• Anonym (?!)

    Är det någon vänlig själ som kan förklara för mig hur det funkar med föräldrapenning och hur fasiken folk egentligen har råd att vara mammalediga?!

    Hej

    Är gravid i vecka 12 och har ångest över ekonomin. Just nu får jag och sambon ut ca 22 000 tillsammans varje månad och det är ju rätt bra men lik förbannat är det knapert vid varje månads slut. I och för sig så har vi lite krediter som typ ikea som vi kommer betala av nu i mars så efter det kommer vi ha betydligt mer kvar varje månad.

    Men jag räknade ut på kassakollen nu att om jag vill vara hemma i ca 1 år som jag antar att dom flesta är så kommer jag få ut ca 6-7000 inräknat barnbidraget. När hyran är betalad så har man ju för fasiken nästan ingenting kvar! Sen ska andra räkningar betalas också!

    Visst vi är två stycken och har två ekonomier men det känns ändå som om man hela tiden måste leva isolerad och aldrig ska kunna göra något.

    En kollega till mig är hemma så länge som möjligt. Nästan två år. Och hur fan klarar dom sig? Hennes sambo har ju jobb men hon har ju typ samma lön som mig och om hon är hemma nästan två år så borde hon ju få ut bara 3000 i månaden? Sen har hon två barn till att försörja också.

    Jag förstår verkligen inte hur alla människor har råd med mammaledigheten! Man ser ju jämt mammor på stan med barnvagnar och shoppingkassar. Tycker det här är riktigt jobbigt och även fast vi sparar så vill man ju inte ta av dom pengarna i vardagen utan dom pengarna vill man ju ta av om typ bilen skulle gå sönder eller nåt.

    Är alla andra rika utom jag? :)

    Berätta gärna hur ni har haft det som haft liknande ekonomi som oss. Är det tufft eller tycker man det funkar bra ändå eller sitter man bara hemma för att man inte kan göra nånting?

  • Svar på tråden Är det någon vänlig själ som kan förklara för mig hur det funkar med föräldrapenning och hur fasiken folk egentligen har råd att vara mammalediga?!
  • amia01

    Vi drog ner på konsumtionen, levde på sparade pengar och jobbade deltid.

    Min man som också är egen företagare ändrade sina arbetstider så han jobbade mer på kvällar och helger. Han kunde då vara hemma med barnen några halvdagar i veckan utan att förlora inkomst från firman. De dagarna han var hemma kunde jag jobba och dryga ut fp.
    Vi klarade hela första året utan att ta ut någon fp på det här sättet. 
    Hade lite sparade pengar, som tillsammans med våra löner gav ca 8000 kr kvar att leva på varje månad när boendet var betalt.
    Köpte alla kläder begagnat och jättebilligt till barnen. Till oss vuxna köptes ingenting...
    Bakade bröd, plockade frukt och bär, odlade, mm så matkontot låg på minimum.
    Hade tur att klara oss utan renoveringar eller större bilreparationer under tiden, och köpte absolut inget som inte var nödvändigt. 
    Ångrar inget - så skönt att vara hemma

  • Anonym (Annie)

    Jag förstår inte hur du kan säga att det rätt bra att få ut 22 på TVÅ? Det är ju ren katastrof. Socnormen är ju ca 4000 plus boende och då ingår inte bil eller någonting extra. Jag vet en som lever på soc med sin man och de har 17500. De har det riktigt fattigt men bor okej.

    Vi är 23 och 24 och gubben jobbar på bygge och har 26 netto och jag är undersköterska och har 17 netto. Vi sparar 10000 i månaden så vi har den dagen vi anser att vi har råd med barn. Sedan handlar det om utgifter också. Vi har köpt hus och bor inte i ett så dyrt område. Vi renoverar också med hjälp av våra pappor och på så sätt kan vi Bode både stort och fint för 6000 i månaden. Det handlar om att planera tycker jag. Får man ut 11000 är det inte barnläge enligt mig.

