• micro113

    Idrott delar upp efter kön

    Jag har fortfarande inte sett en enda match på TV där ett fotbollslag består av både män och kvinnor. När kommer vi i Sverige få se det första allsvenska fotbollslaget med både manliga spelare och kvinnliga spelare?

  • Svar på tråden Idrott delar upp efter kön
  • MEE83

    Varför skulle du någonsin vilja ha en tjej/kvinna i laget? Med några ytterst få undantag så blir skulle det ha negativ inverkan på lagets potentiella prestation då en lika skicklig och samspelt kille, skulle vara bättre på den positionen. Vi hade 2 tjejer som var ganska så bra i vårat klasslag, men dom var fortfarande i praktiken bland de sämre i laget, så dom var duktiga... för att vara tjejer.

    Det sunda förnuftet dikterar med andra ord att man väljer bort tjejen/kvinnan till fördel för killen/mannen för att maximera lagets potential.

  • MEE83
    semlanimunnen skrev 2015-03-08 18:10:35 följande:
    Det du missar är att det handlar om individer

    Varför är det så svårt att förstå för en del? det finns kvinnor som är bättre än många män precis som det finns män som är bättre änmånga män, det har ju inte med känet att göra utan med individen och dessa talang och träning osv.
    Står valet mellan en medelmåttig man och en kvinna som är ett fysiskt praktexemplar så har du rätt. Men det är inte det valet man gör. Man väljer mellan en man och en kvinna som båda är fysiska praktexemplar, då spelar det inget roll att kvinnan är i utomordentligt god fysisk form.
  • Elit
    semlanimunnen skrev 2015-03-08 18:10:35 följande:
    Det du missar är att det handlar om individer

    Varför är det så svårt att förstå för en del? det finns kvinnor som är bättre än många män precis som det finns män som är bättre änmånga män, det har ju inte med känet att göra utan med individen och dessa talang och träning osv.
    Nej, jag missar ingenting. Du hävdar att Marta skulle ersätta några gubbar i landslaget när det gäller talang och skicklighet. Jag visade att detta troligen inte är fallet genom att hänvisa till Annika Sörenstam och schackspelare. 

    Det är ingen som ifrågasätter att det finns vissa överlapp mellan män och kvinnor men det är något helt annat än det du skriver ovan. Vidare är men generellt, alltså i genomsnitt, bättre på i princip alla idrotter så även om vi jämför gruppen män och kvinnor är det stora skillnader.
  • Florence
    semlanimunnen skrev 2015-03-08 17:03:10 följande:
    Tyvärr är det ju inte så i praktiken. Tex Marta skulle ju kunna ersätta en del gubbar i herrlandslaget när det gäller talang och skicklighet
    Nej det stämmer inte.
    Allsvenskan är öppen för  både  kvinnor och män, så det är bara att anmäla sig. Utan att kunna nåt om fotboll skulle jag gissa att Marta en bra dag möjligen skulle platsa i div.4. 
    Att Marta är bättre än de allra flesta männen i Sverige är ju en helt annan fråga. Hon skulle springa åttor kring mig tex.


  • semlanimunnen
    Elit skrev 2015-03-08 21:10:27 följande:
    Nej, jag missar ingenting. Du hävdar att Marta skulle ersätta några gubbar i landslaget när det gäller talang och skicklighet. Jag visade att detta troligen inte är fallet genom att hänvisa till Annika Sörenstam och schackspelare. 

    Det är ingen som ifrågasätter att det finns vissa överlapp mellan män och kvinnor men det är något helt annat än det du skriver ovan. Vidare är men generellt, alltså i genomsnitt, bättre på i princip alla idrotter så även om vi jämför gruppen män och kvinnor är det stora skillnader.

