Inlägg från: Dasha |Visa alla inlägg
  • Dasha

    10 månaders vill nästan bara amma..

    SweetJune skrev 2015-02-28 12:51:29 följande:

    Hej,

    Vårt barn som är 10 månader vill nästan bara amma...introducerade vanlig mat när han var 5,5-6 månader.
    Försöker ge mat flera ggr om dan och har lagat all mat själv (ekologisk) men har även provat burkmat, att han får äta själv, att det går längre tid mellan maten (kan erbjuda ofta)..känns som vi provat allt men en dag kan han äta lite mat och fruktpuré eller plocka själv men ofta vrider han bara bort huvudet och vill inte ha. Speciellt jobbigt med vanlig mat (kött, fisk).
    Det är jättejobbigt och en kamp varje dag. Jag tvingar inte honom men sitter ofta länge och väntar samt erbjuder. Jag är glad så han inte känner av att jag är stressad och har provat att distrahera med leksak, att vi äter hans mat och sen ger honom, men nej..
    Kan tillägga att jag ammar flera ggr på natten men vi har inte gett napp och tutten är både mat och tröst. 

    Hjälp, vad ska vi göra och kommer detta ändras? ngn som varit med om samma situation?

    Vill gärna amma länge men vill ju att han ska äta vanlig mat. Hur blir det sen när min man är pappaledig eller han börjar på dagis? är också orolig att han inte får i sig tillräckligt mycket järn, gillar inte alls gröt.


    det är PRECIS som min dotter, i minsta detalj.

    kan bara säga att nu är hon 5,5 år och vi är fortfarande där... Rynkar på näsan

    jag blev jättepressad av läkare, barnmorskor och dietisten att sluta amma, för att de trodde att det var amningen som ställde till detta.

    jag slutade amma när hon var 1 år, men det blev inte bättre.

    Hon är nu en superpigg, superglad, supersmidig och supersmal tjej. Hon gillar inte mat. Äter ibland mindre än min 5månaders son
  • Dasha
    mumlande skrev 2015-02-28 14:24:09 följande:

    Nu är saken den att mitt barn troligtvis är autistisk,


    min dotter är verkligen inte autistisk. Mycket tidig med språket, mycket social, hon är nog bättre än jag på social samspel och blir alltid populär bland andra barn. passar in i alla normer och inga problem, särskillt inte på förskolan.

    men hon är bestämd och tuff, herregud........Död
    mumlande skrev 2015-02-28 14:24:09 följande:

    Jag märkte att erbjuda aktivt inte fungerar så bra. Jag bara gjorde iordning en tallrik med smått och gott och så satte vi oss till bords. Ingen press. Jag kände impuls att hela tiden titta för att se om han åt, men insåg att jag bara skulle låta honom vara ifred.



    det här skulle nog funkat för oss också! tyvärr går det inte att vrida tillbaka klockan...
    mumlande skrev 2015-02-28 14:24:09 följande:

     Visst var det jobbigt för mig, men han var så välmående så honom gick det ingen nöd på. :D


    barnmorskor, läkare och dietisten pressade mig hårt, för att hon gick ner 1,5 kurva i vikt, och så lovade de oss att hon kommer att få järnbrist. Trots att hon inte hade nån järnbrist då.

  • Dasha
    SweetJune skrev 2015-03-01 07:47:41 följande:

    Ni som var varit med om samma situation, ni var inte oroliga att era barn skulle ha järnbrist? Om järn nu är så viktigt varför kollar BVC inte upp det, dvs om ens barn har järnbrist. Man tar inte prov på så små barn..men de får d-droppar för de behöver d-vitamin.


    DE TOG PROV PÅ MITT
Svar på tråden 10 månaders vill nästan bara amma..