dessa män skaffat leasingbil långt innan de tittade på eget köp. Det jag ville få fram var alltså att det tar tid att skaffa sig en ny bil, vänta hellre.


    Just så. Jag känner ingen välbärgad som skaffat leasingbil. Tjänstebil, ja. Leasingbil, nej. I vårt fall hade vi precis flyttat ihop och hade inget gemensamt sparat samtidigt som vi behövde två bilar för att kunna flytta ihop (hade bara min).

    Sedan skulle jag inte köpa en helt ny bil oavsett, men det är en annan diskussion. Att som student binda upp sig på en hög månadskostnad tycker jag är oklokt. Då är det bättre att TS tar emot hjälp från sina föräldrar till en kontantinsats för en fullgod bil i, säg, 50 000-kronorsklassen. TS skulle inte betala ens hälften i månaden för det jämfört med att leasa.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    lilly skrev 2015-03-02 19:37:21 följande:

    Tack för alla svar! Ska nog kolla en äldre bil som man kan köpa. Verkar bättre att äga en bil. :)


    Låter klokt. De behöver inte vara särskilt gamla för att du ska komma ner väsentligt i pris. Får du dessutom begagnatgaranti så behöver du inte oroa dig för motorras de första åren heller. Plus att du har en inbytesbil när det blir aktuellt med en bil som bättre passar dina ekonomiska förutsättningar.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Studentpappa skrev 2015-03-03 18:58:55 följande:

    Begagnat-garantier ska du inte ha så stora förhoppningar på, jag har en med största omfattningen (från det bolaget) och läser man villkoren så är det i princip ingenting som den täcker. Det är mest friskrivningar även fast det ser ut som guld och gröna skogar i broschyren de delar ut. Då är det bättre att se till att man har en bra försäkring som täcker eventuella skador. Märkesförsäkringen täcker ofta maskinskada till 15000 mil, inte till 100 % så klart men bra mycket bättre än åtminstone min garanti. 


    Jag är nöjd med villkoren i den begagnatgarantin jag har. Den täcker t ex maskinskada upp till 13 000 mil alt. 1500 mil från köpedatum. Men givetvis ska man ha försäkring också.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Studentpappa skrev 2015-03-03 21:15:48 följande:

    Det står det att min gör också, sen när jag letade reda på villkoren om inte.... Sen en jävla massa om. Sen är det i princip ett lotteri om de godkänner skadan, det görs efter det har blivit lagat av verkstaden. Så om det kan härledas till alla dessa om så får jag betala själv.


    Det är inte "en jävla massa om" i min. Hur som helst, så är det dyrare för TS att leasa än att köpa en bättre begagnad.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
Svar på tråden Leasa bil