    Men det är väl bara att titta på herrlandslagets matcher och inse att förutom på ett part sycken (bla zlatan) så håller dom inte direkt världsklass och det är inte helt otroligt att en kvinlig fotsbollspelare i världsklass skulle kunna göra flera lyckade dragningar på en av våra backar.
    Några av de bästa fotbollspelarna har inte heller varit stora biffiga män utan små och tekniska. Det är ju inte amerikansk fotboll vi pratar om

    Att hänvisa til schackspelare betyder ju inget heller, eller menar du att alla män i världen utan problem skulle vinna över alla kvinnor i världen? nej för det är ju inte sannt, tar du en helt vanlig man och en helt vanlig kvinna så vet du inte i förväg vem som kommer vinna spelet, det är hjärnan och inte könet som avgör där.


    jag läste förresten en intresant sak


    "An analysis of nearly 2m results from 131 marathons staged around the world found that women are better pacers than men when it comes to marathon running.


    ?Although men are faster marathon runners than women they are not the smartest,? concluded study author Jens Jakob Andersen of RunRepeat.com, who estimates that women are 18% better at maintaining a consistent and controlled pace during the first and final stretches of a marathon."

    www.220triathlon.com/news/women-are-better-marathon-pacers-than-men--study/9671.html

    Så man kan se saker på olika sätt.
    Slatan kanske är bättre än Marta, Ronaldo kanske är bättre Zlatan. Karolina Kluft var nog bättre än de flesta kvinnor och män i sju kamp både i Sverige och runtom o världen. Det finns alltid någon som är bättre och att underskatta andra kan vara väldigt dumt pavsett om det är av annat kön, storlek eller ursprung.

  • semlanimunnen
    Florence skrev 2015-03-08 23:04:21 följande:
    Nej det stämmer inte.
    Allsvenskan är öppen för  både  kvinnor och män, så det är bara att anmäla sig. Utan att kunna nåt om fotboll skulle jag gissa att Marta en bra dag möjligen skulle platsa i div.4. 
    Att Marta är bättre än de allra flesta männen i Sverige är ju en helt annan fråga. Hon skulle springa åttor kring mig tex.
    Jag måste erkänna att både en 10 årig fotbollskille eller tjej skulle kunna springa inte bara åttor kring mig utan utan värre än så, men det jämnar ut sig då jag kan köpa fler glassar än vad dom kan, hahaha
    MEE83 skrev 2015-03-08 19:50:39 följande:
    Står valet mellan en medelmåttig man och en kvinna som är ett fysiskt praktexemplar så har du rätt. Men det är inte det valet man gör. Man väljer mellan en man och en kvinna som båda är fysiska praktexemplar, då spelar det inget roll att kvinnan är i utomordentligt god fysisk form.

    Har både lika förutsättningar då säger det sig själv ja att det blir svårare för en kvinna att slå en man, förutsättningarna att mannen lyfter mer i tyngdlyftning är ju rätt självklara men om man skull ha samma människor till att göra armhävningar då kanske det inte lika är säkert att mannen skulle vinna då det handlar om teknik och den egna kroppsvikten osv.

    Som kuriosa så klarar jag typ 3 armhävningar så en 5-åring med massa spring i benen och starka armar efter häng på lekplatsen skulle kunna klå mig
  • MEE83
    semlanimunnen skrev 2015-03-09 00:15:19 följande:

    Har både lika förutsättningar då säger det sig själv ja att det blir svårare för en kvinna att slå en man, förutsättningarna att mannen lyfter mer i tyngdlyftning är ju rätt självklara men om man skull ha samma människor till att göra armhävningar då kanske det inte lika är säkert att mannen skulle vinna då det handlar om teknik och den egna kroppsvikten osv.

    Som kuriosa så klarar jag typ 3 armhävningar så en 5-åring med massa spring i benen och starka armar efter häng på lekplatsen skulle kunna klå mig
    Det resonemanget förutsätter att mannen har sämre muskeluthållighet än kvinnan, trots att dom är lika vältränade. Mannen väger kanske mer, men har har troligtvis också större muskelstyrka, vilket gör att kvinnans vikt, blir irrelevant, mannen klarar antagligen lika många armhävningar.