  • Flash Gordon
    Anonym (?!) skrev 2015-03-01 12:18:35 följande:

     
    Är alla andra rika utom jag? :)

    Berätta gärna hur ni har haft det som haft liknande ekonomi som oss. Är det tufft eller tycker man det funkar bra ändå eller sitter man bara hemma för att man inte kan göra nånting?



    Inte alla men många.

    22000 efter skatt på två personer är en låg inkomst.

    Folk som är hemma längre ...

    - Tjänar mer?

    - Har sparade pengar de lever på?

    - Har en inkomst på den som jobbar som gör att man inte ens behöver ta ut FP under det första året.

    - Snålar så mycket de kan?
  • Seven Costanza

    Håller med de andra. Många tjänar mycket mer än er, runt det dubbla är vanligt att få ut om man är två (40-45000). Många har också planerat sina graviditeter och vetat att de måste börja spara i förväg eftersom man går miste om en stor del av sin inkomst. Alla väntar ju inte till de redan är gravida med att kolla ungefär vad de skulle få ut. Din man får ta ut mer från firman eller så får du jobba extra.

  • WickedyWitch

    22.000:- /mån på båda är inte så mycket, men planerar man rätt så kan man tom unna sig lite då&då..

    Jag får ut ca 13-14000/mån på 90%, verkligen ingen höjdarlön, men jag lever ganska gott. Sambon fick ut ca 17-20.000 när han jobbade, knappt något nu när han pluggar men det går bra ändå.
    Har inte så höga utgifter men betalar ändå hyra, el, försäkringar, räkningar etc. Har 3500kr i matbudget åt mig och sonen (min sambo betalar när vi storhandlar 1gång/mån, sedan äter han som en student på eget iniatitiv då han pluggar, vi delar endast på hyran/räkningar, resten har vi var för sig), nån tusenlapp på nöje, 1-2000 på shopping plus att jag sparar 2500-3000kr/mån. Inte mycket enligt många "medel-svenssons" här på FL men jag tycker att trots min låga inkomst så lever jag bättre än många andra, jag ska definitivt inte klaga, har tom bokat en semester till grekland i sommar!

    Jag fick ut ca 8000/mån i mammapenning, då tjänade jag mindre än idag. Jag var hemma ca ett år bara för jag fick ta ut 5 dagar i veckan. Det som hjälpte mig var att göra en vecko-meny (mat) så man inte småhandlade jämt, hade en stenhård budget på alla utgifter som jag räknade på varje gång jag handlat så jag hade koll, kör fortf med det och inser hur mkt mer för pengarna jag får när jag faktiskt har stenkoll.

    Främst, se dig inte som fattig, klanka inte ner på dig själv. Planerar du och sambon rätt så fixar ni det, och kan säkert leva gott då och då. Viktigaste är att ert knyte har två föräldrar som mår bra :)

  • Fjäril kär

    Man klarar sig på ganska lite pengar om man tänker till lite kring alla utgifterna.

    Det finns dom som har mycket högre löner men ändå går back som mammaledig helt enkelt för att alla dyra vanor och dyra utgifter ändå ligger kvar.. 

    Man måste rätta munnen efter matsäcken helt enkelt. 

    Vill ni ha mer pengar att röra er med som föräldraledig måste ni se över vilka utgifter ni kan dra ner på eller helt sluta med under tiden du är hemma.   Samt att sambon i god tid också  måste ta ut mer i lön - ska han vara föräldraledig måste ju han också ha en lön att beräkna föräldrapenningen på , får han ut det lägsta för att han tagit ut för låg lön så är ni ju liksom körda där sen... 

    jag var ensamstående med mitt första barn och fick ut lite drygt 10.000 netto inkluderat bostadsbidrag och underhåll . men då skulle ju en hyra på över 4000 betalas plus alla andra löpande utgifter....  

