• Mammamia77

    hur mycket mat äter era 6 månaders?

    kom precis hem från bvc och de tyckte att jag skulle sluta nattamma helt och ge välling 2 ggr per dag och därmellan gröt/frukt eller mat.

    Tycker det är väl tidigt men det kanske är så numera.

    Hur gör ni?

  • Svar på tråden hur mycket mat äter era 6 månaders?
  • Natulcien
    Mammamia77 skrev 2015-03-03 15:24:14 följande:

    jag bad om ersättning på recept pga misstänkt mjölkprotein allergi. ska ge det och gröt och det jag kan för han vill inget ha:( därav tyckte de att jag skulle sluta nattamma så han blir hungrig. de sa att ersättning inte är lika näringsriktigt och mättande än välling. hmm


    Men jösses! Skrämmande att de helt saknar kunskap på ert BVC! Förvånad

    Ersättning är ju mycket mer näringsrikt än välling. Det är ju därför det heter ersättning, eller mjölkersättning, för att det är en ersättning för just bröstmjölken. Välling är ju bara vitaminberikad mjölmat.

    Vid 6 månader rekommenderas det att man börjar med smakportioner, så det är ju teskedar det handlar om, inga hela måltider.
    Vår son åt nån tesked puré till lunch vid 6 månader. Resten var amning för hela slanten. Vid 7 månader introducerade vi även gröt vid middagstid, i teskedsstorlek. Resten var fortfarande amning. Först mellan 8-9 månader började vi byta ut enstaka måltider.
    Bröstmjölk är ju näringsrikt, så fortsätt du amma ett par månader till om du är bekväm med det. Att gå upp och tillreda ersättning eller välling på natten istället är ju hemskt bökigt.
  • nozpa

    Har med mina 3 börjat med smaksensationer (eller vad tusan det kallas) strax efter 4 månader. Alltså lillfingerspetsmängd. Den 1:a åt dock mindre portioner gröt strax efter 5 månader.

    Men inte förens runt 8 månader ska man väl byta ut ett mål ersättning eller amningstillfälle mot vanlig mat?

    Mina 2 äldsta har dock kladdat på bra med mat redan vid 6 månader. Men dom var matvrak! Och verkar som att 3:an också är ett sådant. :)

    Blir dock förvånad över att dom rekomenderar välling ist för amning. Finns ju ingen anledning att ens ge välling till barn.

  • Gina43

    Man kan väl byta ut mål från omkring 6 månader när barnet är redo för det? Det är väl lämpligt enligt allmänna rekommendationer att komplettera bröstmjölken från 6 månader?

    Håller med er övriga angående vällingen - konstig rekommendation. Vad gäller nattamningen så tror jag att bvc menar att barnet inte längre *behöver* äta på natten när det är 6 månader, strikt sett.

    Min son började äta smakportioner i form av fruktpuré vid 5,5 mån, sedan gick det fort. Vid 6 månader åt han gröt till frukost och kvällsmål, halvportioner, samt fruktpuré. Ammade fortfarande då, även på natten. Vi började med fler puréer efter det. Det blev snabbt fulla portioner mat. Tillägger att han gjorde ett tillväxtskutt när vi började med mat, så han var absolut redo!

  • pigglet

    Som sagt: smakportioner från 6 månader, alltså teskedar.
    Byta ut hela mål framåt 8 månader.
    Ersättning innehåller typ 36 näringsämnen, välling 16. Kolla innehållsförteckningen på paketen, eller företagets hemsida, och jämför.

  • Mammamia77

    anledningen till att dom sa att jag skulle sluta amma nattetid var för att han vaknar väldigt ofta och de trodde det berodde på att han vllle snutta. sa att jag kunde ge vatten isället så att han skulle bli hungrig på mat på dagen. vet ej vad jag känner, men är osäker och känns sådär. vill inte amma och vakna så ofta och vill att han ska äta bättre såklart. men är detta lösningen?

  • Gina43

    Jag förstår hur du tänker. Min kille snuttade massor.... Jag var ändå inte redo att "dra in" lillens nattmål när han var 6 månader. Håll ut ett tag till så kanske han väljer bort det själv?

    Alternativet är att du ger ersättning på natten. Ljummet vatten i termos och flaskor färdiga med pulver i funkar rätt okej. Tänd nattlampa, kolla temperaturen på vattnet (att det inte är för varmt) och mät upp lämplig mängd, shake n' voilà!

    ..fast du får sprängfulla bröst på morgonen

  • Mammamia77

    tack så mycket för tipsen! orkar nog inte med ersättning så tror att jag slutar nattamma när jag är säker på atr ej längre behöver mat på natten

  • Limaliie

    Min dotter är 7 månader imorgon och äter inga stora mängder fortfarande. Hon får smaka flera ggr om dagen när hon vill och hur mycket hon vill men det varierar hur mycket det blir. Någon gång har hon ätit en halv stor burk, medan andra gånger vill hon knappt ha vatten. 


     


    Har svårt att se att hon kommer äta en hel måltid vid 8 månader som de rekommenderar men vi får se. Ammar fritt iallafall och även nattetid ofta, antagligen vaknar hon pga snuttande men är inte redo att sluta med det än

  • Mammamia77

    man ska väl inte stressa i onödan tänker jag. men de tänkte väl att jag ville få ordning på sömn och mat, men tror det blir värre om jag håller på för mycket

  • Mammamia77

    man ska väl inte stressa i onödan tänker jag. men de tänkte väl att jag ville få ordning på sömn och mat, men tror det blir värre om jag håller på för mycket

Svar på tråden hur mycket mat äter era 6 månaders?