    Det finns dock forskning som visar att män inte är fullt lika överlägsna när det kommer till fysiska aktiviteter som är mer beroende av uthållighet, men en manlig maratonlöpare, kommer högst troligen springa snabbare än en lika vältränad kvinnlig löpare. Jämför man till exempel världsrekordet i maraton, en utpräglad uthållighetssport så är det återigen män som springer snabbare än kvinnor.

    Män: 2:02:57
    Kvinnor: 2:15:25

    Kvinnor presterar, generellt sett, sämre än en män när det gäller aktiviteter som är fysiskt påfrestande. Det är inget konstigt med det, det var så naturen, eller gud, eller vad man nu tror på ville ha det.


  • Lingonpappa
    Arga Solen skrev 2015-03-08 19:33:04 följande:
    Och det felaktiga i hans inlägg var?
    Vet får du fråga dig själv.
  • semlanimunnen
    MEE83 skrev 2015-03-09 00:50:12 följande:
    Det resonemanget förutsätter att mannen har sämre muskeluthållighet än kvinnan, trots att dom är lika vältränade. Mannen väger kanske mer, men har har troligtvis också större muskelstyrka, vilket gör att kvinnans vikt, blir irrelevant, mannen klarar antagligen lika många armhävningar.

    Det finns dock forskning som visar att män inte är fullt lika överlägsna när det kommer till fysiska aktiviteter som är mer beroende av uthållighet, men en manlig maratonlöpare, kommer högst troligen springa snabbare än en lika vältränad kvinnlig löpare. Jämför man till exempel världsrekordet i maraton, en utpräglad uthållighetssport så är det återigen män som springer snabbare än kvinnor.

    Män: 2:02:57
    Kvinnor: 2:15:25

    Kvinnor presterar, generellt sett, sämre än en män när det gäller aktiviteter som är fysiskt påfrestande. Det är inget konstigt med det, det var så naturen, eller gud, eller vad man nu tror på ville ha det.
    Nej det har inte bara med muskelmassa att göra utan också med teknik

    Du visar världsrekordet i maraton där du jämför världens bästa man mot världens bästa kvinna, men om vi jämför dig (förutsatt att du är man) mot kvinnan som kommer på plats 1000 i världen, är du då snabbare än henne?

    Förstår du vart jag försöker komma?


  • MEE83
    semlanimunnen skrev 2015-03-09 01:26:30 följande:
    Nej det har inte bara med muskelmassa att göra utan också med teknik

    Du visar världsrekordet i maraton där du jämför världens bästa man mot världens bästa kvinna, men om vi jämför dig (förutsatt att du är man) mot kvinnan som kommer på plats 1000 i världen, är du då snabbare än henne?

    Förstår du vart jag försöker komma?
    Ja, men kvinnor har inte per automatik bättre teknik. Men i grund och botten, så spelar det inte så stor roll vad man slänger in i ekvationen. Har du två likvärdigt tränade individer, en man och en kvinna, så kommer mannen prestera bättre, generellt sett, inom i praktiken all sport, eller fysisk aktivitet.

    Jag har förstått din poäng hela tiden, nu springer jag inte maraton själv, men jag springer milen på tid regelbundet, mitt personliga rekord där är 37 minuter, det var ett antal år sedan, när jag gjorde lumpen(02/03), men jag snittar ungefär 42 minuter nu, nu handlar dock löpning mycket om teknik och att kunna kötta, men jag har för mig att det kvinnliga världsrekordet på milen är lite under 30 minuter, den absoluta eliten bland män i Sverige springer milen på runt 28-30.

    Jag är inte elit, jag är en glad amatör. Jag tränar mycket, men jag tränar för att jag tycker att det är roligt och viktigt.