  • Ramborg

    Vi accepterar att gå back under föräldraledigheten. Vi tycker att tid med våra barn när de är små är viktigare än något annat och därför lägger vi våra sparade pengar på det här. På det sättet kan vi vara hemma länge och spara föräldrapenningdagar.

    Vad ska man ha sitt sparande till egentligen? Pengar är inte ett självändamål, utan ett medel. Vi har också möjligheten att ta ut fler dagar med kort varsel ifall något akut skulle inträffa så vi behöver cash. Alternativt låna av familjen.


    42.
  • Anonym (Sparat)

    När jag var föräldraledig med mitt första barn så tog jag ut ca 3 dagar i veckan. Jag hade lägsta föräldrapenning. Jag hade sparat ca 50.000 innan som jag tog av när det behövdes. Jag kunde inte göra mycket under barnets första år. Jag var bara så satans trött, men jag kände mig aldrig fattig. Jag hade råd att köpa kläder till barnet, fika ibland med någon kompis o.s.v

  • Sepril

    När vi fick första barnet studerade vi båda och jag hade ett deltidsjobb. Jag gick tillbaka till det och jobbade helger (mer betalt!) när dottern var 6 månader (det var då jag slutade amma). På detta sätt drygade vi ut kassan. Ett annat tips är att börja köpa blöjor redan nu så har du ett lager att ta av. Om man är noggrann med att utnyttja tiden man är hemma till att laga ordentlig mat istället för att äta ute på stan så spsrar man en hel del på det också. Har man inget jobb att skynda till kan man promenera eller cykls dit man ska istället för att ta bilen, det sparar ovkså en hel del pengar :) det går alltid på något sätt, måste man då måste man ;)

  • bullenochgrisen

    Jag är i vecka 21 och planerar min fl lite smått också,

    Jag jobbar 85% inom vården och får ut ca. 18 000 efter skatt

    Sambon får ut ca. 22 000

    Räknade lite på FKs hemsida och tar jag ut fem dagar i veckan så får jag ut ca 12 000 i månaden i föräldrapenning.

    Nu har jag väldigt låga utgifter om ca 7000 totalt i månaden så det kanske inte ens blir nödvändigt att jag tar ut så många dagar i veckan heller, men jag börjar nog så :) man vill ju kunna köpa fina saker till sin nyfödda också :)

  • Mascaraklumpar

    Vi har ca 13 000 efter skatt i månaden gemensamt och det funkar helt ok, sitter absolut inte bara hemma. Får vi ett till barn kommer vi få ut runt 17 000 vilket känns som hur mycket som helst

  • Anonym (...)
    Mascaraklumpar skrev 2015-03-03 09:49:51 följande:

    Vi har ca 13 000 efter skatt i månaden gemensamt och det funkar helt ok, sitter absolut inte bara hemma. Får vi ett till barn kommer vi få ut runt 17 000 vilket känns som hur mycket som helst



    Vad har ni för utgifter då? Förstår inte hur man kan klara sig på så lite men det beror ju helt på utgifterna:)
  • Mascaraklumpar
    Anonym (...) skrev 2015-03-03 09:52:17 följande:

    Vad har ni för utgifter då? Förstår inte hur man kan klara sig på så lite men det beror ju helt på utgifterna:)


    Hyra + el 4000, försäkringar 200, mobiler 200, mat ca 3000-3500.
  • Lord Hans

    Hemligheten är att man måste prioritera. Men måste man alltid ha senaste I-phonen så?

  • Mrs Moneybags

    Många sparar när de börjar planera för barn, fast då har de kanske en högre inkomst än ni har. Då har man alltid lite på banken att ta av när det kniper.

    Sedan brukar nog de flesta få dra ner på konsumtionen när man är föräldraledig.

    Till nästa barn har ni säkert kommit igång med sparandet!

    Grattis till graviditeten!

  • Anonym (D)
    bullenochgrisen skrev 2015-03-02 22:59:18 följande:

    Jag är i vecka 21 och planerar min fl lite smått också,

    Jag jobbar 85% inom vården och får ut ca. 18 000 efter skatt

    Sambon får ut ca. 22 000

    Räknade lite på FKs hemsida och tar jag ut fem dagar i veckan så får jag ut ca 12 000 i månaden i föräldrapenning.

    Nu har jag väldigt låga utgifter om ca 7000 totalt i månaden så det kanske inte ens blir nödvändigt att jag tar ut så många dagar i veckan heller, men jag börjar nog så :) man vill ju kunna köpa fina saker till sin nyfödda också :)


    Vi har ungefär samma inkomster, men högre omkostnader, och tar ut tre dagar/vecka. Vi klarar oss gott.
  • Wench85

    Grattis till graviditeten!

    Bra att ni redan nu tar tag i detta, då har ni chans att förbättra era ekonomiska förutsättningar!

    Föräldrapenningen beräknas på SGI vilket kortfattat innebär den inkomst en hade 6 mån innan föräldraledighet. Gör nu allt du kan för att jobba 100% istället för 75! Ja, det kan vara jobbigt som gravid, men kommer innebära både att du kan spara 25% mer och att din föräldrapenning kommer att vara 25% högre. Redan där har du stor del av svaret!

    Din partner bör ta ut mer lön eller ge upp sitt olönsamma företagande och skaffa sig en stabil inkomst.

    När ni sen planerar föräldraledighet rekommenderar jag att ni ser på vem som har högst SGI och om det skiljer mycket funderar på att vara föräldralediga på deltid båda två men bara ta ut föräldrapenning för den som tjänar mest. Med första barnet var min ersättning ungefär hälften av min partners. Från att barnet var 3 mån var vi båda hemma på halvtid. En vanlig vecka kunde han arbetad måndag, tisdag, onsdag och var föräldraledig torsdag-fredag. Han fick då mer än halva sin lön från jobbet eftersom han arbetade tre dagar och tog sen föräldrapenning torsdag, fredag, lördag, söndag. Genom att han tog ut fyra dagar föräldrapenning (torsdag-söndag) och jag inte tog ut föräldrapenning alls fick vi ut mer föräldrapenning än vi skulle ha fått om jag hade tagit ut 7 dagar.
    Det kanske inte funkar för alla men var perfekt för oss!

    Gillar du att plugga? Ta chansen att läsa något under föräldraledigheten. Det är tillåtet att kombinera föräldrapenning och CSN-bidrag. Sök något du är intresserad av, som stärker dig på arbetsmarknaden, på distans eller som funkar med din partners föräldraledighet. Sök senast 15/4 och sök CSN-bidrag och tilläggsbidrag för barn. Utvecklas medan du är föräldraledig och tacka för bidraget om 3412 kr/mån vid heltidsstudier.

  • jashrinah

    wow nu känner jag mig också fattig xD 
    22000 i månaden är ju asmycket !
    det är mycket mer än vad vi hade ut i månaden tillsammans innan vi fick barn.
    sedan var jag mammaledig i ett år med bara mina egna dagar (dvs jag och pappan delade lika på dagarna ) 
    det gick ihop väldigt bra och vi kände inte att vi hade det knapert under tiden. 
    och då hade vi inte några sparade pengar att leva på.
    dock har jag varit hemlös och han är smålänning s jag antar att vi är bra på att leva knapert utan att märka det xD 

  • Åsa

    Förhoppningsvis är det inte låginkomstföräldrarna du ser med de många shoppingkassarna.
    Förslag: Anpassa utgifterna efter inkomsterna och spara om möjligt på förhand.

Svar på tråden Är det någon vänlig själ som kan förklara för mig hur det funkar med föräldrapenning och hur fasiken folk egentligen har råd att vara mammalediga?!