    Men din poäng, är liksom rätt så konstig, vad är det för mening med att jämföra en amatör med en elitidrottare? Det gör man ju inte om man är intellektuellt hederlig. Du jämför självklart kvinnlig och manlig elit, om du pratar om elitfotboll, eller annan idrott på elitnivå.
  • semlanimunnen
    MEE83 skrev 2015-03-09 01:56:24 följande:
    Ja, men kvinnor har inte per automatik bättre teknik. Men i grund och botten, så spelar det inte så stor roll vad man slänger in i ekvationen. Har du två likvärdigt tränade individer, en man och en kvinna, så kommer mannen prestera bättre, generellt sett, inom i praktiken all sport, eller fysisk aktivitet.

    Jag har förstått din poäng hela tiden, nu springer jag inte maraton själv, men jag springer milen på tid regelbundet, mitt personliga rekord där är 37 minuter, det var ett antal år sedan, när jag gjorde lumpen(02/03), men jag snittar ungefär 42 minuter nu, nu handlar dock löpning mycket om teknik och att kunna kötta, men jag har för mig att det kvinnliga världsrekordet på milen är lite under 30 minuter, den absoluta eliten bland män i Sverige springer milen på runt 28-30.

    Jag är inte elit, jag är en glad amatör. Jag tränar mycket, men jag tränar för att jag tycker att det är roligt och viktigt.

    Men din poäng, är liksom rätt så konstig, vad är det för mening med att jämföra en amatör med en elitidrottare? Det gör man ju inte om man är intellektuellt hederlig. Du jämför självklart kvinnlig och manlig elit, om du pratar om elitfotboll, eller annan idrott på elitnivå.
    Män har inte heller per automatik bättre teknik, det finns många exempel på män som har tummen mitt i handen precis som det finns många tekniska tjejer och tvärtom

    Så om vi alla bedömde utifrån individnivå istället för kön skulle man kunna få mer kompetent personal på företag tex.
    jag ger blanka sjutton i om det är killar eller tjejer huvudsaken är att man får de som är bäst. och nog skulle jag hellere ha både Zlatan och Marta i ett fobottlslag än Zlatan och en 14-årig grabb som man gänra använder sig av som liknelse

    Det var ju också könen som skulle jämföras, män är ju enligt vissa bättre, jag säger att det inte alltid är så, att hävda sitt argumet att det bara ska gälla eliten blir ju bara dumt, hur många av oss vanliga dödliga tillhör eliten?
    Du är med säkerhet duktigare än mig på att springa, men betyder det per automatik att du är duktigare än alla tjejer? nej det handlar om talang, träning, nivå osv osv, det är inte köner som avgör, för du springer väl inte med tre ben?
    Så fundera lite till på min poäng.
  • Elit
    semlanimunnen skrev 2015-03-09 14:56:46 följande:
    Män har inte heller per automatik bättre teknik, det finns många exempel på män som har tummen mitt i handen precis som det finns många tekniska tjejer och tvärtom

    Så om vi alla bedömde utifrån individnivå istället för kön skulle man kunna få mer kompetent personal på företag tex.
    jag ger blanka sjutton i om det är killar eller tjejer huvudsaken är att man får de som är bäst. och nog skulle jag hellere ha både Zlatan och Marta i ett fobottlslag än Zlatan och en 14-årig grabb som man gänra använder sig av som liknelse

    Det var ju också könen som skulle jämföras, män är ju enligt vissa bättre, jag säger att det inte alltid är så, att hävda sitt argumet att det bara ska gälla eliten blir ju bara dumt, hur många av oss vanliga dödliga tillhör eliten?
    Du är med säkerhet duktigare än mig på att springa, men betyder det per automatik att du är duktigare än alla tjejer? nej det handlar om talang, träning, nivå osv osv, det är inte köner som avgör, för du springer väl inte med tre ben?
    Så fundera lite till på min poäng.
    Alla här är överens om att det finns tjejer som är duktigare än killar i idrott. Det är det överhuvud taget ingen som ifrågasätter det precis lika lite som ingen ifrågasätter att det finns kvinnor som är längre än vissa män. Det vi diskuterar är, för att använda en metafor, att män är längre än kvinnor i genomsnitt och bland de som är allra längst så är det nästan bara män. Alla förstår "din poäng", du behöver bara fundera på vår poäng som vi försökt förklara för dig nu i flera inlägg. Summerat: När det gäller den mesta idrott så är män bättre både i genomsnitt och bland eliten, med detta inte sagt att det inte finns kvinnor som är bättre än vissa män (se liknelsen med längd ovan).

    Sedan, när det gäller företag, på vilket sätt väljer de inte den mest kompetenta personalen?
  • MEE83
    semlanimunnen skrev 2015-03-09 14:56:46 följande:
    Män har inte heller per automatik bättre teknik, det finns många exempel på män som har tummen mitt i handen precis som det finns många tekniska tjejer och tvärtom

    Så om vi alla bedömde utifrån individnivå istället för kön skulle man kunna få mer kompetent personal på företag tex.
    jag ger blanka sjutton i om det är killar eller tjejer huvudsaken är att man får de som är bäst. och nog skulle jag hellere ha både Zlatan och Marta i ett fobottlslag än Zlatan och en 14-årig grabb som man gänra använder sig av som liknelse

    Det var ju också könen som skulle jämföras, män är ju enligt vissa bättre, jag säger att det inte alltid är så, att hävda sitt argumet att det bara ska gälla eliten blir ju bara dumt, hur många av oss vanliga dödliga tillhör eliten?
    Du är med säkerhet duktigare än mig på att springa, men betyder det per automatik att du är duktigare än alla tjejer? nej det handlar om talang, träning, nivå osv osv, det är inte köner som avgör, för du springer väl inte med tre ben?
    Så fundera lite till på min poäng.
    Jag vet att det finns kvinnor som springer bättre än mig :). Men jag är som sagt inte elit. Du missar dock fortfarande poängen.

    Allsvenska är elit, även om ligan är rätt kass om man jämför med de större internationella ligorna(Malmö FF gjorde dock en tapper insats i årets Champions League), så är ändå spelarna elit, dom är bland de duktigaste i världen, topp 10% åtminstone. Det är inga glada amatörer. Det är professionella idrottsmän, att slänga in en tjej i laget, blir en kvalitetsförsämring, så varför skulle man göra det? 

    Märta skulle antagligen bli fullständigt dominerad om hon spelade med och mot män, till och med i allsvenskan. Hon har inte samma fysik, hon kan tänka fotboll och har säkert bra teknik, men fotboll är fortfarande en kontaktsport, där fysik spelar roll, det går mycket snabbare i fotboll för män, du har mindre tid, det kräver mycket mer, att hon dominerar bland kvinnor, innebär inte att hon skulle dominerat bland män, då kvalitén är mycket högre i mäns fotboll och hon hade haft mindre tid att göra det hon gör när hon spelar mot andra kvinnor.

    Samma sak gäller mycket fysisk aktivitet, till exempel fysiskt krävande tjänster inom till exempel militären, eller brandkår etc, de fysiska kraven är oftast för tuffa, och sänker man kraven så försämrar man kvalitén. Ett spaningsförband som måste släpa med sig 40-50kg utrustning per skalle till O-platsen eller under rörlig spaning förlorar uthållighet om inte alla kan bära med sig det som krävs, eller så måste männen i gruppen fördela det som kvinnan inte kan bära själv mellan sig, vilket gör deras jobb tuffare, vilket ställer högre krav på männen, för annars förlorar gruppen uthållighet då dom inte får med sig samma mängd med materiell(vatten till exempel). Att det finns extraordinära tjejer som kan göra det, innebär inte att hon är bäst lämpad för det, det innebär bara att hon är på samma nivå som killarna som fixar exakt samma sak, om inte mer.

    Småkillar och småtjejer kan spela fotboll tillsammans, men när man börjar elitsatsa så funkar det inte längre.
  • Lingonpappa
    Lingonpappa skrev 2015-03-09 00:55:45 följande:
    Vet får du fråga dig själv.
    Det*
Svar på tråden Idrott delar upp efter kön